Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:14

DieL_Zor schreef:
Finland is qua boodschappen over het algemeen redelijk vergelijkbaar met Nederland. Ietsje duurder misschien...en misschien in the middle of nowhere net iets erop, maar over het algemeen niet absurd hoog (alcohol uitgezonderd). Zweden is ook soms net iets duurder dan Nederland, maar ook redelijk vergelijkbaar (wederom alcohol uitgezonderd :+ ). Noorwegen daarentegen :7 ...


Tnx!!! Flesje wijn in de koffer dan maar?! :+

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:54

DieL_Zor schreef:
Finland is qua boodschappen over het algemeen redelijk vergelijkbaar met Nederland. Ietsje duurder misschien...en misschien in the middle of nowhere net iets erop, maar over het algemeen niet absurd hoog (alcohol uitgezonderd). Zweden is ook soms net iets duurder dan Nederland, maar ook redelijk vergelijkbaar (wederom alcohol uitgezonderd :+ ). Noorwegen daarentegen :7 ...

Ofterwijl precies wat ik zei :D

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:55

Nu moet ik zeggen dat t salaris in Noorwegen ook hoger is dan in Nederland.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:09

Afbeelding
We hadden mooi weer dit weekend <3

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:14

Mag ik hier mee komen lezen?

Ons plan is om in september dit jaar een roadtrip te maken door Noorwegen. Wat al enigzins vast staat is: maximaal 2 weken, niet elke dag in de auto willen zitten (dus niet op elke locatie maar 1 nacht verblijven.) en vliegen naar en vanaf Oslo om daar een auto te huren.

We komen uit België, dus dat zou al een pak meer km zijn om zelf te rijden. Bovendien vertrouwen we onze auto niet perse, die heeft al moeite met de ardennen. :+

Voor de rest zijn we nog hard bezig te plannen. Kom hier mee lezen voor ervaringen van jullie en inspiratie. :D

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:05

Wat een leuk plan! Het enige dat ik er over kan zeggen is onderschat je reistijden niet, en inderdaad een goed plan om de tijd te nemen om van de omgeving te genieten.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 13:47

Natuurlijk mag je meelezen, dat hoef je niet te vragen hoor.
En voor Noorwegen idd de tip om niet teveel km's te willen maken op 1 dag. Dat gaat niet zo gemakkelijk met de wegen daar. Als je b.v. naar de Noordkaap wil in 2 weken is dat al best pittig doorrijden. Zie b.v. het topic die hier op de eerste pagina genoemd wordt.

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:02

Ik ga het topic eens op zoeken Maris, bedankt voor de tip!

Helemaal Noordelijk zouden we niet gaan. Maar inderdaad, van de reistijden ben ik mij bewust. Of tenminste, dat we die zeker niet moeten onderschatten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:09

Maris schreef:
Gekke vraag weer van mij, maar hier duiken overal de sneeuwklokjes uit de grond. Zijn die er in Scandinavie ook ?? Of vinden sneeuwklokjes het te koud in het hoge noorden ?

Hier groeit niks in januari, ook geen sneeuwklokjes.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 15:39

Ha Kuggur, wel een beetje kale boel dus op IJsland nu !? Hier komen zelfs al krokussen en narcissen in bloei...

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:56

Afbeelding
Hier is het uitzicht heel mooi <3 heb nog geen bloemetje gezien hier helaas, @Maris.

Het is wel echt spekglad, gleed echt letterlijk van tree naar tree toen ik een trap af moest :')

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:58

Mooi uitzicht! Is dat de Oslo fjord?

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:34

Ja, dit is vanaf het fort, daar heb je een mooi uitzichtpunt als de zon zich laat zien!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:04

Breathe, raak je al een beetje gewend in Oslo ? Woon je in een studentenhuis ? En dan met allemaal buitenlandse studenten of ook met noorse ?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:06

Breathe schreef:
Ja, dit is vanaf het fort, daar heb je een mooi uitzichtpunt als de zon zich laat zien!


Dat dacht ik al te zien. Is inderdaad een mooi uitzicht!

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:38

@Maris,Oslo bevalt uitstekend, het voelde gelijk al goed dus ik was al snel op mijn plekje :). Ik woon in een van de grootste "studentendorpen" aan de rand van Oslo (15 minuten van de faculteit af) en deel mijn keukentje met iemand uit Bangladesh. Had geen zin om keuken/badkamer met veel mensen te delen namelijk.. In het dorp is het een mix tussen buitenlands en Noors, maar ik denk dat er hier meer buitenlanders zitten omdat het een van de goedkoopste plekken is voor gemeubileerde kamers en het dorp bekend staat om veel buitenlandse studenten :')

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:53

Wel jammer dat je dan minder tussen de noorse studenten zelf zit. Of ??
Oslo zelf is niet echt een hele leuke stad toch ? Ik ben er heeeeel lang geleden geweest, maar om te winkelen was het niet zo veel toen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:34

Ticket is geboekt! 10 februari vliegen! Dag eerder dus! Kan jij 10 februari (zaterdag ) mee naar het museum? :D kirri
Nog 2 weken. Vind het leuk en spannend! Eerste keer vliegen.

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:39

Maris schreef:
Wel jammer dat je dan minder tussen de noorse studenten zelf zit. Of ??
Oslo zelf is niet echt een hele leuke stad toch ? Ik ben er heeeeel lang geleden geweest, maar om te winkelen was het niet zo veel toen.


Nou, ik ga wel bij studentenclubs met Noren (en internationale) studenten, dus ik ontmoet er wel wat. Alleen heb ik zelf ook de ervaring vanuit Nederland dat je meestal toch wel bij het internationale gezelschap blijft.

Denk dat je Oslo zelf binnen 2 dagen wel gezien hebt in de winter, in de zomer kan je denk ik heel mooi wandelen in de omgeving, maar dat is nu gewoon niet te doen met het ijs.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:49

Ik woon in Noorwegen, dus mocht iemand vragen hebben.. :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:57

wendely schreef:
Ik woon in Noorwegen, dus mocht iemand vragen hebben.. :)


Leuk, welkom hier !

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:30

Op verzoek van Maris, wij wonen inmiddels 3.5 jaar in Noorwegen en wonen in Åsmarka (Ringsaker kommune), zuidoost van Lillehammer. We hebben kort geleden daar een 'Småbruk' (boerderij) gekocht en hebben onze 2 Friese paarden thuis staan. Op het moment ligt er echt asociaal veel sneeuw en ben ik blij dat we een trekker met sneeuwvrezer hebben gekocht met onze 1.5km eigen weg :') Sinds '94 niet zoveel sneeuw geweest.
Dus mocht iemand vragen hebben over Noorwegen..

Afbeelding

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:18

ooh wat wonen jullie daar mooi ! Ik neem aan dat die weides bij de boerderij horen ? En de stallen is het gebouw met platte dak ? Dat is best even een stukje lopen vanuit de boerderij, zeker met zoveel sneeuw.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:21

Mooi zeg!

Ligt er sneeuw in Zweden? En dan nabij linkoping O:)

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:15

Wat een droomhuis en droomlocatie zeg!
Hier ligt een dikke plens natte sneeuw, echt ontzettend vies. Ze zijn hard bezig alle wegen en fietspaden schoon te krijgen, want het gaat de komende twee weken flink vriezen -O-