Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:08

Ik kom mee kletsen! :D

Afgelopen zomer voor het eerst gebackpackt met mijn vriend, vrijwel niets vastgelegd. Behalve dat we als doel het Reuzengebergte hadden in Tsjechië. We gingen liftend, eerst naar Dresden, dat was onze enige geplande slaapplek bij mensen die altijd een paar plekken hebben om te slapen (kende mijn vriend van een vorige reis). Van daaruit wouden we met de trein de grens over en liftend verder in Tsjechië.

Het was onze eerste backpack vakantie, we hadden een (achteraf lekke :') ) tent mee en een gasstelletje zodat we overal konden overnachten. Maar hebben ook 3 keer een hotel genomen wegens bagger weer en om bij te komen. We hadden weinig geld, maar Tsjechië is zo goedkoop dat een nachtje hotel prima te doen was.

Dit was echt fantastisch en ook heel erg veel van geleerd voor volgende keren. Vooral het liften raad ik echt aan als je zo goedkoop mogelijk wilt reizen en van lokale mensen hoor je gewoon de beste verhalen over een land en die kunnen je ook het beste advies geven! In het begin vond ik het doodeng, om enthousiast mensen aan te spreken. Maar op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf en voel je je juist heel erg op je gemak. Ik ben geen enkel moment bang geweest of een slecht gevoel gehad bij de liften die we hadden. :)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:16

In mijn eentje zou ik ook niet zo snel gaan liften. Maar het scheelt dat mijn vriend er uit ziet als iemand waar je liever geen mot mee hebt (zit aardig onder de tattoo's, goed gespierd). Dus daar voelde ik mij heel veilig bij.
Maar wie weet, als ik wat vechtsport op pak, zelf ook lekker gespierd ben, wat dat wil ik wel zijn als ik meer ga backpacken en ergens een mes verstop. :o Ik bedoel, niet alle idioten zitten op de weg. Als je in de natuur bent in je eentje loop je in mijn ogen net zoveel gevaar, al helemaal als je een zware backpack meezeult die je niet 1 2 3 afgooit. Je spreekt de chauffeur eerst voor je instapt, je staat zelden op een verlaten weg dus als het niet goed voelt loop je gewoon door. Maar je moet dus wel op je eigen gevoel kunnen vertrouwen, want als je toch bij de verkeerde instapt, dan heb je een probleem. :)

Tsjechië is echt prachtig! Ik ben er nu 4x geweest, 3 keer gekampeerd met het gezin en dus afgelopen zomer met mijn vriend. Met name het noorden en midden is echt prachtig, waar het wat ruwer is. Ook de sfeer in het land is zo leuk, het is heel erg wijds en de huizen daar zijn zo schattig! Heel veel is ontzettend bouwvallig maar de tuintjes zijn altijd heel keurig en vol met fleurige beeldjes. :')
In het zuiden zijn heel veel meren, maar daar ga ik liever niet meer heen, zijn mij iets te veel muggen!

Praag vond ik ook wel leuk maar het zegt absoluut niets over de rest van het land!

Deze zomer helaas niet backpacken. Wel ga ik voor het eerst solo weg, op de grens bij België. Ik ga ruim 3 weken vrijwillig werken op een natuurcamping met paarden voor kost en inwoning. Vond het een fantastische kans, niet te ver en geen taalbarriëre maar toch 'alleen' weg zijn. En lekker tussen mijn examens en herexamens. :))

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:40

Ducttape en vuilniszakken zijn een absolute aanrader voor lekkages en ernstige buien. :P (Vuilniszakken ook om vieze of natte was in te bewaren als je toch echt verder moet).
Zaklamp, scherp mes. Zelf vind ik het echt ideaal om een gasstelletje, tent/matje/slaapzak mee te hebben zodat je overal kan bivakkeren.

Altijd iets (goed voedends) te eten als noten, gedroogde vruchten mee hebben.
Wij hadden ook zakjes rijst, potje linzen, dadelbrood en een pakje vega hamburgerpoeder. Lekker praktisch, waterdicht en weegt voor het grootste gedeelte geen drol. :D

Als vrouw zijnde vind ik inlegkruisjes super handig, dan hoef ik geen giga lading aan onderbroeken mee.

Oh ja, ik heb de hele reis een heel dun tasje op mijn heup gehad, onder mijn broek met pinpas, ID, groot geld. Je hoort nou eenmaal verhalen dat mensen zo de riemen van je backpack doorsnijden. Dit tasje deed ik tijdens het slapen aan mijn voeteneind in mijn slaapzak. Kennis heeft wel eens gehad dat ze plat gespoten waren in de tent en alles gejat was, op dat tasje na dus. :D

Voor de rest moet ik even nadenken als mij nog wat te binnen schiet.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:25

Wij hadden ook een kompas mee, maar ook niet echt gebruikt, we konden ook vrij gemakkelijk aan de wegen zien waar we zaten. :P
Wel een kaart van het gebied natuurlijk. Voor het liften enkel een doorrij/snelweg kaart van Duitsland en van Tsjechië een gedetailleerdere kaart van het noord-westen.

