Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:29

Ik wil ook meelezen :D.

Weet niet of IJsland ook onder Scandinavie valt, maar daar ben ik 2 keer geweest en wil zeker nog een keertje terug. Dit jaar voor het eerst met de auto naar Noorwegen geweest.

Vond het echt wel een heeeeeel gaaf land met prachtige dingen, maar ook wel héél erg zwaar en ook helaas behoorlijk saai. Denk dat ik het een toffer land zou vinden als ik die totale rust wat meer zou kunnen waarderen. Oftewel als ik heel wat jaartjes ouder ben :)). Miste het nu echt gewoon dat je niet 's avonds even lekker naar een tentje kon om wat te gaan drinken.

Hebben we hele mooie dingen gedaan: Gaustatoppen, Kjerag en Trolltunga bezocht <3. Gaustatoppen zou ik iedereen afraden, vond het een hel om de klim en vooral daling te maken met al die losse stenen en toen we boven waren kregen we sneeuw als dank :'), maar Kjerag en Trolltunga zijn zóóóó gaaf! En absoluut de hike van 24km waard! En Dovrefjell NP vond ik ook zó tof, zó mooi <3.

♥ Rewrite the Stars ♥



Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:23

Klopt idd Noordje :j. Vond het echt heel mooi hoor, maar ik als persoontje kan die ultieme rust denk ik gewoon wat later in mijn leven hebben :D.

Dit waren voor mij de toppertjes, samen met Oslo <3.

Kjerag:
[ img ]
[ img ]

Trolltunga:
[ img ]

Dovrefjell NP (dat huisje met open haard en glazen wand bovenop was ook zoooo ontzettend gaaf!!):
[ img ]
[ img ]

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:29

Wij zijn ook bij Flam geweest en met het treintje omhoog. Was MEGA toeristisch. Hele opgezette dorpje rondom de trein bestond uit restaurantjes en taxfree shops. Wel heel gezellig, maar zorgde er ook voor dat het treintje 2x vol was en we dus pas laat ermee omhoog konden. Treintje vol met toeristen, veel chinezen met camera's. Maar de omgeving uit je raampje maakt toch wel erg veel goed!

Maar buiten Flam ben ik dus echt nergens hordes mensen tegengekomen. Sterker nog, vaak liepen wij op zo'n hike echt flinke stukken gewoon met zn tweetjes.

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:22

Preektstoel zijn wij niet geweest, maar heb ik wel foto's van gezien en ben blij dat we die hebben overgeslagen. Hetzelfde als de foto's die ik heb gezien van de Noordkaap.

Kjerag viel ontzettend mee. Tuurlijk waren er wel mensen, maar dat komt ook meer omdat iedereen op hetzelfde punt even gaat lunchen, op elkaar wacht om foto's te maken enzovoort en even op adem komt om naar het adembenemende uitzicht te kijken en te genieten. Maar denk dat er misschien een stuk of 30 mensen op de top waren? Tijdens de hike van 5 km zijn we een stuk minder mensen tegengekomen. Was eigenlijk wel een verrassing dat je op dat punt toch ineens zo "veel" mensen zag. Maarja, wij gingen ook lekker zitten, even uitrusten, wat foto's maken etc, dus het is niet gek dat het daar dan ineens opstroopt. Vond de beklimming naar de Kjerag écht heel zwaar! Achteraf zit ik nog steeds naar foto's te kijken en te denken van "jeetje, waren we levensmoe ofzo" , of "hoe hebben we dat in godsnaam voor elkaar gekregen, kijk hoe stijl" hahah! En de terugweg was stiekem wel eng te noemen. Het was op stukken gewoon zó steil, echt niet normaal eigenlijk dat daar niet even zekeringen of wat dan ook hangen...

Bij Trolltunga hebben we in die 12km echt hele stukken alleen gelopen. Bovenop ook zoiets aan mensen denk ik, met dezelfde redenen. En er werd een bruiloft-shoot gedaan, dat was zó gaaf! Ineens een man in net blauw pak en bruine nette schoentjes op die berg terwijl ik in de rij stond. Snapte het niet zo goed, tot er ineens een dame tevoorschijn kwam in een jurk, bloemen in haar haar én mega hakken .Superleuk! De wachtrij ook joelen enzo, was heel tof!
Ondanks dat deze hike echt het vermoeiends en langst was van allemaal, was deze echt wel de moeite waard. De weg erheen (en terug) was zo verschrikkelijk mooi! Zo klim je, zo daal je en loop je ineens in een dal met schapen om je heen. Dan klim je nog een stuk en voelt het ineens alsof je op het einde van de wereld bent en nog een stuk verder zie je een prachtig dal met een nog mooiere waterval. Die hike was echt zeer, zeer mooi <3 <3.

Wat me wel opviel tijdens die hikes is dat er veel honden mee gaan. Vond dat zo knap! Op zich lopen zij steile bergen natuurlijk een stuk makkelijker op en af dan wij als mens, maar vooral bij de Gaustatoppen waren er veel honden. En daar waren allemaal van die stenen waar je overheen moest! Denk dat als ik daar met mijn RR's had gelopen, ze geheid een been hadden gebroken ofzo _O-. En dat de Noren zulke uitstapjes gewoon als zondag-uitstapjes doen, of als vrije dag-uitstapje. Als ik met ze kletste, zeiden het het allemaal "This is Norway, this is what we do!" :D.


