Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:28

Ik volg ook, vooral Noorwegen en Ijsland staan hoog op mijn bucketlist. :)

Ik ben zelfs aan het overwegen om in Noorwegen (Oslo) te gaan studeren, prachtig land en de studie zelf is gratis, maar ik denk dat de winters wel wennen zullen zijn. :=
Maar ik houd wel van sneeuw, en als je het noorderlicht kan zien is het donker niet zo erg . :D

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes


Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:53

Mooi al die foto's!

@ Marion, ja klopt , ik wil heel graag in het buitenland studeren, lijkt mij een hele leuke ervaring. :)
Wel heeft de studie die ik wil doen een strenge selectie, dus ik hoop dat het lukt om binnen te komen.
Anders is zweden misschien ook een optie...

@ Noordje , fijn dat het meevalt :j

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:43

noordje schreef:
Yv_ Besseggen is een naam.
Eggen betekent rand. Zo heb je wel meer eggen.
Besseggen ligt in Jotunheimen.
Moet m'n foto's opnieuw oploaden, dan plaats ik er wel een paar.

Galathil :wat voor een studie is het?


Bachelor of fine arts, film school.
Het is trouwens in Lillehammer, geen idee waarom ik aan Oslo dacht. :=

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes


Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:50

noordje schreef:
Oh maar dat verandert een hoop :D
Lillehammer daar hebben ze 'echte' winters :brr:
Volgens mij heeft een oud-collega ook op die school gezeten.
Ik zou er gewoon voor gaan. Is alleen maar leuk. En Lillehammer vind ik zo'n gezellig dorp ;)


Haha ja, dacht ik al , ligt een stuk noordelijker.
Ik ga het zeker proberen ja :D

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:40

@ Nelleke : wat een mooie omgeving om te wandelen ! Gaaf dat je zo vaak in Scandinavië komt door je werk. :)

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:37

Hier sneewt het al wel de hele ochtend, maar op de grond ligt nog amper een dun laagje. Ik denk dat het te optimistisch is om te zeggen dat er wat gaat blijven liggen :+
Van mijn part mag het gaan vriezen, 3 graden is toch geen echte winter temperatuur :=

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:40

Dat is inderdaad bijzonder :') , ik kwam van de week nog foto's tegen met enorm veel sneeuw in zuid frankrijk, daar verbaasde ik me ook al over. Maar goed, hier begint de sneeuw al ergens op te lijken.

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:45

A-nouk : Prachtig die sneeuwbergen! Welke maand was dat?

Zijn er hier mensen die in de winter in het noorden van Noorwegen zijn geweest? Het lijkt mij prachtig, maar wel lastig met het weinige licht, aangezien eind december/ begin januari blijkbaar de zon helemaal niet opkomt daar. :=
En heeft iemand ervaring met walvissen spotten in Noorwegen of Ijsland?

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:05

Sharani schreef:
Wij zijn in Tromsø geweest van 7 t/m 14 februari. Toen was het wel weer redelijk lang licht, zodat je overdag ook dingen kon ondernemen. Mijn zoon is in 2016 eind november geweest en vond de dagen er toen wel erg kort.

De poolnacht duurt daar officieel van 21 nov tot 21 januari vertelde de mensen van de Airbnb waar wij zaten. Ze vertelde ook dat vorig seizoen er veel walvissen waren ( mijn zoon heeft ze gewoon vanaf de kust gezien) en dit seizoen juist niet. Maar februari is sowieso te laat voor walvissen.


Hmm oke, ik denk dat het dan in begin januari ook wel erg weinig licht zal zijn helaas. Wel het voordeel dat je dan grotere kans op noorderlicht hebt...
Echt veel ondernemen hoeven wij niet per se, als we gaan is vooral voor de walvissen en het noorderlicht, maar het is wel fijn om nog wel te kunnen genieten van de omgeving...is er behalve eventueel noorderlicht spotten in Tromso nog wat te doen in de donkere uren?

A_nouk schreef:
Dat was 10 juni. Toen we 2,5 week later op de terugweg waren was bijna alle sneeuw weg :)

Wij hebben vorig jaar Orka's gezien. Zijn niet wezen spotten maar we lagen wat te dobberen en ineens waren ze daar. Zo bijzonder! Hier was dat : https://www.google.nl/maps/place/Haglan ... d5.2499768


Wat bijzonder zeg, als je ze zo spontaan tegenkomt! Orka's wil ik zo graag zien. <3

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:13

Sharani schreef:
Zou bij het plannen van zo’n reis wel proberen om niet speciaal heen te gaan voor onvoorspelbare dingen als het noorderlicht en walvissen, het valt dan zo tegen als je het niet ziet. Zie zoiets meer als de kers op de taart. De omgeving is daar prachtig, wij hebben flink wat km gemaakt met onze huurauto, maar ook lange wandelingen gemaakt.


Ja klopt, daar heb je gelijk in. Het lijkt me ook beter om deze reis uit te stellen tot ik langer de tijd heb, en inderdaad ook de mogelijkheid een auto te huren, dan kun je meer van het land zien. :)

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:44

Weissjee schreef:
Uiteindelijk hopen we de Noordkaap te bereiken maar dat gaat wel lukken. Ik gok wel dat we voor het Noorderlicht dan terug moeten in de winter een keer. Ook totaal niet erg :D.

Ik zal die boot eens bekijken. Ik hoef niet perse met de boot 'hoog' in Noorwegen te eindigen. Vaak zijn die lange boten een stuk duurder dus dan rijden we liever.


Ik denk dat je voor Noorderlicht inderdaad wel in de winter moet gaan. Misschien vergis ik me, maar ik dacht dat in de zomer (in het noorden van Noorwegen althans) de zon (bijna) niet ondergaat en je een midnight sun hebt?
Anders heb je iniergeval wel een reden om nog een keer te gaan. :j

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:12

Hoi, ik heb een vraag aan degenen die in de winter naar Tromso en omgeving of een ander land in Scandinavie zijn geweest.
Het lijkt mij gaaf om een keer naar Tromso te gaan in de winter, alleen vraag ik me af of ik dan niet heel veel winterkleding zal moeten kopen die ik verder niet zal dragen...Aangezien het daar wel een stuk kouder wordt dan in Nederland...
( Ik geloof dat voor Tromso het gemiddeld -3.5 was, maar dat het ook soms -20 kan worden. := )

Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Voldoet " gewone " winterkleding, of moet je naar een speciale winkel, en zo ja, welke? :o?

Ik had gehoord dat merino wol en thermo onderlagen een goed idee zijn, dus ik vraag me vooral af hoe het zit met schoenen , jassen en broeken...

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:53

noordje schreef:
Galathil, valt wel mee hoor. Gewoon zorgen dat je goed lang/thermo ondergoed hebt, dan kom je al een heel eind.
Goede warme schoenen is ook aan te bevelen.
Wij hebben hier in Hedmark soms wel temperaturen van -30 en ik trek dan veel laagjes aan.
Wat je hier ook veel ziet is een thermo-overall. Ik trek gewoon m'n skibroek aan


Dankje!

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:02

Bedankt voor de tips allemaal! :D

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, cinniz123, Dido2316, Mitch_Beauty, Oshaa, SemrushBot en 162 bezoekers