Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:11

haha ik hou daar juist van :)) morgen zal het sneeuwen zegt de radar iig dus ik hoop van weer! Vandaag wel heerlijk zonnetje gehad

Piekosjj

Berichten: 5452
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:28

Oh nee ik vind 't echt verschrikkelijk :') Ik probeer nu al weken naar het bos te gaan om hard te lopen, maar elke keer als ik tijd heb, komt 't weer als een gek naar beneden vallen, en op de zeldzame mooie dagen, zit ik uiteraard de hele dag op school 8)7 Het is ook wel de eerste keer in m'n leven dat ik zó ontzettend veel sneeuw-dagen meemaak, vorig jaar hadden we eens per twee weken sneeuw wat dan gewoon bleef liggen, maar nu hebben we al bijna twee weken lang elke dag wat sneeuw. Wellicht denk ik er volgend jaar anders over als ik er aan gewend ben :+

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:39

Ohh ik ren gewoon in de sneeuw haha :+ vind het heerlijk! Ik neem altijd een warme broek mee voor heen en terug naar het grote bos en rugzakje om het in te stoppen. Als ik naar de berg ga das 5 min lopen dan ren ik gewoon in mijn loopkleding

Edit: voornamelijk omdat je dan niemand tegen komt haha

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:10

Nu het officieel is dat mijn vriend en ik 3 dagen in augustus gaan rondtoeren in Noorwegen ben ik benieuwd welke plekken volgens jullie een must zijn om te zien, het liefst wel plekken die makkelijk met de auto te komen zijn en niet te ver lopen is i.v.m mijn gezondheid. :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 15:13

3 dagen of 3 weken ?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:16

3 dagen, ben dan al in zweden en het is kleine 2 uur tot we bij de grens van Noorwegen zijn.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:32

Welke omgeving zoek je in Noorwegen

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:03

Zijn er hier ervaringen met rondtrekken door Zweden/Noorwegen? Wij gaan 4 weken, omhoog via Zweden en omlaag door Noorwegen (denken we). Maar hoe haalbaar zijn de Lofoten in dat tijdsbestek? Wij vinden een ‘veel’ rijden niet erg, maar het moet geen race tegen de klok worden en we gaan daar vooral heen voor de rust en de natuur dus daar moeten we van kunnen genieten natuurlijk. ;)
En zijn er hier ervaringen met de hond laten ontwormen door een plaatselijke DA? Daar lopen we nl tegenaan als we eerst Zweden pakken. :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:07

hier sneeuwt het best veel weer :+

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 20:11

Boemklatsch schreef:
Zijn er hier ervaringen met rondtrekken door Zweden/Noorwegen? Wij gaan 4 weken, omhoog via Zweden en omlaag door Noorwegen (denken we). Maar hoe haalbaar zijn de Lofoten in dat tijdsbestek? Wij vinden een ‘veel’ rijden niet erg, maar het moet geen race tegen de klok worden en we gaan daar vooral heen voor de rust en de natuur dus daar moeten we van kunnen genieten natuurlijk. ;)
En zijn er hier ervaringen met de hond laten ontwormen door een plaatselijke DA? Daar lopen we nl tegenaan als we eerst Zweden pakken. :)


Zie bijvoorbeeld het topic genoemd op de eerste pagina hier : [BEU] Tips Rondreis Noorwegen-Zweden Zij hadden ook de hond bij zich, dus ook dat kan je erin vinden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:12

Boemklatsch schreef:
En zijn er hier ervaringen met de hond laten ontwormen door een plaatselijke DA? Daar lopen we nl tegenaan als we eerst Zweden pakken. :)


Hier ben ik ook benieuwd naar, omdat wij nu juist misschien wel een stukje Finland erbij willen pakken (als we het hoge noorden tenminste gaan halen).
Is andersom voor jullie geen optie, omhoog via Noorwegen en dan terug via Zweden? Voor Zweden heb je die ontworming niet nodig.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:11

Neonlight schreef:
Boemklatsch schreef:
En zijn er hier ervaringen met de hond laten ontwormen door een plaatselijke DA? Daar lopen we nl tegenaan als we eerst Zweden pakken. :)


Hier ben ik ook benieuwd naar, omdat wij nu juist misschien wel een stukje Finland erbij willen pakken (als we het hoge noorden tenminste gaan halen).
Is andersom voor jullie geen optie, omhoog via Noorwegen en dan terug via Zweden? Voor Zweden heb je die ontworming niet nodig.