Dat plat spuiten was zelfs een hele tijd een trend om te doen een aantal jaar geleden, niet eens zo zeer bij wildkampeerders maar voornamelijk op gewone campings (!). Ze gebruikte dan een soort spuitbussen met een gas, welk gas weet ik niet meer precies, waar je bewusteloos van raakt. In de nacht spoten ze dat in de tent, haalde alles eruit en gingen er weer vandoor. Paar uur later wordt je wakker en zijn je spullen foetsie. Dan is het best handig als je een tasje met geld + ID in je slaapzak hebt.

Ik had toen geen smartphone, maar een simpel mobieltje. Vond het vooral belangrijk dat ik kon bellen/smsen, voor de rest gebruikte ik 'm niet. Sowieso handiger dan een smartphone, die dingen zijn zo snel leeg, deze deed het 3/4 dagen lang zonder op te laden.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:45

Ja, ik zou ook graag uiteindelijk blogs willen bijhouden. Maar zou zo niet weten hoe, ik vind een smartphone daar gewoon echt onpraktisch voor (om veel tekst te schrijven) en grotere apparaten te onhandig om mee te nemen. :P

Wat ik trouwens altijd heel leuk vind aan backpacken is uitvogelen waar je het beste gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld de macdonalds verafschuw ik, maar er binnen wandelen om internet te gebruiken en mijn mobiel op te laden, absoluut. :D
En vooral, het over je schaamte heen gaan. Wij waren op een gegeven moment in een gigantisch winkelcentrum, daar ben ik doodleuk bij de toiletten uitgebreid mijzelf gaan opfrissen, tanden poetsen en gezicht wassen dus. Hilarisch hoe mensen je dan aankijken. :')
Als we een nachtje hotel hadden namen we van daar een wc rol mee, probeer maar eens in een winkel 1 wc rol te vinden. :=

Wat ik ook als tip kreeg van anderen is natte doekjes meenemen, je hebt nou eenmaal dagen waarbij je gewoon niet in de buurt zit van iets waar je je kan opfrissen of veel water hebt. Vooral voor festivals was dat een must have heb ik begrepen.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:59

Psydoxy schreef:
De echte backpacker (die niet gaat kamperen) dient te trachten om max 9 kg aan baggage mee te nemen. Een van de gouden backpack regels :Y)
Kamperen kan heel gaaf zijn, maar reken dan op een zware tas met veel meer spullen. Het is niet alleen tent, maar ook matje, slaapzak en evt. kookspullen... eten etc etc.

Als ik lang op reis ga met kampeerspullen zit ik al snel aan 18 kg.
Vorige week teruggekomen van mijn Frankrijk reis, had 6 kg bij, hoe ideaal!

Om het af te wisselen hostel/kamperen is maar de vraag of dat ook idd kan. Niet overal zijn hostels en niet alle campings zijn te bereiken. In Californie was het idee om te kamperen niet slecht, maar de meeste campings lagen zover uit de steden dat ik er met het openbaar vervoer niet kon komen.


Mijn tas kwam echt niet boven de 10 kg en ik had een matje, slaapzak, 2 gasbusjes en gasstel, 2 pannetjes + grijpertje mee (en sprok, 2 bordjes, 2 plastic bekertje, voedsel als pot linzen, rijst, vega hamburgerpoeder). ;) Mijn vriend had de tent. Dus hoe jij aan 18 kg komt, dan heb je wel hele zware kampeerspullen haha, en het is niet zo dat ik allemaal fancy lichtgewicht spul had.

Overigens gingen wij ook absoluut niet van campings uit, dat is inderdaad veel te veel gedoe om te vinden. Zelfde als hostels, al ligt het eraan waar je bent natuurlijk. In het noorden van Tsjechië (skigebied) is er echt een te veel aan hostels haha.

Maar je kan echt in bijna elk land prima wildkamperen zolang je niet 2 nachten op dezelfde plek blijft.
Zelfs in landen dan het officieel niet mag, verzekeren de lokale mensen je dat het zelden een probleem is. Het is niet dat je uit je tent word gesleurd en in elkaar geknuppeld. Het meest van de tijd krijg je niet eens een boete.
Daarbij kan je ook bij mensen aankloppen, zoals boeren, met de vraag of je in hun land mag kamperen zodat het wel helemaal legaal is.

Maar ik zelf, en wat ik ook echt heel vaak lees van anderen, zou ik het wel aanraden kampeerspullen mee te nemen omdat je áltijd de mogelijkheid hebt om te overnachten. Je weet nooit waar je terecht komt, wat je overkomt, en een tentje kan je bijna overal neerzetten. Zelfs bovenop een flatgebouw, midden in een centrum.
Zelfde als overal kunnen koken. Het is daarbij ook nog eens veel goedkoper en minder vermoeiend dan telkens op zoek moeten naar een hostel of couchsurfen (waar je vaak internet voor nodig hebt om dat te regelen).

