Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:00

Ja, we hebben genoeg kilometers gemaakt. :)) is ook wel te zien aan de camper, die is echt smerig aan de buitenkant. :')

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:14

Ook veel teer op de camper door de wegwerkzaamheden? Dat krijg je er heel makkelijk af met wd40 :). Wij hebben halverwege de vakantie en auto en fietsen teervrij gemaakt :').

Ik zal ook even wat fotos plaatsen. Wij hebben zo'n 8400 km gemaakt. Wat mooie dagen gehad maar ook veel regen en mist, vooral in het Noorden. Elanden gezien tijdens een nachtelijke rit. Konden geen goed wildkampeerplekje vinden dus besloten om in de auto te slapen. Dat was geen doen dus om 4 uur snachts opjacht gegaan naar een plek waar we wel het tentje konden opzetten en toen zagen we dus Elanden lopen. Ook ontzettend veel rendieren in het noorden gezien :D.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Knivskjellodden gefietst. Pfoe dat was even pittig. Is een wandelroute naar het Noordelijkste puntje van Europa, links naast de Noordkaap. Wij hadden een leuk filmpje gezien dat het wel met een mountainbike te doen was. Heen ging nog wel, best veel kunnen fietsen. Op het eind zit een flinke afdaling dus lopend met fiets vast afgegaan. Kregen al tips van laat de fiets hier en ga verder lopen zonder fiets. Maar wij waren eigenwijs, we waren al zover met fiets en wilden het 'laatste' stuk ook met fiets :'). Wij dachten er na die afdaling te zijn maar moesten nog zeker 1,5 km over schuine rotsen... Super blij toen we het noordelijkste punt hadden bereikt. Maar dan moet je nog terug :P. Wat een hel. Gelukkig boodt een fransman aan mijn fiets de stijlste berg op te tillen. Hij liep alleen alsof het niets was dus ik ging er te snel achteraan en eenmaal boven was ik kapot. Na wat dextro en cakejes weer gaan ploeteren om terug te komen. Toen de suikers opgenomen waren ging het gelukkig een stuk beter :). Maar ik ben nog nooit zo blij geweest om de auto weer te zien. Ruim 8 uur over 18 km gedaan en grotedeels in de mist. Gelukkig klaarde het wel op toen we bijna bij het Noordelijkste puntje waren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Conclusie doe het niet met fiets :'). Wandelend is het denk ik ook wel pittig maar het is het zeker waard :j.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:31

Wat gaaf zeg <3
Gelukkig leef je nog na het fietsen _O-

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:50

Hahaha gelukkig wel al dacht ik er toen anders over. Heenweg zat ik te geinen "ach anders laten we ons toch ophalen met een helikopter?" En op de terugweg was ik er echt even serieus bang voor :'). Maar rustig gebleven en mijn vriend heeft ook stukjes dubbel gelopen of met twee fietsen. Maar lopend is het wel een aanrader mits je een goede conditie hebt ;)

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:46

Sorry voor het binnenvallen O:)

Mijn vriend en ik gaan in januari trouwen en willen daarna 2 weken op huwelijksreis naar (Fins) Lapland. Via internet kom ik wat organisaties tegen die een volledige reis organiseren voor enorme bedragen, maar ik denk dat het zelf voor wat minder ook te regelen moet zijn. Alleen heb ik geen idee waar te beginnen, want we kennen de omgeving totaal niet :+ En zo kwam ik hier terecht, allemaal kenners en liefhebbers van Lapland!

Hopelijk kunnen jullie mij de goede richting in wijzen. We willen dus 2 weken, omdat het onze huwelijksreis is willen we wel enige luxe, maar zelf roadtrippen van het ene luxe verblijf naar het andere is ook zeker een optie. Wat we in ieder geval willen:
- slapen in een iglo/glazen hotelkamer zodat we (met wat mazzel) onder het noorderlicht kunnen liggen/slapen.
- huskytocht
- rendiersleetocht
- sneeuwscootertocht

Wie heeft voor ons gouden tips? Welke plaatsen/delen zijn echt de moeite waard? Hoe kunnen we het beste reizen, wat moeten we zeker doen en wat juist niet? *\o/*

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:22

2 belangrijke tips:
1. Fins lapland in de winter is knetterduur
2. Igloos zijn snel uitverkocht, dus wees er snel bij en wacht niet op een 'leuke last minute' want dan kan je lang wachten :D

De bekenden zijn natuurlijks Santa's igloo's in Rovaniemie, Arctic Treehouse, en Kakslauttanen.

Als je liever wat kleinschaliger wilt, dan zou ik uit de buurt blijven van Rovaniemi. Ruka en Kuusamo zijn ook super bestemmingen, en veel minder bekend bij buitenlandse toeristen. Ruka is wel super hot onder de Finnen zelf.
Bij Ruka ligt Iisakki glass village. Ik ben er afgelopen zomer geweest toen ze net werden gebouwd. Zag er super uit en een hele vriendelijke en behulpzame familie is de eigenaar van het complex. Ze organiseren ook excursies.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:26

Wij hebben lapland gedaan via de arctic travel formule van bbi travel. Supernetjes geregeld en het geld echt absoluut meer dan waard. Nee het was niet goedkoop. Maar ik heb van geen enkele cent spijt en zou het zo weer doen.

