Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:08

Oh wauw wat mooi zeg! Uganda moet hier ook maar op het lijstje :D

Aha op die manier, wij liepen er ook al tegen aan bij het boeken van volgend jaar. Wel gek want ik hoorde ook vaak dat men al vol zat, dan denk ik hoe doe je dat dan?


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:39

Hier officieel geboekt!

De campings in de Kalahari hadden we gelukkig al vastliggen. Afgelopen weekend hebben we de tickets geboekt en op de terugvlucht (nacht) hebben we met korting nog ruimere plaatsen weten te bemachtigen. Heel blij mee! Nu alleen nog de campings op weg naar de Kalahari en terug.

Het lijkt nog zo lang te duren, maar hopelijk vliegt de tijd voorbij. Ik heb er zoveel zin in om die kant weer op te gaan!

Heel misschien staat in het najaar Algerije nog op de planning, ook Afrika, maar wel heel anders.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:11

Oeganda staat ook nog wel op mijn lijstje, ik heb ooit in het REIZ& magazine van de ANWB daar een artikel over gelezen. Jammer dat ze dat magazine niet meer uitgeven. Dat was ook ooit mijn inspiratie voor Namibie.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:25

poes schreef:
Heel leuk! Wij hebben dat toen overgeslagen die dag, beetje spijt van.


Wij ook, maar hier geen spijt. Wel hele mooie foto’s zeg!

Bij mijn oom en tante lagen die dieren zo wat in de achtertuin, wat een stank zeg -O-


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:12

Rondrit door Marokko stond hier ook op het programma, omdat dit jaar helaas de Sahara (Algerije) niet gaat lukken. Alleen hoor best veel negatieve verhalen over Marokko, dat we besloten hebben het over een andere boeg te gooien: Libanon.

Sahara gaan we zeker nog doen, maar dat zal 2021 worden ofzo :=

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:46

Zoooo.... hebben jullie die beelden gezien van de Vic falls? :x :x

Onbegrijpelijk, toen wij er waren vorig jaar in april waren ze op hun grootst en was het, door het opspattende water, één natte bende :')

Maar goed, regenseizoen gaat nu een beetje opstarten. Hoop dat ze weer voldoende water krijgen daar. Zal ook dat het regende in een deel van Namibie. Dat is wel goed nieuws.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:08

Fijn, moest idd nog aan je denken toen ik de buienradar zag van Namib. Had gehoopt dat er bij jullie ook wat zou vallen. Nu maar hopen dat het goed gaat regenen komende tijd, tot maart. In april trekken we de Kalahari in, dat zou wel iets makkelijker zijn zonder regen :')

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:47

Ja, ik ook :D

Met kerst nog even de puntjes op de i. De auto is gereserveerd, de campings in de Kalahari ook, alleen stuk ervoor en erna moeten we nog even een klap op geven.

Blijft soms lastig communiceren met die organisaties daar. Ik heb nu een lodge met campsite op het oog, maar geen idee hoe daar te komen. Net op de grens met ZA/Botswana. Google maps zegt route over de grens (maar geen officiele grensovergang), dus dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:25

Die ene foto is van dezelfde plek als deze foto volgens mij:

[ img ]

Regenseizoen start ook pas, dus het is niet zo heel gek. Het is wel echt veel droger geweest, geloof dat het één keer eerder was voorgekomen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:33

Volgens mij zullen ze echt wel een stuk droger zijn nu. De afgelopen dagen is er best weer wat regen gevallen:

[ img ]

Zo gaat dat in Nederland ook denk ik, vorig jaar ren ontzettend droog jaar en nu lijkt het niet te stoppen met regenen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:23

Iriscope schreef:
Goddank hebben we regen gehad hier! Er zijn farms die in 6 jaar geen regen hebben gehad, die eindelijk wat hebben gekregen. Veel was het niet, maar het is ook nog maar het kleine regenseizoen.
We hebben goede hoop!


Nu weer wat regen gehad?

Word er wel blij van dat er wat valt in de regio!

[ img ]

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:19

Hoeveel zuidelijker zitten jullie dan?

Lijkt morgen ook wat regen te komen rond Windhoek en zuidelijker. Vandaag in Etosha, wat fijn voor de natuur zeg :)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:21

Iriscope schreef:
Het is hier prachtig groen aan het worden met alle regen die is gevallen de laatste tijd <3

Wij zijn een trip naar het noorden aan het plannen, bedoeling is om naar Bwabwata national park te rijden, dan via Ondangwa naar Ruacana, Sesfontein, Brandberg en terug naar huis.

Zijn er hier mensen die in Bwabwata zijn geweest en daar zelf hebben gereden? Ben op zoek naar wat ervaringen in het noorden, online is er weinig te vinden.


Bwabwata op de Caprivi?

Er is inderdaad veel regen gevallen, ook in Angola en Zambia, echt heel fijn zeg!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:49

Zijn wij geweest! Alleen nu geen tijd om er iets over te schrijven.

