Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:10

Wij hebben Stenaline en Fjordline vanuit Denemarken.

Vorig jaar hebben wij heen en terug de nacht overtocht gedaan Frederikshaven- Oslo.
Wij hadden wel een honden hut, bedjes waren helemaal prima, maar de hut was smerig. En de overtocht was ruig :+ Boot is wel van alles voorzien. Geen WIFI in de hut overigens.

In 2016 zijn we met Fjordline van Hirthals naar Kristiansand gegaan. Hele fijne boot die ook heel rustig op het water lag en je ben er in een paar uurtjes :j

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:54

LoveBodin schreef:
Weissjee schreef:
Als je via Zweden omhoog gaat kan je meer meenemen. Al moet de voorraad dan wel klein genoeg zijn om de grens met Noorwegen over te mogen ;). Wij zijn vorig jaar niet gecontroleerd trouwens en waar we terug naar Zweden gingen stond helemaal geen douane. Maar lijkt mij niet verstandig om het daar op te gokken :P.

Weet iemand hier vanaf wanneer je in de zomer(augustus?) een beetje kans maakt om het noorderlicht te zien? Ik weet dat de kans in de winter het groots is maar wij gaan begin augustus voor 3 weken en hoop stiekem om het noorderlicht te kunnen zien.
En heeft iemand tips of ervaringen voor een boot van Denemarken naar Noorwegen? Liefst een die 's ochtends rond 9 uur oid vertrekt.


waar wil je heen naar Noorwegen?
Hirtshals-kristiansand gaat geloof ik 2 of 3 keer per dag, maar dan zit je wel pas in Kristiansand.

Noorderlicht wordt lastig in de zomer, dan is het in het noorden gewoon heel lang licht. En in bvb plaatsen ter hoogte van Oslo is kans op gewoon noorderlicht al klein.


Uiteindelijk hopen we de Noordkaap te bereiken maar dat gaat wel lukken. Ik gok wel dat we voor het Noorderlicht dan terug moeten in de winter een keer. Ook totaal niet erg :D.

Ik zal die boot eens bekijken. Ik hoef niet perse met de boot 'hoog' in Noorwegen te eindigen. Vaak zijn die lange boten een stuk duurder dus dan rijden we liever.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:41

In Augustus is er volgens mij geen kans op Noorderlicht omdat het echt heel donker moet zijn.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:43

Weissjee schreef:
LoveBodin schreef:


waar wil je heen naar Noorwegen?
Hirtshals-kristiansand gaat geloof ik 2 of 3 keer per dag, maar dan zit je wel pas in Kristiansand.

Noorderlicht wordt lastig in de zomer, dan is het in het noorden gewoon heel lang licht. En in bvb plaatsen ter hoogte van Oslo is kans op gewoon noorderlicht al klein.


Uiteindelijk hopen we de Noordkaap te bereiken maar dat gaat wel lukken. Ik gok wel dat we voor het Noorderlicht dan terug moeten in de winter een keer. Ook totaal niet erg :D.

Ik zal die boot eens bekijken. Ik hoef niet perse met de boot 'hoog' in Noorwegen te eindigen. Vaak zijn die lange boten een stuk duurder dus dan rijden we liever.


Deze boot eindigt wel het allerzuidelijkst haha. Maar is wel prettig omdat-ie zo kort is!

noorderlicht zou ik dan gewoon in de winter doen ja.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:44

Weissjee schreef:
Uiteindelijk hopen we de Noordkaap te bereiken maar dat gaat wel lukken. Ik gok wel dat we voor het Noorderlicht dan terug moeten in de winter een keer. Ook totaal niet erg :D.

Ik zal die boot eens bekijken. Ik hoef niet perse met de boot 'hoog' in Noorwegen te eindigen. Vaak zijn die lange boten een stuk duurder dus dan rijden we liever.


Ik denk dat je voor Noorderlicht inderdaad wel in de winter moet gaan. Misschien vergis ik me, maar ik dacht dat in de zomer (in het noorden van Noorwegen althans) de zon (bijna) niet ondergaat en je een midnight sun hebt?
Anders heb je iniergeval wel een reden om nog een keer te gaan. :j

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:46

Galathil schreef:
Weissjee schreef:
Uiteindelijk hopen we de Noordkaap te bereiken maar dat gaat wel lukken. Ik gok wel dat we voor het Noorderlicht dan terug moeten in de winter een keer. Ook totaal niet erg :D.

Ik zal die boot eens bekijken. Ik hoef niet perse met de boot 'hoog' in Noorwegen te eindigen. Vaak zijn die lange boten een stuk duurder dus dan rijden we liever.


Ik denk dat je voor Noorderlicht inderdaad wel in de winter moet gaan. Misschien vergis ik me, maar ik dacht dat in de zomer (in het noorden van Noorwegen althans) de zon (bijna) niet ondergaat en je een midnight sun hebt?
Anders heb je iniergeval wel een reden om nog een keer te gaan. :j


Klopt! Maar turning point ligt op 21/22 juni dus in augustus wordt het vaak wel weer donker. Maar zeker rond midzomer wordt het in vrijwel heel Noorwegen nauwelijks donker :)

En in de zomer is het zuidelijker natuurlijk minder lang licht, maar daar heb je wel echt veel minder kans op noorderlicht.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:55

Dan moeten we dus ooit in de winter gaan. Ook geen probleem haha :D.

