Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:51

Ik meld me *\o/*
Ik heb vorig jaar een half jaar in Uppsala, Zweden gestudeerd en verliefd geworden op het land en een hele leuke jongen ;) Ik ga van de winter weer terug om daar sowieso twee jaar te studeren, maar het plan is om er daarna uiteraard te blijven



Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:27

Ik ga waarschijnlijk begin oktober weer voor een weekje naar Zweden <3 Voelt echt als 'thuiskomen' als ik daar weer ben!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:34

Marion, aan de SLU! Ik woonde in Flogsta, en heb het daar echt ontzettend naar m'n zin gehad. Ben echt geen feestbeest, maar wel lekker al m'n vrienden in de buurt, dichtbij 't centrum, en ook 10 min van het bos af. Echt zo'n ideale plek om te wonen vond ik het! Mijn vriend woont in Kantorsgatan, en ik trek ook bij hem in als ik weer terug ga, al willen we wel zo snel mogelijk een twee persoons appartementje, we hopen op iets rondom Sunnersta, want daar is het ook echt prachtig en zo lekker dichtbij het grote bos & meer <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:56

Dat laatste weet ik ook niet precies. Wordt Estland ook niet vaak tot de Nordics benoemt? Ik ben daar een aantal jaar terug voor stage geweest en vond het erg veel op Zweden lijken: bos bos bos bos bos :)) De taal lijkt erg op Fins en was dus ook geen touw aan vast te knopen

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:00

Oh wat leuk! Wij zaten vnl in Ulls Hus. En ik heb ook heeeel wat uurtjes doorgebracht in Håga!
[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:21

Dat was ook echt een mooi moment! Ongeveer een half uurtje voor zonsondergang en het trok eindelijk wat open. Ik was al een paar dagen niet buiten geweest (ik ben een beetje een koukleum :+ ) dus meteen warm ingepakt, camera mee en de fiets op naar de bosrand! Nog geen halve minuut na deze foto verdween de zon achter de wolken en begon het donker te worden. Echt een lucky shot!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:55

Wauw wat een prachtige foto's hierboven! :wow:
Het noorderlicht staat ook heeeel hoog op m'n lijstje, helaas in Uppsala niet kunnen zien. Daniel zegt elke keer als ik er weer over begin dat we zo snel mogelijk een keer richting het noorden gaan om het te zien <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:10

Ahhhh Uppsala! <3 <3 Ik heb vrij gekregen van het werk dus ik ga begin oktober weer heen voor een weekje 'vakantie' *\o/* De archipelago en het gebied rondom Abisko staat inderdaad ook echt nog hoog op het lijstje hier!

Vriend & ik zijn van de zomer een weekje naar Bergen, Noorwegen gegaan en uiteraard ook naar Flåm geweest, inderdaad erg toeristisch in het dorpje zelf, maar wij hebben onze tijd daar gespendeert aan het beklimmen van een waterval, dus geen last gehad van de drukte. De treinrit zelf was ook wel echt adembenemend dus zeker de moeite waard!

Waar de Flåmsbana stopt in Myrdal:
[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:30

Zou zeker proberen Deense les te volgen, vond het altijd jammer dat ik niet wat meer aandacht aan de taal had geschonken toen ik in Zweden was, ondanks dat al m'n vrienden internationaal waren, is het altijd leuk als je jezelf verstaanbaar kunt maken in de stad / bus / winkel etc :)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:49

Gewoon netjes overmaken en that's it. Je betaald als 't goed is alleen tax in Stockholm en Göteborg in Zweden, hoe 't zit in Noorwegen weet ik niet. Vond dat ze inderdaad wel heel veel moeite hadden gedaan (wel netjes!) om zelfs de brieven helemaal naar 't NL te vertalen :))

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:00

Ik had vanuit Göteborg ook een mooi laag bedrag, ze dachten nl dat we met z'n drieen in de auto zaten dus was netjes gesplitst (hoe dan?), maar de achterbank lag gewoon helemaal vol met allemaal zooi :D

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:08

Je kan 't altijd even afwachten, als je echt 40 brieven krijgt ( :') ) kan je ze altijd een mailtje oid sturen of het ook op een wat makkelijkere manier kan lijkt me wel.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:14

Vind het zeker een goede regeling :j Ik dacht dat ze in Goteborg zelfs andere prijzen hadden in bijv de spits?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:33

Ik heb trouwens gisteravond een enkeltje naar Stockholm geboekt, 4 januari verhuis is dan écht eindelijk naar Zweden! <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:45

Ja het moet ook nog even doordringen hoor! Ik zeg al maanden 'ik ben van plan om .....' maar nu is het gewoon écht zo. Ik trek nu eerst in bij m'n vriend in Uppsala, waar hij studeert en ik ook nog twee jaar ga studeren. Daarna weten we het nog niet, ligt er aan waar we werk kunnen vinden etc etc. Ik zou zelf liever niet verder naar het noorden gaan, vond het daar al donker genoeg 's winters :')

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:02

Vorige week weer mogen genieten van de friss Scandinavische lucht, ben 'r gek op <3

[ img ]
[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:54

Ja zo'n heerlijk weekje gehad, voelt gewoon als thuis komen. 4 januari mag ik weer, ditmaal zonder weg te hoeven gaan!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:53

<3 <3 <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:48

Kan je ze niet vragen of ze er een op willen sturen?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:18

Quir jij woont redelijk in het noorden, toch?
Kuggur dat lijkt me een bijzondere lifestyle! Heb je er ook nog een andere 'baan' naast?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:30

Oh dat valt dan best wel mee ja, in Uppsala was het vorige week een stuk warmer! Waarschijnlijk meer invloed van de zee. Zou er niet aan moeten denken dat het in oktober al -7 vriest :')

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:16

Wat een sneeuw al bij jullie! Bij mijn vriend in Uppsala is alleen nog maar een dun laagje gevallen. Daar was het inderdaad in december ook al om 3 uur donker, dat viel me toch wel 't meest tegen -O-

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:23

Maris, ik heb afgelopen week een lekkere rode jas gekocht bij de Sting. Nooit gedacht dat ik daar voor een Zweden-proof winterjas zou slagen :+ , en kon eigenlijk ook niks fijns vinden in verschillende outdoor winkels. Hij is erg lekker warm en lang, met een gigantische muts en boorden in de mouw tegen inwaaien van wind. Heb 'm nog niet aangehad want daar is het nu veels te warm voor, maar als ik zie wat voor belachelijk dunne kleding ik eigenlijk vorig jaar aan had in Zweden, moet ik me zeker lekker warm kunnen houden met deze jas! https://www.thesting.com/nl-nl/gevoerde ... aux-306522

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:21

Hm, ik ben ook wel een koukleum, al heb ik het idee dat ik sinds vorige winter - die ik dus in zweden heb doorgebracht - veel beter tegen de kou kan. Zo liep ik vandaag met 8 graden gewoon nog hard in korte broek en heb ik ook nog geen winterjas aan op de fiets. :+ Vorige winter had ik als winterjas een dungevoerde wintdichte outdoorjas, en een wat nettere wollen look-a-like van de H&M als winterjas. De Sting jas is echt een heel stuk dikker en vooral ook van hele sterke buitenstof, moest bijna aan een paardendeken denken. Stond te zweten in de winkel er in :))

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:33

Gefeliciteerd Gabby! :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jojoleinee, kosseh, purny, senna21 en 55 bezoekers