Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 09:31

Hoi allemaal!

Nog 3 weken en dan gaat onze grote reis beginnen.
Het zal voor ons als onervaren reizigers en flinke reis gaan worden.
We gaan namelijk 3 weken door Zweden en Noorwegen rondtrekken met de auto.
We hebben allebei nog nooit zo'n lange reis gemaakt.
Omdat we gek zijn op onze hond gaat deze ook met ons mee (bordercollie).

Dit gaat onze reis worden...

[ img ]

En zo zal het er ongeveer uit gaan zien...

[ img ]

Nu ben ik heel erg hard op zoek naar tips voor bezienswaardigheden langs deze reis.

Kom maar op!
:D


yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 09:38

Haha ja dat we veel in de auto zullen zitten daar zijn we ons van bewust :o .
Maar ook dat schijnt zelfs mooi te zijn.

Het is ook de bedoeling om sochtends vroeg te vertrekken zodat we wat aan de dag hebben om eens ergens te stoppen om eea te gaan zien.
Ben 3 jaar bezig geweest om mijn man over te halen om dit te gaan doen.
Om nu in 3 weken nog te gaan bedenken wát we moeten gaan doen was er even bij ingeschoten :=

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 09:49

Oeps :=

Tsja de reis staat al vast en ik ben heel erg benieuwd wat we er van gaan vinden.

Die wildernisroute ga ik eens bekijken.
Bedankt voor de tip!

Wat betreft het spijt hebben dat je zo lang in de auto zit dat snap ik wel. Maar ik wilde persé naar de Noordkaap & Lofoten.
Ja misschien beetje geval eigen schuld dikke bult (in mijn geval).

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 09:53

Klopt, ik heb best wel wat gelezen van lage snelheid in Noorwegen/Zweden.

Alleen staat deze vakantie al vast en kan ik daar niets meer aan veranderen.
We gaan over 3 weken en daarom ben ik op zoek naar mooie routes, plaatsen waar ik écht langs moet. Dingen die ik écht moet zien etc.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:09

Klopt, deze reis is zo vastgezet en we trekken van hut naar hut.

We hebben beide absoluut geen hekel aan autorijden en in de auto zitten en het is exact zoals je zegt, de reis is de vakantie.

Het is inderdaad ook de insteek als ontdekkingstocht om later eventueel nog eens een bepaald deel van het land met de camper verder te ontdekken als we meer tijd hebben.

Ja ik was wel van plan om iedere dag even een verslagje te maken en dat wellicht ook hier te zetten.
Die whalesafari...dat was een must van mij. <<)
Ik hoop op orka's! *-:)

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:12

4EverHobbes schreef:
Oh, mooie reis gaat dat worden. Maar... stel je niet te veel voor van de Noordkaap. Dat zou nog wel eens een teleurstelling kunnen worden. Eigenlijk is er niks aan en is het zonde van je geld.
Als je tien kilometer verderop een uitkijkpunt pakt, zie je net zoveel voor noppes.
Of als je pech hebt zie je niks als het flink bewolkt is.

Als je bij Skabram in Jokkmokk bent, doe Olga en Jaap, de beheerders, dan de groeten van Alex en Dorine :D
Jokkmokk is erg leuk, het Sami Museum moet je eigenlijk wel even heen. Bij Jokkmokk ren og vilt (Sami winkel) kun je heerlijk rendiervlees kopen en mooie huiden.
Er is in Lappland zoveel te zien en te beleven, ik ben er echt verliefd op.

Denk er goed om dat je hond ontwormt moet zijn en voorzien van alle entingen als je de grens bij Noorwegen overgaat. Daar zijn ze echt streng. In Zweden zijn de standaard entingen en rabies voldoende. Ontwormen is wel aan te raden.

Stöllet is ook erg leuk, de Klarälven is leuk als het mooi weer is en je kunt er een beversafari doen.
Dorotea en omgeving is gewoon fantastisch om te wandelen. Wildkamperen moet je eigenlijk ook gewoon een keer doen.


Bedankt voor de tips!
De hond is al ingeënt voor rabies en de afspraak voor ontworming staat gepland.
Zoals je kunt zien zijn we op sommige plekjes langer dan 1 dag en dan willen we er idd op uit trekken. De natuur in. We houden beiden van wandelen alleen is voor mij bergopwaarts erg zwaar ivm gewicht.

Edit...ik hoop wat mooie huiden mee naar huis te kunnen nemen (het schijnt te mogen).

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:15

Monster_tos schreef:
Ik dacht eerst, wow wat een supper reis! Tot ik je route zag.... Dat is inderdaad wel heel ambiteus.. Wij gaan 12 dagen rondreizen in de Lofoten, vanaf Tromso tot ongeveer Saltstraumen en dan weer terug naar Tromso via de andere kant. We vliegen op Tromso en hebben daar een auto gehuurd. Zelfde periode als jullie.

Heb je de ferries meegerekend in je reistijd? Ik ben heel benieuwd hoeveel uren je gemiddeld in de auto zit per dag? Wij hebben max 4 uur nu, vind ik erg prettig zodat we dan genoeg tijd hebben om daadwerkelijk te genieten van de plekken waar we zijn. We willen ook graag wandelen, omdat je dan de meest prachtige plekjes te zien krijgt.

Ik ga je zeker volgen, ben heel benieuwd wat je er van vindt!


Naar de ferries ga ik van het weekend even kijken om dat uit te vinden.
Ik heb van het reisbureau een heel boekwerk gekregen met voorgekouwde routes.

Leuk dat je wil volgen!
Als er meer mensen geïnteresseerd zijn wil ik mijn verslagen met foto's hier wel neer zetten.


yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:29

Leuk dat jullie willen volgen.
Die app ga ik even bekijken, bedankt voor de tip!
Bedankt allen voor het meedenken!

1400 km op 1 dag := dat is echt mega!
Bij ons zitten er ook echt grote stukken tussen maar gelukkig niet van 1400 km.

En dat van nog een keer terug keren... ik weet op voorhand al zeker dat ik nog een keer terug wil.

De eerste opzet was om deze reis in 4 weken te maken met een camper maar helaas zag mijn man 4 weken niet zitten en zijn er weinig verhuur maatschappijen die een camper naar de Noordkaap laten gaan waarbij we natuurlijk ook nog eens een hond meenemen.

Elanden! Wauw!

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:40

Die Polarstepapp is wel wat, nog even kijken of ik 'm ook op mijn laptop kan zetten om foto's en verhalen toe te voegen. Is toch wat makkelijker typen dan op mijn telefoon.

Oeps bedankt Ceetje! Goed dat ik het weet.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:01

black_kelpie schreef:
Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

Echt?? Mijn hond gaat ook overal mee naartoe, maar ik ervaar Zweden juist als erg hondvriendelijk. Ook in restaurants in Stockholm was ze welkom. Uitbaters die zonder dat ik erom vroeg drinkwater komen brengen. Geen enkele camping tegengekomen waar je bij moet betalen voor je hond. Ik voer vers vlees en dat is er ook prima verkrijgbaar, echt niks te klagen :D


Hoe bedoel je waar je moet bijbetalen voor je hond?
Ivm de schoonmaakkosten?
Want dat zie ik wel dat je daar voor bij moet betalen als je een hond hebt.

Misschien nog tips waar leuke vismarkten te zien zijn?
En waar je rondom Oslo ergens naar een vismarkt kunt om eea in te slaan om mee te nemen naar NL?

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:35

Quir schreef:
Zweden (en ook Noorwegen) zijn echt niet hond onvriendelijk hoor, in tegendeel! De boot kan voor de hond wel een opgave worden, je hebt een dek waar ze uitgelaten mogen worden, maar veel honden durven daar niets te doen. Dan is het een lange reis.

Ontwormen inderdaad heeeeel goed opletten en ook voor je terug Noorwegen in gaat!! Laat het goed in het paspoort schrijven. Dit moet binnen 120 tot 24 uur van te voren!! Dus maak een afspraak bij een Zweedse dierenarts om de hond opnieuw te ontwormen voor je Noorwegen in rijd, want je bent je hond anders echt kwijt. Ze controleren heel streng en op dit moment zijn de grens controles sowieso heel streng, niet alleen op honden.

Verder, ik denk dat je spijt gaat krijgen van de reis. Wij hebben zo ook drie weken een rondreis gemaakt, maar dan steeds 2 nachten op 1 plek en dat was al veel te kort. Je bent onwijs lang onderweg ivm de ferries, de tunnels, etc. Ondanks dat met de auto rijden echt prachtig is door deze landen (wij houden daar ook van), is dit echt te veel. Je hebt nergens de tijd even bij te komen en te genieten. Vooral voor de hond kan dat echt vervelend gaan worden, dag in dag uit in de auto zitten.

Desondanks zijn het prachtige landen (we wonen er niet voor niets :)) ) en geniet er van!!

Verder had ik je echt Bergen kunnen aanraden en de langste tunnel van ... (weet ik even niet meer, Europa denk ik). Je komt relatief dicht bij ons in de buurt, daar weet ik ook nog wel wat leuk dingen. Denk alleen dat je daar geen tijd voor gaat hebben.