Ik had nog even keken naar de boot Hirsthals Kristiansand maar die gaat pas na 12 uur. We rijden liever niet snachts dus willen in Denemarken overnachten ergens maar ook in Noorwegen nog tijd hebben om een overnachting te vinden. Dus voor ons gaat de boot wat laat.
Wel de boot Hirtshals Langesund gevonden. Die gaat om 9 uur en dan ben je om half twee in Noorwegen. Dat komt ons een stuk beter uit ;). Dus die wordt het. Iemand enig idee of de prijzen nog gaan stijgen? Of dalen? Of kan ik het beste zo snel mogelijk boeken?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 11:03

Nou euh, in de winter zulke afstanden rijden in Noorwegen lijkt me best vrij pittig ! Toevallig is er nu al een tijdje op zondagavond een serie over bergingswerk in Noorwegen en als ik die wegen dan zie ...... En dat in konvooi moeten rijden. Pfff

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:16

Vanaf half augustus is het noorderlicht wel te zien hoor. In ieder geval in Gällivare.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:27

Ah dus toch kans op het noorderlicht. Ik zie het dan wel.

Op welke zender en tijd is dat programma Maris? Klinkt wel erg interessant :). Als we in de winter ooit gaan dan gaan we niet van die lange stukken rijden hoor. Dan gaan we vliegen en een auto huren. Ik ga er vanuit dat onze auto niet eens start met die tempraturen en spijkerbanden lijken mij ook wel handig.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 11:41

Zondagavond op national geographic, vanaf 18.30 dacht ik.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:08

Vanavond om 22 uur ook als het goed is.

Ik las op de site van de ANWB dat voor de invoer van aardappelen een speciale vergunning nodig is, geldt dit ook voor aardappelproducten? Wilde aardappelschijfjes meenemen namelijk en rösti.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:12

Zou het er niet op gokken en gewoon daar kopen.

Ook wijn is daar gewoon te halen( wel heel duur :+ ) net als alcohol om te mixen. Je moet hiervoor wel bij de slijterij zijn en niet in de supermarkt. Bier kan je wel gewoon in de supermarkt halen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:13

Ik zou de aardappelen gewoon daar halen Neon groente en fruit is allemaal goed verkrijgbaar daar :j

noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:35

Ik doe elke maand boodschappen in Zweden en ik haal drank (bier en wijn) in Zweden. Ben nog nooit gecontroleerd bij de grens. Aardappelen zijn hier ook prima te krijgen. Alleen wederom , ik koop dat dus ook in Zweden. Daar hebben ze nl Aviko :)

Noorderlicht is te zien als het donker is en in augustus begint het 's nachts wel weer donker te worden.
Vorig jaar was er in de herfst heel veel noorderlicht te zien. Het was ook prachtig weer.
Helaas hier niet en het noorderlicht zou hier ook te zien zijn toen, ware het niet dat het constant bewolkt was :(

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:58

Het gong mij dus ook niet om geqone aardappelen maar inderdaad de producten. Ben er nog niet achter of gewone aardappelen niet mogen omdat ze ziektes mee kunnen nemen dat bij aardappelproducten geen issue meer is.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:26

Aardappel producten zijn prima verkrijgbaar, zou ik zelf niet meenemen.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:42

Weissjee schreef:
Als je via Zweden omhoog gaat kan je meer meenemen. Al moet de voorraad dan wel klein genoeg zijn om de grens met Noorwegen over te mogen ;). Wij zijn vorig jaar niet gecontroleerd trouwens en waar we terug naar Zweden gingen stond helemaal geen douane. Maar lijkt mij niet verstandig om het daar op te gokken :P.

Weet iemand hier vanaf wanneer je in de zomer(augustus?) een beetje kans maakt om het noorderlicht te zien? Ik weet dat de kans in de winter het groots is maar wij gaan begin augustus voor 3 weken en hoop stiekem om het noorderlicht te kunnen zien.
En heeft iemand tips of ervaringen voor een boot van Denemarken naar Noorwegen? Liefst een die 's ochtends rond 9 uur oid vertrekt.



Ik neem vaak Hirtshals - Larvik met Color Line Superspeed :) 3.5 uur varen en je bent dan ook meteen in de buurt van Oslo. Maar zowel Hirtshals-Larvik als Hirtshals - Kristiansand vertrekken tussen 12 en 13 uur.

Fjord Line, Hirtshals - Langesund vertrekt in de ochtend geloof ik, die doet er wel wat langer over dan de Superspeed.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 06:09

Klopt die naar Langesund doet er 4,5 uur over. Uurtje langer, maar vertrekt 3 uur eerder dus aan het eind heb ik 2 uur 'winst'. Die boot gaat het dan ook wel worden. Ik weet jammer genoeg nog niet wanneer we gaan dus kan nog niets boeken.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 19:05

De serie is nu op tv !

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:45

Ik heb afgelopen vrijdag om 22 uur gekeken. Nu kan niet, voetbal op. :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:33

quera schreef:
Zou het er niet op gokken en gewoon daar kopen.

Ook wijn is daar gewoon te halen( wel heel duur :+ ) net als alcohol om te mixen. Je moet hiervoor wel bij de slijterij zijn en niet in de supermarkt. Bier kan je wel gewoon in de supermarkt halen.

Weet je dat zeker? Hier in IJsland is bier ook alleen in de "rikið" (staatsslijterij) te krijgen.
In de supermarkt alleen alcoholvrij/arm bier te krijgen ( tot 2,25% of zo).

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:49

Ja dat weet ik zeker. Aangezien ik er 6 maanden heb gewoond :D .
Tenzij dit veranderd is de afgelopen 2 jaar.

noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:01

Is niet veranderd quera. De zwaardere bieren haal je wel bij vinmonopolet (staatsslijterij) evenals wijn en en sterke drank.
En het is nog steeds zo dat na 6uur de bierverkoop in de supermarkt stopt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:08

O, dat laatste is ook wel goed om te weten. :))