[FOTO] Schiefergrube Felicitas in Bad Fredeburg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO] Schiefergrube Felicitas in Bad Fredeburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 08:43

Het werd weer tijd om onder de grond te kruipen. Zo nu en dan heeft Germie daar vreselijke behoefte aan. Dus maar weer de auto gepakt en op naar Sauerland, dit keer richting Bad Fredeburg. Het doel was dit keer duiken in Schiefergrube Felicitas. Deze mijn is nog niet zo oud eigenlijk en maar enige jaren in gebruik geweest. Ergens in de 70-jaren is er gewonnen en ook met winning gestopt.
Het mooie van deze mijn is dat je een enorme 2-deling ziet. Direct beneden bij de Bremsberg is het rechtsaf met de hand en explosieven uitgehouwen, en linksaf is met machines gedaan. De machines staan er ook nog. De gangen links zijn dus ruim en veelal vierkant. Rechts zijn grilliger en ronder.
Rechts vind je ook de kantine en de munitiekamer.

[ img ]

[ img ]

Aan de overkant van de weg vind je nog een ingang, de Abela Heilstollen. Dit is een kleine tunnel die niet rendabel leek, maar nu wordt dit gedeelte gebruikt als 'Heilstollen'. Je kunt hier een paar uur onder de grond in een slaapzak doorbrengen en luisteren naar klankschalen. De lucht is gegarandeerd virusvrij, pollenvrij, enz en dat wordt getest zodat het de naam 'Heilstollen' mag hebben. Een kuuroord onder de grond dus en mensen schijnen er ook echt baat bij te hebben als je astma o.i.d. hebt.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

In de directe omgeving van de officiële ingang vind je nog andere ingangen. Dat zijn soms gewoon gaten in de grond, soms een nooduitgang of een luchtgat, soms een echte tunnel. Wij hebben 2 van zulke tunnels ook nog bezocht. In dit geval stonden ze droog en vonden we uiteindelijk wel water, maar dat was niet de moeite waard. In 1 schacht staat nog steeds een pomp te draaien om het water weg te pompen. Waarom is ons niet duidelijk geworden, want de mijn is immers niet meer in gebruik.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier zie je een kruis van iemand die er is overleden toen de mijn nog in bedrijf was.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Gezien de redelijk grote diepte van deze mijn hebben we het beperkt tot 2 duiken van ongeveer 70 minuten per duik (watertemperatuur 8 graden). De maximale diepte was 32m. Je zou zeggen dit is niet extreem diep, maar je krijgt te maken met decompressieduiken. Dit betekent dat je ook met decogassen moet gaan werken. Daarnaast dook 1 van mijn buddy's gewoon met flessen en op 30m diepte is je verbruik wegens de natuurkunde 4 keer zo groot als aan de oppervlakte. Je kunt dus met 5000 liter gas 4 keer korter doen dan aan de oppervlakte. Zelf dook ik met mijn rebreather en 1 andere buddy ook. Dan heb je 'oneindige' hoeveelheid gas, maar ook wij zitten met noodreserves en deco en de watertemperatuur maakt ook dat je wel afkoelt. Dit alles maakte dat 2 duiken genoeg waren.

Maar al met al een geslaagde dag.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.



germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-20 16:28

x_ankieee schreef:
Wauw wat gaaf! Leek wel of de eerste foto’s gefotoshopped waren, zo scherp :D

Er is geen fotoshop gebruikt, ik heb alleen in LR wat contrast en clarity verhoogd. Als de basis niet goed is, dan krijg je het ook niet goed. Ik heb zelfs geen stofjes weggepoetst, het is er echt zo helder.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 06:30

gerlindie schreef:
Waar komt al dat water eigenlijk vandaan?

Gewoon grondwater. Vroeger stonden er pompen, en die zijn uitgezet en dan stijgt het water. Je ziet ook dat het water in de zomer een paar meter lager staat dan in de winter.
In die droge gang waar wij geweest zijn staat nog steeds een pomp te pompen. Waarom weet ik niet, mogelijk dat anders huizen last krijgen van wateroverlast.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Ann, CharleyT, Damon26, Katootje7791, nathe, Paloma_Janet, Travel_me, turtlelito en 76 bezoekers