Griekenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:38

Wij verblijven altijd in Glyfada of Voula als we in Athene zijn.
Mijn man sowieso 2 x per jaar voor zaken.
Je bent snel in Pireus of Athene. Het is een stuk rustiger en minder smog.
En heerlijke stranden.

Ik weet als geen ander, dat Griekenland een fantastisch vakantieland is, maar er wonen en werken is toch een beetje anders. Wat ik wel heerlijk vind, is dat de kinderen, maar ook volwassenen, veel meer buiten zijn, zeker op de eilanden. Na schooltijd lekker naar het strand en 's avonds een beetje flaneren of terrasje pakken. Veel minder voor de TV en achter de PC.


Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:53

NatasjavE schreef:
Volgens mij woon jij dan redelijk in de buurt van de vrienden van ons. Zij wonen wat meer tegen de bergen aan. Ook meerdere generaties in een huis.

Daar hebben we afgelopen zondag een zoomborrel mee gehad. Die ervaren de lockdown nu wel als zwaar. 3 kleine kinderen en vanuit huis werken. Wij kunnen nog ergens heen maar in Athene moeten ze echt bij huis in de buurt blijven.

Wat toevallig!
Ik kan me heel goed voorstellen dat de lockdown voor een gezin met kinderen erg pittig is. Winkels zijn dicht, en verzenden hier in Griekenland kan soms weken/maanden duren, dus dan moet je toch even een paar weken op je tanden bijten als je geen boeken, schilderspullen oid meer hebt.

Je mag inderdaad niet van je huis zijn zonder logische reden. Mijn vriend en ik gaan nog wel eens naar het strand met 'sms 6' die zegt dat je gaat sporten, maar een heel gezin in de auto naar het strand voor 'sporten' is niet echt mogelijk. Dus inderdaad, gezinnen moeten in hun wijk blijven. Ik woon naast een groot veldje en sinds een paar weken is het een erg levende plek van 11 - 14u met voetballende kinderen en bierdrinkende vaders haha. Of het helemaal corona-proof is weet ik niet, maar ik snap dat je gezinnen niet maanden in hun huis kunt opsluiten.


Electra63 schreef:
Wij verblijven altijd in Glyfada of Voula als we in Athene zijn.
Mijn man sowieso 2 x per jaar voor zaken.
Je bent snel in Pireus of Athene. Het is een stuk rustiger en minder smog.
En heerlijke stranden.

Ik weet als geen ander, dat Griekenland een fantastisch vakantieland is, maar er wonen en werken is toch een beetje anders. Wat ik wel heerlijk vind, is dat de kinderen, maar ook volwassenen, veel meer buiten zijn, zeker op de eilanden. Na schooltijd lekker naar het strand en 's avonds een beetje flaneren of terrasje pakken. Veel minder voor de TV en achter de PC.

Ja helemaal met je eens. En veel meer die gemoedelijke cultuur waar tijd minder belangrijk is, daar kan ik ook echt van genieten <3

Glyfada/Voula is inderdaad heerlijk; best of both worlds. Al is het voor mij voor de lange termijn te veel stad hoor! We hebben vrienden in Sparta en vind die omgeving ook echt heel mooi. Minder stedelijk, meer groen, en die bergen! Maar geen zee.. ;-)

Eulogy
Berichten: 5738
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:44

Arcodavella, ik zou toch liever daar in lockdown zitten dan hier denk ik dus ben best wel een beetje jaloers :D

Enne in Argolida heb je groen, bergen en zee... Maar ik ben bevooroordeeld :)

Ik schat de kans dat wij dit jaar naar Griekenland kunnen niet zo groot in, ik hoop het nog wel. We zien wel, we hebben het geluk dat we alleen een vliegticket hoeven te kopen in principe.

_Mel
Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:01

@Acrodavella, wat leuk dat je ook in Griekenland woont! Glyfada is een mooie omgeving. Als ik in Athene ben op familie bezoek gaan wij er wel eens koffie drinken bij een zaak langs het strand.
Maar snap wel jullie gedachtegang over de toekomstplannen.


Nog weinig goed nieuws over toerisme vanuit NL. Ik hoop dat er niet te veel maanden verloren gaan. :(
Mijn man is druk bezig met het restaurant opknappen. Ik zit thuis met de kleine man. Het sms systeem is zo waardeloos nu. Er zijn uiteraard geen voetpaden rondom huis en officieel mag je nu niet meer de auto pakken om ergens naar toe te rijden waar je kunt wandelen (met kinderwagen :') ). Het is voor ons maar 2 minuten met de auto naar strand, dus dat proberen we toch nog te doen om te lopen, anders kom ik het huis niet uit.