Mahango <3

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:58

Zo, even pauze :D

Windhoek - Ngepi, 3 nachten

In ieder geval vroeg op staan, lange rit en veel asfalt. Ngepi is met extreme regenval niet te bereiken. Heb je een auto met slurf? Anders moet je echt peilen als je water over wilt steken. Ngepi is heel erg leuk, je kunt daar fijn kamperen. De plekken zijn niet allemaal even handig en je moet geld betalen om op het gras te staan. Er zitten daar veel nijlpaarden, dus het is heel gezellig :D

Aanrader is om het 'dorpje' te bezoeken daar. Wij hebben ook al onze souvenirs daar gekocht, allemaal handwerk, dan weet je in ieder geval dat het niet uit China komt. Is voor jou wellicht niet helemaal van toepassing, maar mocht iemand dit later nog eens lezen dan bij deze.

Mahango is een klein reserve, heel goed te bereiken vanuit Ngepi, daar kun je prima zelf doorheen rijden. Ik vond het echt prachtig. De hoofdweg (wasbord) gaat naar de grenspost met Botswana en aan beide kanten ligt een stuk park. Vanaf het noorden is de linkerkant goed te doen, zelfs zonder 4x4. De rechterkant is lastiger met regen, meestal kun je informeren bij de 'ingang' hoe de weg erbij ligt. Rechts is de kans wel veel en vele groter om luipaarden te zien. Mahango zou ik absoluut zelf doen en niet georganiseerd.

Ngepi doet georganiseerd trouwens alleen als je met vier of meer bent, vandaar dat we zelf zijn gaan rijden en achteraf geen spijt van gehad, want dan kun je veel relaxter rond rijden. Als Ngepi georganiseerd naar Mahango gaat, dan zou ik toch lekker zelf gaan.

Boottocht hadden wij al in Kwando gedaan en daar was ik heel blij mee. Een kleinere boot en een veel rustiger gebied. Ik vond het daar wat massaal en ongezellig.

Ngepi is vooral heel leuk om te kamperen. Neem wel genoeg hout mee, want het warme water moet je zelf aanmaken met vuur. Duurt dus ook eventjes.

Wij waren hier net na het regenseizoen. Een paar weken daarvoor konden de bezoekers Ngepi niet bereiken en werden de mensen voor de lodge met bootjes opgehaald.

Ngepi- Ondangwa, overnachten en door
Ondangwa- Ruacana, Hippo Pools, 1 nacht
Ruacana - Sesfontein, Ongongo <3, 1 nacht

Dit gedeelte staat ook nog bij ons op de wishlist. Via via via kan ik wel aan informatie komen. Toen wij in Sossusvlei zaten, was er een Nederlands stel die het noord westen ging doen. Ik weet dat ze extreem goed voorbereid waren, jerry cans mee, veel water. Volgens mij werden ze toen ondersteund door een Nederlandse organisatie.

Afgelopen weken is daar wel heel veel regen gevallen, maar daar zul je vast wel op de hoogte van zijn.

Sesfontein - Brandberg, 1 nacht
Brandberg - naar huis

Wij hebben deze route ook gereden. Een deel was echt belabberd, veel stenen en gemiddeld 10km per uur. De route door de bergen is wel redelijk goed, maar blijft oppassen daar. Is wel een prachtige omgeving. Er loopt daar wel een controlepost waarbij je alle dierlijke producten kunt inleveren (nabij Palmwag). Vanuit Palmwag kun je wel een trip maken naar de laatste groep in het wild (dus zonder hekken, bescherming) levende zwarte neushoorns in Damaraland (aanrader, wel prijzig). Ik weet alleen niet of dat vanuit Sesfontein ook kan. Wij moesten vanuit Palmwag heel erg vroeg opstaan en veel rijden voordat we in de buurt van de rhino's waren.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:51


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:39

Jaa de waterkudu, maar die hebben we in de Okavango gezien. Al loopt ie wel rond in Mahango en er is nog een vrij zeldzame antilope daar, ben alleen de naam kwijt. Bovenstaand inderdaad een red lechwe. Ik ben niet zo goed in soorten, dat houdt mijn wederhelft bij. :D Het is gewoon een prachtig klein park, waar je uren door kunt brengen. Bij een grote baobab kun je lunchen. Het is de moeite waard om dezelfde weg heen en weer te rijden en het vervolgens nog een keer te doen :+ Niet heel erg bekend en niet op een waanzinnig drukke route. Ik ben er echt verliefd op geworden <3

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:33

Het blijft ook leuk om de foto's weer te zien. Deze foto's zijn echt maar twee dagen van drie hele mooie weken. Maar goed, we hebben weer wat in het vizier en dat willen we komend weekend helemaal vast zetten en plannen. April duurt ook niet zo lang meer :D

Het zijn volgens mij simpele telefoon foto's, ik probeer naar zoveel mogelijk te kijken zonder lenzen :D Los van de verrekijker natuurlijk.

