Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:55

Pfoe nog steeds zo warm in Nederland? Ik hoop dat als wij terug zijn het wat afgekoeld is.

Wij zijn zondag vertrokken en nu al sinds woensdag bij kennisen in de buurt van Stromsund. We hebben er zo'n 2100 km op zitten en gaan zondag weer verder. Dan maken we ook de oversteek naar Noorwegen :D. Zweden vinden wij altijd wat saai door de vele bossen.

Voor de foto liefhebbers wat leuke plaatjes!
Deze zijn van een rondje mountainbiken bij de vorige camping in Rada.
Afbeelding
Afbeelding

Dit was onderweg naar de kennisen. Kwamen op een gigantische hobbelweg waar we niet harder dan 10 km per uur konden :'). Afbeelding

En dit is het uitzicht bij de kennisen. Dit was rond 11 uur s avonds.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:16

Wij zijn onderweg naar de Lofoten. Planning is daar morgen aan te komen. Is nog 360 km. Hier is het slecht weer, dus de gletsjer op was niet echt een optie.

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:27

De Lofoten vond ik echt prachtig!! Wij hebben zo'n geluk gehad met het weer.
Veel plezier daar.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:57

Gister wezen wandelen in Tiveden NP, erg leuk en mooie uitzichten ook zeg!

Afbeelding
Nu bij Töreboda in de buurt in een b&b, straks via Karlstad naar volgende in Nysäter. Daarna paar nachten op dezelfde plek en hopen daar te kunnen kajakken, rust en en misschien rondje paardrijden.

Vind het echt heerlijk hier

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:15

Ik heb de eerste foto's van mijn spiegelreflex bewerkt..

Noordkaap:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De walvisfoto's zien er ook goed uit *\o/*

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:18

Mooi!!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:53

Pfff, pechdag vandaag. Eerst ineens een smalle brug op de E6 waar niet werd aangegeven dat het smal werd, en wij konden de brug niet zien, zat direct na een bocht. Wij zaten op de brug en hadden nog best wel snelheid en er kwam een camper tegemoet ook de brug op. Spiegels tegen elkaar.
Net zijn we vanaf de camping gaan wandelen komen we een bijennest tegen. Of eigenlijk de hond. Die is dus zeker 6 keer gestoken. Heb mijn eigen DA maar even gebeld voor advies. Nu duimen dat ze geen reactie krijgt anders moeten we hier in the middle of nowhere nog een DA gaan zoeken.

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:58

Oeh dat is even pech ja. Ik hoop dat het goed gaat met je hond!

Dolfijnen:


Afbeelding

Afbeelding

Potvis:

Wat ik tijdens de rondleiding in het museum daar heb geleerd: potvissen hebben maar 1 spuitgat, die zit linksvoor op zijn hoofd. Hij spuit dus naar links en daarom is het makkelijk om een potvis te spotten.
Hij blijft 5 tot 10 min aan de oppervlakte om zuurstof in zijn lijf te pompen. Dan ademt hij uit om zijn longen helemaal leeg te maken en duikt dan minimaal 30 minuten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:08

Mij lijkt het geweldig om te gaan wildkamperen in Noorwegen en ik dacht om dat misschien in voorjaar 2019 te gaan doen. Ik dacht eigenlijk om de geirangerfjord aan te houden als verste bestemming, maar ik begin mezelf af te vragen of dat zelfs haalbaar zou zijn qua rijden. We willen niet alleen maar in de auto zitten maar ook echt kunnen wandelen of gewoon een dagje genieten van het uitzicht vanaf de tent. Ik heb eerder een roadtrip gedaan van Nederland naar duitsland, italie, Zwitserland met ongeveer 1 a 2 dagen echt ergens zijn en dan weer on the road voor zo'n 6 tot 9 uur. Ondanks de mooie uitzichten onderweg waren we echt opgebrand toen we thuis kwamen.

Heeft iemand ook die route afgelegd tot daar en hoe zag jullie reisschema er dan uit? En aan wat voor kosten moet ik denken? (willen af en toe wel op een camping om te kunnen douchen verder wildkamperen).

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:19

Neonlight schreef:
Pfff, pechdag vandaag. Eerst ineens een smalle brug op de E6 waar niet werd aangegeven dat het smal werd, en wij konden de brug niet zien, zat direct na een bocht. Wij zaten op de brug en hadden nog best wel snelheid en er kwam een camper tegemoet ook de brug op. Spiegels tegen elkaar.
Net zijn we vanaf de camping gaan wandelen komen we een bijennest tegen. Of eigenlijk de hond. Die is dus zeker 6 keer gestoken. Heb mijn eigen DA maar even gebeld voor advies. Nu duimen dat ze geen reactie krijgt anders moeten we hier in the middle of nowhere nog een DA gaan zoeken.

