Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:14

Zal later wat uitgebreider reageren maar voor nu:

Ik heb in de Franse Pyreneeën meerdere tochten gelopen en ben afgelopen zomer naar Noorwegen geweest en heb daar 5 dagen door een natuurgebied getrokken, daarna mbv OV nog een stuk rond getrokken. Kan je best tips geven maar veel is afhankelijk van het type reis. Wil je meer van hostel of camping naar camping met o.a. OV is bijvoorbeeld katoenen kleding prima, draagt prettiger. Voor door de natuur rondzwerven echter minder praktisch. Het neemt vocht op waardoor je af kan koelen en het duurt langer voor het droog is. Zeker wanner het vochtig is in een tent. Dan heb je meer aan synthetische of wollen kleding (ja ook in de zomer, is in dunne zomer versie te krijgen).

Wil je best tips geven, werk in een buitensport/reis winkel, daar afgelopen jaren ook een hoop bij geleerd. Hoewel mijn kennis over tochten lopen groter is dan het backpacken wat tegenwoordig populair is in o.a. zuidOost Azië.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!


NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:50

Ik werk in Groningen.

Route heb ik vooraf uitgestippeld. Omdat ik alleen ging wou ik dat mensen thuis wisten waar ik ging lopen en hoe lang. In Noorwegen heb je de DNT. Ze hebben alle wandelroutes en berg hutten in beheer. Heb een gebied gekozen een een route uitgestippeld die paste bij het aantal dagen dat ik lopen wou. Andere landen zullen soortgelijke organisaties hebben die dat beheren. Zo zijn er ook kaarten met de wandelroutes die voldoende gedetailleerd zijn. Van camping naar camping daarna gewoon gegaan waar ik wou. Dat met de bus/trein/liftend gedaan en in de bewoonde wereld dus niet zo'n noodzaak om dat te plannen. Had wel een grof idee maar wou daar wel van afwijken als t weer ergens anders bijvoorbeeld beter was.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:22

minikatje schreef:
Welke winkel werk je? Ik ben 18 en 19 maart in groningen :D


Ik werk bij Spacsport. Midden in het centrum

Xyris schreef:
Jeetje, jullie gaan allemaal naar van die exotische plaatsen, niemand die skandinavië in de planning heeft?


Toevallig wel, ga in de meivakantie naar Noorwegen toe. Tocht van een dag of 7 denk ik dat het gaat worden. Vang - Hemsedal ofzo, maar moet tegen die tijd even kijken ivm de sneeuw die er nog genoeg ligt tegen die tijd. Wil eigenlijk zonder sneeuwschoenen op pad. Wel net een leuk tentje gekocht voor de komende tochten.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:47

Welk gebied heb je op het oog?

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:49

@TS mooi gebied, geen bereik idd. Zou zelf nooit afhankelijk van mijn GPS willen zijn. Prima hulpstuk maar kaart en kompas kunnen lezen is en pre in mijn ogen. Dat betekend niet alleen een paadje lopen en dat op de kaart kunnen bij houden maar ook blind gedropt kunnen worden (bij wijze van spreken) en dan op de kaart met behulp van je kompas kunnen aanwijzen waar je bent. ( dit heet een driepuntspijling maken, of kruispijling maar die is minder betrouwbaar). Je zal niet de eerste zijn die perongeluk op een pad terecht komt wat door bijv. schapen gemaakt is en verdwaald.

GPS telefoons geen ervaring mee, GPS handig hulpmiddel maar niet betrouwbaar genoeg in de middle of nowhere.

Voor Noorwegen bestaat de DNT, zij verzorgen de routes in natuurgebieden en hebben ook gedetailleerde kaarten. Zweden zal vast ook zo iets hebben en misschien kan je zelfs nog bij de DNT terecht omdat het tegen de Noorse grens ligt.

@de rest alleen hiken zou ik niemand zomaar aanraden. Tenzij je absolute kennis hebt over alle omstandigheden en goed over je keuzes nadenkt. Ik heb afgelopen zomer 5 dagen alleen gelopen in een natuurgebied in Noorwegen. Ik heb 4 jaar een outdooropleiding gevolgd, maar zal er nooit voor kiezen om van de paden te gaan als ik alleen ben. Route gepland langs alle berg hutten (waar tevens GPS telefoon aanwezig was) in het hoogseizoen op een toeristisch stuk en vooraf mensen ingelicht waar mijn route precies langs ging.

Dagtochten zou ik me minder zorgen om maken, plan een route die populair is. Zo ben je nooit echt alleen en super ver van de bewoonde wereld. Ga vroeg weg, maakt de kans om op tijd terug te zijn als je onverhoopt langer loopt dan geplant alleen maat groter. En vertel mensen waar je heen gaat en wanneer je terug verwacht te zijn. Dan kunnen ze eventueel actie ondernemen

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:10

Xyris schreef:
Ohh sMieke, dat heb je mooi voor elkaar! Heerlijk om dat zo te kunnen doen :). Nieuw Zeeland lijkt me ook echt heel gaaf...

Ik zou zelf er nooit voor kiezen alleen te gaan, tenzij het van dorp tot dorp is of een redelijk dicht bevolkt gebied, anders zou ik het echt niet doen, maarja, wie ben ik ^^. Heb het ook nooit eerder gedaan.

@NogSteedsGek, weet je toevallig wel hoe het zit met sateliettelefoons dan? We zorgen wel dat we een kaart hebben, maar navigeren kunnen we niet... Het is echter een huttentocht. We zullen geen gebruik maken van de hutten, maar komen er wel langs. Ook laten we onze planning achter bij de eventuele bemande hutten.
Is er een manier om mezelf het navigeren met kompas te leren? (Zonder cursus of wat ook).

