Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:00

Of heel veel preventieve spullen meenemen. Je goed inpakken en suf smeren met dat stinkspul.

Alleen als je ooit nog eens wilt daan, dan zou ik dat eerder nog een keer doen ipv haasten en veel rijden. Er zijn nog meer gebieden in Limpopo die wel echt de moeite waard zijn. Maar goed, ik ben gek op de onbekendere rustigere gebieden.

Hier ook geen problemen met de malarone. We hebben het alleen op de caprivi geslikt.


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:24

Het hangt ook erg van de periode en plaats af. Malaria gebieden die relatief droog zijn, daar heb ik ook geen tabletten genomen (Kenia, Zambia, Etosha). Caprivi en Okavango vind ik wel een ander verhaal en zijn we ondanks heel veel preventieve maatregelen wel geprikt (ook dwars door spijkerbroeken heen). Het hangt ook weer af of de gebieden dun- of dikbevolkt zijn. Meer mensen, meer risico op malaria.

Als je grote droom is om naar Kruger te gaan, zou ik me niet weerhouden omdat het malaria gebied is. Alleen als je ooit nog eens weer naar Zuid Afrika wil gaan, dan zou ik een wat langere route pakken inclusief Kruger.

Naast Pilanesberg heb je bijvoorbeeld ook Marakele (met big5), of iets noordelijker Grootwater, 24, Welgevonden. Dus er is wel een leuk rondje te maken daar.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:46

Ipv game drives kun je ook prima zelf rond rijden. Ik vind dat echt veel fijner, je hebt het dan echt aan tijd. Het enige is dat bij game drives de chauffeurs onderling in contact staan en dus op die manier weten waar groot/bijzonder wild is. Het nadeel daarvan is dat je meestal wel met z'n heel velen er dan naar staat te kijken.

Wij doen meestal alleen game drives als het echt heel bijzonder is, bijvoorbeeld in de nacht of in Damaraland naar de, in het wild levende zonder hekken, zwarte neushoorns. Die zijn in je eentje echt niet te vinden, het is zo afgelegen en je moet zo goed weten waar je op moet letten.

Entree in parken moet je ook niet vergeten, in Namibie valt dat best mee, maar Botswana (en vooral Kenia) kan de entree relatief hoog zijn.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:44

Nee hoor, is net als op een gewone weg. Alleen dan wat langzamer en wat vaker stoppen. Goed afstand houden van de dieren en letten op het gedrag. Je moet echt de tijd nemen. Daarnaast is het handig om wat van de auto te weten. Bij onverhard de druk in de banden verlagen, weten hoe je om moet gaan bij low gear als het gaat om mul zand en weten hoe je moet rijden over pannen/door water.

Altijd logisch blijven nadenken, satelliet telefoon mee en aangeven aan het thuisfront wanneer je weer in de wereld der levenden gaat komen. Volgens mij is het zelfs in grote parken mogelijk om over asfalt te rijden en kun je ook parken met een normale auto bezoeken als je maar op de hoofdweg blijft.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:29

Het erge is dat ik Zuid Afrika het minst goed ken :+ Etosha kan voor een deel ook met een gewone personen auto. Ook in Mahango zagen we de gewone personen wagens rond rijden.

Namibië is redelijk betaalbaar, vooral met kamperen. Ik vind het ook nooit erg om meer te betalen. Als we hout of souvenirs kopen, dan doen we dat ook altijd aan de weg. Niet alles op één plek halen, maar bij verschillende plekken. Ook onze suiker, pasta, rijst, olie, aanmaak koffie, kaarsen, aanmaakblokjes, etc. geven we weg op onze laatste route aan een toevallige voorbijganger.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:22

Het heeft thuis heel wat bloed, zweet en tranen gekost hoor om m'n wederhelft mee te krijgen _O-

Het liefst zou ik het ook weken achter elkaar aan doen, maar ik weet dat hij dat echt niet trekt :') Ik zie hem nog voor me toen hij in de daktent lag en nog iets vergeten was en dus weer helemaal de tent uit moest, de auto open moest maken en weer de reis terug moest doen zijn bed in. Zijn opmerking toen 'het is eigenlijk best behelpen' roep ik nog regelmatig als we het over kamperen hebben in Afrika :D

Voor ons is deze reis de satelliet telefoon wel een must. In Namibie hebben we het niet gedaan, maar daar kwamen we over de hele dag nog wel een paar mensen tegen, dat is nu even afwachten. Alhoewel ik wel verwacht in het noorden mensen tegen te komen, het is namelijk dan het paasweekend voor Zuid Afrika.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:47

Lekker zeg, al op weg? Of binnenkort?

Ben je nog ergens te volgen?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:58

O wauw mooie foto’s hoor!

Er valt momenteel veel regen in die regio! Kenia ook, zijn ze heel blij mee :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:53

Prachtige beelden hoor! Zijn de wegen een beetje begaanbaar met de regen?

Regenseizoen is inderdaad heel vroeg dit jaar. Wij zijn eens begin februari naar Kenia geweest, toen we daar waren super weer gehad. We waren nog niet in Nederland of het ging helemaal los met de regen.

