Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:10

Vancouver is leuk! Ik woon er niet te ver vandaan (30 minuten met de Skytrain/auto)

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 04:28

Bleh! Ik ben bezig aan mijn laatste 24 uur in Canada. Het afscheid op de ranch viel me veel zwaarder dan verwacht. Zit nu in mijn eentje in het hotel met met de ene jankbui na de andere.... ik had niet gedacht dat dit me zo zwaar zou vallen....

Maar morgen reis ik vanaf Edmonton via Vancouver. In Vancouver heb ik maar 1 uur en 20 minuten overstaptijd wat me vrij kort lijkt, maar goed, we gaan zien wat het gaat doen. Ik heb ook geen idee of mijn koffer in 1 keer door gaat... heeft het nog zin om dat na de vragen bij KLM?

Ik vlieg om 13.45 vanaf Edmonton en de shuttle haalt me om 11.30 op (en T is echt een kippenstukje), dus dan heb ik evt daar genoeg tijd om het te vragen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 05:56

:(:)

KLM reageerde bij mij wel snel toen ik iets vroeg via Facebook.
Ik zal naar je zwaaien. Ik zit voor mijn laatste dag in Vancouver. Vlieg donderdag om 15.40 terug.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:49

1u20 moet wel lukken, hoor. Je bagage wordt rechtstreeks doorgelabeld dus je hoeft alleen maar van gate X naar gate Y te stappen. Daarvoor is 1u20min ruim voldoende, zeker omdat Vancouver ook niet zo'n gigantisch grote luchthaven is.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:55

We vliegen binnenkort naar Canada (Calgary) met Air Transat.
We nemen ieder mee: 1 stuks ruimbagage (max 23kg en 158 cm) en 1 stuks handbagage (max 10kg en 40x23x51 cm). Op de website van Air Transat staat dat je ook nog mee mag nemen een camera, laptop of handtas.

Ik ben fotograaf en wil uiteraard een cameratas meenemen (ik ga tenslotte ook nog met een perskaart fotograferen tijdens de Spruce Meadows Masters (Rolex Grand Slam). In mijn cameratas zit sowieso een body, wat lenzen en camerabenodigdheden (afmeting ongeveer 40x30x18 cm).

Bellen met Air Transat levert me alleen maar meer onduidelijkheid op. De ene medewerker zegt, nee hoor, geen probleem, neem mee, leg 'm onder de stoel en klaar is klara. De ander zegt dat het alleen een heel klein tasje mag zijn en dat het gewicht meegeteld wordt met je handbagage koffer (nou dan heb ik al een probleem, de camera en 1 lens wegen al ruim 3 kilo..., de koffer weeg leeg al 3 kg, etc.)

Mijn vriend wil overigens zijn laptoptas meenemen (voor zijn werk).

Wat zijn jullie ervaringen? Heeft er iemand wellicht tips?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:35

Ik heb al zoveel gevlogen en werkelijk nog nooit is mijn handbagage gewogen of heb ik er een opmerking over gekregen. Toen ik van Vancouver weer naar België verhuisde, had ik volgens mij wel 20kg handbagage (klein rolkoffertje volgestouwd met boeken + cameraspullen + laptop + externe HD en een rugzak die tot de rand vol zat met zware spullen). Niemand heeft er ooit wat van gezegd. Ik zou de gok gewoon wagen, want de kans is zo miniem dat je gecontroleerd of erop aangesproken wordt.

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:40

De allerlaatste keer naar huis ben ik volgens mij ook rechtstreeks met Airtransat van Toronto naar Amsterdam gegaan. Moest een extra ruimbagage bijboeken maar ik had toen ook een grote schoudertas mee en zo'n klein koffertje waar o.a. mn laptop in zat. Die laatste werd geloof ik wel gewogen en mocht dus max 10kg zijn, maar mijn schoudertas hebben ze nooit gewogen toen.. ik had dus 2x ruim en in de cabine zo'n klein koffertje en een best hele grote schoudertas. Groter dan gemiddeld iig. Maar voor handbagage heb ik niets bij hoeven boeken/betalen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:52

Yasmine, dan heb je geluk gehad. Zo'n overhead koffertje is van mij al een paar keer gewogen, zelfs de laptop tas van mijn man. Wat je wel altijd buiten andere bagage mag meenemen is een 'medical' tas waarin dan zover ik weet ook wel iets van medicijnen met jouw label erop moet inzitten. Camera altijd meenemen in de cabine, mag inderdaad onder je stoel.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:34

Ik had op de terugweg van Vancouver naar huis (Air Transat) ook een handbagage koffer en volgestouwde rugzak mee (toch aardig wat spullen gekocht in Canada, woeps...) en ik had daar geen problemen mee gekregen. :)

