Het grote backpacktopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:36

Ik heb nu 2x gebackpackt, waarvan een keer zonder backpack ivm een schouderblessure :+.

Mijn eerste reis was via Dubai naar Australië, Nieuw Zeeland, Thailand en Hong Kong. Ik ben toen een half jaar weg geweest. Mijn laatste backpack adventure was afgelopen zomer. Ik heb uiteindelijk dus met een koffertje gereisd omdat ik die niet telkens hoef te tillen. Ik heb toen met de trein via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Italië, Zwitserland en Frankrijk gereisd. Echt een super toffe ervaring!

Beide reizen heb ik alleen gemaakt :j.

Ook heb ik in Israël gesemi-backpackt. Ik had een uitvalsbasis in Tel Aviv waar ik gewoon met koffer heen gereisd ben. Vanuit daar ben ik dan naar andere plekken in het land gegaan met een klein rugtasje :).

Momenteel ben ik aan het revalideren van mijn schouderblessure, dus ik weet niet of ik komende zomer alweer zou kunnen backpacken. Ik wil namelijk graag een zelfde soort reis maken als afgelopen zomer, alleen dan echt via Oost Europa.

Susan88: Ik fotografeer zelf voor mijn werk, dus ik sleep eigenlijk altijd zware gear mee. Je hebt wel goeie compactcamera's met vervangbare lensjes die, in principe, niet zwaar zijn en weinig ruimte in beslag nemen. Deze bijvoorbeeld:
https://www.kieskeurig.nl/systeemcamera ... cificaties
Voor het accu probleem zou ik zelf gewoon een extra accu kopen en beide opladen voor vertrek. Ik zou ook altijd een grote geheugenkaart kopen of meerdere kleintjes meenemen :).

Edit: Ik zou als ik jou was wel even naar een speciaalzaak gaan om info in te winnen wat betreft de objectieven en de mogelijkheden. Ik heb 2 jaar in een speciaalzaak gewerkt en een paar maanden in de Media Markt, en het bleek dan mensen daar echt niets afwisten van wat ze eigenlijk verkochten. Ze lezen gewoon de verpakking. En gaven klanten soms incorrecte spullen mee. Bij een speciaalzaak weet je sowieso dat de mensen die er werken er ook echt veel vanaf weten :j.


Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:40

ChantalSmook, bedoel je de compacte Alpha 5000 (die ik hierboven noemde) of de 5100? Of de DSLR Alpha 100? Ik kan geen Alpha 5000-100 vinden namelijk.
Je hebt ook nog de Sony DSC RX100? Maar geen Alpha 5000-100 :o?

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:32

Ik heb even voor je gekeken maar er zit heel weinig verschil tussen deze 2 camera's. De 5100 is de opvolger van de 5000 maar ze zijn beide in hetzelfde jaar uitgebracht, dus het gaat om kleine ontwikkelingen. Zo heeft de 5100 4 megapixels meer, maar, staar je daar asjeblieft niet op blind. Als hij voor de vakantie kiekjes is, of voor de hobby fotograaf, dan zul je echt geen verschil gaan merken tussen 20 of 24 MP. Dit is puur voor op heel groot formaat printen (en dan bedoel ik echt groot formaat, niet A4). Je gaat dit dus echt niet terug zien op een normaal print formaat, en ook niet op je scherm :). Dus om de pixels zou ik het niet doen! (Om aan te geven, het verschil in pixels is namelijk 5456x3632 tegenover 6000x4000 pixels).
Camera's hebben beide dezelfde lens aansluiting dus het is ook niet zo dat je mooie objectieven misloopt door voor 1 van de 2 te kiezen.

Het verschil zit hem ook in het aantal standaard programma's. De 5000 heeft alleen 'landschap, portret, zonsondergang' terwijl de 5100 'landschap, portret, zonsondergang, zelfportret, nachtportret' heeft. Maar again, ik weet niet hoe belangrijk die 2 extra functies nou echt zijn, dat is meer persoonlijk. Voor mij zou het iig niet hoeven (maar ik ben sowieso ook niet van de selfies).

