Reiservaringen voor unieke wereldreis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:43

elnienjo schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik heb in Zuid-Afrika gewoond en gestudeerd en ik vind het een absolute aanrader. Bij wereldreizen wordt het hele continent Afrika vaak een beetje vergeten heb ik het idee, terwijl veel landen heel goed en leuk bereisbaar zijn en het echt iets nieuws is. Zuid-Afrika is vrij toeristisch, maar heeft daardoor ook super goede infrastructuur voor toeristen. Er rijden bussen kriskras door het hele land, je kan makkelijk een auto huren en er zijn genoeg (betaalbare) hotels. Super mooie natuur, dieren kijken, maar bv Kaapstad en Johannesburg zijn ook echt moderne wereldsteden waar ontzettend veel te doen is qua cultuur.

Zuid Afrika is idd een geweldig mooi land met afwisselende landschappen. Maar ook goed te doen tijdens een 4-weekse reis. En omdat safarireizen behoorlijk duur zijn, wellicht niet vaak meegenomen bij een doorsnee backpacker op wereldreis.

Mwah, huur voor een paar tientjes een auto, snor desnoods wat medereizigers op om de kosten te drukken en een paar dagen beestjes kijken kost in SA echt de wereld niet.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:07

elnienjo schreef:
Zuidelijk Afrika ook heel mooi, maar ik zou me er niet veilig voelen als vrouw alleen. Zuid Amerika idem.

Terwijl ik me juist helemaal niet onveilig voel in zuidelijk Afrika. Ik loop daar liever in m'n eentje rond dan in de toeristische delen van Griekenland, om maar een zijstraat te noemen.

Keet schreef:
BlackBeautyZ schreef:
ik heb idd super goed gespaard afgelopen jaren. ook komend jaar verwacht ik een mooi jaar waarin ik kan sparen.

Je hebt idd gelijk dat ik veel westerse bestemmingen bezoek. dat komt denk ik door mijn comfortzone? ik ben best wel bang van het onbekende. ik ga hier zeker nog even naar kijken of andere bestemmingen met een ander soort cultuur mij toch kunnen overtuigen.



Ik denk dat ik hetzelfde zou hebben hoor :) eerst binnen mijn comfortzone en dan kleine stapjes erbuiten.
Ik ben bijvoorbeeld erg gesteld op normale, schone toiletten en hotelkamers :) en bijvoorkeur landen waar ik met wat engels een gesprek zou kunnen hebben met een personeel of locals :)

Ik zou dan eerst een aantal keer gewoon alleen op vakantie gaan, zodat het reizen zelf niet zo spannend meer is, en dan bijvoorbeeld naar niet-Engelstalige landen of streken binnen Europa gaan zodat je ook leert dat je je prima kunt redden met wat basiskennis van een taal en handen- en voetenwerk. Als ik echt op wereldreis zou gaan, wat voor een hoop mensen toch een once in a lifetime kans is, zou ik het persoonlijk zonde vinden als ik alleen maar landen bezoek die een cultuur hebben die heel vergelijkbaar is met de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:25

Vergeet alleen niet dat je zelden de enige bent die in dat schuitje zit, helemaal als je overnacht in hostels. ;) Vaak zijn daar ook genoeg mensen die ofwel er al wat langer zitten en je tips kunnen geven of op sleeptouw willen nemen, ofwel ook op onderzoek uit moeten gaan en het ook niet erg vinden om dat met een buddy te doen. Dat is namelijk ook een beetje mijn valkuil: dat ik mezelf in mijn hoofd in een soort bubbel van onzichtbaarheid plaats voordat ik ergens heen ga en op mezelf ben aangewezen, maar in de praktijk is dat natuurlijk nooit het geval en kom je eigenlijk altijd wel mensen tegen die iets samen willen ondernemen. :)

Verder helemaal eens met Gracezellaa.

Daantj__ schreef:
Ik had toen een loeistrak schema om half Australië in noodvaart te doorkruisen. En dan is het ook niet leuk. Naast dat je dan hoogtepunt na hoogtepunt gaat waardoor het niet meer echt als hoogtepunt aanvoelt. Is het ook niet echt ontspannend.

Om die reden maak ik altijd een lijstje met dingen die ik écht wil zien of doen, en dingen die ik leuk zou vinden om te doen als ik er tijd voor of zin in heb, en ik bekijk dat ook van dag tot dag. De "must do's/sees" zijn soms ook geen dingen die als hoogtepunt in de Lonely Planet zullen staan, maar waar ik persoonlijk "iets" mee heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:36

elnienjo schreef:
Ik ben zelf geen hostel reiziger, maar weet dat er in Australie ook vaak auto's/busjes gekocht worden door backpackers. Als je dan in 'n hostel verblijft en ook dezelfde kant uit wil kun je vaak wel een stuk meereizen als je bijdraagt in de benzinekosten.

Hoorde jaren geleden toen ik zelf op reis was (en lekker in hotels verbleef) wel dat men voor dorms in hostels al 50 dollar per nacht moest betalen, dus vreselijk duur en geen privacy.
Een zoektocht van twee tellen op Hostelworld had je uit eerste hand kunnen vertellen dat dat complete onzin is. :+ Bovendien kun je ook zo nu en dan een privékamer boeken in een hostel als je behoefte hebt aan wat meer privacy, maar nog steeds een common room en keuken wilt om wat mensen te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:53

Sakura789 schreef:
Zelfs in Iran kom je ze tegen, overal waar hostels zijn, zijn backpackers...