Collega van mij zit nu in Zuid Afrika, begint dan wel echt te kriebelen.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:52

Het oorspronkelijke idee was onderstaand:
[ img ]

Inmiddels wat aanpassingen op gedaan en morgen maar even finaal maken. Ondertussen weer wat filmpjes gekeken. Beetje ingelezen in het maken van bush bread te maken :D

Ter compensatie voor alle ontberingen vliegen we na het rondje door naar Mauritius om nog echt even vakantie te vieren. Alhoewel ik wel weken door de bush kan rijden, vind het echt heerlijk.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:49

Nou we hebben het weekend er even voor gezeten. Dit is de definitieve route, we wachten nog op bevestiging van twee campsites. Helaas passen niet alle stops er op, dus het is een globale route.

[ img ]

De ene campsite is wel even een dingetje, omdat er weinig andere opties zijn. Hopelijk reageren ze snel, soms moet je echt via allerlei kanalen contact opnemen in de hoop dat je een boeking krijgt. De laatste campsite zal wel goedkomen, dat is in de omgeving van Vaalwater. Daar zitten met name veel lodges en een paar kleinere campsites. Ik zoek met name de rustige campsites met een mooi wildgebied erbij waar we eventueel wandelend/met mountainbike doorheen kunnen, klinkt misschien wat suf na de Kalahari :')

Groot boek ook besteld met de wildlife van de parken van Kenia t/m Zuid Afrika, ga me toch eens wat verder verdiepen in de diersoorten. Eens even kijken of ik verder kom dan leeuw, giraffe, zebra _O-

Binnenkort gaan we nog even op 4x4 cursus, ik wil met name wat meer handigheid krijgen in mul zand. Dat hebben we maar één keer echt gehad in Sossusvlei, dat ging op zich wel goed, maar daar willen we wel wat extra tips in krijgen. Wederhelft betrapte ik op het kijken van videos over het maken van bush bread en koken in de wildernis. Dus dat gaat ook helemaal goed komen :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:06

Dit rondje gaan we in twee weken doen. Er kunnen nog mensen mee :+ Moet je alleen een auto gaan regelen. De campsites zijn groot genoeg, dat is geen enkel probleem :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:17

Iriscope schreef:
Lechwe <3 Die staan nog op mn lijstje :) Heb je ook sitatunga gezien?


Zo eindelijk weet ik namen... in Mahango hebben we de Basterdgemsbok (Roan Antilope), de Tsessebe, Gewone Rietbok (Reedbuck), Sabelantilope gezien. In het oostelijke gedeelte van de Caprivi ook de Ellipswaterbok (die waarvan het lijkt alsof ie op een wit pas geverfde wc bril heeft gezeten).

De dieren kan ik me heel scherp voor de geest halen, nu kan ik daar ook gewoon namen aan geven :D Is een boek van Ruud Troost.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:15

Haha dat ben ik ook hoor! Alleen bij mijn tuin blijft het bij huismus, vink, heggenmus, specht, roodborstje, pimpelmees en koolmees. Een stuk minder exotisch! Alleen daarom heb ik nu ook weer twee kleine parken uitgekozen, bij de laatste is het helemaal fijn, dan kun je wandelend/fietsend er doorheen.

Enige moeilijkheid van volgels vind ik dat sommige ondersoorten zoveel op elkaar lijken, maar ik kijk net zo lief naar een mooie vogel als naar een luipaard.

Ik hoop ook op heel veel springbokken, die hebben we in de rest van Botswana niet zoveel gezien. In Etosha hebben we eens een groep van 100+ gezien, echt waanzinnig mooi <3

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:04

Eindelijk ook regen rondom Kaapstad! Jullie hebben de afgelopen weken ook aardig wat water gehad, of niet Iris?

Lijkt me echt bijzonder van dor naar groen. Ik ben benieuwd of het regenseizoen voorbij is als we gaan in april. Op youtube heb ik wat filmpjes voorbij zien komen van ‘floods’ in de Kalahari.

Toen wij twee jaar geleden gingen, was het ook net droog begin april.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:40

casperzazoe schreef:
Ik zag laatst een foto voorbij komen dat er vanalles groen was rondom Dune 45 in de Sossusvlei, kan dat wel? :=

En natuurlijk DarkCrystal !


Ooooh dat lijkt me bijzonder!

Heb al veel groene Etosha foto’s gezien en van omgeving Windhoek.

Als Kruger je droom is, moet je dat zeker doen! Alhoewel er ook parken op minder dan twee uur rijden zijn van Johannesburg die ook wel echt de moeite waard zijn.

Een park is nooit echt te lang, elke dag zie je weer nieuwe dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Lotje033, Miiej, Natasja22, Nymphe, Piekosjj en 80 bezoekers