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:30

dat wij vorig jaar aug met air transat naar Vancouver vlogen is echt alles gecontroleerd. ook de handbagage, afmetingen enzzzzz. zelf de tasjes van de kinderen. in het vliegtuig zelf deden ze niet moeilijk met spullen onder de voorstoel.

als je meer mee hebt, dan kan het zijn dat je bij moet betalen. ( was bij meerdere mensen op onze vlucht)

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:52

Doorpingen van bagage gaat tegenwoordig in Canada lang niet altijd zo makkelijk meer. Ik ben via Toronto naar Miami gevlogen twee weken geleden (AMS-YYZ met Jet Airways en naar Miami met Air Canada) en daar hebben we wel tien keer nagevraagd of we onze bagage moesten claimen bij de overstap, elke keer nee gehoord maar op Toronto moesten we toch echt opnieuw inchecken. Nou gingen we natuurlijk naar Amerika en moesten we op Toronto ook door customs, maar het was even flinke stress want onze overstap was al krap zonder dat we opnieuw door security etc moesten. Nou helpt het ook niet dat je op Toronto van terminal 1 naar 3 moet en dus met de trein moet :=
Op de terugweg was het ook nog wel gedoe. Op Miami ook weer 10 keer gevraagd hoe het nou zat en of we onze bagage opnieuw moesten claimen, daar elke keer 'nee, dat hoeft niet'. Vervolgens komen we bij de Canadese customs, bleek dat we wél moesten claimen omdat we naar een andere terminal gingen. Onze vlucht was al vertraagd dus wederom een krappe overstap waarbij we ook nog naar een andere terminal moesten, en een half uur verspild aan wachten op bagage die blijkbaar wel direct doorgestuurd werd naar Amsterdam. Krijg echt zulke stressaanvallen van dat soort dingen :=

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:50

Zover ik weet moet je altijd je koffer claimen en opnieuw inchecken als je fysiek door customs moet. Alle vloeistoffen, ook duty free en als je iets op de vorige vlucht hebt gekregen moet je dan in je koffer doen want anders nemen ze het in.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:18

Ik ben twee jaar terug met Air Transat van Amsterdam naar Toronto gevlogen en echt veel te veel handbagage meegenomen :=
Ik vloog enkele reis en mijn koffer zat al aan het limiet, dus had ik een handbagage koffertje (over het gewicht), een laptoptas (over het gewicht) en mijn winterjas los bij me... :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:58

Het zal er ook echt wel aan liggen hoe de pet staat van degene die op dat moment achter de balie staat denk ik. En waarschijnlijk ook of voldoende mensen gebruik willen maken om extra bagage in te checken ipv in de overhead te doen.

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:05

Ik had beide vluchten van Toronto - Miami en omgekeerd dat er te veel handbagage was voor in de cabine en dat mensen het dus moesten gaan checken. Rugzakken moesten bij de stoel blijven, de rest was gereserveerd voor mensen met een trolley. Vond dat eigenlijk best vervelend want ik ben 1.88 en de stoelen bij Air Canada Rouge staan zo gigantisch krap op elkaar dat ik zelfs zonder volle rugzak tussen mijn benen al echt moest afzien. En dan zie je dat mensen een koffer en nog een rugzak meenemen denk ik ja... Meh.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 05:53

Ik heb geen ervaring met air transat, maar in het algemeen heb ik wel het idee dat ze tegenwoordig strenger zijn met afmetingen/gewicht van bagage.

Wij zijn net thuis van de bergen in met onze paarden, heerlijk!

Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:10

Waar zit je?

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:40

eilleen333 schreef:
Waar zit je?


Ik zelf woon ten oosten van Edmonton en we waren naar de bighorn backcountry geweest.

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:36

Heerlijk Linda

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:34

_Linda schreef:
eilleen333 schreef:
Waar zit je?


Ik zelf woon ten oosten van Edmonton en we waren naar de bighorn backcountry geweest.

Oh jij mazzelaar!!!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:00

Geen smog daar (van de bosbranden). Lekker hoor!

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:24

Hoi allemaal,

Mag ik me hier melden?

Ik ben me ook aan het orienteren naar een reis naar Canada. Heb in Nederland hele lieve Canadeese vrienden gemaakt en heb de uitnodiging om te komen! Daar ben ik zielsgelukkig mee en wil niks liever dan op korte termijn gaan.
Ik ben echter een zeer (lees; ZEER) onervaren reiziger, heb nog nooit gevlogen of uberhaupt ver weg geweest. Ik vroeg me af of er iemand is die me zou willen helpen met de voorbereidingen.
Een plaats om te verblijven & dingen om te zien heb ik dus al. Het gaat meer om de vlucht, paspoort, Eta (?), zijn er nog speciale dingen waar je aan moet denken, tips & tricks die niet zo 1,2,3 op internet te vinden zijn, is Canada een duur land, hoeveel geld zou ik opzij moeten zetten e.d.