Ik hoop op gewoon paar goede maanden toerisme _/-\o_

purny
Berichten: 27454
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:07

Je kunt je vanaf 18.00 opgeven voor een testvakantie naar Rhodos

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Escada
Berichten: 3837
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:01

Ik heb toch de vakantie verschoven naar 17 mei. Als het reisadvies negatief is tot 15 mei moet TUI zich aan de Nederlandse wet houden ookal gaat Griekenland op 14 mei open dus was onze vakantie toch geannuleerd. Nu de 17de maar en anders maar niet. Ik ben zwanger en kan het niet steeds verschuiven, anders word het straks een Griekse baby als ik in het hotel zit. :')

Volg ons! @purarazavalerio

Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:28

Ik ga van de week Tui bellen, om mijn geld terug te vragen, denk ik.
Ik zou 10 mei naar Rhodos gaan, helemaal al betaald met voucher van vorig jaar.
Misschien kan ik na 21 september een weekje vrij kunnen krijgen, maar de reis van mei is dan € 400 duurder.
En rond 10 juni naar Syros gaat ook niet door, denk ik.
Net te vroeg i.v.m. Corona-maatregelen, ben ik bang.
En net als vorig jaar kunnen wij juli, augustus en begin september geen vakantie opnemen, dus ik ben bang dat er dit jaar weer geen vakantie (naar Griekenland) in zit voor ons.
Dan ga ik wel naar Tenerife ofzo in november, denk ik.

Albertina71
Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:07

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar nu lijkt 10 juni wel haalbaar met een touroperator.
Als je zelf boekt en regelt, dan is het sowieso wel mogelijk om naar Griekenland te gaan. Alleen als de grenzen dichtgaan, dan houdt het op.

Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:09

Albertina71 schreef:
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar nu lijkt 10 juni wel haalbaar met een touroperator.
Als je zelf boekt en regelt, dan is het sowieso wel mogelijk om naar Griekenland te gaan. Alleen als de grenzen dichtgaan, dan houdt het op.


Naar Syros (via Athene of Mykonos) boek ik altijd losse vliegtickets.
Ik ken daar een aantal Hoteliers persoonlijk en ik zou zelfs bij familie of vrienden kunnen slapen.
Maar dat wil ik niet. Wij gaan met 8 pp en ik wil (altijd) alles op tijd geregeld hebben.
Ik weet uit ervaring dat een last-minute vliegreis soms erg duur kan zijn.
Paar jaar geleden was mijn schoonvader ernstig ziek en uiteindelijk overleden en mijn man is toen een paar x met spoed naar Athene gevlogen: € 600 voor een ticket.
Normaal zijn wij rond de € 200 of goedkoper uit, omdat ik op tijd boek.
Met 8 personen zoveel meer per vliegticket betalen, ga ik niet doen.

Dus misschien wel een lastminute als pakketreis en dan niet teveel eisen stellen aan accommodatie/regio.

raket
Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:58

Ik vind Griekenland echt een fantastisch vakantieland. Voor mijn longen is het tevens een hersteloord. Ik werk ook altijd aan mijn conditie op vakantie, omdat het daar veel makkelijker gaat.
Dus mij wordt regelmatig gevraagd waarom ik niet verhuis. Maar om te wonen lijkt het me niet ideaal. De winters hebben ook niet het weertype, waar ik van opknap en vakantie is gewoon anders dan wonen.

Ik hoop echt dit jaar te kunnen. En ik gun het iedereen werkzaam in het toerisme ook. En iedereen die er zo aan toe is.

Wij boeken altijd een pakketreis, vanwege de haperingen in mijn gezondheid. Dan ben je gegaan van hulp.

Het meeste verlang ik naar dobberen in de middellandse zee, een beetje drijven in het water. In de zon uiteraard.
En het Griekse eten, ook al lukt het hier lokaal heel aardig. Dáár smaakt het beter.

Nou ja, afwachten maar. Tis niet anders.

...

Fitzroy
Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-21 20:07

Wat bedoel je met: dan ben je gegaan van hulp?
Toen ik problemen aan mijn ogen had, hebben wij wel de reisleidster gecontacteerd maar afgezien van een verkeerd adres geven, heeft ze niets gedaan. We moesten ook zelf naar het ziekenhuis. Daar waren wij dus echt niet over te spreken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

raket
Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:57

Nou ja, als je echt niet naar huis kunt, naar het ziekenhuis moet, juist naar huis moet dan heb je wel iemand in de buurt. Ik heb zelf altijd al noodmedicatie bij en ben verpleegkundige wat ook helpt.
Maar in dat soort gevallen kunnen ze je wel helpen.

