Turkije

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:44

Booooo schreef:
Nadir schreef:
Leuk Bo! Kon hij makkelijk een visum krijgen?

Welke hotels twijfel je tussen Amira?



Ja de eerste keer is zijn visumaanvraag gelijk goedgekeurd! :)



Was het hier ook maar zo'n feest... al 2 jaar verder nu... -O-


Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:33

Gracezellaa schreef:
Mijn vriend hoeft niet eens een visum aan te vragen.
Waarom is het zo'n probleem Ilja?


Turken mogen zonder visum niet op vakantie in Nederland. Hij had tot nu toe geen vast contract en daardoor is de kans groot dat je wordt afgewezen, zoals in zijn geval.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:37

@gracezellaa


Dat is wel heel apart dan... wil je me misschien uitleggen via pb waarom? Heeft hij wel echt een turks paspoort?

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:29

Booooo schreef:
Ilja_1997: Mijn vriend heeft ook geen vast contract.. Werkt op dit moment niet eens en toch goedgekeurd. Hij had een retour ticket al geboekt, als 'bewijs'. Heeft je vriend een auto/huis of iets op zijn naam staan? Dat zijn ook redenen om terug te keren. Verder heb ik bij de gemeente een logieverklaring en sta ik garant voor hem, dat scheelt ook al heel erg veel. Wellicht kun je dat doen?


Wij hebben ook garant gestaan, hele riedel van papierwerk was correct. Hij woont momenteel weer bij zijn ouders en heeft geen auto of huis op zijn naam staan, dus denk dat werk echt de enige reden is. Er werd ook aangegeven dat het onzeker zou zijn of hij na de aangegeven periode ook daadwerkelijk terug zou keren.
Moed is me toen wel in de schoenen gezonken en mn vriend wil het eigenlijk niet eens meer proberen omdat het zoveel geregel is qua papierwerk en hij ook naar Izmir moest om het verzoek in te dienen...

Inderdaad duimen dat ze vrij mogen reizen in de schengen landen na juli 2016.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:17

ikkuh15 schreef:
Met een groen paspoort kun je inderdaad visumvrij naar Nederland komen.

Vervelend om te horen Ilya. Dat zal wel een hoop stress opleveren. Misschien omslachtig maar kan hij geen studie starten? Dan heeft hij een reden om terug te gaan.

Onze visumaanvragen zijn altijd goedgekeurd geweest. Onze verblijfsvergunning is ook de eerste keer goedgekeurd. Daarvoor had ik een a4 map vol aan papieren ingeleverd. Ik kon zo een administratiekantoor beginnen . Wij wonen ondertussen al een tijd samen in Nederland. Bevalt erg goed

Wat fijn dat t bij jullie zo makkelijk ging! Zelfs een verblijfsvergunning :)

Helaas is hij juist net afgestudeerd , moet alleen nog zijn KPSS cursus halen.. Werkt nu als docent bij een prive school/ huiswerkbegeleiding tot dat hij zijn cursus heeft gehaald. Een studie volgen zit er dus niet in.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:19

Mag ik vragen waar en hoe jullie vriend zijn visumaanvraag heeft ingediend? :) vorig jaar geprobeerd met vsf global maar willen nu wat anders proberen...


Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:39

Gracezellaa schreef:
Persoonlijk heb ik wel het idee dat er nogal wat verschil zit tussen een Nederlandse Turk en een 'echte' Turk.


Ik heb ook het idee dat daar nog wel een verschil tussen zit.. vind het lastig om te verwoorden en wil niet alle Nederlandse Turken over een kam scheren, maar vind de echte Turken om het zo maar te noemen respectvoller en over het algemeen fijner in de omgang dan de Turken hier.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:48

Nadir schreef:
Maar ja dat is ook niet zo gek he. Ze horen nergens echt bij want hier zijn ze 'buitenlanders', maar als ze in Turkije komen zijn ze dat ook. Dat is vaak moeilijk opgroeien, pa en ma spreken weinig/slecht Nederlands en zijn niet bekend met de gewoontes hier. Op school kom je die gewoontes wel weer tegen, net zoals mensen met andere achtergronden. En nog steeds wordt er veel gediscrimineerd, zeker op het gebied van werk. Dat is allemaal niet makkelijk en dan kom je al snel op het verkeerde pad terecht.


Ja ze zijn over het algemeen niet voor niets zo, maar dat maakt het vaak wel makkelijker om een relatie te hebben met een "echte" turk.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:37

Wat zouden jullie doen... Mijn vriend heeft vorig jaar een visumaanvraag ingediend voor het bezoeken van familie/vrienden incl garantstelling van mijn kant. Deze aanvraag is destijds afgekeurd met de reden dat het niet zeker was of hij daadwerlijk zou terugkeren. Hij had op dat moment geen baan of huis, maar nu heeft hij wel een contract van zijn werk.
Zouden jullie een toeristenvisum aanraden of toch een visum voor het bezoeken van familie/vrienden?
Hoop echt dat het nu een keer gaat lukken...

