Turkije

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:41

Ik ben er nu ook een paar dagen en het weer is inderdaad niet geweldig. Zit thuis met een spijkerbroek en dik vest aan. Ik was er gelukkig voor gewaarschuwd.

Cavalia, zit je zelf in Konakli? Dan kun je misschien beter naar Waterplanet aquapark http://www.alanya.nl/place/waterplanet-aquapark/ gaan. Dat is dichterbij dan dat je naar Side moet rijden. Het is een hotel maar wat ik begrepen heb is dat je het ook voor het waterpark kunt bezoeken. En anders zit er in het centrum van Alanya nog een waterpark genaamd Damlatas Aqua Center.


ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:12

Nadir schreef:
Hee Ikkuh :wave:
Dat wist ik niet, van dat waterpark!

Hooi Nadir :D hoe gaat het met jou? En de kleine? Volgens mij is dat park ook pas net nieuw. Ik kwam er ook maar met toeval langs. Door omstandigheden ben ik al weer een tijdje niet in Turkije geweest maar wat zijn er weer een hoop hotels bijgebouwd. Ze blijven uit de grond schieten. De ene is nog mooier uitgelicht dan de ander. Sta er nog steeds van te kijken hoe er hier nog winst genaakt kan worden.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Re: Turkije 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:10

Nu heb je wat warmere kleding nodig. Vooral in de avond koelt het af. Ik had gisteren een zomerjasje en sjaal aan. Maar we waren dan ook hoog in de bergen.

Pas wel op met de zon. Heb gisteren maar 2 uurtjes zon gezien, had mijzelf ingesmeerd met factor 30 en heb nog mijn gezicht verbrand. De zon is erg sterk.

In juni heb je dat echt niet meer nodig. Korte broek misschien een dun vestje. Daar heb je dan genoeg aan.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Re: Turkije 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:55

@Opala. Je krijgt een link naar je opgegeven mail adres gestuurd. Deze moet je openen. Daarna kun je verder. Ik had het binnen 15 min geregeld. Let er wel op dat je alleen de officiële turkse website gebruikt. Er zijn ook al nederlandse site in de lucht maar die vragen meer geld.

Op dit moment kost het visum online omgerekend ongeveer 15 euro en op het vliegveld 25 euro.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:26

@Espoir het makkelijste is om de tweede keer ook weer gewoon een online visum te kopen van 15 euro. Dan weet je van te voren waar je aan toe bent en het goed gaat.

Volgens mij kun je een visum wel verlengen op het politiebureau. Ik zou het voor een gewone vakantie het er niet op gokken. Het is allemaal anders geregeld dan in Nl.

En als je langer blijft dan het visum toelaat en je wordt er op betrapt bestaat er de kans dat je 5 jaar lang het land niet meer in mag.

@opala. Je kunt het er op gokken. Ze kunnen je er wel op afwijzen. Geen idee wat er dan gebeurt.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:52

Het visum is 180 dagen geldig en in die tijd mag je 90 dagen aanwezig zijn in het land. Je hebt meerdere malen toegang. Je mag dus in een keer 90 dagen achter elkaar blijven of meerdere keren enkele weken. Voorheen begon het aftellen van de dagen op het moment dat je het land binnenkwam, en nog een visum aan het loket kocht. Volgens mij is nu het visum geldig vanaf het moment dat je het online koopt. Je kunt hier wel een datum kiezen. De stempels geven de data van je binnenkomst en uitgaan weer.
Indien je langer wilt blijven dan 90 dagen kun je het 1 keer verlengen.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:21

Waterschoenen in de zomer op het zand strand is zowiezo handig. Je zult niet de eerste zijn die zijn voetzolen verbrand aan het hete zand.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:01

Die wel ja. Maar 20 meter over het strand rennen door het hete zand waren mijn voetjes niet blij mee. De blaren stonden erop :') maar ik ben nogal een bleekscheet en verband meteen }:0

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:14

Visum kun je kopen via de officiële website van de overheid van Turkije. Betalen kan met een creditcard. Kosten zijn omgerekend vanuit dollars rond de 14 a 15 euro. Binnen 10 min is alles geregeld en kun je het visum printen.

https://www.evisa.gov.tr/en/

Het kan zijn als je het via andere websites koopt dat je dan meer betaald.

