Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:37

Dat is al snel! +:)+
Met een groep? En een leuke planning?


MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:02

Ziet er leuk uit!
Echt heel Oeganda rond.

Ik ga in juni maar dan een aantal parken en geen primaten (lukt fysiek niet meer helaas).

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:20

Haha voelt dat voor jou ook al vreemd gaan?
Zo noem ik het ook altijd.
Heb gelukkig ook al weer aardig wat Afrika trips in de planning (7 nu in de agenda :o ) en nog wat sneaky uitstapjes buiten Afrika.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:15

Geniet er van Poes!


MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:58

Beterschap Tutti_Frutti!

Hier ook een aantal reizen die waarschijnlijk niet door gaan...
Kenia heeft de grens nog wel open maar verwacht dat nu ze een eerste besmetting hebben nog wel strenger gaan worden. Oeganda zal heel lastig gaan worden, daar moet je nu eerst 14 dagen in quarantaine als je het land in wil.
Maar te hopen dat er iets van het geld terug te krijgen is maar ben er bang voor... En dit zijn pas de eerste 2 die op de agenda staan.
Mijn vader zit nu in Zuid Afrika maar komt volgende week weer terug.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:27

Lielle schreef:
hier maar eens het stof afblazen.
wij (mijn man en ik) zijn aan het puzzelen voor vier weken Botswana / Zimbabwe vanuit Joburg in september. Autohuur (4*4 met daktent) en independent, dat lukt allemaal prima; maar ik kan weinig vinden over hoe nodig het nu echt is om alles vooraf te reserveren. Ik vind het prima om iets dat absoluut niet anders kan alvast vast te leggen, maar geen vier weken. Idee is vooral kamperen, met af en toe een hotel/pension whatever. Dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag.

We zijn wel wat gewend, ik heb in de jaren 90 in Ghana gewoond en in 2019 zijn we nog op eigen houtje door Kyrgyzstan getrokken.

Ik heb in okt/nov vorig jaar nog ruim een maand door Botswana gereisd (en een klein stukje Zim maar Zim staat op de planning voor een aparte reis).
Planning hadden we al 3 jaar van te voren gemaakt tijdens een andere ZA/Bots reis en de originele boeking was voor september 2020.
Gelukkig zo kunnen plannen dat ik in oktober vorig jaar na een reis in Kenia door kon naar ZA en dat de vriend waar ik mee ging reizen ook op dat moment net een reis in ZA klaar had zodat het maar 1 jaar uitgesteld is. Was toen nog wel een uitdaging met alle pcr testen maar dat is er net sinds een week? af.
Hij heeft zijn eigen landrover daar dus autohuur was niet nodig.

Wij hebben zoveel mogelijk in national parken overnacht op campings, soms met nette ablution, soms alleen een longdrop of gewoon niets :+
In de parken kan ik alleen aanraden zo vroeg mogelijk te boeken. Vaak zitten campings binnen een week na opening van de boekingsperiode al vol.
Probleem is dat bij annuleren je geen geld terug krijgt dus mensen annuleren niet maar komen niet opdagen en de boekingen blijven staan. Een camping kan volledig volgeboekt zijn terwijl je de enige op de camping bent.
Maun of Kasane is geen probleem, daar is zat te vinden.
Buiten de parken misschien ook wel maar dat was voor ons absoluut geen optie ivm met eerste licht te willen fotograferen.

Bij interesse kan ik wel wat namen van campings opzoeken waar wij geweest zijn.
Wij hadden door de corona en vele mensen die niet konden/durfden te reizen de meeste campings of zelfs een heel national park voor ons alleen :D

De prijzen van kamperen en de national parken in Botswana zijn de laatste jaren wel extreem omhoog gegaan trouwens.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:25

1 dag safari en dan zekerheid op (4 vd) big 5 te zien?
Dat gaat je alleen in een dierentuin lukken.
Zou daar of meer dagen voor uittrekken of gewoon vergeten.

Dwars door de rimboe bedoel je off road mee? Dat kan in Zuid Afrika alleen in private game reserves.
Maar zelfs een paar dagen Mala Mala (ze zeggen beste kans ter wereld om luipaard te zien) geeft geen garanties.
En daar betaal je $2500 per nacht of meer.