Wij zaten op een gegeven moment ook echt helemaal vast bij een Duitse afgelegen benzinepomp (lifters foutje, verstond de stad waar de lift heen ging verkeerd haha) met weinig mogelijkheid om er weg te komen voor de nacht en waren super blij dat we een tent en eten mee hadden. :Y)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:29

Ah ja, dat verklaard wel wat. Mijn backpack weegt geen drol. :') Een mijn matje was wel fancy lichtgewicht, die heb ik kunnen lenen. Mijn slaapzak was wat zwaarder, maar niet extreem zwaar. Gas weegt helemaal niets, en het ding wat er op/om gaat ook niet. De pannetjes nemen niet veel ruimte in, die paste in elkaar en die had ik weer volgepropt met thee, oplader en touw.

Ik ben nu aan het sparen voor eigen, goede backpack en kampeer spullen. Dat gaat wel aantikken, maar ik zie mijzelf de komende jaren veel reizen dus dan is het een goed investering. :D

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:30

Havermout is inderdaad een hele goede! Ik vind het lekker, mijn vriend niet. Dus wij hadden het toen niet mee.
Dingen als roggebrood zijn ook handig. Daar doe je het zo lang op!

Ze zeggen dat pindakaas ook ultiem reisvoer is, maar ik krijg dat zelf echt niet weg. :=

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:27

Met interrailen koop je een pas voor een bepaalde tijd (vaak een maand) voor een bepaald land, of voor heel Europa (ik denk dat het ook wel voor andere continenten bestaat). Dan kan je dus een maand lang onbeperkt reizen in een land zoals Frankrijk of je pakt in een maand meerdere landen door Europa. Als je googled op 'interrailen' vind je genoeg sites waar je zo'n pas kan aanschaffen!

Tja, merken kleding. Ik nam gewoon mijn meest chill zittende kleding mee. Dus niet te strakke/harde broeken, geen synthetische stoffen maar katoen. Kleding waar ik mij lekker in kan bewegen en die mij niet belemmerd. Wat bijvoorbeeld wel aan te raden is is een broek die hoger zit (of juist laag) of met een niet al te harde bovenkant (dus zonder riem) want anders drukken de heupriemen van je backpack daar heel erg op. En hemden met een brede schouderband, dunne/dikke bandjes drukken ook in je schouder door je backpack. Shirt die wat langer zitten zij ook van, want anders kruipt het bij je rug omhoog doordat je backpack er tegen aan schuurt. Een bh die te veel harde bandjes/randjes heeft kan ook gaan irriteren, dus zelf vond ik een sportbh of geen bh het chillste. :D
Laatst bijgewerkt door Suliko op 18-02-16 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:36

Goh, nooit gemerkt dat backpacker een negatief plaatje heeft gekregen. Wel dat het vaak gelinkt wordt met festivalgangers... Dat vind ik zelf niet zo negatief, de meeste festivals waar backpackers heen gaan hebben een hele fijne sfeer. Maar misschien vind niet iedereen dat. :')

Ik merk vooral dat het heel erg aan hippie's word gelinkt haha.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:43

Nu je het zegt, ik zie inderdaad regelmatig in grotere steden mensen zitten met een backpack die aan het bedelen zijn... Als het daar mee geassocieerd wordt is het niet zo fijn nee.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:58

Oh geweldig, zo'n tiny huisje! Nu ben ik inderdaad ook wel benieuwd minikatje! :D

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:01

Wel leuk zeg.

Mij lijkt dat echt fantastisch als ik ga settelen. Groter heb ik toch niet nodig, alleen maar meer schoonmaakwerk en een reden om onnodige dingen te nemen omdat je toch plek zat hebt. :')

Al vind ik een camper ook leuk, kan je makkelijk verder trekken. Maar ik ben bang dat ik als a-technisch persoon wat betreft auto's ergens eindig met een kaduk huis.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:02

Altijd iemand laten waar je bent en voor hoelang ongeveer, als je dat niet van plan bent even de film 127 hours kijken (waar gebeurd). :=

Verder lees ik hier goede tips! Te weinig ervaring om daar iets aan toe te voegen, maar ik lees graag mee. :)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:26

Oh hallo, ik wil mee. _/-\o_

Het is dat ik er echt helemaal geen geld voor heb, en eigenlijk ook helemaal geen tijd. :') Anders had ik het wel geweten. *D

Ik wil je in ieder geval heel erg veel succes wensen met het vinden van een leuk reismaatje! En een fantastische reis natuurlijk. :D

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, eva1969, fohadie, Furst, love_juliet, mvdende, purny, Spaansepony, TinusB, Vitas en 80 bezoekers