Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:20

Ik ga het topic ook volgen. Vroeger al wel eens naar Noorwegen/Zweden/Denemarken geweest. 3 jaar terug zijn mijn buren geemigreerd naar Zweden. Afgelopen jaar daar op bezoek geweest en gelukkig wilt mn vriend volgend jaar weer :D. Volgend jaar willen we dan wel een stuk Noordelijker gaan.


Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:11

Wat grappig zeg. Mijn vriend en ik zijn dit jaar voor het eerst geweest met de auto. En kijken juist uit naar het moment dat ons budget groot genoeg is voor een camper. Lijkt ons zo veel makkelijker, vooral met wildkamperen. Maar ik denk datbwe de komende jaren nog wel blijven rondtrekken met de auto en tent.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:05

Wow voor 2 weken eten meegenomen? Hoe groot is jullie auto dan? Al hadden wij dit jaar de auto te vol. Eerste keer echt kamperen en dus veel te veel meegenomen :')

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:18

Maris schreef:
Weissjee schreef:
Wow voor 2 weken eten meegenomen? Hoe groot is jullie auto dan? Al hadden wij dit jaar de auto te vol. Eerste keer echt kamperen en dus veel te veel meegenomen :')


Dimple was met een camper begreep ik ..... Dus daar past lekker veel in. En de ouders waren ook mee in een camper, dus nog meer ruimte om vanalles in te stouwen ;)


Oeps. Ik was er niet helemaal bij :z

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:00

Die van Goteburg hebben wij oom gehad. Was bij ons 95 cent. Mn moeder had hem vorig jaar van 75 cent oid.

In Noorwegen zijn we geen toltunnels tegen gekomen die we niet direct hoefden te betalen. Trondheim wel een stuk of 3x 'geflitst' door zo'n tolpaal. Daar nog geen rekening van binnen maar die komt vast nog wel.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:20

Sill_Monster schreef:
quera schreef:
Welke omgeving zoek je in Noorwegen



Beetje tussen Bergen, Oslo, Loen, Bismo, Otta

Veel natuurrijk en bergen. Misschien een paar leuke plaatsjes.


Wij hebben vorig jaar een hele mooie route gedaan daar in de omgeving. Eerst van Goteburg naar Rodberg. Daar in de buurt op een camping gestaan. Toen van Rodberg naar Ovre Ardal. Via wegnummer 40, klein stukje 7 en verder via wegnummer 50. Hele mooie route met veel tunnels, ook de Laerdaltunnel.

De dag erna van Ovre Ardal naar ergens bij Molde. Niet helemaal jouw richting maar het eerste en mooiste deel van de route wel. Links boven in Ovre Ardal zit een slingerweg als je inzoemt op maps komt hij goed te voorschijn. Deze hebben wij genomen en komt uit op wegnummer 55, die hebben wij gevolgd tot aan Otta. Dat was echt een super mooie route.


[ img ]

[ img ]

Deze fotos zijn van de 'laatste' route.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:55

Als je via Zweden omhoog gaat kan je meer meenemen. Al moet de voorraad dan wel klein genoeg zijn om de grens met Noorwegen over te mogen ;). Wij zijn vorig jaar niet gecontroleerd trouwens en waar we terug naar Zweden gingen stond helemaal geen douane. Maar lijkt mij niet verstandig om het daar op te gokken :P.

Weet iemand hier vanaf wanneer je in de zomer(augustus?) een beetje kans maakt om het noorderlicht te zien? Ik weet dat de kans in de winter het groots is maar wij gaan begin augustus voor 3 weken en hoop stiekem om het noorderlicht te kunnen zien.
En heeft iemand tips of ervaringen voor een boot van Denemarken naar Noorwegen? Liefst een die 's ochtends rond 9 uur oid vertrekt.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:54

LoveBodin schreef:
Weissjee schreef:
Als je via Zweden omhoog gaat kan je meer meenemen. Al moet de voorraad dan wel klein genoeg zijn om de grens met Noorwegen over te mogen ;). Wij zijn vorig jaar niet gecontroleerd trouwens en waar we terug naar Zweden gingen stond helemaal geen douane. Maar lijkt mij niet verstandig om het daar op te gokken :P.