Er zijn ook dierenartsen in het hoge noorden van Zweden :) Hier in Gällivare (2,5 - 3 uur van zowel de Finse als de Noorse grens) zitten al 2 klinieken.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:53

Ik ben een aantal jaar terug spontaan van koers veranderd en van Sundsvall naar Trondheim gereden. In de omgeving van Östersund een DA gevonden, overnachting geregeld bij een B&B ( met IJslanders, erg leuk :) ) en na de wachttijd de grens overgestoken. Was heel goed te doen, kostte me alleen een dag extra aan wachttijd.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:56

quera schreef:
Welke omgeving zoek je in Noorwegen



Beetje tussen Bergen, Oslo, Loen, Bismo, Otta

Veel natuurrijk en bergen. Misschien een paar leuke plaatsjes.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:01

Sill_Monster schreef:
quera schreef:
Welke omgeving zoek je in Noorwegen



Beetje tussen Bergen, Oslo, Loen, Bismo, Otta

Veel natuurrijk en bergen. Misschien een paar leuke plaatsjes.


Åsmarka, the place to be! Haha nee, grapje. Maar het is wel een prachtige omgeving hier :)

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:02

Ik vind het overal prachtig :o
Zelfs hier bij ons is het schitterend , maar das niet in de buurt :D

Lom is een leuk plaatsje met een geweldige bakkerij :))
Dan zit je vlakbij Jotunheimen , met de hoogste berg van Noorwegen.
Ligt niet zover van Bismo. Je zou dan ook naar de Jostedalgletsjer kunnen gaan.
Ach er zijn zoveel mooie plekken. Je zou op visitnorway.nl kunnen kijken. Misschien doe je daar nog ideeën op.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:49

Top dank jullie well! Ik zal eens gaan rond neuzen :D

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:20

Sill_Monster schreef:
quera schreef:
Welke omgeving zoek je in Noorwegen



Beetje tussen Bergen, Oslo, Loen, Bismo, Otta

Veel natuurrijk en bergen. Misschien een paar leuke plaatsjes.


Wij hebben vorig jaar een hele mooie route gedaan daar in de omgeving. Eerst van Goteburg naar Rodberg. Daar in de buurt op een camping gestaan. Toen van Rodberg naar Ovre Ardal. Via wegnummer 40, klein stukje 7 en verder via wegnummer 50. Hele mooie route met veel tunnels, ook de Laerdaltunnel.

De dag erna van Ovre Ardal naar ergens bij Molde. Niet helemaal jouw richting maar het eerste en mooiste deel van de route wel. Links boven in Ovre Ardal zit een slingerweg als je inzoemt op maps komt hij goed te voorschijn. Deze hebben wij genomen en komt uit op wegnummer 55, die hebben wij gevolgd tot aan Otta. Dat was echt een super mooie route.


Afbeelding

Afbeelding

Deze fotos zijn van de 'laatste' route.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:48

Oh dat is inderdaad wel erg mooi. Volgensmij had mijn vriend de slingerweg wel in gedachtes. Hij is hier over 2 weken dus gaan we nog even goed uitzoeken wat we precies willen zien.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 16:15

Hoe is het in de noordelijke landen ? Hier, in Nederland, geven ze voor vannacht/morgen weer sneeuw af...

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:19

Bij mijn vriend in Zweden, Huskvarna ligt er nog steeds sneeuw en vriest het soms overdag met s'nachts -12 :brr:

Ik had deze foto naar mijn vriend gestuurd :') :

Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 16:22

Ahhhhh. haha !

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:51

Hier sneeuw, sneeuw en sneeuw, oh en koud... -15 met flinke wind. We hebben deze week 1 dag rond vriespunt gehad, meteen een gigantische ijsbaan:
Afbeelding
Paarden moeten hier over als ze naar buiten gaan en ik heb ze nu op blote voeten...
Er ligt nu zo'n 50/60 cm sneeuw, sommige plekken nog wel meer en langs de weg ruim 1,20/1,30 (wat geschoven is dus). Dus zal wel juni zijn voor dat überhaupt weg is.

Heel eerlijk, ik ben nu echt klaar met sneeuw en kou, wil terug met de paarden trainen. :+
Ze gewoon weer lekker zonder deken buiten zien staan, wassen, maar ook lekker in de altan of veranda in de zon zitten, groente en fruit kweken, enz, enz.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:06

Morgen weer -18 en nog steeds over de 1.5/2m sneeuw..

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:46

:= letterlijk geen lente voor Zweden. Mijn vriend is er ook echt klaar mee en wil weer gewoon met de racefiets de weg op. Gelukkig komt hij volgende week een weekje hier met hopelijk wat meer lente weer.