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:59

@ikkuh15 er zit een verschil in het soort documenten die ingevuld moeten worden. Het gaat mij er met name om welke eerder geaccepteerd wordt; iemand die 'als toerist op vakantie gaat' of iemand die op bezoek gaat bij kennissen/vrienden/familie.

Zijn baas gaat inderdaad een brief schrijven dat hij daar in dienst is en ook terug zal keren. Ik zit nu een tijdje rond te neuzen op de site www.vizemerkezi.com.tr hij kan namelijk zelf niet naar een ambassade of vsf global aangezien hij iedere ma tm vrij van 8 tot 17:45 werkt... Zou het kunnen kloppen dat zij de aanvraag dan kunnen indienen wanneer je alle benodigde documenten opstuurt?

Wel een handige tip idd voor dat garant staan en evt later een verblijfsvergunning aanvragen... :)

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:18

ikkuh15 schreef:
Ah zo. Nooit geweten dat er verschillende formulieren waren :+ . Wij hebben namelijk altijd garant gestaan en hij kwam dus inderdaad bij kennissen-vrienden-familie op bezoek.
Ik denk dat je met een garantieverklaring een sterkere case hebt en eerder kans op groen licht. Zeker omdat het al een keer afgewezen is. Ik zou dan kiezen voor de kennissen-vrienden-familie aanvraag.

Kun je niet een keertje bellen met VSF global om te vragen of je de aanvraag per post mag sturen. Dat zou toch geen probleem moeten zijn?


Er staat duidelijk aangegeven dat je persoonlijk langs moet komen.. wel mag je nadat je aanvraag een keer is goedgekeurd het door iemand anders laten indienen.. maar kan er altijd een mailtje aan wagen natuurlijk. Hij woont ook gewoon net in een rot omgeving, te ver van alle vsf bureaus af..

Edit: heb net een mailtje gestuurd, nu maar weer gaan duimen..

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:45

Booooo schreef:
Ilja_1997: Een toeritstenvisum is hetzelfde dan familie/vrienden aanvraag.. Hij moet een schengenvisum krijgen, zit geen verschil in. Als je bij de gemeente een logieverstrekking aanvraagd en garant staat kan je invullen wat je relatie is met diegene. Nu hij een contract heeft maak je inderdaad veel meer kans! En inderdaad een brief van het werk, met toestemming voor verlof, en als hij terug gaat gewoon weer daar kan werken.

Bij een VGS Global kantoor moet je wel zelf langs gaan. Je vriend hoeft niet speciaal naar de ambassade als ze al vingerafdrukken etc. hebben. Mijn vriend heeft alles in Bodrum ingeleverd, en hun hebben alles naar de ambassade in Ankara gestuurd, maar hij hoefde er zelf niet naar toe.


Hier zit wel degelijk verschil in, formulieren verschillen wel iets. Plus van mijn kant garantstelling loonstroken ed.

Wij proberen het nu via een tussenpersoon te doen, want hij heeft geen vrije dagen om naar Izmir of Bodrum te gaan..

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:51

Booooo schreef:
Ja als je garant staat moet je inderdaad loonstroken + contract opsturen.. Sommige mensen doen er ook foto's bij als 'bewijs' van relatie, dit heb ik zelf niet gedaan. Mijn vriend had wel een vliegticket retour geboekt (je kan er ook een reserveren) als extra bewijs..

ilayda: Ik woon zelf niet in Turkije.. Helaas :D Waarom heb je voor Istanbul gekozen? Ik ben net een week terug uit Istanbul maar zou er echt nooit willen wonen.


Vorige keer hadden wij inderdaad ook tickets voor de terugreis.. ben benieuwd of het deze keer gaat lukken. Het is nu volgens mij wel officieel dat ze turken vanaf oktober 2016 vrij mogen reizen, dus altijd nog iets om naar uit te kijken :D

@ilayda
Ik ga met kerst drie dagen naar Istanbul, ben heel benieuwd, ben nog nooit verder gekomen dan het vliegveld daar. Al lijkt zo'n drukke stad mij niet echt iets om te wonen. Ik weet niet wat voor een baan je momenteel hebt, maar lijkt het je niet lastig om ineens van t kleine rustige Nederland naar zo'n drukke omgeving te gaan en in een ander land te moeten wonen/werken?

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:12

Ja de taal lijkt mij ook echt lastig...Scheelt dat je niet werkt, maar dat maakt het misschien sociaal gezien ook wel lastig inderdaad wanneer je niemand kent.

De taalis ook iets wat ik moeilijk vind, zou graag een deel van mijn studie/stage in Turkije doen maar het lijkt me toch wel extra lastig om het daar te doen vanwege de taal. Al kan ik dan wel goed kijken of ik er eventueel zou willen wonen.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:09

Inmiddels druk bezig met alle formulieren, maar blijf deze vraag vaag vinden. Wat moet ik hier invullen? (Misschien een beetje off-topic...)
[ img ]

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:49

Dankjewel Bo! Ga ik eens proberen :)

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:38

Booooo schreef:
Mijn vriend zit nu weer in het vliegtuig richting Istanbul na 2 weken Nederland ;(

Februari ga ik weer naar Istanbul, en we gaan naar zijn ouders in Van, het oosten van Turkije.. Nog nooit geweest


Zag 't net op fb staan inderdaad. Hoe vond hij het hier? Onze visumaanvraag gaat weer niet door... vsf global zat al helemaal vol tot en met half januari en hij wilde 22 januari komen.. -O-

Ik ga maar eens mijn koffer inpakken, vlieg morgenochtend om 8 uur weer naar Nederland..
[ img ]

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:52

Booooo schreef:
Ohhh dat meen je niet! Het is wel een beetje kort dag inderdaad.. Ze mogen er 3 maanden over doen, misschien al de volgende plannen? Waarvoor je nu al kan beginnen met aanvragen?

[LZP] Grenzeloos verliefd!

Ik heb dat topic aangemaakt.. Misschien leuk om daar te kletsen :D


Vsf global had ons de verkeerde informatie gegeven via de mail... hij kon volgens de mail in Antalya terecht, en toen hij een afspraak wilde maken ineens niet meer... helaas werkt hij doordeweeks dusnaar izmir of Istanbul gaan was geen optie... we wachten gewoon lekker af tot oktober :)


Ik ga eens kijken! Leuk topic! Ik sta weer eenzaam te wachten op mijn koffer op schiphol.

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:30

Booooo schreef:
Gracezellaa: Leuk! Ik ben in november voor het eerst naar Istanbul geweest (naar mijn vriend) en ga in februari weer. Wij hebben best wat gezien; het paleis, de moskeeen natuurlijk (ook binnen), boottocht langs europese/aziatische deel, asiatische deel bezoeken, galatatower van boven bekijken, winkelen in Taksim, eten onder de vissersbrug.. :D


Ik ben er twee weken terug geweest, en bovenstaande dingen zijn zeker een aanrader. Weet niet hoe lang je blijft? Wij waren er maar 2.5 dag en dan is het haast niet te doen om alles te bekijken :).

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:59

Gracezellaa schreef:
Ik vlieg vrijdag naar Istanbul voor een weekendje weg met mijn Turkse vriend/ex.

Heeft iemand nog do's and don'ts voor Istanbul?


Ga je nog nu na wat er gebeurd is vandaag? %)

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:09

Gracezellaa schreef:
Ja hoor. Veiliger dan ooit nu er 3 keer zoveel politie op de been is ;)


Ik vond het met kerst al extreem druk beveleigd rondom het taskim plein...Was blijkbaar toch nog niet genoeg..

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:24

Booooo schreef:
Ja en ze gaan het nu echt niet nog een keer doen 2x achter elkaar..

Mijn vriend woont er 10 minuten vandaan en die is ook gewoon weer de straat op, kan moeilijk jezelf opsluiten.


Nee maar goed, je weet het nooit. Kan best over een poos weer net zoals in Parijs gebeurde. Je kunt het natuurlijk ook niet eeuwig blijven ontwijken, maar kan me voorstellen dat sommige mensen hun reizen even cancelen. :) ik ben er overigens over 3 weken ook gewoon weer :=

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:20

Mies schreef:
ilayda schreef:
Ik ga in de zomer volgend jaar verhuizen naar Istanbul, zoveel zin in.
Zijn er hier nog meer die in Turkije wonen ?

Leuk, ik ga in Januari volgend jaar 5 maanden studeren in Istanbul. Het is een uitwisseling met mijn school voor mijn minor.

Ik doe trouwens sinds september een turkse taalcursus in Utrecht. Het is heel handig voor mijn studie en na mijn stage in Turkije wilde ik heel graag de taal verder leren. Het is goed te doen. :j

Wat leuk!
Ik wil ook graag mijn minor in Turkije doen... welke studie/minor doe je?

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:21

Mies schreef:
Ilja_1997 schreef:
Wat leuk!
Ik wil ook graag mijn minor in Turkije doen... welke studie/minor doe je?

Ik doe internationaal toeristisch management. Als minor kan ik kiezen een semester studeren bij een universiteit in een ander land.. :D

Leuk! Maar volg je dan een zelf samengesteld vakkenpakket? Neem aan dat ze daar niet exact dezelfde studie geven.. Volg je de vakken in het Engels?

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:02

Hier een onbewerkte foto van oludeniz in januari, terwijl het zelfs regende en bewolkt was. Zeker een aanrader.[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: F_inley, moonsparkle, Patriesje, pluklief, Roosch, RuNi, SemrushBot, XxMariellexX en 71 bezoekers