Weet iemand hier vanaf wanneer je in de zomer(augustus?) een beetje kans maakt om het noorderlicht te zien? Ik weet dat de kans in de winter het groots is maar wij gaan begin augustus voor 3 weken en hoop stiekem om het noorderlicht te kunnen zien.
En heeft iemand tips of ervaringen voor een boot van Denemarken naar Noorwegen? Liefst een die 's ochtends rond 9 uur oid vertrekt.


waar wil je heen naar Noorwegen?
Hirtshals-kristiansand gaat geloof ik 2 of 3 keer per dag, maar dan zit je wel pas in Kristiansand.

Noorderlicht wordt lastig in de zomer, dan is het in het noorden gewoon heel lang licht. En in bvb plaatsen ter hoogte van Oslo is kans op gewoon noorderlicht al klein.


Uiteindelijk hopen we de Noordkaap te bereiken maar dat gaat wel lukken. Ik gok wel dat we voor het Noorderlicht dan terug moeten in de winter een keer. Ook totaal niet erg :D.

Ik zal die boot eens bekijken. Ik hoef niet perse met de boot 'hoog' in Noorwegen te eindigen. Vaak zijn die lange boten een stuk duurder dus dan rijden we liever.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:55

Dan moeten we dus ooit in de winter gaan. Ook geen probleem haha :D.

Ik had nog even keken naar de boot Hirsthals Kristiansand maar die gaat pas na 12 uur. We rijden liever niet snachts dus willen in Denemarken overnachten ergens maar ook in Noorwegen nog tijd hebben om een overnachting te vinden. Dus voor ons gaat de boot wat laat.
Wel de boot Hirtshals Langesund gevonden. Die gaat om 9 uur en dan ben je om half twee in Noorwegen. Dat komt ons een stuk beter uit ;). Dus die wordt het. Iemand enig idee of de prijzen nog gaan stijgen? Of dalen? Of kan ik het beste zo snel mogelijk boeken?

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:27

Ah dus toch kans op het noorderlicht. Ik zie het dan wel.

Op welke zender en tijd is dat programma Maris? Klinkt wel erg interessant :). Als we in de winter ooit gaan dan gaan we niet van die lange stukken rijden hoor. Dan gaan we vliegen en een auto huren. Ik ga er vanuit dat onze auto niet eens start met die tempraturen en spijkerbanden lijken mij ook wel handig.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 05:09

Klopt die naar Langesund doet er 4,5 uur over. Uurtje langer, maar vertrekt 3 uur eerder dus aan het eind heb ik 2 uur 'winst'. Die boot gaat het dan ook wel worden. Ik weet jammer genoeg nog niet wanneer we gaan dus kan nog niets boeken.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:38

Hahah hele goede zet die creditcard :'). En verder veel mooie dingen opzoeken en aan je man laten zien. Dan wilt hij vast volgend jaar al :P

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:05

Super leuk al die fotos :). Boemklatsch zitten jullie op camperplekken? Lijkt mij zo fijn als je gewoon kan slapen waar je wilt. Wij gaan komend jaar gewoon met de auto en tent. Durven niet echt te wildkamper met tent en missen dan ook echt een wc haha

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:03

Neonlight schreef:
Ik lees nu dat de CKE kaart op veel campings in Scandinavie voorwaardelijk is. Klopt dit ook echt? Levertijd is ca. 8 dagen, eigenlijk net te laat.



