Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:18

Emmaa_ schreef:
Lielle schreef:
Ik heb recente(re) ervaring in West Afrika (1993-1998 gewoon in Ghana) en dat is absoluut onvergelijkbaar met Zuid Afrika. Lesotho lijkt er meer op, maar dat kan ik lastig vergelijken omdat daar wel 20 jaar tussen zit.

Om een idee te geven:
Ik woonde in de hoofdstad, en had het hele voorjaar van 1998 12 uur stroom, 24 uur geen stroom (stuwmeer stond te laag).
In 1998 had je buiten de paar grote steden in Ghana (Accra, Kumasi, Cape Coast) geen fatsoenlijke hotels, autohuur was onmogelijk behalve een 4*4 met chauffeur, 'OV' was echt afzien, wegen waren meer gaten dan asfalt, en zo kan ik nog even doorgaan. Waanzinnige ervaring, dat zeker!

In Zuid Afrika zijn ze op dit moment ook druk aan het loadshedden, dus idd periodes met en zonder stroom (al liggen de verhoudingen daar wel iets anders dan 12 uur met 24 zonder). Wel intens hoor!

Met als grootste verschil dat load shedding daar 20 jaar geleden niet aan de orde was en de wegen er beter bij lagen dan nu. :')

Klinkt wel als een fantastisch avontuur, Lielle!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:18

casperzazoe schreef:
Die antwoord :')

_O-

Ik heb echt teveel artiesten waar ik graag naar luister onderweg: Freshlyground, Miriam Makeba, Ladysmith Black Mambazo, Mafikizolo, Soweto Gospel Choir, Ndlovu Youth Choir, Johnny Clegg, Blues Ntaka, Soweto String Quartet, Angelique Kidjo, Salif Keita, Zuluboy, Skeem (Iskhathi <3 ), Eddie Grant (Gimme Hope Jo'anna), Sunset Sweatshop, Khumbula, Nancy Jacobs and her Sisters (Meadowlands Mielieland). En Afrikaanstalig, maar dat moet maar net je ding zijn: Melktertkommissie, Fokofpolisiekar, Jak de Priester, Chris Chameleon, Leon Schuster, Koos Kombuis, Bacchus Nel, Straatligkinders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:16

Dat nest! :wow: Geniet van jullie trip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:16

Gave foto’s, Supervixen! 8-)

Iriscope schreef:
Haha en dat wil iedereen, daarom is het op zoveel plekken juist zo druk ;)

Bovendien is het natuurlijk ook gewoon een Westerse fantasie dat Afrika zo ongerept en onaangeraakt is. :+

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:22

Ooo, dat babyzeehondje! <3 En ze stinken inderdaad echt onwijs. :')

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:09

Schitterende foto's! Die derde, wauw! :wow:

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:24

Prachtige foto’s, Iris! <3 Wil zooooo graag weer terug, maar dat zit er iig tot volgend jaar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:28

casperzazoe schreef:
Ik zou eerst voor jezelf bepalen of je zelf de safari wilt rijden of met een gids mee wilt.
Wil je graag zelf rijden, is dat (zo ver ik weet) alleen in Kruger mogelijk. Zelf rijden wordt vaak gedaan en krijg je makkelijk geregeld maar met specifieke tips kan ik je niet helpen :)

Als je met een gids mee wilt kun je wat dichterbij Joburg blijven, zodat je wat minder tijd kwijt bent.
Zou ik wel goed je research doen want er zit vanalles dichtbij Johannesburg maar dat zijn erg kleine reservaten waar het wildlife verre van echt wild is, helaas.

Ikzelf zou liever met een gids mee gaan, zij hebben contact met andere gidsen in het park en zo wordt er doorgegeven als er ergens een bijzonder dier is gevonden. Als je alleen rijdt, moet je het wat meer van goed geluk hebben.

Kruger is bij lange na niet het enige park waar je zelf kunt rijden.

Maar als Kruger je droombestemming is, darkchrystal, zou ik dat gewoon lekker doen! :D Je kunt ook een combinatie doen van self-drives en game drives met een gids. Wij rijden overdag meestal zelf, en doen dan nog één of twee keer een night drive omdat je na een bepaald tijdstip niet meer zelf rond mag rijden, maar de safarivoertuigen van het park mogen dat nog wel, en je hebt dan inderdaad ook een gids bij je die je e.e.a. vertelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:45

Anoniem schreef:
Ja dat zou zeker een optie zijn.
Om
Beide te doen.
Is 3 of 4 dagen kruger te lang?
We zouden dan bv wel een nacht in een lodge willen en de rest buiten het park...
Zijn nu nog heel veel aan het lezen enzo erover..

Hangt er een beetje vanaf wat je eigen voorkeur is. Wij doen meestal 3-4 dagen op een bezoek van twee weken, en hebben daar ook genoeg aan, terwijl andere mensen liever die twee weken in een game park willen doorbrengen. We blijven dan ook in het park en verblijven in verschillende rest camps.

Iriscope schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik vond zelf rijden in parken trouwens heel leuk maar je mist wel een hoop omdat je ook enigszins op de wegen moet letten (vaak niet geasfalteerd en met nogal wat gaten, plus je moet uitkijken voor kevers waar je niet overheen mag rijden) dus je kan niet echt je ogen uitkijken. In die zin is een drive met een gids leuker. Ik heb in Addo zelf gereden en uiteindelijk ook een leeuw gespot (is daar niet zo makkelijk) omdat ik met volle vaart achter twee gidsen in een golfkarretje aan ben gereden en daarna in de file ben gaan staan voor de leeuw.


Ik vind zelf rijden juist heel erg leuk, als je dan iets ontdekt staan er nog niet gelijk 10 auto's bij. En je rijdt natuurlijk ook niet met een rottempo over die wegen, harder dan 15/20km per uur moet je niet rijden. In het Kruger kun je er bij minstens 3-7 auto's wel zeker van zijn dat er een leeuw oid zit, dus die mis je niet snel.
Iets anders wat ik ook beter vind, als je zelf rijdt kun je kiezen bij welke dieren je veel tijd wil doorbrengen. En je kunt altijd 1 drive boeken met een gids, mijn voorkeur gaat dan naar nacht safari's uit (Want in je eentje mag je dan niet meer rijden)

Mee eens. :j Ik vind ook niet dat ik meer mis als ik zelf rijd in vergelijking met game drives, zelfs als ik echt in m'n eentje ben, maar meestal zit je toch met meer dan één persoon in de auto, dus is er altijd wel iemand die zich volledig kan richten op dieren vinden.

En wat fijn, zoveel regen, Iris! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:24

Pilanesberg is ook mooi. :j Je rijdt dan door het gangenstelsel van wat ooit een vulkaan geweest is. In Kruger is het voordeel dat je wat meer kunt rondtrekken, zodat je niet elke dag hetzelfde rondje rijdt, maar als je voor het eerst naar een game park gaat, voldoet Pilanesberg prima voor een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:22

Sakura789 schreef:
Nee hoor, is net als op een gewone weg. Alleen dan wat langzamer en wat vaker stoppen. Goed afstand houden van de dieren en letten op het gedrag. Je moet echt de tijd nemen. Daarnaast is het handig om wat van de auto te weten. Bij onverhard de druk in de banden verlagen, weten hoe je om moet gaan bij low gear als het gaat om mul zand en weten hoe je moet rijden over pannen/door water.

Altijd logisch blijven nadenken, satelliet telefoon mee en aangeven aan het thuisfront wanneer je weer in de wereld der levenden gaat komen. Volgens mij is het zelfs in grote parken mogelijk om over asfalt te rijden en kun je ook parken met een normale auto bezoeken als je maar op de hoofdweg blijft.
Hoewel vrijwel alle dirt roads in Zuid Afrikaanse parken ook gewoon goed begaanbaar zijn voor personenauto's; ik deed dat ook rustig in m'n Cliootje of Kia Picanto. Als het niet begaanbaar is voor personenauto's staat dat altijd aangegeven, en mocht er onverhoopt iets overstroomd zijn, keer je gewoon om. Namibië hebben we inderdaad wel in een 4x4 gedaan.

Iriscope schreef:
Klopt hoor, als je "local" bent dan betaal je al snel 3x minder... In Etosha betalen wij de volle mep, maar das 80 dollies, dus omgerekend nog geen 6 euro per dag. Een dagje dierentuin kost je al snel 6x zoveel in Nederland....
Ik vind het ook niet erg om als toerist uit een rijker deel van de wereld meer te betalen zodat locals voor minder de parken in kunnen. Ik vind het juist belangrijk dat dat soort dingen niet alleen voor buitenlanders zijn weggelegd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:14

Sakura789 schreef:
Het erge is dat ik Zuid Afrika het minst goed ken :+ Etosha kan voor een deel ook met een gewone personen auto. Ook in Mahango zagen we de gewone personen wagens rond rijden.

Namibië is redelijk betaalbaar, vooral met kamperen. Ik vind het ook nooit erg om meer te betalen. Als we hout of souvenirs kopen, dan doen we dat ook altijd aan de weg. Niet alles op één plek halen, maar bij verschillende plekken. Ook onze suiker, pasta, rijst, olie, aanmaak koffie, kaarsen, aanmaakblokjes, etc. geven we weg op onze laatste route aan een toevallige voorbijganger.

Ik zou dus echt zoooo graag een keer rondtrekken zoals jij dat doet, alleen heb ik niemand om mee te gaan. Ik houd normaliter helemaal niet van kamperen of back to basics, maar zuidelijk Afrika rondtrekken met een 4x4 en een daktent is toch wel een stiekeme droom. :))

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:47

We plannen nog niets, maar zodra het kan, gaan we zeker! Ik ben nog nooit zo lang weggeweest — vier jaar in augustus. -O- Ik heb van de week zitten kijken hoe je een biltongkast kunt bouwen. _O- En een van mijn managers komt uit Zim, dus ik kan iig af en toe nog wat in Afrikaans brabbelen. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:59

Emmaa_ schreef:
Oh man, sterkte.... Ik heb toen voor een studentenvisum echt al door zo veel hoepels moeten springen dat ik er echt niet aan moet denken om er eentje voor langere tijd aan te vragen. En dat is als ik uberhaupt een baan kan vinden in de journalistiek zonder xhosa en afrikaans te spreken :=
Zolang je Engels spreekt, lijken de afwezigheid van Xhosa en/of Afrikaans me niet zo'n probleem. Je nationaliteit zal een groter probleem vormen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:55

Emmaa_ schreef:
Mwah, journalisten in opleiding moeten in SA xhosa als vak nemen. Daar komt nog eens bij dat het lastig navigeren is met bronnen als je alleen Engels spreekt. Maar goed, het is sowieso alleen maar dromen want het is niet bepaald noodzakelijk dat ik naar SA gehaald word om journalist te zijn dus een werkvisum is out of the question :))
Gelukkig is Rhodes niet de enige universiteit in SA en Xhosa niet de enige Bantutaal die er gesproken wordt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:53

Lielle schreef:
hier maar eens het stof afblazen.
wij (mijn man en ik) zijn aan het puzzelen voor vier weken Botswana / Zimbabwe vanuit Joburg in september. Autohuur (4*4 met daktent) en independent, dat lukt allemaal prima; maar ik kan weinig vinden over hoe nodig het nu echt is om alles vooraf te reserveren. Ik vind het prima om iets dat absoluut niet anders kan alvast vast te leggen, maar geen vier weken. Idee is vooral kamperen, met af en toe een hotel/pension whatever. Dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag.

We zijn wel wat gewend, ik heb in de jaren 90 in Ghana gewoond en in 2019 zijn we nog op eigen houtje door Kyrgyzstan getrokken.
Mijn ouders zijn een paar jaar terug min of meer op de bonnefooi van Jozi naar de Kaap gereden, zonder kamperen en dat ging prima. Zeker als je gaat kamperen en niet in het hoogseizoen gaat, moet dat wel goed mogelijk zijn. Ook de komst van AirBNB heeft dat soort dingen allemaal wat makkelijker gemaakt. Toen ik er vijf jaar geleden (weer) woonde, heb ik ook heel veel dingen vrij kort van tevoren geboekt, evenals mijn collega's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:03

germie schreef:
Sakura789 schreef:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gamedrive over verharde wegen heb gedaan. Juist onverhard is leuk, vooral als je zelf niet hoeft te rijden. Meestal zijn de chauffeurs ervaren genoeg en lukt het sporenzoeken ban de dieren veel beter op onverharde wegen.

Wat duiken betreft kan ik je niet helpen, ik hou helemaal niet van water. Afgelopen vakantie was een waterhole in de Kalahari het meeste water wat ik heb gezien :+

Haha, ik hou juist wel van water, maar dat geeft niet.

En dat is juist waar ik ook wat bang voor ben. Ik dacht dat een goede gamedrive ook dwars door de rimboe ging. De reviews zijn wel positief, maar bij een big 5 wil ik toch wel minstens 4 van de 5 zien.
Dwars door de vegetatie doen ze sowieso niet. Dirt roads zijn ook geen garantie dat je meer of andere dieren ziet, want de dieren lopen gewoon overal. Sommige van onze tofste encounters zijn vanaf de verharde weg geweest, dus daar kun je zo echt niks over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:02

germie schreef:
manzano schreef:
Sodwana Bay is zeer goede en populaire duiklocatie. Dus die snap ik wel. Ligt tegen/in iSimangaliso. Dus ik denk vandaar de combi.

Aliwal Shoal is de plaats. Ze bieden inderdaad dus die combi aan, duiken en dan naar Simangaliso.

Ik heb geen idee hoe groot de kans is dat je groot wild ziet, maar men laat het wel voor komen of het gewoon altijd lukt.
Ik twijfel dus wel enorm, want ik vind het duur en wil dan wel waar voor mijn geld. Afrika heeft nooit mijn interesse gehad en nog steeds minder dan Azie, maar ja, haaien he. En als ik er dan toch ben, dan wil ik ook een gamedrive. Lastig.
Groot wild zie je vrijwel altijd wel, maar dat is dan meer in de vorm van zebra's, wildebeest, kudu's, waterbuck etc. Feit is dat je voor een groot deel gewoon geluk moet hebben wil je de meer zeldzame diersoorten zien, en je daar ook niet op moet vastpinnen. Wat poes al zegt: er is zoveel meer dan alleen de big 5.

Ik ben de laatste keer voor één dagje naar Pilanesberg geweest met twee nieuwe stagiairs die voor het eerst überhaupt in Afrika waren. Op dat ene dagje zagen we een cheetah, die ik tot dan toe maar één keer eerder had gezien in 20+ jaar. :+ Dus dat geeft maar aan hoeveel mazzel je soms (nodig) hebt. Iedereen op stage was ook stikjaloers op ze en heeft ze een week lang verteld dat ze echt niet moesten verwachten dat dit de standaard zou zijn als ze later nog naar Kruger of zo zouden gaan. :))

Als je dat "ik moet de big 5 zien" kunt loslaten, is een game drive sowieso wel de moeite waard, maar als je per se een lijstje af wilt werken binnen een dag, zou ik het laten schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:52

poes schreef:
Ik heb echt al heel vaak cheetah gezien haha :D sowieso echt al veel gezien eigenlijk! Maar wij staan te wachten tot de poort open gaat en rijden net voor ze weet sluit binnen in de parken. 12u Bush en dat dagen lang brengt na een tijd gewoon op.

Édit: hoe is het inmiddels een beetje in zuid Afrika? Ik ga morgen de vluchten boeken.
Wij hebben doorgaans extreem weinig mazzel. _O- Volgende keer wil ik gewoon in m'n eentje, auto een dagje bij een water hole neerzetten en gewoon chillen en kijken wat er langskomt. :+

MarijeR schreef:
Nou als je ergens voor de koffie de big 5 wil zien, moet je wel in Pilanesberg zijn :D
Laatste keer dat ik er was, 12 leeuwen, 5 cheetah's, 2 black rhino, grote kudde buffels en olifanten en 2 uur een luipaard om de auto gehad. Allemaal voor de koffiepauze _O-
En we hadden 2 dagen Pilanesberg om te relaxen na een pittige Kalahari trip gepland. Leek nog bijna op werken joh :D
Weet nog mijn eerste keer in Pilanesberg, in de jaren '90, wat waren die rare honden die zo snel renden?
Mijn tante (Zuid Afrikaanse) zeg je nou wilde honden gezien te hebben? Zij reden vlak achter mij in hun eigen auto en hadden ze gemist :D

Maar voor grote katten heb ik toch de beste sightings in oost Afrika gehad.
Best wel eens een kill in zuidelijk Afrika (zelfs Kruger) maar niet te vergelijken met Kenia of Tanzania.
Nu heb ik daar vaak de luxe om een aantal weken naast de auto's van filmcrews van BBC en NatGeo te staan dus dat is niet te vergelijken met een paar dagen selfdrive.
Laatste trip in Tanzania 1 leeuwen kill, 2 cheetah kills en nog 2 mislukte hunts, 20 cheetahs incl cubs en veel bijzonder klein spul. 3 caracals, bizar veel bat eared foxes, 7 servals en 2 honey badgers.
Buiten de 180 leeuwen en 5 luipaarden (ja we hielden alles bij :') ).
Was ook wel een record in 15 dagen.
Ook een record tsetse flies, dat wel...
Ja, Pilanesberg is best wel "condensed" met veel dieren op een relatief klein oppervlak. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:36

Sakura789 schreef:
Wij nemen ook maar een paar foto's per dag. Meestal doen mijn wederhelft het, ik zit vaker vast aan mijn verrekijker. Als ik zou moeten kiezen op reis tussen een verrekijker en een fotocamera, dan kiest ik voor de eerste zelfs!

Ik heb ook wat minder goede ervaringen met mensen die alles door de lens doen. In Argentinië werd ik bijna de boot uitgeduwd door een aantal mensen die perse een foto moesten maken en alleen maar door de lens aan het kijken waren voor het perfecte staartshot. Terwijl de walvissen onder de boot doorzwommen. In Iran deed ik een trip met een bus en elke keer als er ook maar een persoon naast de weg stond, werd de chauffeur gesommeerd om te stoppen voor een foto. Die rit duurde dramatisch lang, want alles moest worden gefotografeerd.

@Fly; jammer hè van de Kilimanjaro. Het lijkt mij ook fantastisch, maar hetzelfde houdt mij ook wat tegen. Die andere trail zegt mij niets, maar genoeg om even te gaan googelen.

@Nyaleti; hopelijk hoef je je schietskills niet te gebruiken in de toekomst. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer best schrok toen we uitstapten en de gids z'n geweer 'even' pakte. Maar goed, dat was voor neushoorns, die wil je liever niet tegenover je hebben staan. Buffels trouwens ook niet, daar heb ik ook nog wel wat spannende momenten mee beleefd op de fiets in Kenya.
Ik toch voor de camera, dan heb je 2-in-1. :)) Ik gebruik m'n camera + telelens ook regelmatig als verrekijker namelijk, hahaha.

Ik maak veel foto's, want het is voor mij ook een hobby, maar niet ten koste van alles. Imo is respect voor mens en natuur nog altijd het belangrijkste en ik wil mijn reizen ook niet door m'n lens beleven. Als ik de keuze moet maken tussen een moment beleven of gehaast een foto maken, dan kies ik in de meeste gevallen voor dat eerste of het moet iets écht unieks zijn. De beste foto's maak ik over het algemeen door juist eerst alles op me in te laten werken voordat ik m'n lens ergens op richt.


Nyaleti: Gefeliciteerd! *\o/* *\o/*

Poes: Veel plezier nog! :D

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:20

RIP, poes. _O-

Wat een heerlijke foto's! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:53

Boeken van Wilbur Smith en Dalene Matthee zijn aanraders! Country Of My Skull van Antjie Krog vind ik nog altijd een heel indrukwekkend boek. Verder zijn er nog Absolution van Patrick Flannery en de The No. 1 Ladies' Detective Agency serie van Alexander McCall Smith. Die laatste serie is misdaad, maar leest wel lekker vlot weg - Absolution is wat zwaardere kost.

Als je hem kunt vinden, is Molora van Yaël Faber ook interessant. Het is een toneelstuk gebaseerd op de Oresteia van Aeschylus en speelt zich af in Zuid Afrika net na de afschaffing van de Apartheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:17

Sakura789 schreef:
De Boerenoorlog heb ik ook liggen. Drie keer in begonnen, maar ik kom er niet doorheen.
You run, you die is echt een hele leuke.
Out of Africa is ook wel een interessante, daar is geloof ik ook een film van?
Ja, met Meryl Streep. :j

Ik heb ook nog ergens Solitaire liggen, die speelt zich af in Namibië, maar daar ben ik nog niet in begonnen. Ik ben altijd een beetje huiverig voor "Europeaan gaat naar Afrika, woont er een tijdje, en schrijft een boek over de wondere wereld van Wakanda," want ik vind het vaak nogal patronising. Het beloofde land van Adriaan van Dis heeft dat overigens niet, die kon ik wel waarderen. :)) Een mond vol glas van Henk van Woerden heb ik trouwens ook ooit gelezen op school, dat gaat over de moordenaar van Verwoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:44

Sakura789 schreef:
Oh heeft Trevor Noah een autobiografie? Die moet ik lezen.

Ik vind hem zo ongelofelijk scherp en grappig.
Born a Crime heet het boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:00

Sakura789 schreef:
Ik gooi ook even een paar titels onder mn favorieten. Adraain van Dis zet ik ook even op de lijst. Meestal lees ik op vakanties juist boeken uit hele andere landen _O-

Lielle met een beetje redelijk internet kun je de boeken toch ook online kopen? Of heb je een e reader?

In de daktent las ik alles vanaf mijn telefoon in donkere modus, dat scheelde heen en weer gesleep met spullen.
Ik maak uit haar berichten op dat ze idd een ereader heeft, maar als je, zeg, de 25ste vliegt en het boek komt pas de 30ste uit, heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. :))

Overigens heb ik ook nog wel wat titels uit/over andere delen van Afrika, dus als iemand daar een lijstje van wil, geef maar een gil, dan spit ik m'n Goodreads lijst even door!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Larissa123 en 74 bezoekers