Voor onze reis gaat het ook wel spannend worden, twee jaar geleden net na het regenseizoen (begin april), maar we kunnen nu pech hebben. Dus ik zit al leuk de regen youtube Kalahari filmpjes te kijken _O-

Tweede weekend van februari gaan we op cursus 4x4! Rijden zal vast wel goedkomen, vooral even opletten bij het technische gedeelte :+

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:00

HouVanUtopia schreef:
Is er iemand die ons tips kan geven waar we het beste kunnen kijken om deze reis geweldig te maken??


Wat voor budget heb je grofweg in gedachten? Is kamperen een optie?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:00

HouVanUtopia schreef:
Thanks al vast voor de reacties.

@sakura789 tijdens de safari is kamperen zeker een optie!


Dan is bijvoorbeeld Namibie wel een goed land, veelzijdig, alleen niet echt voor strandvakantie. Maar ik ben na die reis nooit meer op strandvakantie geweest, omdat ik kamperen en Afrika zoveel leuker vind!

De parken in Namibie zijn best betaalbaar. Organisaties zoals Out in Africa hebben leuke reizen die ze naaf wens voor je kunnen organiseren. Ook kun je heg vrij makkelijk zelf doen als je van plannen houdt en een beetje tips krijgt.

Wij gaan Kalahari icm Mauritius doen. Wat ook gedaan wordt is Zuid Afrika met Mozabique.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:38

Ik heb het in Namibie over een kampeerreis, dan vallen de kosten best mee. Je betaalt dan vooral voor de autohuur. Kampeerplekken en kosten van parken vallen erg mee (zeker in vergelijking met Kenia). Qua land vond ik het veel relaxter en netter dan Kenia. Ook rustiger en toen veiliger. Voor stranden zal je dan wel moeten vliegen of genoegen nemen met Kaapstad of doorvliegen naar de eilanden aan de oostkust.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:53

Waanzinnig poes! Lijkt me ook nog echt gaaf om eens die kant op te gaan, of iets meer richting Rwanda. Zit alleen wel met wat de beste reistijd is, volgens mij is er nu echt veel regen. Nu ook weer in Namibie, Botswana lijkt een stuk droger.

Ik volg trouwens een wereldfietser op Polarsteps die nu in Namibie aangekomen is. Echt respect hoor! Ik vond zijn verhalen en foto's met name van Angola werkelijk prachtig!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:26

poes schreef:
Als het daar regent, kan het zo snel gaan e!


Ja, daar kun je je soms echt erg op verkijken. Wij kregen van een Jodanese chauffeur filmjes van dikke modderstromen in Petra, bij een andere rotsformatie zijn zelfs mensen verdronken door het water. In Namibie zeiden we altijd gekscherend ‘voeten omhoog’ bij een let op rivier bord. Terwijl het echt gortdroog was. Het kan echt ineens los gaan en dan alles meeslepen.

Ik denk trouwens dat de Victoria falls ook weer flink breed zijn geworden. Zuidelijk in Namibie valt er ook best veen regen. Lijkt me ook wel goed voor de paarden van Aus.

In de Kalahari nog steeds weinig regen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:44

Oooo beterschap zeg!

Hier lichte stress of we door covid19 wel op pad kunnen. We wachten alles rustig maar af. Beetje relativeren, het is 'maar' vakantie.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:52

Maart?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:57

Oh wat een drama’s zeg...

Hier in de buurt ook al mensen thuis van wintersport en iemand met rondreis Zuid Amerika eerder thuis omdat ze Belize niet in mochten.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:28

Spannend hoor allemaal, hopen dat het mee gaat vallen allemaal.

Wij zitten te denken om eerder die kant op te gaan. We moeten toch thuis werken, dus kan ook op andere locatie.

Hopelijk valt het mee in Afrika voor de mensen. Hogere temperaturen en hoge luchtvochtigheid doen virussen geen goed gelukkig.


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:09

Morgen spoedoverleg in het parlement van Zuid Afrika. -O-

Wij zitten al een paar dagen in vrijwillige quarantaine. Mochten we wel gaan dat wil ik 100% zeker zijn dat we niets meenemen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:08

Tjeeees ook voor Namibiers? Ik lees in de hoog risico landen nog geen Nederland, maar dat zal ongetwijfeld volgen.

Wat een gedoe zeg, wat een impact heeft dat virus wereldwijd :(

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:10

Wij hadden daardoor ook nog wat hoop. Alleen Botswana heeft sinds gisteren alles afgesloten, dus we kunnen nu echt niet meer weg.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:55

Hele wereld code oranje vanuit EU.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:26

KLM kan zoiets echt niet aan, dus dat zal de komende tijd heel lastig worden. Wij gaan ons ticket in ieder geval omboeken. We wachten even tot de grootste chaos voorbij is. Online is alles op sommige momenten ook overbelast.

Succes Tutti, hopelijk kom je veilig aan in Nederland!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:34

Wij kunnen alles verplaatsen naar volgend jaar gelukkig. Zelfde route, zelfde periode, wellicht wat indexatiekosten.

Nu even afwachten hoe alles gaat lopen en dan maar weer plannen maken. In principe hadden we in het najaar Algerije op de planning. Wellicht dat we dat iets gaan uitbreiden dan een week Sahara. We zullen het zien, hopelijk komt er eerst wat rust in de wereld.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:48

Kom ons lekker even jaloers maken zeg :D

Wat heerlijk zeg! Wij dromen om weer naar Olifantsrus te gaan, toevallig hadden we het begin deze week er nog over.