Zelf wilde ik juist niet naar landen als Australie en Thailand, want wilde juist andere mensen tegen komen dan alleen maar Nederlanders :D

Dat is ook vaak een grote overweging in de bestemmingen die ik kies. :') Hoewel ik gelukkig weg kan komen met doen alsof ik niet Nederlands ben in een kort gesprek, want ik spreek Engels met een Zuid Afrikaans/Brits accent. :))

Overigens, TS, wellicht heb je hier al aan gedacht, maar kijk ook even naar de polis van je reisverzekering. Het kan zijn dat je iets moet aanpassen als je voor meer dan 30 dagen aaneengesloten naar het buitenland gaat. En wat betreft het jezelf even terug willen trekken: naast een wandeling of een uitje alleen, kun je in de meeste hostels ook een privékamer boeken. Dan kun je dat gewoon één of twee nachten doen, zodat je weer een beetje bijtankt, maar je bent dan ook nog een beetje onder de mensen als je naar de gemeenschappelijke ruimtes gaat. Ik ben namelijk ook een beetje zoals jij, en ik vond dat een fijne tussenoplossing zo af en toe. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:11

Fitzroy schreef:
Maar je kunt toch naar alle landen op vakantie ? Waarom zou je ergens ‘nooit’ meer komen als je werkt? Alles is te bereizen ...

Geld, tijd, verplichtingen, aantal vakantiedagen... neem aan dat je niet voor een weekje naar Australië vliegt. :+ :) Dan ga je toch sneller naar Griekenland.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:16

elnienjo schreef:
mvdende schreef:
Totdat je een baan hebt waar je met hangen en wurgen misschien net aan 2 weken continu verlof op mag nemen... wettelijk mag je eens in de zoveel jaar 3 weken continu verlof op nemen, dat is iig niet ieder jaar.

Mijn motto was altijd ik werk om te leven en leef niet om te werken. Heb het bij een bedrijf zelfs in mijn contract laten zetten dat ik nooit verplicht kon worden in het hoogseizoen verlof te nemen en dat ik 4 weken aaneengesloten weg mocht.

Dat is dan een ontzettende luxepositie, die niet iedereen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:01

Fulltime werken hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar als je die wereldreis na een jaar of zo wilt gaan maken, raad ik je wel aan om je leven daarop in te richten tot je vertrek. Daarmee bedoel ik: geen langdurige (financiële) verplichtingen aangaan - een baan is zo opgezegd, maar een koophuis zit je aan vast bijvoorbeeld -, en alvast wat minimalistisch proberen te leven, o.a. door niet teveel (overbodige) spullen te kopen. Hoe minder er is wat je gebonden houdt en wat je moet regelen, hoe makkelijker het is om je spullen te pakken en op reis te gaan. :)

Anoniem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:51

Sommige mensen freelancen ook online wat om bij te verdienen en laten dat gewoon via hun rekening van thuis lopen. En anders inderdaad een WHV.

J_Onne schreef:
Aan de andere kant, een koophuis kun je ook verhuren. En daar kun je ook weer een beetje inkomsten uithalen, waarmee je misschien wel een eind kunt komen in de maand, als je een beetje low-budget reist.
Het was ook maar een voorbeeld, en een afweging die ieder voor zich moet maken. :) Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, want als ik op pad ben, wil ik me daar volledig op kunnen focussen en niet nog met dat soort dingen "van thuis" in m'n achterhoofd zitten. Maar als je daar geen probleem mee hebt, en denkt dat het verhuren van het huis inderdaad kan helpen je reis te bekostigen, vooral doen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:14

anjali schreef:
Maar dan moet je wel juridisch geldige afspraken maken met de huurders van je woning. Want hoe krijg je ze er anders weer uit als je terugkomt van je reis?

Dat soort dingen zijn dus precies waarom ik er zelf nooit aan zou beginnen. :P Maar again, dat is ieders eigen keuze en ieders eigen overweging. Ik wil volledig ongebonden zijn (scheelt ook dat ik geen "thuis" heb om naartoe terug te keren), maar sommige mensen vinden het niet erg om thuis nog wat dingetjes te hebben laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:55

J_Onne schreef:
Ik zou vooral niet zoveel boeken. Want misschien heb je iets zo gezien, of misschien wil je er liever nog weken langer blijven dan je vooraf had gedacht. Of misschien ontmoet je mensen waarmee je het goed kan vinden, gaan die naar een andere plek dan waar jij dacht heen te gaan, maar vind je het toch wel erg leuk om daarmee mee te gaan.

Het mooie van reizen is juist dat je flexibel kunt zijn. Ik zou persoonlijk dan ook de mogelijkheid open houden om flexibel te kunnen zijn!

Edit. Een ticket is zo geboekt!

Dit. De wereld ligt letterlijk aan je voeten, maak er gebruik van! :D Dingen van tevoren plannen geeft houvast, maar ook beperkingen, en juist het mooie van zo’n reis is om buiten je comfortzone te kunnen stappen en dingen te doen die je van tevoren niet had bedacht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, noordje en 66 bezoekers