Het grootste verschil zit hem in de ISO waarde. De 5000 kan t/m 16000 gaan wat een redelijk prima getal is voor een compact camera. De 5100 gaat tot 25600. Hoe hoger het getal, hoe meer ruis, in dit geval ligt het dus aan de camera en je zou dus kunnen opzoeken op internet hoe goed de camera presteert onder hoge ISO waardes. Bedenk wel dat je extreem hoge ISO waardes niet snel zult gebruiken. Ik heb voor mijn werk nog maar 1 keer mijn ISO op 32000 moeten zetten, dit was tijdens een manifestatie op de Dam in Amsterdam. Dit was in de avond dus het was al donker en hier kon ik niet flitsen omdat dit afbreuk zou doen aan de sfeer. Ik moest mijn ISO toen zo hoog zetten omdat ik tegelijkertijd met bewegende mensen te maken had dus mijn sluitertijd moest omhoog. (Hierbij vangt de camera minder licht op waardoor je met je ISO dit gebrek aan licht nog kunt invullen). Ik had dus zeker wel last van korrel, maar dat is in mijn vakgebied niet zo erg. Het gaat om sfeer en nieuwswaarde. Wat ik hiermee probeer te zeggen.. Zoek uit of je veel te maken gaat krijgen met extreme lichtsituaties, zo niet, dan is wederom, dit niet nodig.
Je zult dit namelijk niet nodig hebben bij landschapsfoto's of sterrenfoto's, aangezien je dan niet te maken hebt met veel beweging. Hierdoor kun je je sluitertijd verder open zetten waardoor je je ISO niet meer zo hoog hoeft te zetten :).

Wel is de 5100 ietsepietsie zwaarder en 100 euro duurder dan de 5000.

Je kan alles hier nog nalezen: https://www.kieskeurig.nl/productvergel ... 5D=2309753

Qua objectief zou een standaard lens prima moeten zijn. Die zijn vaak zo gemaakt dat je van alles een beetje hebt. Maar hier kan ik eventueel nog even wat beter naar kijken als je dat graag wilt.
Naast een standaard lensje is een zoomlens ook wel fijn. Als je tijdens je reis ook wilde dieren wilt fotograferen zul je vaak niet heel dichtbij kunnen komen. Dan kan je ze met een zoomlens fijn dichterbij halen. Op kieskeurig staat ook nog digitale zoom vermeld, maar daar moet je niet naar kijken. Hoe verder je met digitale zoom inzoomt, hoe lelijker de foto. (Want je zoomt dan bij wijze van spreken in op de foto die al gemaakt is, je vergroot gewoon het beeld terwijl de pixels niet 'meerekken'). Wat belangrijker is is de optische zoom, en bij deze camera's voeg je die zelf toe met het objectief wat je er op zet.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:50

ChantalSmook, ik heb vanuit mijn werk professionele apparatuur nodig. Ik heb een Canon 5D III, en 3 objectieven :). Als ik op reis ga neem ik deze spullen ook mee, omdat ik ook zelf werk kan maken en dit kan verkopen aan mijn opdrachtgever. Ik kan dus echt niet zonder, maar als dat wel kon dan had ik zelf zeker wel voor zo'n Sony modelletje gegaan :D. Scheelt heel veel gesleep en heel veel ruimte :=.

Je kan me altijd pb-en, ik ben alleen niet altijd even actief op bokt dus soms duurt het even voor ik reageer!

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:41

Ik ga deze zomer waarschijnlijk ook weer backpacken. Wel binnen de EU, mijn budget laat het zo vlak na mijn afstuderen niet toe om verder te gaan dan dat. (Mijn afstuderen gaat mij zo'n 1500 euro kosten -O-).

Mijn backpack is 65 liter, ik ben toen een half jaar weg geweest en had toen wel zo'n maat nodig. Binnen de EU ga ik waarschijnlijk met koffer reizen, net zoals vorig jaar. Binnen de steden is dat gewoon handiger + ik heb nog altijd een schouderblessure waarmee een backpack niet handig is.. :\

Deze zomer woog mijn koffer 13kg bij vertrek, en over de 20 bij terugkomst :'). Flink geshopt haha.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:50

mvdende schreef:
Ik ga deze zomer ook weer backpacken. Wel blijf ik deze keer lekker in Europa. Ik ga met een interrail pas. Mijn 60 liter backpack en een cabin size trolley gaan mee. Ga niet alles in één backpack krijgen helaas.

Leuk! Ik ga ook interrailen. Dat beviel vorig jaar goed! Ga je alleen? En heb je al een route bedacht? :D

Ik ga met een koffer en een kleine dagrugtas voor mijn camera etc. Nu al zin in!