Ik kom zelf ook wel een eind hoor. Maar het is toch fijner zo.
Als ik nu nog een jaar goed blijf gaan we eilandhoppen en alles los boeken.

...

Albertina71
Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:47

Ik heb weer geboekt! Als de vlucht niet geannuleerd wordt :7 dan gaan we 1 mei weer een weekje naar Kreta *\o/*
Even kijken hoe het vordert met het huis en weer het e.e.a. regelen.

De Griekse maatregelen (PLF, negatieve PCR en 7 dagen zelf-quarantaine) zijn verlengd tot 19 april. Als we geluk hebben worden ze niet verder verlengd en hebben we minder gedoe tijdens ons weekje vakantie.

Escada
Berichten: 3837
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:23

Ooh lekker! Ik hoop nog steeds dat wij ook kunnen 17 mei maar dan moeten ze niet het negatieve reisadvies verlengen :=

Volg ons! @purarazavalerio

Albertina71
Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:49

Escada schreef:
Ooh lekker! Ik hoop nog steeds dat wij ook kunnen 17 mei maar dan moeten ze niet het negatieve reisadvies verlengen :=


Ik duim voor je!

Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:59

Ik ga morgen maar eens met Tui bellen.
Nog helemaal niets gehoord over mijn reis met vertrek op 10 mei.
Die kan nooit doorgaan en met deze maatregelen, wil ik niet eens naar Griekenland.

Escada
Berichten: 3837
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:28

Je reis zal sowieso geannuleerd worden. Ze moeten zich houden aan de Nederlandse wet en die zegt negatief reisadvies tot 15 mei. Wij zouden eerst 8 mei gaan en toen ook gebeld met TUI en uiteindelijk dus verzet

Volg ons! @purarazavalerio

Bonnelover
Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:04

Kan me voorstellen Electra dat je nu niet wilt. Zoals die groep nu op Rhodos Alleen maar bij je hotel, niks mogrn ondernemer, niet eens het strand op en maar 18 graden.

Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:07

Escada schreef:
Je reis zal sowieso geannuleerd worden. Ze moeten zich houden aan de Nederlandse wet en die zegt negatief reisadvies tot 15 mei. Wij zouden eerst 8 mei gaan en toen ook gebeld met TUI en uiteindelijk dus verzet


Dat weet ik.
Maat ik verwacht dat Tui contact met mij opneemt en mij een aanbod doet om bijvoorbeeld de reis te verzetten.
Als ik op MijnTui kijk, tellen ze nog steeds af tot de dag van mijn vertrek, minder dan een maand. :D

Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:34

Ik heb net gebeld met Tui.
In 1e instantie hadden ze nog geen idee maar moest ik vooral geduld hebben, maar halverwege het gesprek kwam het bericht binnen, dat alle reizen naar Griekenland met vertrek tot 12 mei geannuleerd worden.
Ik word dan komende week gebeld om om te boeken.
Maar omdat mijn reis in september een stuk duurder is, ga ik mijn geld terugvragen.
En dan eind september een last-minute boeken, als alles open is.

Mijn vakantie in juni naar Griekenland met 8 pp nog niet geboekt, dat durf ik niet.
Ik wacht nog op mijn uitbetaling voucher van vorig jaar van Sunweb, die moet deze maand komen.

Fitzroy
Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-21 13:48

Heb je al bericht van Sunweb dat ze gaan betalen ? Of is dat op basis van die 12-maanden termijn.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Electra63
Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:05

Fitzroy schreef:
Heb je al bericht van Sunweb dat ze gaan betalen ? Of is dat op basis van die 12-maanden termijn.


Nog geen bericht, maar inderdaad gebaseerd op de termijn van 12 maanden.


Escada
Berichten: 3837
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:28

De Grieken zelf zijn positief in ieder geval :D


[ img ]

Volg ons! @purarazavalerio

Albertina71
Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 00:34


_Mel
Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:53

Al hoewel het natuurlijk heel fijn is (en logisch :$ ), dat ze zo snel mogelijk open willen gaan voor toerisme, blijft het bizar doordat we hier nog steeds in ‘lockdown’ zitten met het sms systeem, de restaurants dicht, sportscholen dicht etc..

Maar wij kunnen niet wachten om weer te gaan werken *\o/* Al denk ik dat het toerisme vanuit Nederland echt pas veel later op gaat starten. Volgens mij werd er in de persconferentie van 2 dagen geleden niet eens gesproken over wanneer men weer op vakantie mag gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, Joy_Mennings, s1993, Travel_me en 89 bezoekers