Ik heb al het e.e.a uitgezocht en in Excel gezet. Is er iemand die met mij mee wil denken :D ?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:18

Welke regio? Wat ga je doen? Alleen naar die vrienden of ook rondreizen?
Ik ging alleen naar een ranch en was dus klaar met een ticket en ETA. Maar als je gaat rondreizen komt er uiteraard meer bij kijken.

Je paspoort moet of minimaal 6 maanden geldig zijn nadat je Canada weer verlaat.

Als je medicijnen slikt kan je het best even een medisch paspoort bij je huisarts opvragen.

De stroom is anders dan bij ons, zorg dus voor een wereldstekker.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:46

De Cowgirl en ik zijn sinds dinsdag terug van een 16 daagse rondreis langs de 4 grote Canadese steden aan de oostkust. Onderstaand wat observaties/opmerkingen/tips waar anderen wellicht hun voordeel mee kunnen doen.....of niet :+

Uitgangspunten:
Vlucht Amsterdam-Toronto met Jet Airways;
4 dagen Toronto;
Trein naar Montreal;
4 dagen Montreal;
Trein naar Québec (City);
4 dagen Québec;
Trein naar Ottawa;
4 dagen Ottawa;
Trein naar Toronto en door naar huis;

Heen- en terugreis
Gevlogen met Jet Airways. Ik had me geen moment gerealiseerd dat dit een Indiase vliegmaatschappij is. Beviel goed. Amsterdam is een tussenstop tussen Toronto en New Delhi. Dus je hebt een interessant reisgezelschap.....met als nadeel dat het inchecken wat langer duurt: wat slepen die mensen een bende koffers en dozen mee! Een gezin van 6 personen verschijnt zomaar het 20+ koffers en dozen aan de incheckbalie. Via Seatguru.com hadden we uitgevogeld wat de betere plekken in het vliegtuig waren en die hebben we dan ook gereserveerd. Maakt de reis altijd wat gemakkelijker. Verder blijft vliegtuigvreten natuurlijk gewoon vliegtuigvreten, maar INDIAAS vliegtuigvreten is in elk geval weer eens wat anders dan anders. Bottom line: niks mis met Jet Airways, zou zo weer met ze vliegen.

Verplaatsingen:
We hadden ervoor gekozen om ons tussen de steden per trein te verplaatsen. Geen rij- en parkeerstress (en kosten!) en de trein is niet (veel) langzamer dan de auto. Dat was achteraf een prima keuze: van tevoren online tickets geregeld via VIA.ca (de spoorwegen in Canada), een half uurtje voor vertrek opduiken op het station en van daaruit gaat het bijna vanzelf. Ze hebben een incheckprocedure vergelijkbaar met vliegtuigen. Kan niet mis. Je koffer gaat in een bagagerek voorin de wagon, je neemt je handbagage me naar je plek, logt in op de gratis wifi, plugt je device in voor gratis stroom en je bent klaar om te gaan. Onderweg is er voldoende koffie, broodjes etc, maar je mag ook je eigen eten en drinken meenemen en nuttigen (muv alcohol). Zeer relaxed en zeker een aanrader als je meerdere dagen op 1 plek blijft.

De steden:
Toronto
Groot en enorm multicultureel. Er schijnen 140 nationaliteiten in Toronto te wonen en we hebben de meesten wel gezien :+ Ons hotel lag aan het randje van downtown IN het honkbalstadion van de Toronto Blue Jays en naast de CN Tower. Voor de mensen die niet echt honkbalfan zijn maar wel eens een wedstrijd willen zien: het hotel beidt een arrangement aan waarbij je tijdens de wedstrijd je diner eet met uitzicht op het honkbalveld en je daarna op het balkon van het restaurant (dat dus IN het stadion ligt) de wedstrijd kunt volgen vanaf een barkruk met een pilsje. Had ik dat geweten dan had ik geen 'gewone' tickets vooraf geregeld.

Wat is wat ons betreft verder nog boeiend aan Toronto? De Hockey Hall of Fame (goed zoeken, dat ding ligt in een shopping mall), de wijk The Distillery en Chinatown: niet zo groot als Chinatown in pak-'m-beet San Francisco, maar boeiend genoeg om een uurtje door te brengen.

Leuk weetje over Toronto: er worden veel films en TV-series opgenomen in de Financial District vanwege de skyline. Onder andere de straatscènes uit Suits worden gefilmd in Toronto.

Pas op met de hop-on-hop-off bussen! Je ziet wel de hele stad want ze rijden een enorme route, maar ze rijden ook erg onregelmatig.