Hi, nog even een vraagje wat betreft het ontwormen :o .
Ik heb voor de donderdag voor vertrek een afspraak in NL voor de ontworming van de hond.
We vertrekken zondag dus dat zou goed moeten zijn. Ook valt het binnen de 28 dagen ontwormen als je naar het buitenland gaat.
Maar bedoel je als we van Zweden naar Noorwegen gaan je opnieuw moet ontwormen?
Al met al moet de hond dan 4x ontwormd worden gezien we door meerdere landen reizen.
Lijkt me ook niet echt gezond.
Even check. Check..dubbelcheck.

Om te lezen dat we spijt gaan krijgen van deze vakantie is niet echt tof (en je bedoelt het vast goed hoor).
Het had op 100 andere manieren gepland kunnen worden, dat ben ik 100% met je eens.

Momenteel heb ik een beetje de instelling van ach.. We zien het wel.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 12:40

Toch even extra geïnformeerd bij Dogsincluded...want het maakte me toch wat bang haha.

"Je hebt alles goed geregeld zo. Er zijn geen aanvullende vereisten meer in geen enkel Scandinavisch land om na grensovergang opnieuw een wormenkuur of inenting te moeten doen.

Dus na je kuurtje door de dierenarts ben je er helemaal klaar voor om van het heerlijke Noorden te gaan genieten. Ik wens jullie er heel veel plezier met je hond."

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 16:20

Super bedankt voor de reacties weer!! Ik waardeer het enorm!
Nu is het niet zo dat we terug naar Noorwegen reizen met de hond.

We gaan van Duitsland -> Zweden -> mini stukje Finland -> Noorwegen ->Denemarken.

Dus we gaan niet 2x naar Noorwegen.
Maakt dat uit voor de ontworming?

Super super super lief dat je het even aan een plaatselijke DA wilde vragen.
En heel lief dat jullie zo meedenken dat waardeer ik zeer!!

De walvissafari in Andenes staat gepland zoals je in het overzicht kunt zien.
Verder verblijven we een aantal dagen op de Lofoten. Van de foto's gezien ziet het er schitterend uit.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 16:34

moonsparkle schreef:
Ik volg, ik wou volgend jaar naar Noorwegen maar toen ik zag dat de plek waar ik heen wou al op meer dan 20 uur rijden van Nederland ligt begon ik al te twijfelen.

Vorig jaar hebben wij twee plaatsen in Duitsland gedaan, toen Italië, toen Zwitserland en toen weer terug, maar ik was nog nooit zo moe terug gekomen van vakantie. Dat merkte ik ook pas toen ik vlak daarna weer moest werken. Onderweg is het prachtig maar de 1 slaapt soms als de ander rijd. Alle afstanden duurde ook langer dan de navigatie aan gaf, zeg maar gerust bij 7 uur rijden kon je er 2 uur bij optellen.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar je avontuur en misschien heb je straks nog tips voor mij voor Noorwegen.


Naar welke plek in Noorwegen zou jij graag willen dan, je maakt me nieuwsgierig hihi.

Mijn man rijdt voor zijn werk hele dagen en vind het niet erg om te rijden. Ik zelf vind het ook geen probleem om stukken te rijden. Het geeft mij namelijk een vrij gevoel.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 16:37

pinkie87 schreef:
ik kom net uit noorwegen en zweden kan je zeggen dat dit plan echt niet haalbaar is. je mag in zweden en noorwegen bijna overal maar 80 op de weg! wij zijn 18dagen geweest. kan je paar hele leuke campings geven als je wwilt


Dit plan is al bij een reisbureau geboekt, ook zijn alle trekkershutten gereserveerd.
Er vanaf stappen is dus geen optie meer.
Waarschijnlijk dat we het mooiste stuk eruit pakken en over een x aantal jaar dit stuk in ruime tijd over doen.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 16:41

Resistance schreef:
Je moet naar Fjällbacka! :D Ik ben er nu, en het is werkelijk adembenemend.


Ga ik opzoeken! Bedankt voor de tip.
Aan de andere kant is het zo min mogelijk plannen qua activiteiten ook wel een goede tip.


Bedankt Roquen... jammer dat ze via e-mail iets anders zeggen.
Ik ga er toch nog eens verder naar kijken. Super bedankt!

Edit.. zou dat dan ook weer moeten als we van Noorwegen naar Denemarken gaan?
Gaat weer even verder zoeken...

Denk je alles geregeld te hebben, fijn dat jullie bokkers zo oplettend zijn hihi.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 17:11

Jahoor Pinkie!
En we nemen flink wat mee van huis.
De grootste kostenpost zal de brandstof zijn.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 17:29

Als ik het goed heb kan ik dus het beste in omgeving Dorotea een dierenarts vinden.
Voor diegene die in Zweden wonen, kan je hier gewoon binnen lopen met een ontwormingstablet of moet ik hier een afspraak voor maken?
Kunnen jullie tevens een DA adviseren in die regio?