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:58

mvdende schreef:
Ja ik ga ook alleen. Eind juli, begin augustus. Route staat nog niet helemaal vast. Wil beginnen in Charmonix, daarna naar Chiavenna om een vriend op te zoeken. De rest weet ik nog niet

Ohja zo wil ik inderdaad weer naar Nürnberg en Wenen gaan, daar wonen vrienden. Vorig jaar ben ik toen naar familie van diegene in Wenen geweest, die woonde in Villach, en toen door naar Slovenië. Maar dit jaar zou ik dan vanuit Wenen door gaan naar het Oosten (Bratislava, Boedapest etc). Maar ergens wil ik mij ook nog niet teveel vast pinnen maar go with the flow.. omdat ik vorig jaar ook mensen ontmoette die vroegen of ik mee wilde reizen, wat mij super tof had geleken. Het kon toen alleen niet omdat ik veel al enigszins had vast gezet.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:04

Gek mijn telefoon liet alle berichten op deze pagina niet zien, zie nu de schoenen. Wat houd D schoenen in? Wat maakt dat je twijfelt om hierop te lopen? Ik heb net gegoogled maar werd niet veel wijzer. :=

Toen ik een half jaar weg was had ik bergschoenen mee, vele malen lichter en kleiner, maar die droeg ik ook altijd als ik ging vliegen of een stuk met de trein/bus ging. Ze waren misschien niet super zwaar, maar namen wel veel ruimte in.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 00:18

Ik ga pas last minute kunnen boeken omdat ik deze zomer ga afstuderen. Als dit in 1 keer lukt ben ik al halverwege juli klaar. Lukt dit niet dan ben ik dus langer bezig :=.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:11

Oh wat vet! :D Ga je alleen?? Ik wil ook graag nog een keer die kant uit, maar alleen vind ik nog wel spannend. :=

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:44

Ik had toen een super lichtgewicht fleece vestje gekocht in Nieuw Zeeland. Was perfect in combinatie met laagjes of een dunne regenjas! :j Ik was daar in het najaar dus toen werd het op sommige plekken ook al redelijk fris. Dat vestje was ook op te proppen tot een klein propje!

Tip van Travel_me is idd een goeie. Ik droeg in het vliegtuig vaak mijn dikkere kleding (in laagjes) zodat ik ook in het vliegtuig dingen aan of uit kon doen :D.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:13

Ik heb ook een 65L backpack, maar net zoals vorig jaar mag ik helaas nog niet met backpack op reis ;(. Mijn schouderblessure is nog steeds te slecht. Ik ga binnenkort weer interrailen in de richting van Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Bosnië en misschien nog Servië of Montenegro. Even zien hoe het loopt. Vorig jaar heb ik alles continue 1 of 2 dagen van te voren pas geboekt en dat wil ik dit jaar weer doen, zo flexibel mogelijk blijven :). Ik neem een koffer en een kleine dag rugtas mee. Vooral de koffer is lastig, moet heel erg opletten dat ik hem niet te vol doe, vorig jaar kon ik op de terugweg na Milaan mijn koffer amper tillen :+. Ik heb door de blessure ook vrijwel geen kracht in 1 arm. Gelukkig had ik veel behulpzame mensen in de trein!! := :)

poes: Mijn eerste grote reis had ik zo mijn werk voor opgezegd. Het scheelde dat mijn contract toen verliep, dat maakte het veel makkelijker! Nu ben ik net afgestudeerd en ZZP'er dus ik kan mijn eigen tijd indelen.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:56

Ik schop dit topic even omhoog! Ik ga eind januari weer backpacken (zonder backpack, nog steeds aan de blessure helaas). Ik ga naar Israël. Nu is dat niet zo spannend, ik heb hier familievrienden wonen, ook al ga ik dit maal het meeste wel alleen doen. Maar ik ben best wel zenuwachtig omdat ik mezelf heb verteld dat ik naar Jordanië wil. :') Een kennis woont tijdelijk in Amman, dus voor mij zou dat ideaal zijn. Dan ben ik niet zo alleen haha. Maar de reis naar Amman moet ik zelf maken en eigenlijk wil ik dan ook graag nog naar Petra en de woestijn. Dus ja. Ik ben best wel zenuwachtig :)).

Heb al veel alleen gereisd, binnen en buiten Europa, maar naast Israël en Dubai ben ik nog nooit echt alleen geweest in een land in het Midden Oosten.

Mensen hier nog tips / mentale support? _O-

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:25

Thanks voor de tips meiden! :) Het zit hem vooral in Jordanië. Israël ken ik al, hier wonen familievrienden en ik weet dat het hier gewoon prima te doen is. Deze vrienden zijn overigens Israëlisch en hebben mij de vorige keer op sleeptouw genomen omdat er toen dagelijkse raketaanvallen waren en ik toen minder snel geneigd was om echt alleen op pad te gaan :+.