Je kunt ook nog een visum op het vliegveld kopen. Dit is nog wel tijdelijk. En je betaald hier het dubbele bedrag.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:33

De rijen op het vliegveld zijn nu al minder lang geworden bij de loketten waar je een visum kunt kopen. Veel mensen kopen het namelijk al online. En wat is een belachelijke lange rij? Voorheen kon je het niet online kopen en moest iedereen in de rij staan? Ik heb er vaak in gestaan maar heeft nooit langer dan 15 min geduurt? En daarbij, uiteindelijk moet iedereen op zijn koffer wachten en vaak nog met dezelfde bus mee, dus wachten moet je toch. :j

Het visum online aanvragen via de eerder genoemde officiële website kost je max 10 min.
Simpel en zo geregeld.

En anders kun je het altijd voor 25 euro nog op het vliegveld zelf kopen. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over onbetrouwbare websites.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:59

63 min om alleen een visum te kopen :(:) ? In de 7 jaar dat ik daar nu kom heb ik dat echt nog nooit meegemaakt. Wij zijn wel eens met 5 vliegtuigen na elkaar aangekomen dat de mensen binnen bleven stromen en toen kwam ik nog niet boven de 15 min uit?
Dan heeft je tante wel een hele slechte dag meegemaakt!

Het niet bij elkaar kunnen zitten heb ik regelmatig voorbij zien komen. De bus moet vol, hoe meer stoelen ze kunnen vullen hoe meer ze kunnen verdienen. Ik boek altijd een losse vlucht en een losse transfer. Hoef je vaak op niemand te wachten en rij je in één stuk door.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:04

Wanneer je een pakket reis hebt is het zeker zonde om dan een losse transfer te boeken. Ik zit bij mijn vriend thuis dus boek geen hotel. Moet dus alles apart boeken. Nouja ik :D vriendlief regelt altijd mijn transfer. Voor 15 euro ben ik op plaats van bestemming.

Maar kan mij goed voorstellen als je met kids onderweg bent dat je graag langs elkaar zit. Ik reis altijd alleen en ben meestal degene die aanbied om van stoel te ruilen. Het maakt mij niet uit waar ik zit en andere mensen zijn weer blij. Ik maak dat ook regelmatig mee in het vliegtuig. Dat ik aangeboden krijg om bij de nooduitgang te komen zitten. En dat aanbod sla ik nooit af *D

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:38

Wat wel en niet mag omtrent handbagage is denk ik heel erg afhankelijk van het personeel of de procedure die ze op dat moment moeten volgen? De ene keer wegen ze alles af tot op de kilo en moet de handbagage in een model passen. Als je dan nog een handtasje bij je hebt moet die perse bij je andere tas/koffertje gepropt worden. Een andere keer letten ze er totaal niet op en kun je bij wijze van meer kilo's meenemen dan toegestaan is. Het is aan jezelf om het er wel of niet op te gokken. Indien je teveel bij hebt kan het zijn dat je bij moet betalen.

De website is niet in het Nederlands beschikbaar.

Hebben ze bij Corendon niet gewoon van die schermen waar ze een film op draaien?

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:51

2 uur met de dolmus? Ik zou er niet aan beginnen 8)7 . Dat duurt gegarandeert langer. Huur lekker een auto en rijd er zelf naar toe.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:56


ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:35

Je kunt met hepatites A besmet raken door het eten of drinken van besmet voedsel. Als iemand die besmet is zijn handen niet wast na een toilet bezoek kan het al in het eten terecht komen. Daar hoef jij zelf inderdaad geen rare dingen voor te doen. De GGD raadt het inenten niet voor niets aan. De hygiëne is er wel op vooruit gegaan in Turkije de afgelopen jaren, maar er blijft een risico.

Besluit je om je niet in te laten enten pas dan in ieder geval op met ijsjes, ijsklontjes, ongekookte melk, afgepeld fruit, rauwe vis en aai vooral geen honden en katten op straat. Rabiës heerst er ook nog altijd.

Ik heb mij de eerste jaren ook niet laten inenten omdat ik gewoon thuis of bij familie zat en bijna altijd zelf kookte of er werd gekookt. Toch heb ik besloten om het te halen, gewoon voor de zekerheid. Daarnaast heb ik mij ook weer laten enten tegen DTP. Maar goed ik kom er ook bijna iedere 3 maanden.

Lifeofmarit voor Nederlandse begrippen is dat goedkoop ja, voor Turkse iets minder.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:16

Enig idee hoeveel flessen water er gevuld worden met kraanwater :j

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:35

Normaal is de maand mei al lekker warm. In de avond wat frisjes en een vestje wel nodig. Overdag kun je prima zonnen. Echter was het dit jaar anders. De temperaturen kwamen later dan normaal omhoog. Ik was er in mei en had alleen lange broeken en vesten bij. Geen korte broek aangehad. Dit is wel een uitzondering geweest.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:35

Ik heb meerdere malen oud en nieuw in Turkije gevierd. Is toch net even anders dan hier in Nederland. Vuurwerk heb ik amper gezien. Het was eerder gezellig eten met de familie en cadeautjes uitpakken. Tv kijken naar een of andere show en daarna was het 12 uur. Ik stond vol verwachting op het balkon maar heb maar 1 pijl voorbij zien komen :+

Proficiat Julia! Fijn zeg!

Balen zeg Ilja dat het visum is afgekeurd. Weet je ook waarom?

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:29

Ilja_1997 schreef:
Weet iemand of het vliegveld in Istanbul (Atatürk) een beetje overzichtelijk is? Moet voor het eerst overstappen en ook nog eens midden in de nacht... :z


Atatürk is heel overzichtelijk. Wel groot maar alles is goed te vinden. Stelt niets voor. Gewoon de bordjes volgen en genieten van al de nationaliteiten die daar rondlopen :)

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:37

N0a schreef:
Waar bestellen jullie je visum? Ik zag dat er verschillende sites zijn met verschillende prijzen. Bij de ene is die €25, bij de ander €19.. zit daar nog verschil in?


Gewoon via de Turkse website bestellen:
https://www.evisa.gov.tr/en/
Dit is een officiële website van de Turkse overheid en de goedkoopste. Nadeel: je kunt er alleen met een creditcard betalen. Vaak betaal je bij andere websites meer omdat er een ander bedrijf tussen zit.

In juni kun je niet meer het visum op het vliegveld kopen, moet al online gedaan zijn. Dit is geloof ik al sinds begin april dit jaar zo.

Ik kom nu al meer dan 7 jaar meerder keren per jaar in Turkije en ben nog nooit gecontroleerd op nep merkkleding. Ben al via verschillende vliegvelden gevlogen maar nergens gecontroleerd. Nu moet ik ook zeggen als ik daar ga winkelen ik naar de Turkse kledingzaken ga. Merkkleding kan ik overal wel kopen en ik betaal liever gewoon de volle pond voor het echte spul.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:12

Turkije is zo groot. Er wordt geadviseerd vooral uit het gebied van het oosten weg te blijven. Richting de Syrische grens ect. De overige gebieden moet je waakzaam zijn, ervaring leert echter dat er weinig van te merken is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... en/turkije

3 a 4 jaar geleden nog vrolijk door Gaziantep gelopen, dat is dus nu een gebied waar je weg moet blijven.

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:00

Ik ben een tijdje fanatiek bezig geweest maar heb het nu te druk met mijn werk.
Het beste leer je de taal door het in het dagelijks leven te gebruiken.
Ik leer in 1 week bij mijn schoonfamilie veel meer dan met 5 weken thuis studeren.

Veel tv kijken werkt ook. Er zijn zoveel soap series. De afleveringen duren vrij lang dus je bent er wel even zoet mee. Denk aan Aski Memnu, Asi, Kara para ask, Adını Feriha Koydum, Analar ve anneler, Fatmagül’ün Suçu Ne? ect.
Daarnaast is Rosetta stone een aanrader.

Succes


ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:18

Met een groen paspoort kun je inderdaad visumvrij naar Nederland komen.

Vervelend om te horen Ilya. Dat zal wel een hoop stress opleveren. Misschien omslachtig maar kan hij geen studie starten? Dan heeft hij een reden om terug te gaan.

Onze visumaanvragen zijn altijd goedgekeurd geweest. Onze verblijfsvergunning is ook de eerste keer goedgekeurd. Daarvoor had ik een a4 map vol aan papieren ingeleverd. Ik kon zo een administratiekantoor beginnen . Wij wonen ondertussen al een tijd samen in Nederland. Bevalt erg goed

ikkuh15
Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:04

Nadir schreef:
Wat leuk ikkuh!! Hoe bevalt het hem hier?


Het bevalt hem goed. Was natuurlijk in het begin wel wennen maar dat is normaal. Hij zit al een tijd op Nederlandse cursus en gaat met sprongen vooruit. Hij vind het erg leuk om te leren en doet ook echt zijn best. Het is zo fijn dat je nu weet dat je geen afscheid meer hoeft te nemen en dat je gewoon bij elkaar kan blijven. Geeft een enorme rust.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: darkangel23, desi92, fohadie, Gaby, GoogleAdsense, Ine23, luuntje, LV19952, minouesmee, moonsparkle, purny, Sure_lee en 61 bezoekers