Bij duiken denk ik ook meer aan Mozambique al moet ik zeggen dat ik mij weinig of nooit verdiept heb in duiken :+
En voor een safari zou ik dan eerder kijken naar Phinda private game reserve (van &Beyond), vlakbij Simangaliso Wetlands Park.
Prijzig maar wel zeer goede game drives.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:44

Nou als je ergens voor de koffie de big 5 wil zien, moet je wel in Pilanesberg zijn :D
Laatste keer dat ik er was, 12 leeuwen, 5 cheetah's, 2 black rhino, grote kudde buffels en olifanten en 2 uur een luipaard om de auto gehad. Allemaal voor de koffiepauze _O-
En we hadden 2 dagen Pilanesberg om te relaxen na een pittige Kalahari trip gepland. Leek nog bijna op werken joh :D
Weet nog mijn eerste keer in Pilanesberg, in de jaren '90, wat waren die rare honden die zo snel renden?
Mijn tante (Zuid Afrikaanse) zeg je nou wilde honden gezien te hebben? Zij reden vlak achter mij in hun eigen auto en hadden ze gemist :D

Maar voor grote katten heb ik toch de beste sightings in oost Afrika gehad.
Best wel eens een kill in zuidelijk Afrika (zelfs Kruger) maar niet te vergelijken met Kenia of Tanzania.
Nu heb ik daar vaak de luxe om een aantal weken naast de auto's van filmcrews van BBC en NatGeo te staan dus dat is niet te vergelijken met een paar dagen selfdrive.
Laatste trip in Tanzania 1 leeuwen kill, 2 cheetah kills en nog 2 mislukte hunts, 20 cheetahs incl cubs en veel bijzonder klein spul. 3 caracals, bizar veel bat eared foxes, 7 servals en 2 honey badgers.
Buiten de 180 leeuwen en 5 luipaarden (ja we hielden alles bij :') ).
Was ook wel een record in 15 dagen.
Ook een record tsetse flies, dat wel...

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:36

Leuk Poes! Lekker om naar uit te kijken en je hoeft niet heel lang te wachten toch?

Mijn vader zit daar nu en stuurt iedere dag foto's van luipaarden of wilde honden :D
Zijn route was Satara, Pretoriuskop, Berg en Dal en Lower Sabie.
Kon zelf helaas niet mee deze keer -O-

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:24

Wat wil je gaan fotograferen?
Is het alleen wildlife? Vogels? Of ook landschap en portretten?

Voor wildlife en vogels zou ik zeker de 200-600mm meenemen, zonder twijfel.
Zeker in Kruger waar het vaak druk is en je niet off road mag.
Het verschil qua foto's is een foto van een boom met een luipaard erin (als je goed kijkt) of een luipaard in een boom...
Ga je naar een private game reserve waar ze je off road naar bv een luipaard rijden, dan zou je je ook nog kunnen redden met een 70-200mm maar als je de 200-600mm hebt, altijd meenemen.

En denk ook aan de hoek van fotograferen. Liever de auto iets verder weg stoppen en met de telelens meer richting ooghoogte dan direct naast een leeuw stoppen en naar beneden moeten fotograferen.

De 70-200mm zou ik ook meenemen als het de 2.8 is.
Dan heb je een lichtsterke lens en deze is ook als portret lens te gebruiken en als je een beetje handig bent met panorama's in lightroom of photoshop kan je deze lens ook prima gebruiken voor landschappen.
Een 70-200mm 4.0 zou voor mij een twijfel geval zijn als je de 200-600mm al hebt. Dan zou ik de 28-75 meenemen. Hoe lichtsterk is deze?

Zelf heb ik voor zuidelijk en oost Afrika altijd de 600mm 4.0 prime en een 80-300 2.8 mee.
Ga ik naar een lokatie waar ik goede nachtfotografie ga doen, dan neem ik nog een wide angle mee.
Maar meestal 2 bodies, 1 met de 600mm prime en 1 met de 80-300.
Weet ik dat ik ook echt voor portretten ga op drukke plekken dan gooi ik de 24-80mm 2.8 ook nog in de tas.
En voor oost Afrika ook nog de 1.4 en 2.0 extenders.

En vergeet je telefoon niet voor landschapsfotografie!
Ik moet al echt voor landschappen op pad gaan om die lens mee te nemen, de iphone doet het prima :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wisja en 56 bezoekers