Oh heerlijk Marion, die plankjes! Die zijn wij ook met regelmaat tegengekomen haha!

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:09

Wat is Besseggen?

Over oude mensjes gesproken! Wij liepen bij de Gaustatoppen en beetje op en af met een meneer. Als hij aan het rusten was, kwam we langs hem en andersom ook. Het was een oudere meneer, heel slank en van achter zag hij er héél breekbaar uit. Maar dit meneertje heeft 'm wel gewoon helemaal tot boven gered! Zo kicke, ik was helemaal trots, ondanks dat ik hem niet kende :D.
Wel gevaarlijk, hij was echt helemaal alleen. Je zag ook af en toe andere vreemde mensen een stukje met hem meelopen, volgens mij hadden ze een beetje hetzelfde gevoel als wij. We zijn hem naar beneden niet meer tegengekomen, wellicht dat hij het treintje terug heeft genomen. Maar wat ontzettend gaaf!

Ja, die Kjerag... Naar boven ging op zich nog wel: verstand op nul, een beetje zigzaggen en je kwam wel boven, ondanks dat sommige stukken bizar steil waren. Maar naar beneden... Vriendinnetje was écht bang ,die is stukken op haar kont naar beneden gegaan.

Ik wilde ook heel graag naar de Trollstigen. Maar was het rijden op een gegeven moment zo zat en had geen zin om weer 3,5u enkel in de auto te zitten en vervolgens 's avonds weer terug te moeten en reismaatje dacht er hetzelfde over, dus toen zijn we een middagje naar Lillehammer geweest. Niet zo boeiend, wel even wat anders en heerlijk mosselen gegeten <3.

Ben wel benieuwd naar een linkje Dimple :j! Hou van foto's en reisverhaaltjes :D.

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:09

noordje schreef:
Yv_ Besseggen is een naam.

Heb even gegoogled, ziet er mooi uit <3.

Dimple schreef:
Yv.......Geiranger nog nooit met mooi weer gezien? Is het dan ook wel de moeite waard? Er werd sneeuw verwacht en toen dachten we.......we zakken af naar het zuiden. We willen wel iets van zon.

Nee, we zijn niet bij Geiranger geweest!

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:59

Gaaf hoor <3 <3.

Hahahaha grappig met dat eten. Ik ben dus echt een typische niet-Hollander en ga eigenlijk altijd met het vliegtuig op vakantie, dit was mijn eerste eigen autovakantie. Vond het echt verschrikkelijk die doos met eten achterin. Knakworsten en soep enzo :=. Doe dat echt nooit! We hebben er wel dankbaar gebruik van gemaakt hoor, want juist na zo'n lange hike hadden we echt geen zin meer om vervolgens nog in een restaurant te gaan zitten, maar vond het toch ook wel raar om zo'n blik open te maken. Ga in andere landen echt elke dag uit eten en zelfs in mijn normale leven ga ik minimaal elke week. Nou waren de prijzen in Noorwegen natuurlijk wel een stuk hoger en had me er ook bij neergelegd hoor, maar toch kreeg ik dat gevoel niet helemaal weg :D. Ook een paar keer daar boodschappen gedaan voor avondeten en dat gemaakt of opgewarmd (lag eraan of we nog zin hadden om echt te koken), maar ook gewoon lekker uit eten geweest.

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:44

Vraagje.. iemand enig idee hoe dat zit met de rekening over tolwegen in Noorwegen? Had geen pas dus krijg het achteraf. Maar krijg ik een verzamelfactuur of 40 losse facturen?

Eerste lag op de mat maar dat is congestiebelasting Zweden ofzo. Echt, seieus :').. die brief op de post doen heeft meer gekost dan wat ik moet betalen :=...
[ img ]

Hoop echt zooo niet dat ik 40x zo'n kneuzenbedrag over moet gaan maken :=.

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:03

O ja, betalen doe ik wel hoor, dat is het probleem niet :).
Ik weet alleen dat we echt een keer of 40 langs toltunnels zijn gekomen in Noorwegen en als ik 40x rekeningen van 20 cent tot 3 euro krijg, ga ik dat wat minder vinden. Hoop dat ze gewoon een verzamelfactuur op een kenteken doen. Zijn alleen in Goteborg geweest vanaf de boot en eigenlijk meteen doorgereden naar Noorwegen, dus verwacht verder uit Zweden dan niks meer.

Vind dit echt gewoon lachewekkend. De postzegel en de moeite heeft een stuk meer gekost dan wat ik moet betalen :=. Ah, well, blijkbaar is het ze waard. Zal met die liefde die 94 cent overmaken _O-.

Hahah jeetje Imre, dat is ook wel flink in de buidel tasten _O-.

Edit: Oh thanks Lovebodin, dat zou mooi zijn :)) :D.

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:19

Snap het wel hoor! Zeker om verkeer te verminderen is het denk ik een effectieve regeling :j. Maar geldt het dan zeg maar voor heel Goteborg en omgeving? Want centrum zijn we niet geweest, alleen boot en snelweg.

Oh dat is ook een goed idee Piekosjj!

♥ Rewrite the Stars ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 bezoekers