Mocht je nog een dierenarts zoeken of lofoten kan ik misschien wel helpen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:30

Gelukkig gaat het goed met de hond. Bulten zijn ook zo goed als weg. Natte lappen hebben geholpen.
Inmiddels zijn we op de Lofoten maar rijden nu door heel slecht weer.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:40

Fijn te horen dat het goed gaat.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:37

Gelukkig wel.
Helaas is het hier echt baggerweer, regen komt met bakken uit de lucht. Ook weinig zicht met laaghangende bewolking.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:40

Wat balen dat het zo'n slecht weer is! Hier is het nog steeds zonnig en 30 graden, zal de regen even hierheen roepen. :))

Hopelijk kan je toch genieten, ondanks het slechte weer!

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:46

jeetje rot van het weer zeg! Gister liepen wij in Skogome in het bos terwijl wij brandlucht roken. Gelijk gebelt maar ze konden niet komen omdat we de brand niet konden vinden, na 10 min kwamen ze toch met 3 wagens gelukkig, uit voorzorg mijn uitlaat hondjes meegenomen naar huis want die wonen naast het bos.

Maya_Mariel
Berichten: 92
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:29

Ik kom ook even binnen vallen, woon in Noorwegen en op het moment komen er busladingen Nederlanders met auto, camper en caravan langs :Y)

Neonlight, begrijp ik goed dat jullie door Zweden heen gekomen zijn naar Noorwegen toe, met een hond? Ben je bij de dierenarts geweest 24-72 uur voordat je de grens overging?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 13:48

Maya_Mariel schreef:
Ik kom ook even binnen vallen, woon in Noorwegen en op het moment komen er busladingen Nederlanders met auto, camper en caravan langs :Y)


Ha waar woon je/jullie ergens ?
Ik moest wel lachen mbt je berichtje. Busladingen vol, maar niet in een bus, nee in auto camper of caravan ! ;) :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:57

Ja, wij zijn via de bruggen in Denemarken gegaan. Vrijdagochtend om 10 uur bij de DA geweest, en dan heb je 120 uur, geen 72. Zijn op maandagochtend Noorwegen binnen gekomen.
Het is nu droog, af en toe zon maar ook nog van die flarden regenwolken die blijven hangen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 14:06

Neonlight schreef:
Ja, wij zijn via de bruggen in Denemarken gegaan. Vrijdagochtend om 10 uur bij de DA geweest, en dan heb je 120 uur, geen 72. Zijn op maandagochtend Noorwegen binnen gekomen.
Het is nu droog, af en toe zon maar ook nog van die flarden regenwolken die blijven hangen.


Huh, ik ben even in de war. Op de lofoten en dan via bruggen naar Denemarken ???

edit : ooh ik lees het verkeerd. Jullie zijn Langs denemarken omhoog naar noorwegen gekomen !

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:10

Was een antwoord op een vraag hierboven. We zijn via de bruggen in Denemarken naar Zweden gegaan, en zo naar Noorwegen. Nu zitten we inmiddels op de Lofoten.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:00

Prachtige foto's!

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:47

Mooie fotos!

Ik ben sinds gisterenavond weer in Zweden. Eerst even vakantie en rond Donderdag/Vrijdag naar Noorwegen. Alleen hoorde we dat rond Oslo geen diesel autos zijn toegestaan?
Welke route is dan het mooiste om te nemen om dat heen?

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:58

Jawel hoor, rond Oslo,dus op de snel-en ringwegen mag je nog wel gewoon met je dieseltje rijden.
Het gaat meer om de binnenstad waar ze geen diesels meer willen.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... rbud/#gref
Zoals vandaag mag je gewoon met je diesel de stad in.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:05

Ah okay! Dat is fijn.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:53

Neonlight schreef:
Was een antwoord op een vraag hierboven. We zijn via de bruggen in Denemarken naar Zweden gegaan, en zo naar Noorwegen. Nu zitten we inmiddels op de Lofoten.


Volgens mij achtervolgen wij jullie een beetje. Ons plan is om morgen op de lofoten aan te komen :). Is het daar ook zo slecht weer?