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 09:42

Hallo! Inmiddels een dierenarts gemaild in Vilhelmina (Zweden) hopelijk kunnen we daar terecht voor de ontworming voordat we naar Finland/Noorwegen gaan.

Verder gaan we vanmiddag een beetje kijken hoe we willen gaan rijden en welke route we nemen.

Het is nog een kleine 3 weken te gaan en ik heb er zin in!

Praten de Zweden een beetje Engels dat jullie weten?

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 09:51

Dan kunnen ze hopelijk mijn e-mail in Engels lezen :) :D

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 10:07

Ja ja! Ik ga proberen om iedere dag wat te plaatsen op Polarsteps.
Ik ga het eerst eens proberen hoe het werkt en tegen die tijd wil ik jullie wel een link sturen. Of ik plaats het daarnaast ook op bokt.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 10:38

Hi Sanso! Leuk dat je dat voornemen hebt om naar Noorwegen te gaan.

Wij hebben eigenlijk wel een beetje express gekozen om een "rondreis" te maken en daarbij te kijken waar we echt nog een keer naar terug willen om daar dan langer te blijven.
Verder moest en zou ik naar de Noordkaap gaan en de Lofoten willen zien. We hebben juist de westkust/ onderkant van Noorwegen gelaten voor wat het is omdat we daar best makkelijk nog eens naar toe kunnen.
Gezien we een flinke verbouwing van ons zojuist aangekochte huis (de vakantie was al gepland voordat het huis op ons pad kwam) in het verschiet hebben denk ik niet dat we de komende 10 jaar nog zo'n verre reis gaan maken (Noordkaap) en dan kunnen we altijd nog naar het zuiden van Noorwegen om te ontdekken.

Verder ben ik er nog nooit geweest dus erg veel tips kan ik je (op dit moment) niet geven.
Straks misschien wel :D

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 11:04

Marion_ schreef:
Dierenarts en Scandinavie reiziger hier ;)

Voor Denemarken en Zweden is de ontworming inderdaad niet nodig, omdat zij niet officieel vrij zijn van de vossenlintworm. Enkel voor Finland en Noorwegen Is het nodig! Dus je hoeft in Nederland niet extra te laten ontwormen. Voor Finland en Noorwegen inderdaad wel 24-120 uur van tevoren. Wij hebben graag dat je van tevoren een afspraak daarvoor maakt, omdat de dierenarts deze moet geven en het boekje af moet tekenen.
Hier staan alle invoereisen:

https://www.licg.nl/ix0/praktisch/reize ... uropa.html

Ik kan je vertellen dat de boetes niet mals zijn als het niet goed geregeld is in Noorwegen ;)

Verder ziet het eruit als een enorm toffe reis, maar inderdaad wel behoorlijk ambitieus! Ik vond dat ik dat al was, maar jullie doen er nog een schepje bovenop haha.

Hier een overzicht van mijn reis vorig jaar. Ik heb alles met de trein gedaan. Ik vond zelf Zweeds Lapland (Abisko) en de Lofoten geweldig en was daar graag nog langer gebleven! <3
Het ajtte museum in Jokkmokk en het vikingmuseum op de Lofoten vond ik beide ook heel leuk om te bezoeken!

Marion_ @ [BEU] [FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Edit, btw, hoe westelijker je komt op de Lofoten (dus hoe meer naar het puntje), hoe dramatischer de uitzichten! Ga je via moskenes op de boot naar bodo?


Ik zie net dat ik helemaal niet op je bericht heb gereageerd (schaam, schaam).

Inmiddels de DA gemaild voor een consult.

Ik heb jouw topic al eerder doorgenomen, prachtig!!
Bedoel je 'dramatischer' in de goede zin van het woord of is het verschrikkelijk om daar naar toe te gaan qua uitzicht?
Nee we gaan niet meer de boot naar Bodo, dat kon niet ivm de aankomsttijd bij de volgende overnachting (helaas).

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-17 11:24


yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 09:17

Hoooi..
Helaas nog niets van de DA gehoord, ik wacht nog heel even en anders ga je een pbtje krijgen Quir!

Via pb ook geweldige tips gekregen van Bokkers die in Noorwegen wonen :D echt heel lief dat iedereen zo meedenkt!

Ben ook nog steeds blij dat jullie er extra op hebben aangedrongen om te kijken naar de ontworming. Denk je alles goed geregeld te hebben...NOT.

Gisteren de reis nog eens kort doorgenomen en we hebben een stuk of 8 ferries onderweg. Nu zag ik op de website dat deze ongeveer ieder uur vertrekken in de maand september dus ik hoop dat we daar geen problemen mee gaan hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinec, Gea99, nuscaniels en 73 bezoekers