Montreal
De tweede multiculti stad. De stad staat vol van festivals en straatactiviteiten. Erg bruisend. Wij vielen midden in het wereldberoemde Just for Laughs festival. Tickets om de wereldberoemde standup comedians zoals Seinfeld en Silverman te zien zijn overigens onbetaalbaar. Mooi hotel in art deco stijl aan de rand van Vieux Montreal. Bij tijd en wijle wel heeeeeel erg toeristisch, maar soms ook aandoenlijk kneuterig: ontbijten in en tentje waar bijna alleen maar 'regulars' komen die niet eens meer hoeven te zeggen wat ze willen: de 'patron' kent ze en de bestelling staat al bijna op ze te wachten.

Ook in Montreal waren de hop-on-hop-off bussen niet super betrouwbaar. Ze hadden wel een goed excuus: vanwege de Formule E wedstrijd was een deel van de stad gewoon afgesloten waardoor het verkeer vastliep. Overigens is vanuit het centrum van de stad (zeg het Eaton Shopping Centre) alles binnen 15 minuten te belopen, zelfs de Mont Real.

Québec
Hoogtepunt van de reis. Super hotel (uit de Le Germain keten, alleen verkrijgbaar in Canada helaas!) en een geweldig stadje dat bol staat van de geschiedenis. Het doet aan als een Frans stadje, maar dan met coole auto's en mensen die vriendelijk zijn en zo voor je overstappen op Engels, zeker als je zelf je goede wil laat blijken door te beginnen met wat Frans te stamelen. In Québec hebben we culinair een super tijd gehad. Uiteraard krijg je er ook pizza en hamburgers en zo maar als je even verder kijkt (Tripadvisor!) dan kom je Frans-Canadese 'mom and pop' restaurants en bistro's tegen waar je streekgerechten kunt eten en drinken en dat is zeker in Québec een enorme aanrader. Mocht je ooit in Québec verzeilt raken: eet bij Rioux and Pettigrew's of bij Bistro St. Malo. Boudin (black pudding/bloedworst) of lapin (konijn). Kan niet mis.

Ottawa
Hoofdstad. Groot opgezet. Veel overheidsgebouwen. Te voet moeilijk te doen tenzij je 15-20 kilometer per dag wil lopen. De hop-on-hop-offs zijn wel de beste die we gezien hebben en ze leggen serieus grote afstanden af voor/met je. Alleen jammer dat er bij de stop bij het trainingscenter van de paarden van de Royal Canadian Mounted Police wegens renovatie net niks te zien was. Aanrader: the Canadian War Museum. Zo hoort een museum opgezet te zijn. Super.

Tot slot:

Grootste plus van Canada: de mensen. Vriendelijk, sociaal, alle kleuren en religies door elkaar want 'we're almost all immigrants in this land'. Toen we in Montreal waren kwamen er berichten dat grotere groepen illegalen uit de VS zich in Canada gemeld hadden: de stad schoot meteen in de 5e versnelling om opvang te regelen en om de nieuwe landgenoten welkom te heten.

Nadeel van Canada: de tweetaligheid. Man man wat houdt dat op. Krijg je iets uitgelegd in het Engels en dan nog eens in het Frans. En dan het tweede deel van de uitleg weer in het Engels en dan weer in het Frans. Totdat je de provincie Québec binnen gaat: dan gaat alles EERST in het Frans en dan in het Engels en dan weer in het Frans en dan weer ...... shut up, I got it the first time! :roll:

Vragen /opmerkingen? Schiet maar!

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:50

eilleen333 schreef:
Welke regio? Wat ga je doen? Alleen naar die vrienden of ook rondreizen?
Ik ging alleen naar een ranch en was dus klaar met een ticket en ETA. Maar als je gaat rondreizen komt er uiteraard meer bij kijken.

Je paspoort moet of minimaal 6 maanden geldig zijn nadat je Canada weer verlaat.

Als je medicijnen slikt kan je het best even een medisch paspoort bij je huisarts opvragen.

De stroom is anders dan bij ons, zorg dus voor een wereldstekker.


Alleen naar die vrienden, redgio Edmonton, dus geen rondreis oid. Jij hebt blijkbaar ook gewerkt op de Ranch. Als je langer in Canada wil verblijven, of er tijdelijk wil werken, moet je dan een visum oid aanvragen? ETA had ik idd ook al gevonden op internet, met uiteenlopende prijzen van 7dollar tot 30 euro. Zit er nog verschil in klassicifatie oid? Prijsverschil is best wel behoorlijk.
Paspoort staat inderdaad ook op m'n lijstje om aan te vragen :D . Kan iemand me vertellen hoe het precies met je bagage / vliegtuig zit? En is er een vliegtuigmaatschappij die je aanraad (of juist afraad)?
En wat is het handigste, één grote koffer of één grote backpack?