Lapland is in de winter idd pokkeduur. Voor de vluchten naar Rovaniemi alleen ben je per persoon al bijna 400 kwijt voor een retourtje.

Je kan ook bbi travel aanschrijven met je wensen, je budget en kijken of ze wat voor je kunnen samenstellen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:17

Lapland heeft ons zo "gebeten" dat we intussen stiekem aan het kijken zijn om komend voorjaar alweer terug te gaan :o

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:48

Wat gaaf Weissjee, respect voor je fietstocht! Ik kwam op de Trolltunga route een mountainbiker tegen, die deed de 1200 hoogtemeters op de fiets, werkelijk ongelooflijk vond ik dat _/-\o_

Wij zijn nu 2 dagen terug uit Noorwegen en na 2 weken in verlatenheid en stilte te hebben doorgebracht vind ik dat toch altijd weer even afzien in NL. Ik kan m'n warme bed na 2 weken backpacken bijzonder waarderen maar mis de ruimte en ruige natuur enorm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben 2 weken gebackpackd met de honden en tevens wat highlights bezocht! Wat een land, heb m'n hart verloren.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:53

Prachtige foto’s! :+: Krijg er heimwee van. :=

Wij hebben ondertussen onze nieuwe auto voor de deur staan en gaan nu op zoek naar een leuke daktent. Even kijken hoe praktisch dat is en hoe we dat gaan doen met onze hond, anders wordt het een gewone tent. En dan volgend jaar weer terug die kant op! :))

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:32

Wat gaaf zo met je honden! Prachtige foto's!

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:37

Prachtige foto's Winnie!
Wat geweldig om met de honden zo op pad te gaan :)

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:42

Winnie wat een mooie foto's.

Jaren terug al mijn hart aan Noorwegen verloren. Wat een prachtig land hè.

Welke route hebben jullie genomen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:45

Zijn er mensen die tips hebben voor een winterreis? Tot wanneer is het de moeite om te doen? Noorderlicht mag maar is geen absolute must. We willen wel graag wat actieve dingen doen.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:10

Varekaj schreef:
Zijn er mensen die tips hebben voor een winterreis? Tot wanneer is het de moeite om te doen? Noorderlicht mag maar is geen absolute must. We willen wel graag wat actieve dingen doen.

Fins Lapland!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:18

Pingggg , tenminste ik geloof dat dat echt wel dure vakanties zijn in de winter. Toch ?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:09

Maris schreef:
Pingggg , tenminste ik geloof dat dat echt wel dure vakanties zijn in de winter. Toch ?

Wij hebben het een aantal jaar geleden gedaan. Cadeau van mijn ouders. Ik geloof dat het destijds een 1200 euro op was exclusief excursie als sneeuwscooter tocht en een dagtrip met sleehonden. Dat hebben wij wel gedaan, kostte wat. Maar echt een vakantie die we nooit weer vergeten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:01

Lapland heb ik in juni al gedaan dus dat het daar prachtig is weet ik al :P
We willen heel graag terug in de winter, maar de ideale formule lijk ik niet te vinden.
Ofwel groepsreizen (vaak wel actief), ofwel enkel naar een skigebied, ofwel zonder vluchten..

Hoofdzaak is incl vluchten en als het kan met ontbijt/half pension en waar iets meer te doen is dan enkel skigebied. Een keer koken is niet erg maar tijdens onze rondreis hebben we telkens zo lekker kunnen eten in onze hotels dat dat ook zeker een optie is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:07

Wij hebben een super reis gehad in de winter. Met activiteiten, dierentuin, ontbijt en avondeten zit er bij.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:15

Vertel gerust verder :D

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:29


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:32


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:02

Je bent mijn held :))
Had op die site al gekeken maar deze reis is om 1 of andere reden niet in mijn vizier geraakt. Lijkt me echt super, ook qua budget en wat je ervoor krijgt.

Heb de link al doorgestuurd naar mijn vriend :P

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:47

Varekaj schreef:
Je bent mijn held :))
Had op die site al gekeken maar deze reis is om 1 of andere reden niet in mijn vizier geraakt. Lijkt me echt super, ook qua budget en wat je ervoor krijgt.

Heb de link al doorgestuurd naar mijn vriend :P

Wij hebben het super naar onze zin gehad. Mooie huisjes met sauna. En je kan makkelijk activiteiten bijboeken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:49

Hij had een andere gezien die iets goedkoper is, maar ongeveer dezelfde activiteiten. Ontbijt en diner moet je zelf nog kopen/koken.
Denk dat we dan op hetzelfde bedrag gaat uitkomen iig.

Hij is bijna terug thuis van werkperiode en gaan ze dan een keer naast elkaar leggen :)