En een outdooropleiding, ik wist niet dat die bestonden joh, wat doe je precies? Het maakt me wel nieuwsgierig.


Satteliettelefoon gelukkig nooit hoeven gebruiken en ook geen ervaring mee. Ik heb nooit iets dergelijks mee, behalve een telefoon maar die is om daarna te kunnen melden dat alles goed verlopen is. Bereik heb je toch niet in de gebieden zelf.

Zelf de laatste keer ook een huttentocht gelopen om vervolgens wat verderop mijn tent op te zetten. Slim om daar langs te gaan. Ook onbemande hutten bieden beschutting bij slecht weer, hebben vaak wel een kachel en een voedselvoorraad. Ik zou voor de zekerheid checken hoe het in Zweden zit. In Noorwegen zijn de bemande hutten van de DNT open (want bemand) onbemande hutten willen wel eens op slot zitten. Zorg dat je vooraf een sleutel (werkt op alle hutten) op de kop tikt. Ook als je er niet in wil slapen, bij eventueel extreem weer kan het enorm fijn zijn, al dan niet je redding!

Ik vond deze site waar aardig uitgelegd staat hoe het kaart en kompas werkt. Deze pagina laat het route lopen zien. Bovenaan staat ook een kopje peilingen, daar staat beschreven hoe je je positie kan bepalen. http://www.superfamilie.nl/rplannen/kompas.html

En outdooropleidingen bestaan er meerdere van :) het CIOS(mbo) heeft een buitensport opleiding, studenten worden compleet opgeleid tot instructeur op meerdere outdoorvaardigheden. Zelf doe ik de ALO (hbo sportdocent) waarbij ik een aanvullend programma heb gevolgd op het gebied van outdoor. Hiermee kan je bijvoorbeeld kliminstructeur worden. Zelf heb ik meer met hiken, zo heb ik 2 keer in de pyreneeën een 8daagse joke gelopen waarbij o.a. het maken van een goed onderkomen van natuurlijke materialen aan bod kwam, vallen en strikken maken, water zuiveren zonder een water filter, vuur maken etc. De routes die we daar liepen hebben we vooraf uitgestippeld tot op de meter nauwkeurig, waren niet op paden maar dwars door de gebergtes.

@Saskiaa_ IJsland heb ik geen ervaring mee hoe dat daar aangegeven staat, Noorwegen is inderdaad erg goed te doen, de bekende rode T's worden om de paar jaar opnieuw erop geverfd. Hoewel met veel sneeuw, zoals afgelopen jaar, er toch stukken wegvallen. Puntje ook voor TS om rekening mee te houden. Afgelopen jaar was de laatste sneeuw laat gevallen waardoor er meer dan gebruikelijk lag in de zomer. Sneeuwbruggen absoluut niet lopen als ze er ook maar een beetje spannend uitzien!

127 hours is een aanrader inderdaad. Drukt je wel even met je neus op de feiten. Zo extreem zal je vast niet overkomen, maar flink door je enkel gaan en je enkelbanden scheuren kan je zo overkomen.

Water pas ik aan naar gebied. Voor een dagtocht neem ik gewoon 2 ä 3 liter mee (kan ik ook een maaltijdje mee koken als ik wil) met meerdaagse tochten inderdaad een waterfilter. En altijd gebruiken, hoe schoon het bergwater ook lijkt! Hoor soms mensen zeggen dag je het water in Scandinavië niet hoeft te filteren omdat het zo schoon is. Je kan alleen nooit weten of er misschien 200 meter stroomopwaarts een eland ligt weg te rotten in het water.

Voor mij gaat er niets boven steenkoud berg water, heerlijk! Als ik in een gebied met veel meren en stroompjes loop filter ik een liter per keer. Als dat op dreigt te raken zoek ik een waterbron op en filter ik opnieuw. In de pyreneeën waren er weinig meren en stroompjes op onze route, daar filterde ik voor vertrek 3 liter zodat ik tot het volgende bivak door kon. De slaapplaatsen altijd bij een waterbron in de buurt plannen. Als je een dag niet kan lopen door slecht zicht of weer heb je dat in ieder geval tot je beschikking, zoeken naar een waterbron is dan ook niet aan te raden namelijk.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:04

Voor mij is het pure ontspanning. Ik vind het heerlijk om weg te zijn, niet bereikbaar te zijn en niets te moeten. Even aan de verplichtingen van het dagelijks leven ontkomen. Genieten van de uitzichten en ook wel een stukje uitdaging in zelfredzaamheid in de natuur.


Financieel verschilt het enorm wat je gaat doen. Vlieg je naar Australië en ga je daar van hostel naar hostel, dan ben je aanzienlijk meer kwijt dan wanneer je binnen Europa een natuurgebied opzoekt en daar gaat wildkamperen. Maar ook dan moet je je niet vergissen. Materiaal is duur. Zelf had ik al veel eigen materiaal en was voor mijn ticket naar Noorwegen 200 euro kwijt retour. Vooraf en achteraf een hotel/hostel overnachting in de stad waarvandaan ik vloog. Verder heb ik nog wat op campings gestaan en natuurlijk de dagen dat ik op de camping stond ook eten. Denk alles bij elkaar +- 500 euro.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amparo, ardanwan, BeFunny, Berdien, blondies, Bytespider, CairnTerrier, Corien_, Emj_23, Hanneke137, Indy_Mouse_9, Ineke2, ingvdh, Kimmie235, manonutjuh, Mondy, Poosje81, purny, secricible, shaddy82, Tieneke en 56 bezoekers