Zuid Afrika

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:30

Leuk!! Ik ben er afgelopen zomer geweest en ik ga er aankomende zomer ook weer heen. Mijn zus woont namelijk in Mozambique, dus dat combineren wij met Zuid-Afrika en Swaziland.

De aanrader is natuurlijk het Kruger park! Geweldig om zelf doorheen te rijden en alle dieren te zien die er leven. Wij hebben daar vijf dagen rondgereden in een huurauto en vier nachten gehad op verschillende kampen.
Verder hebben wij een hele mooie route gereden langs God's Window (schitterend uitzichtpunt) en bourke's luck potholes. Hier komen de blyde en treur rivier bij elkaar en zijn prachtige gaten uitgesleten in de rotsen.
Verder zijn wij een paar dagen in het Marula camp geweest in Hoedspruit.
http://www.marulacamp.co.za/
Hier hadden wij een tent en er liepen drie cheetahs op het terrein, die opgevoed waren door mensen van het kamp. Deze cheetahs gingen uit zichzelf mee met een ochtendwandeling in de bush en je kon ze aaien als ze gingen liggen. Heel bijzonder was dat. Ze jagen ook nog zelf, dus rennen op het terrein mag je nooit doen en als je geluk hebt vangen ze wat tijdens een ochtendwandeling.
Ook bijzonder was dat ze een nijlpaard uit Oostenrijk hadden, die 's avonds in het donker naast onze tent stond te eten.. word je wel een beetje bang van haha.
Succes met kiezen wat je wilt zien!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:41

In het Kruger zijn hekken ja, maar dat neemt niet weg dat er toch apen, wrattenzwijnen, slangen, wilde katten en andere kleine dieren in de kampen zitten :)

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:47

Hee wat leuk, in Hoedspruit? Daar willen wij dit jaar op vliegen. Hebben ze een web adres van die game farm? Wil je die mij dat even pb-en?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:55

Ja, dat weet ik. Het is de bedoeling dat wij eerst vanuit Hoedspruit met een huurauto naar het Kruger gaan en daarna afspreken dat mijn zusje ons ergens komt ophalen, zodat we daarna naar haar huis in Maputo (Mozambique) gaan. Dan vanaf daar met zijn drieën verder ergens naar toe reizen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:45

Babel schreef:
Dat klinkt ideaal! In Hoedspruit zit niet heel veel, maar op het vliegveld zit wel autoverhuur.
Mn ex zn neef heeft een leuk restaurant in Hoedspruit!
Ik ga wel even met hem praten :)


Leuk, pb me maar even :-)

Ik ben ook niet van de groepsreizen. In Zuid-Afrika kun je je ook prima zonder groep redden. Ik heb gehoord dat Santa Lucia ook heel mooi moet zijn.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:20

Wauw lijkt me ook gaaf om te doen. Wij hebben niet met witte haaien gezwommen, maar in Mozambique met een walvishaai gesnorkeld. Dat was ook echt zo gaaf!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:05

Vandaag overleg gehad met mijn zusje, die in Maputo woont.
Plan is dat we in juli/augustus bijna een maand die kant op gaan. We gaan dan vanuit Nelspruit eerst een week naar het Kruger, dan een week richting Swaziland en Santa Lucia in Zuid-Afrika. Daarna nog richting Tofo in Mozambique om nog een keer met een walvishaai te kunnen zwemmen. Verder zien we nog wel even waar we heen gaan.
Ik heb er zin in!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:24

Heeft één van jullie ervaring met dat cage diven met witte haaien in regio st. Lucia - Durban?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:59

Marleen_ schreef:
Niet in st Lucia maar wel in Gansbaai. Een te vette ervaring, zeker doen!


Hmm daar komen we niet bij in de buurt.

Ik heb net mijn vlucht geboekt! We vliegen op 7 juli naar Nelspruit, daar overnachten we. Dan zijn we 6 nachten in het Kruger park *\o/*

Rest van de vakantie moeten we nog plannen. We vliegen op 3 augustus terug.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:03

Mijn spiegelreflex gaat in ieder geval mee. Vorig jaar ook gedaan. Tja het is wel even sjouwen. Maar in het Krugerpark mag je toch nauwelijks de auto uit, dus dan heb je geen last van een zware tas.
We hebben ook een compactcamera mee, omdat we ook naar Mozambique gaan en daar zijn de mensen er niet echt van gecharmeerd als je foto's van ze maakt en ook is het nogal gevaarlijk om in de hoofdstad daar met zulke dure spullen rond te lopen.