Jordanië is echter nieuw voor mij en dus wel spannend haha. Ik las ook wisselende verhalen en ervaringen van vrouwen die hier alleen waren gaan reizen dus dat maakte me even zenuwachtig :o. Ik denk dat ik bij Eilat de grens over ga. Ik las namelijk op een ander forum dat er vanaf die grens 1 bus naar Amman gaat. Ergens anders las ik al dat de noordelijke grens (bij die brug) en erg lang duurt, tot aan 3 a 4 uur, en veel duurder is dan die bij Eilat.

Sakura789 ik heb wel interesse in de gids/chauffeur! :)

Bonna ik weet nog niet hoe lang ik naar Jordanië ga! :D Wat is een Jordanpass?

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:30

Gracezellaa schreef:
Ik woon ook in Israël momenteel. En ben best vaak alleen op pad. Veel mensen spreken Engels en zijn behulpzaam. Verder heb ik me nooit onveilig gevoeld alleen.

Wil je over land naar Jordanië? Check even de visum eisen. Je kunt niet bij alle grensovergangen een visum krijgen. Dan moet je dit van te voren al aanvragen.

Wat tof dat je er woont! Waar zit je? :) Ik heb er ooit ook over gedacht om een periode in Israël te gaan wonen/werken. Maar momenteel zit ik qua werk in Nederland goed.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:22

Sakura789, Aqaba alleen gezien vanaf Eilat, maar denk ook niet dat ik daar heen wil. Heb maar een paar dagen dus wil vooral de echte highlights doen, kan altijd nog een keer terug als het bevalt. :j

Gracezellaa, ah ik ben maar 1,5 dag in Haifa geweest. Vond het wel een leuke stad, leek vooral in de avond heel gezellig! Het was er verder echt super rustig toen ik daar was. Wat interessant dat je dat doet. Hoezo vind je Jordanië prettiger?

Luxorvalkje: Nee, sorry! Ga je hierheen? Ben wel super nieuwsgierig hoe je het dan gaat hebben.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:30

Ik heb in zowel Italië als Oost-Europa alleen gebackpackt en vond het beide prima te doen. Italië is alleen wat duurder (zeker de treinen daar) en voor mijn gevoel trof ik meer 'wereldse' reizigers aan in Oost-Europa dan in Italië.

Verder is het OV in Oost-Europa weer wat slechter geregeld, hoe verder je naar het Oosten gaat hoe meer je met bussen moet reizen omdat treinen daar slecht zijn. (En je hebt ook niet overal Flixbus oid, wat ik zelf wel een super fijne busdienst vind in combinatie met de app).

Weet dus niet precies wat je wilt :D.

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:16

Anna, je kunt aroundtheglobe.nl proberen, Nederlands forum! Ik heb via daar ook iemand gevonden waarmee ik kon hiken in de Blue Mountains (Australië), wilde dat toen niet alleen doen en ook niet met een dure tour. Prima oplossing dus :D.


Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:57

Narya schreef:
Anna schreef:
Al heel lang zou ik ook graag naar India gaan! En hoewel het alleen reizen me goed is bevallen durf ik dat naar India nog niet aan. Heeft iemand ervaring met het online zoeken van een reismaatje? En eventueel tips voor waar in India je moet zijn? Idee is om 2-3 maanden weg te zijn, maar daarbij wil ik ook graag nog naar sri lanka en eventueel Nepal of Myanmar gaan.


Je zou bokt.nl kunnen proberen. Narya bijvoorbeeld, die zou ook best nog eens naar India willen, maar die durft ook niet alleen :')

Haha ik durf ook niet alleen en wil daar ook heen O:). Maar heb op dit moment even het geld er niet voor (ik ga al naar een ander land ook _O-).

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 00:33

IsaCalixa schreef:
Hoi! Ik kom me hier weer even melden na een lange tijd :D

Zijn er hier ook mensen die naar Bulgarije (en omgeving) zijn geweest? :) Hoe beviel het jullie? Wat valt aan/af te raden?

Ik heb tickets naar Sofia geboekt, dus daar ga ik eerst heen en dan wil ik rondreizen in Bulgarije en evt. nog richting Servie en/of Macedonie. Ik heb 14 volle dagen om dat te doen. Hoor graag tips :D

Geen ervaring, maar wel suuuuper gaaf dat je dat gaat doen! :j Wanneer ga je? Ik wilde afgelopen zomer die kant op met interrailen maar ben ziek geworden in Bratislava en uiteindelijk uitgeweken naar een vriendin in Wenen om daar een week ziek op bed te liggen :+. Echt zuur. Kwam hierdoor qua reis in tijdsnood en ben toen maar naar Italië gegaan haha.

Om het goed te maken ga ik eind mei een lang weekend naar Sofia! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers