4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 22:37

Van december tot en met maart ga ik 4 maanden helpen op een kleine boerderij in Zweeds Lapland, het leek mij leuk wat te delen op bokt.

Juni dit jaar ben ik met vrienden op trektocht gegaan bij Horses of Taiga, met een max capaciteit van 4 gasten en een zeer persoonlijke aanpak leek ons dit een leuke vakantiebestemming. Leuk was het zeker! Enorm genoten van een week back to basic in het mooie Lapland, en tegen al mijn verwachtingen in verliefd geworden op de tourguide :o . Na wat voorzichtig contact via de whatsapp bleken deze gevoelens wederzijds en ben ik voor de hele maand augustus terug gegaan.

Dit is dusdanig goed bevallen dat we hebben besloten dat ik het winterseizoen daar ga helpen (ok… ok ik ga ook nog een weekje terug in oktober maar dat is omdat het anders zo lang duurt tot december :+ ). Ik ben nog nooit op wintersport geweest, heb nog nooit meer sneeuw gezien dan hier in Nederland valt dus praktisch niets. Ben dus heeeel benieuwd hoe ik het in Zweeds Lapland ga hebben met temperaturen die kunnen teruglopen tot de -30 en een hele hoop sneeuw!

Momenteel heb ik voornamelijk een kledingcrisis. Jeans en katoen zijn uit de boze, wat dus mijn volledige garderobe is xD. Druk opzoek naar wollen onderkleding, wollen truien, fleece vesten en outdoor broeken. Ik hoop van harte dat ik niet doodvries :P.

Voor nu alvast een impressie van mijn maand in augustus <3 totaal verknocht aan het Zweedse Lapland.

Bovenop Vithatten
[ img ]

2x Svanselet, breed gedeelte van de Skellefteälven.
[ img ]

[ img ]

Op Leó
[ img ]

Op Skutte
[ img ]

Samen met Iðni
[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 06:35

KarmaChansy schreef:
Zweden mijn liefde woon hier met plezier! <3 revolutionrace heeft fijne outdoor broeken :j en investeer in goede wollen onderkleding! Laagjes werkt het beste :D ik ervaar de kou in Zweden heel anders als in NL


God morgon! Super gaaf, ben wel verliefd geworden op het prachtige Zweden. Sinds paar dagen begonnen met de taal te leren xD. Hoor idd van iedereen dat de kou niet te vergelijken is en dat je je op deze kou kunt kleden dus daar hou ik me maar aan vast xD.

Ik zat te kijken naar die norwand pro pants die momenteel in de aanbieding zijn, lijken me alleen niet echt warm genoeg? Kreeg idd de tip voor 100% merinowollen onderkleding te gaan. Laarzen heb ik inmiddels gekocht (meindl solden). Alles is 1x moeten kopen is een vrij kostbare hobby x).

Richard: jups shoppingspree ftw.!

Thanks voor de rest heb er super veel zin in!

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 17:10

Nikass: Merinowol is heel zacht, zit juist erg lekker :D.
Piekosjj: Ik zou dan weer niet zo gauw verliefd worden op een zweedse jongen :P ;) . Ik ga vooral voor laagjes, als ik op de boerderij aan het werk ben zal ik het wel warm krijgen maar zodra ze terug komen van rit en we buiten fika hebben zal 't wel snel koud worden gok ik. Is idd nog zoeken, ben niet van plan direct super veel aan te schaffen maar heb nu nog helemaal niets dus wel iets meer dan wat ik nu heb :+ .
RyanneZarita: Ik kan niets anders zeggen dan dat het een aanrader is ;).
Pandora2: Jag taler lite svenska. Haha nee ben sinds 4 dagen begonnen met zweeds leren, dus helaas nog niet xD. Dankjewel voor de tip ik ga eens kijken :D.
neile: Wat gek, heb je een foutmelding voor de foto's? Ze zouden gewoon zichtbaar moeten zijn..
KarmaChansy: Dankjewel voor de tip. Kreeg deze ook door als tip https://www.decathlon.nl/p/wandelbroek- ... 13&c=BLAUW dus ga inderdaad binnenkort eens in de decathlon kijken :D. Flo gaf me inderdaad de optie of Sorel caribou of de Meindl's die ik nu heb gekocht, zelf had ze de laatste en die heb ik even gepast en zat goed dus toen die maar gekocht. 1,5/2 Maten groter dan ik normaal draag, geitenwollen sokken erin en dan zouden m'n voeten het moeten overleven.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 17:15

Ja ben ook erg benieuwd naar het weinige licht. Anderzijds pak ik nu dat licht wel mee. Als ik hier in NL werk ga ik vaak in de ochtend naar m'n werk (donker) dan werk ik de hele dag binnen zonder ramen en dan ga ik vervolgens weer in het donker naar huis. Daar heb ik het wel vaak moeilijk mee, ik ben benieuwd hoe het gaat zijn.
Ik heb ontzettend veel geluk met een hele lieve verzorgster die mijn paard die 4 maanden voor mij gaat verzorgen. Zal wel even afkicken zijn want ik miste haar al ontzettend na 1 maand laat staan na 4..

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 18:31

Hmm foto's nog maar eens via de bokt upload doen dan.

Bovenop Vithatten.
[ img ]

2x Svanselet, breed gedeelte van de Skellefteälven.
[ img ]

[ img ]

Op Leó
[ img ]

Op Skutte
[ img ]

Samen met Iðni
[ img ]

KarmaChansy: Ja denk dat het met een hoop sneeuw ook heel anders aandoet dan wanneer het in nederland nat en donker is.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 18:42

Alenthe05 schreef:
Heb je ook een foto van je tourgide? Heel scandinavie is zo mooi! Vooral in de winter! Veel plezier

https://www.horsesoftaiga.com/team ;)

Pandora2 eerst maar eens de winter door zien te komen :D.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 18:57

De tourguide is een vrouw voor degene die het nog niet doorhadden idd :# :)) .

Vooruit doe nog 2 foto's en een filmpje. Uitzicht tijdens een tour.
[ img ]

Adder allert :D
[ img ]

en verkeersdrukte lapland style :+ (Video even op klikken)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 19:50

Ja precies de ruimte en de rust trekt mij ook echt ontzettend <3
Siersma: Ha dankjewel, heerlijk cheesy love story :P Had ik niet aan zien komen toen ik gewoon een leuke vakantie tegemoet ging :P

Nog 30 dagen wachten voor ik eindelijk een weekje terug kan en dan nog eens 1,5 maand wachten pfff..
[ img ]

[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 15:22

Selina: Het is zo mooi, ik ben heel benieuwd hoe de winter gaat zijn :D.
Marie_Anne: Yes member of the team 2019-2020 haha. <<)
RyanneZarita: Leuk! Afhankelijk van wat voor soort trektocht je wilt uiteraard. Voor de wintertrektocht schijnt eind april / maart een mooie maand te zijn en dan heb je al wel wat daglicht. In de zomer is het hele seizoen eigenlijk wel prima, in juni wordt het daar niet donker wat wel een aparte gewaarwording is. Richting augustus heb je weer stuk minder last van de muggen. Wanneer niet echt geschikt is om te rijden biedt ze ook geen trektochten aan :).
De mailloitvraag kan ik niet beantwoorden maar wellicht iemand anders :D.
Pandora2: Heerlijk toch, file rijden in lapland haha.
Amies100 Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn, ga het vanzelf meemaken haha.
NoeskaMoos: Finland schijnt ook geweldig te zijn, heeft Flo ook even gewoond maar die taal... niet te doen xD. Allright, decathlon heeft nu schijnbaar de hele wintercollectie nog niet in de winkel liggen dus moet nog even wachten.. Buiten stil zitten zal even tijdens fika met de gasten zijn rondom het kampvuur, hopelijk is dat kort genoeg om het niet te koud te krijgen :P.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 22:33

Nog 1 weekje en dan zit ik er in ieder geval weer voor 1 week, daarna nog 7 weken in Nederland voordat het voor het echie begint |o

[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 10:02

Hier wordt het op zijn koudst ongeveer -40 maar dat is nooit lang. Tussen de -20 en -30 is normale winter temperatuur. Uiteraard is het niet alleen maar leuk, er moet ook hard gewerkt worden maar dat is geen probleem voor mij :). Ik ben erg benieuwd hoe de winter gaat zijn.

Het is hier nu rondom het vriespunt, in de nacht vriest het en overdag is het ongeveer 2 graden boven 0. Prachtige herfstkleuren overal <3.
[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 19:11

Hahaha sorry Maflinger_S! :+


RyanneZarita schreef:
Wauw prachtig! 100 keer liever dat weer dan die regen hier....


Om het goed te maken hebben we hier vandaag ook regen gehad haha. Lekker net uit de sauna, morgen gaan we een ritje maken. Deze week is vakantie voor ons, van de winter wordt het natuurlijk wat meer werken.

[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 13:31


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 14:38

Haha yes good memories <3 nu wat minder nat :+. Ja die hoort er eigenlijk wel bij he, neem ik die van jou wel aangezien die me zo goed stond :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 17:05

Bagheera_206 schreef:
Kasmir schreef:
Haha yes good memories <3 nu wat minder nat :+. Ja die hoort er eigenlijk wel bij he, neem ik die van jou wel aangezien die me zo goed stond :P

Laat je mams er maar eentje breien. Ik kan vast nog wel aan het patroon komen voor jou. ;)
Hou me aanbevolen voor een patroon! :D

Haha Chamion sorry, zal ik doen :P

Pandora2 op de gril liggen zelfgemaakte chocolade muffins die nóg lekkerder zijn als ze warm zijn en de chocolade een klein beetje gesmolten is xD.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 20:15

Voeten warmen voor gevorderden :Y)
[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 08:06

gabyfedde schreef:
Hej vanuit Gällivare (nog een heel stuk noordelijker, maar ook Zweeds Lapland). Leuk dat ik (tijdelijk) niet de enige Bokker ben hier. Hier hebben we al sneeuw :)


Ha ja idd nog een flink stuk noordelijker, super gaaf! Hier vanmorgen ook de eerste sneeuw, zal denk ik nog niet blijven liggen.

[ img ]


Pandora2 we hebben best leuke ruitervakanties :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 15:20

Haha wees welkom, lekker op ijslanders rijden O:) .
Vandaag als een echte toerist de Vindelälven in Mårdsele bezocht :+ :D.
[ img ]

[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 21:19

Ha leuk welkom nieuwe volgers :D #Vindikleuk
Nikkielvis: Jeej uit de meeleesmodus gehaald :P Ik heb nu ook echt heel veel zin in de winter met een hele hoop sneeuw en fluffy paardjes :+
Safiera: Het is zo'n mooi land <3 ben wel verliefd geraakt op de natuur daar.
Rakkie123: Het zijn echt hele leuke pony's, van super braaf tot lekker pittig :j.

Ik ben inmiddels weer terug in Nederland -O- . Nu is het nog 48 dagen wachten, het ticket is al geboekt voor 2 december. Voor nu moet ik het even met de foto's doen ;(

[ img ]

[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 22:34

Ja er is maar een groot pluspunt van terug in Nederland zijn, mijn paardje <3 . Als die uiteindelijk mee zou kunnen naar Zweden is mijn sprookje compleet, maar eerst maar eens de winter overleven :P

[WN-ITP] Tinker Baileigh bitloos aan het werk.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 11:01

Haha mocht het na de 4 maanden nog steeds leuk zijn zullen we vast en zeker een plekje vinden voor die bonte in Zweden :D. Ze zal vast heel mooi staan in het Zweedse bos :+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 11:06

Point taken, doe ik nog een fotootje van nabij de boerderij :D.
[ img ]

We kwamen in het dorp nog deze boom tegen, vond hem zo surrealistisch geel.
[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 11:31

Haha fair point xD maar vergeleken met de boerderij met daar omheen 2 zomerhuisjes is het toch al een dorp xD.

Niet zozeer foto's gemaakt van het dorpje, wel van de stuga die we aankomend jaar voor de zomergasten in gebruik zullen nemen :).

Achteraan het grote huis heeft slaapkamer en keuken, links daarvan zie je een klein rood huisje met douche en toilet, rechts nog een klein roodje huisje dat is een extra slaapkamer. Dat witte huisje is een terras met erachter nog een serre waar je de maaltijd kunt eten en genieten van het mooie uitzicht (het kijkt uit over een meer)
[ img ]

Serre
[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 11:00

BillyJ: Gefeliciteerd met je verjaardag! :D. Ik ben inderdaad niet zo heel bang voor de kou, zeker niet nu ik een beetje mijn winteroutfit bij elkaar heb. :')

[ img ]

Heb een fjallraven donsjack met super fijne capuchon, mijn gewone winterjas er overheen die iig water/winddicht is, daaronder kan dus nog merino wol thermos en bijv een wollen trui of een fleece. Heb fjallraven broeken gekocht (bij de fjallraven sample sale geweest haha) waar ik dan ook weer een laagje merino wol onder kan dragen. Paardrijbroek heb ik een soort softshell overbroek die over een merinothermos heen kan. Zijden ondersokken, merino wollen onderhandschoenen. Ja hoor ik voel me winterklaar 8-)

Pandora2: Ik vind die huisjes ook echt heel leuk, vind het ook geniaal dat in bouwmarkten echt liters van dezelfde rode verf wordt aangeboden xD. Husky farms heb je hier in de omgeving inderdaad ook een hoop. Wil deze winter toch zeker wel een sledehonden tocht gaan maken :D

Ik denk gelukkig wel dat ik het juiste paard heb dat het daar ook goed zal doen, ze staat hier in nederland 24/7 buiten en vind de kou heerlijk. Denk als ze gewoon met de getijden mee een wintervacht aanmaakt dat het geen probleem is :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 14:18

Nog 21 dagen :+ er ligt al lekker wat sneeuw.

[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Titsia en 76 bezoekers