Nog een tip voor je bagage. Op Johannesburg, als je daarop vliegt, wordt veel gestolen uit de tassen. Laat ze sealen, dat helpt een stuk.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:11

Ja, daar staan van die apparaten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:02

Ja ik ook, maar je staat raar te kijken als je opengeritste tas op de bagageband ligt en je kleren verspreid liggen tussen de andere koffers :+

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:08

Mosselbaai is erg uit de richting voor ons helaas..

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:47

Wij maken zelf een reisplan.. Het plan is nu bij ons ongeveer:
- eerste week (7-15 juli) Krugerpark met huurauto (dit hebben we allemaal al geregeld). We landen op Nelspruit en daar pikken we onze huurauto op.
- paar dagen Maputo (Mozambique) om bij mijn zusje in huis onze kleren te wassen en dergelijke.
- rond 20 juli vertrek richting Swaziland met de auto van mijn zusje, daarna naar St. Lucia, dan richting Richards Bay en Durban, dan een terreinwagen huren en twee dagen naar Lesotho, dan weer via Durban terug naar Maputo.

Ben nu aan het kijken naar plaatsen om te overnachten in Swaziland, St. Lucia en Richards Bay. Iemand een leuke tip? Dan hoor ik het graag. We kijken trouwens alleen naar self-catering.

@Soprano: tot nu toe zijn wij voor komende zomer kwijt:
- Ticket naar Nelspruit, 800 euro p.p.
- 7 dagen huurauto (categorie volkswagen polo) kosten ongeveer 200 euro.
- 6 overnachtingen Kruger park ongeveer 250 euro p.p.
En daar gaat nog heel veel bijkomen :-S
Gelukkig heb ik de inentingen niet mee nodig, dat scheelt alweer een klein beetje.

Vorig jaar zijn wij drie weken naar Mozambique/Zuid-Afrika geweest.
Toen waren we ongeveer 2500 euro p.p. kwijt. Denk dat je daar minimaal op moet rekenen, zeker als je nog van alles wilt doen wat extra geld kost.
Wij hebben vorig jaar alles zelf geregeld. Geen hotels, alleen self-catering.
Wat we toen onder andere allemaal gedaan/betaald hebben:
Vliegticket Maputo (1280 euro), schipholparking, visum, inentingen, vier nachten Krugerpark, huurauto voor vijf dagen, overnachting in Xai-Xai (Mozambique), drie overnachtingen in Tofu (Mozambique) en een walvis boottocht. Verder veel benzine voor de auto van mijn zusje, eten hebben we steeds zelf gekookt. We zijn ook nog bij elkaar ongeveer een week in Maputo geweest, dat kostte ons niks aan overnachtingen, omdat mijn zusje daar woont.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:47

Heel betaalbaar vind ik het niet hoor! Als je alleen al ziet wat je aan een vliegticket kwijt bent..
Maar goed, de ervaring die je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:22

Oh.. ok. Dat kun je wel redelijk goedkoop houden ja.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:37

Pff... wat een gedoe om te regelen dat we de Sani pas op kunnen om vanuit Zuid-Afrika naar Lesotho te komen.
We hebben dan een 4wd nodig om die pas op te komen, dus die moeten we huren in Durban of Pietermaritzburg. Superduur natuurlijk.. En natuurlijk ook nog betalen als je met die huurauto de grens over moet. Ben benieuwd of het ons gaat lukken.
We hebben maar besloten om ons tweede deel van de reis gewoon op de bonnefooi te gaan. Plaatsen genoeg om te overnachten.
Onze planning is ongeveer:
7-15 juli: Kruger
15-19 juli: Maputo (bij mijn zusje in huis)
20-21 juli: richting Swaziland
21-23 juli: St Lucia
24-25 juli: Durban
25-27 juli: Lesotho (als het gaat lukken om een 4wd te huren)
27-28 juli: Durban
28-30 juli: Swaziland
30 juli - 2 augustus: Maputo (bij mijn zusje in huis)