Goed dat je het zegt :). Wij gaan volgende week zondag weg en hebben hem ook nog niet. Vorig jaar hadden we hem niet maar wel nodig en konden hem toen direct kopen(wel duurder dan bij de anwb). We waren eerst in Noorwegen en daar was er nooit om gevraagd. Pas in Zweden hebben we hem moeten aanschaffen. Daarna hadden we nog een overnachting in Zweden en een in Denemarken(legoland), op beide plekken hadden we hem toen wel nodig.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:16

Gave fotos :D! Is de omgeving van Alta erg mooi? Wij twijfelen om daar ook nog heen te gaan.

En heeft iemand ervaring met de 'echte' noordkaap? Links van de noordkaap maar dan net wat noordelijker? Wij zijn van plan om met de mountainbike daar naar toe te gaan.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:27

Ik had ergens gelezen dat het 18 km was. Schijnt inderdaad een pittig stuk in te zitten maar desnoods lopen we dat maar we zijn te lui om alles te lopen :').

Aah klinkt als een luxe huisje. Welke camping is dat als ik vragen mag?

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:32

Inderdaad 9 km heen en 9 km terug. Ah balen dat het zo slecht weer was. Schijnt daar ook snel om te kunnen slaan en soms heel mistig te zijn. Dus ik hoop op goed weer. Zondag gaan we weg en ik gok 2 weken daarna ongeveer bij de Noordkaap te zijn. Ik kan echt niet meer wachten :')

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:46

Ah veel plezier! Wat voor rondje hebben jullie in gedachten? En hoelang gaan jullie weg? Als je het niet erg vind veel in de auto te zitten kan je ontzettend ver komen.

Ik kijk ook eigenlijk vooral uit naar de koelte. Al is het nog niet echt duidelijk wat het weer volgende week daar doet.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:40

Iemand hier misschien tips wat betreft cadeautjes voor geemigreerde kennissen. Wij gaan bij mijn oude buren op bezoek maar voor de buurvrouw kan ik niet veel bedenken. Buurman ook al gevraagd maar die weet niet echt iets :'). Wat voor dingen missen jullie? Misschien dat ik daar wat uithaal ;)

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:55

Pfoe nog steeds zo warm in Nederland? Ik hoop dat als wij terug zijn het wat afgekoeld is.

Wij zijn zondag vertrokken en nu al sinds woensdag bij kennisen in de buurt van Stromsund. We hebben er zo'n 2100 km op zitten en gaan zondag weer verder. Dan maken we ook de oversteek naar Noorwegen :D. Zweden vinden wij altijd wat saai door de vele bossen.

Voor de foto liefhebbers wat leuke plaatjes!
Deze zijn van een rondje mountainbiken bij de vorige camping in Rada.
[ img ]
[ img ]

Dit was onderweg naar de kennisen. Kwamen op een gigantische hobbelweg waar we niet harder dan 10 km per uur konden :'). [ img ]

En dit is het uitzicht bij de kennisen. Dit was rond 11 uur s avonds.
[ img ]

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:53

Neonlight schreef:
Was een antwoord op een vraag hierboven. We zijn via de bruggen in Denemarken naar Zweden gegaan, en zo naar Noorwegen. Nu zitten we inmiddels op de Lofoten.


Volgens mij achtervolgen wij jullie een beetje. Ons plan is om morgen op de lofoten aan te komen :). Is het daar ook zo slecht weer?

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:14

Ook veel teer op de camper door de wegwerkzaamheden? Dat krijg je er heel makkelijk af met wd40 :). Wij hebben halverwege de vakantie en auto en fietsen teervrij gemaakt :').

Ik zal ook even wat fotos plaatsen. Wij hebben zo'n 8400 km gemaakt. Wat mooie dagen gehad maar ook veel regen en mist, vooral in het Noorden. Elanden gezien tijdens een nachtelijke rit. Konden geen goed wildkampeerplekje vinden dus besloten om in de auto te slapen. Dat was geen doen dus om 4 uur snachts opjacht gegaan naar een plek waar we wel het tentje konden opzetten en toen zagen we dus Elanden lopen. Ook ontzettend veel rendieren in het noorden gezien :D.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

De Knivskjellodden gefietst. Pfoe dat was even pittig. Is een wandelroute naar het Noordelijkste puntje van Europa, links naast de Noordkaap. Wij hadden een leuk filmpje gezien dat het wel met een mountainbike te doen was. Heen ging nog wel, best veel kunnen fietsen. Op het eind zit een flinke afdaling dus lopend met fiets vast afgegaan. Kregen al tips van laat de fiets hier en ga verder lopen zonder fiets. Maar wij waren eigenwijs, we waren al zover met fiets en wilden het 'laatste' stuk ook met fiets :'). Wij dachten er na die afdaling te zijn maar moesten nog zeker 1,5 km over schuine rotsen... Super blij toen we het noordelijkste punt hadden bereikt. Maar dan moet je nog terug :P. Wat een hel. Gelukkig boodt een fransman aan mijn fiets de stijlste berg op te tillen. Hij liep alleen alsof het niets was dus ik ging er te snel achteraan en eenmaal boven was ik kapot. Na wat dextro en cakejes weer gaan ploeteren om terug te komen. Toen de suikers opgenomen waren ging het gelukkig een stuk beter :). Maar ik ben nog nooit zo blij geweest om de auto weer te zien. Ruim 8 uur over 18 km gedaan en grotedeels in de mist. Gelukkig klaarde het wel op toen we bijna bij het Noordelijkste puntje waren.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Conclusie doe het niet met fiets :'). Wandelend is het denk ik ook wel pittig maar het is het zeker waard :j.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:50

Hahaha gelukkig wel al dacht ik er toen anders over. Heenweg zat ik te geinen "ach anders laten we ons toch ophalen met een helikopter?" En op de terugweg was ik er echt even serieus bang voor :'). Maar rustig gebleven en mijn vriend heeft ook stukjes dubbel gelopen of met twee fietsen. Maar lopend is het wel een aanrader mits je een goede conditie hebt ;)

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:13

Wat een schatjes <3 . Het is dat wij pas over een paar maand naar Scandinavië gaan. Anders had ik er serieus over nagedacht.

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:06

Chantalla schreef:
Wildkamperen heb ik inderdaad al wat naar gekeken. Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik vraag me toch af hoe dat werkt. Foto’s die voorbij komen lijken ook echt zonder auto te zijn.
Mijn ouders reizen veel met de camper en hebben een app met camperplaatsen hiervoor. Dan heb je wel vrijheid, maar toch enige zekerheid waar je naartoe kan. Zoiets lijkt me toch wel fijn. Tot nu toe vind ik het campingaanbod ook wat tegenvallen aan de kust.

Mocht jij veel info hebben over het hoe en wat van wildkamperen Piekosjj dan ben ik zeer benieuwd, mag ook via pb :)


Ik ben geen Piekosjj maar heb wel ervaring met wildkamperen met tent en auto :). En dat gaat prima eigenlijk. Het is wel veel meer zoeken naar een plekje aangezien het begaanbaar met auto moet zijn maar je ook gras nodig hebt voor je haringen. Veel parkeerplaatsen waar je met een camper kan overnachten daar kan je je tent vaak minder goed kwijt ;).

Specifiek met zuid Zweden wildkamperen heb ik niet echt ervaring. Wel merkte ik dat hoe zuidelijker we kwamen(we waren naar de Noordkaap geweest) dat het meer zoeken was naar een plekje. Maar dat kan ook aan mijzelf hebben gelegen. We vonden het wildkamperen best spannend en in het zuiden wonen meer mensen en kon er in onze ogen meer misgaan. Angst die eigenlijk nergens voor nodig is.

Edit; we gebruikten trouwens de app park4night. Ooit in een(dit?) topic hier als til gelezen. Veel plekken zijn gebaseerd op campers maar heel wat plekken kunnen ook met tent :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annemiek73, HarmanyL, kimmetje26, Melzazu, Ninaka, TamaraFloor, xxxmh en 75 bezoekers