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:57

Ja misschien is dat een idee, wist niet dat dan kon. Is dat dan inclusief een overnachting?
En waar in de omgeving kun je dat boeken?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:12

horseyfries schreef:
Supervixen schreef:
Pff... wat een gedoe om te regelen dat we de Sani pas op kunnen om vanuit Zuid-Afrika naar Lesotho te komen.
We hebben dan een 4wd nodig om die pas op te komen, dus die moeten we huren in Durban of Pietermaritzburg. Superduur natuurlijk.. En natuurlijk ook nog betalen als je met die huurauto de grens over moet. Ben benieuwd of het ons gaat lukken.
We hebben maar besloten om ons tweede deel van de reis gewoon op de bonnefooi te gaan. Plaatsen genoeg om te overnachten.
Onze planning is ongeveer:
7-15 juli: Kruger
15-19 juli: Maputo (bij mijn zusje in huis)
20-21 juli: richting Swaziland
21-23 juli: St Lucia
24-25 juli: Durban
25-27 juli: Lesotho (als het gaat lukken om een 4wd te huren)
27-28 juli: Durban
28-30 juli: Swaziland
30 juli - 2 augustus: Maputo (bij mijn zusje in huis)


Sani Pass is volgens mijn kennissen ook niet te doen zonder 4WD, het is maar de vraag of het wel zo verstandig is om met een huurauto die je niet kent en misschien niet veel ervaring met rijden in bergachtig gebied dat zelf te willen. Georganiseerde overtocht met chauffeur lijkt me wel zo verstandig.


Ik weet dat hij niet te rijden is zonder 4WD. Mijn zusje heeft hem vorig jaar zelf gereden met de 4WD van haar vriend en die zei dat het best te doen was en het was voor haar de eerste keer dat zij zelf op zulk terrein reed. Helaas is de 4WD van haar vriend niet beschikbaar als wij er zijn, want hij heeft hem zelf nodig..
Ik ben me flink aan het oriënteren op georganiseerde tochten; alleen dat je dan naar dat bergvolk gaat, dat hoeft dan weer niet van mij.
Zelf zou ik er nog wel een paardrijtochtje aan vast willen knopen, dus daar ben ik ook voor aan het rondkijken. Alleen heeft mijn vriend het niet op paarden, mijn zusje zou het denk ik wel leuk vinden.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:42

Qua inentingen heb ik alleen hepatitis A en DTP. Vorig jaar meteen de hepatitis a laten herhalen, zodat ik minstens 10 jaar beschermd ben. Ik heb vorig jaar geen malariapillen geslikt, hoewel ze die wel adviseren voor Mozambique.. ik heb bijna geen muggen gezien. Wel een paar keer geprikt trouwens en ook veel deet gesmeerd.

Wij hebben net een huurauto vastgezet voor 25 op 27 juli, om de SaniPass op te rijden. We gaan dus toch zelf rijden in een supergrote 4WD! Op de 25e logeren we in het sani top chalet en de dag erna moeten we nog even kijken.
Spannend!

Horseyfries: klinkt echt fantastisch.. Crocodile river is inderdaad een mooie plek!
Sharkcagedive ben ik ook nog steeds voor aan het kijken, want dat lijkt me echt super.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:02

Mijn zusje is er vorig jaar geweest en ze vond het zeer indrukwekkend. Zeker doen dus!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:40

Nog vier weekjes en dan ga ik! Heb er zo'n zin in! Moet alleen nog even naar de ANWB voor een internationaal rijbewijs en nog twee overnachtingsplekken vast zetten, in Underberg en in Ballito.
Verder is alles geregeld wat we moeten regelen :D

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:19

Ik vlieg met Etihad naar Nelspruit, voor bijna 900 euro. Tussenlanding in Abu Dhabi en Johannesburg.

Vorig jaar gevlogen met South African Airways/Lufthansa, dit beviel prima. Was wel duurder. Overstap in Frankfurt/Munchen en Johannesburg. Kostte 1280 euro, maar was wel een vlucht naar Maputo, dus langer vliegen dan Zuid-Afrika.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:03

Ik heb trouwens slechte verhalen gehoord over egypt air, lange wachttijden tussen vluchten, te laat vertrekken, onvriendelijk personeel en vies eten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:21

Mijn zusje vliegt regelmatig heen en weer naar Zuid-Afrika en zij vond de stoelen van de klm erg hard.
Ook vond ze de service niet zo best, je kreeg bijvoorbeeld geen extra drinken bij het avondeten, bij south african kon je steeds extra flesjes water bestellen, wat wel prettig is op zo'n lange vlucht. Het eten bij south african was ook veel beter en er was meer keus. Maar het is maar wat je prioriteiten zijn op zo'n vlucht :-)

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa