Reiservaringen voor unieke wereldreis

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:17

Ik ben in heel veel landen in bijna alle continenten geweest, maar hoe bijzonder de ervaringen ook waren met sommige andere culturen, mijn hart ligt toch bij de westerse landen met fantastisch afwisselende natuur en landschappen: USA, Canada, Australie en Nieuw Zeeland.

Als je ook op zoek bent naar ervaringen met paarden dan is een jackeroo/jilleroo experience in Australie erg gaaf. Ik ben een paar dagen in Bingara geweest hiervoor. Je drijft schapen en runderen en leert allerlei dingen die er op een cattlestation gedaan worden. Ook 'n stierkalf proberen te vloeren, schapen drenchen e.d.

In de USA heb ik op 'n duderanch in Montana gezeten. Ook helemaal geweldig! En natuurlijk het bezoeken van rodeo's!

En verder vind ik het het fijnst als ik gewoon een stoere SUV kan huren en mijn eigen plan kan trekken: lekker roadtrippen, mooie routes en mooie natuur. Steden ben ik geen fan van.


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:37

Mooiste natuurervaringen vond ik snorkelen bij het Great Barrier Reef en het geysergebied in Yellowstone. Dat is nóg aparter/uitgebreider dan dat in Nieuw Zeeland.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 05:46

Daarom reis ik liever 4 weken per keer. Kan ik het allemaal wat luxer en comfortabeler aanpakken en hoef geen toffe ervaringen te laten liggen wegens niet voldoende budget, want een vluchtje met een helicopter, ballon of watervliegtuig, deltavliegen en parapenten, gletchertrips, duderanches e.d. zijn niet bepaald goedkoop. Geen gedeelde hostels, maar gewoon fatsoenlijke eenpersoonskamers en binnenlandse vluchten en huurauto's ipv oncomfortabele nachtbussen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:15

Picassox schreef:
En ieder zo z’n ding hè? Ik vond het juist een fantastisch avontuur om zo lang weg te zijn en heb voor m’n gevoel niets hoeven ‘te laten’, maar wel heel bewuste keuzes gemaakt qua land. :)

Kwaliteit boven kwantiteit voor mij. Behalve roadtrippen door Amerika dat verveelt me nooit, maar tempelmoe zijn in Azie of niet meer opkijken van een giraf in Afrika vind ik zonde. Die indrukken zijn in het begin van een reis het krachtigst.

Bovendien ben ik best een foodie, dus wil die heerlijke seafoodgerechten en springbokbiefstuk niet aan me voorbij laten gaan en noodles/rijst eten, wat ik backpackers nogal 'ns zag doen (gek genoeg hebben ze wel vaak geld voor bier/goedkope rum, dat dan weer wel :D )

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:45

_Nelleke_ schreef:
Je kan ook een jaartje gaan vliegen als cabin attendant, dan kost het je niks maar levert het je iets op. Als je echt uit je comfort zone wil kan je solliciteren voor een buitenlandse maatschappij zoals Emirates. Dan woon je in Dubai en vlieg je vanaf daar de hele wereld over.

Als je daar meer over wil lezen een topic van een Vlaamse die vanaf begin dit jaar voor Emirates vliegt. Behoorlijk pittig, maar wel een mooie ervaring als je nog jong en fit bent.
https://forum.viva.nl/reizen/gone-flyin ... ges/433242

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:34

Sakura789 schreef:
elnienjo schreef:
Daarom reis ik liever 4 weken per keer. Kan ik het allemaal wat luxer en comfortabeler aanpakken en hoef geen toffe ervaringen te laten liggen wegens niet voldoende budget, want een vluchtje met een helicopter, ballon of watervliegtuig, deltavliegen en parapenten, gletchertrips, duderanches e.d. zijn niet bepaald goedkoop. Geen gedeelde hostels, maar gewoon fatsoenlijke eenpersoonskamers en binnenlandse vluchten en huurauto's ipv oncomfortabele nachtbussen.



Nu ik werk wel, maar na je studie is dat niet te betalen en moet je juist genieten van de tijd die je hebt en je niet hoeft te haasten. Hostels zijn prima om in te slapen, oordoppen in en gaan. Ook heb ik hostels gehad waar je goedkoop een 1p kamer kon boeken, dat deed ik af ten toe voor wat extra luxe :Y) Er zijn tegenwoordig (en zeven jaar geleden al) handige apps om hostels te boeken. Dan kun je kiezen voor aantal/ mix/ woman only/ etc. Ook in hostels kun je goed eten, meestal is er een kookruimte en kun je zo vanaf de markt je eten maken. Helemaal als je je aansluit bij anderen, wat echt super leuk is.

Nu ik werk ga ik liever naar Afrika, relatief dichtbij, geen jetlag en over het algemeen vrij duur. Alhoewel ik daar het liefst in een tent lig ipv een lodge :')

Toen ik begon met reizen (ca. 30 jaar geleden) was er nog geen internet en ben ik begonnen met georganiseerde rondreizen. Ik ben pas op latere leeftijd wat avontuurlijker geworden en het is nu ook 'n stuk makkelijker alles te boeken met al die apps. Maar vanwege snel overprikkeld raken heb ik nooit kamers gedeeld. Die eenpersoonskamer is voor mij echt pure noodzaak om alle indrukken van overdag te kunnen verwerken.

Heb ook een keer een kampeersafari in Afrika gedaan, maar doe mij toch maar liever die lodge! :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:59

BlackBeautyZ schreef:
wat mij trouwens ook mega mega gaaf lijkt is om de echte Cowboy ervaring op te doen. misschien heb ik te veel films gekeken... maar wauw dit staat echt hoog op mijn lijstje.

Elnienjo: heb je daar echt gewerkt op die ranch? of hoe ging dat in zn werking? heb je echt het idee gehad dat je daar het Cowboy leven hebt mogen ervaren? mega gaaf....

Ik was er als betalende gast, maar je kunt ook tegen bed&board werken op duderanches en ook op die jackeroo/jilleroo werkten veel Europeanen. Voor mij was het gewoon proeven van de sfeer en ik vond het ook geweldig om paarden te rijden die echt als cutting horse gebruikt werden tijdens het veedrijven. En dan ook het bezoeken van rodeo's, dat is gewoon precies zoals in films. Machtig mooie ervaring!
Ze leren je ook lassowerpen en schieten als je daar belangstelling voor hebt. En andere dingen die op ranches voorkomen als je lang genoeg de tijd hebt.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:43

BlackBeautyZ schreef:
waar heb je die Ranch gevonden als ik vragen mag? want klinkt echt heel erg goed!

Goed nieuws: een vriendinnetje die van mijn vage plannen wist, heeft dit topic gelezen en is ook enthousiast geworden. ze gaat waarschijnlijk een paar bestemmingen met me mee. we liggen vaak op 1 lijn kwa interesses dus dat moet goed komen.

Ik ben in Montana bij Rocking Z in Wolf Creek geweest https://www.rockingz.com/ en in Australie ergens bij Bingara: John Wade Horses, Garrawilla (iets van 6 uur met de trein boven Sydney) maar kan geen werkende website meer vinden, enkel facebook, dus geen idee of hij dit nog aanbiedt. Kwam wel een gave review tegen net: http://www.traveller.com.au/beauty-of-the-bush-age8
Ik had gewoon gegoogeld, reviews gelezen en geboekt.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:43

Heb antwoord terug vanuit Garrawilla en ze zijn er mee gestopt vanwege de extreme aanhoudende droogte. Wat zonde! Maar wellicht zijn er nog andere jackeroo/jilleroo experiences elders in Australie, dat zou je moeten googlen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:56

Goof schreef:
elnienjo schreef:
Heb antwoord terug vanuit Garrawilla en ze zijn er mee gestopt vanwege de extreme aanhoudende droogte. Wat zonde! Maar wellicht zijn er nog andere jackeroo/jilleroo experiences elders in Australie, dat zou je moeten googlen.


Er zat (zit?) er 1 bij Tamsworth, daar kun je dan een week een jackeroo/jilleroo cursus doen. Leuk, maar vreselijk toeristisch. Een week paardrijden en koeien drijven voor veel geld. Leuk om te doen hoor, maar ik zou me gezien de grootte van deze reis dit geld besparen geloof ik.

Tamsworth ligt vrij dicht bij Bingara, dus daar zullen ze ook wel te kampen hebben met de droogte.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:03

fransje23 schreef:
Vraag is, wil je de toeristische versie doen of wil je het echte boerenleven meemaken?
Deze zit, voor Australische begrippen, dichtbij Tamworth:
https://www.leconfield.com

Die ziet er geweldig uit! Ook zo'n 5-daagse die ik bij John Wade heb gedaan.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:00

fransje23 schreef:
Dat was 'm inderdaad. Wat ik zeg; leuk om te doen maar erg toeristisch.


Ik ben er bijna twintig jaar geleden geweest. Was wel heel leuk maar niet het echte werk.[/quote]
Het is toch ook gewoon een kijkje in dat wereldje waarbij je van alles uit kan proberen. Het echte werk zou mijn bedoeling niet zijn geweest. Vond het een leuke McLeods Daughters ervaring.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:53

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:
Het is toch ook gewoon een kijkje in dat wereldje waarbij je van alles uit kan proberen. Het echte werk zou mijn bedoeling niet zijn geweest. Vond het een leuke McLeods Daughters ervaring.


We hebben het ook niet over jou bedoeling maar die van ts.
Het is haar reis en dan is het wel handig om te weten wat je kunt verwachten. Kan ze zelf de keuze maken. ;)

Natuurlijk! Het was van mij slechts een aanname dat het enkel om korte ervaringen zou gaan omdat ze een wereldreis wil samenstellen. Maar andere opties zijn er vast ook te vinden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:20

Emmaa_ schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik heb in Zuid-Afrika gewoond en gestudeerd en ik vind het een absolute aanrader. Bij wereldreizen wordt het hele continent Afrika vaak een beetje vergeten heb ik het idee, terwijl veel landen heel goed en leuk bereisbaar zijn en het echt iets nieuws is. Zuid-Afrika is vrij toeristisch, maar heeft daardoor ook super goede infrastructuur voor toeristen. Er rijden bussen kriskras door het hele land, je kan makkelijk een auto huren en er zijn genoeg (betaalbare) hotels. Super mooie natuur, dieren kijken, maar bv Kaapstad en Johannesburg zijn ook echt moderne wereldsteden waar ontzettend veel te doen is qua cultuur.

Zuid Afrika is idd een geweldig mooi land met afwisselende landschappen. Maar ook goed te doen tijdens een 4-weekse reis. En omdat safarireizen behoorlijk duur zijn, wellicht niet vaak meegenomen bij een doorsnee backpacker op wereldreis.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:23

BlackBeautyZ schreef:
Bedankt voor de tips! ik zet ze zeker op het lijstje!

ik had ook iets gevonden op internet dat je je master kan doen in het buitenland. Hulk educations heette dat geloof ik. dat is business school waarmee je in 1 jaar ergens een master kan halen. in New York, Boston, San Francisco, Dubai, (Spanje, Engeland, maar daar wil ik niet voor gaan, is te dichtbij). dat leek me misschien ook wel wat..

welke stad lijkt jullie het gaafst om dit te doen?

Brisbane natuurlijk!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:47

Waarom zou je in hemelsnaam naar Hawaii gaan als je daar op één plek gaat zitten? Ik zou dan al die eilanden willen zien in die maand. Dus geen tijd voor een studie. Ben je én veel geld kwijt voor die studie en je hebt nog helemaal niets kunnen doen en zien, behalve de directe omgeving.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:51

En ipv Miami zou ik in die maand heel Florida kunnen zien.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:04

Als je qua budget én én kan doen, dan ligt de wereld voor je open. Als je budget begrenst is zou ik op een rijtje zetten wat jou de meeste gave bestemmingen en ervaringen lijkt.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:39

Ik ben in veel landen en culturen geweest, maar voor mij staan de westerse bestemmingen buiten Europa met stip op nummer 1. De ruimte, de natuur, de rust, de bevolking, het gemak vanwege de taal etc.

Zuid Oost Azie vond ik ook heel veilig aanvoelen, de bevolking is behulpzaam (ook al spreken ze geen engels) maar het is er wel een stuk drukker overal. En het wordt inmiddels ook overspoelt door massatoerisme van Chinezen die luidruchtig en vervuilend (ze smijten hun waterflesjes zo in de natuur) rondreizen.

Zuidelijk Afrika ook heel mooi, maar ik zou me er niet veilig voelen als vrouw alleen. Zuid Amerika idem.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:50

Sakura789 schreef:
Zuidelijk Afrika kan ik begrijpen, is ook onhandig te bereizen alleen met openbaar vervoer. Zuid Amerika vond ik heel erg prettig reizen. Heel anders, goed openbaar vervoer, prijzen liggen gunstig en er is veel te doen en te zien.

Teveel gewapende berovingen in Zuidelijk Amerika. Zelf ook beroofd trouwens (ongewapend) en ook in Botswana. Natuurlijk kun je in elk land rotte appels treffen, maar sommige landen is de kans gewoon groter als je als westerse reiziger met je dikke camera aan 't fotograferen bent. Ik hou er als amateurfotograaf niet van om elk moment over m'n schouder te moeten kijken. In ZO Azie voel ik me absoluut veilig en in de westerse landen in de national parks en buiten de grote steden ook.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:42

Zelf geen ervaring, maar heb wel 'ns gelezen dat een ticket met Air New Zealand erg goed is. Maar je hebt dan 'vaste' stopover plekken waar je uit kunt kiezen. Je zult dus vanuit de stopovers die je via het wereldticket kunt aandoen, op en neer moeten vliegen naar locaties die ook nog wil doen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:36

Ik ben zelf geen hostel reiziger, maar weet dat er in Australie ook vaak auto's/busjes gekocht worden door backpackers. Als je dan in 'n hostel verblijft en ook dezelfde kant uit wil kun je vaak wel een stuk meereizen als je bijdraagt in de benzinekosten.

Hoorde jaren geleden toen ik zelf op reis was (en lekker in hotels verbleef) wel dat men voor dorms in hostels al 50 dollar per nacht moest betalen, dus vreselijk duur en geen privacy.


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:39

mvdende schreef:
Voor 6 maanden Australië en Nieuw-Zeeland was ik €12.000 kwijt. Inclusief alles. Ik had ervoor gekozen om op een touristvisa te gaan en heb dus niet gewerkt.

Hostel in Australië en Nieuw-Zeeland zit tussen de 20 en 40 dollar per nacht voor een dorm. In Sydney zijn de hostels echt mega duur: Wake Up betaal je zo 42 voor een 10 persoons kamer. Maar bijvoorbeeld in Cairns betaalde ik maar 20 voor een 6 of 8 (Weet ik niet meer)

Ik heb zo goedkoop mogelijk geleefd, drink sowieso geen alcohol en at echt niet 7 dagen per week pasta. Maar gewoon goed nadenken hoe, wie, waar wat: soepgroente kennen ze daar niet en groente los kopen is echt mega duur. Wel hadden ze bijvoorbeeld voorgesneden groente uit de diepvries, was dan wel veel te veel voor 1 persoon, maar betaalde dan 3 voor de gemengde groente ipv al 3 voor alleen 1 prei..

Wel bijna alle highlights gezien en gedaan: Great Barrier, Withsundays, Fraser, Bayron Bay surfen, surf school, Great Ocean Road, Kangeroo Island, Adelaide to Alice Springs. 3 weken op Tasmanië gezeten en daar niets voor hoeven te betalen: mn ouders kwamen me daar opzoeken en hun hadden een camper gehuurd en betaalde het eten enz.
In totaal 3 maanden in Australië geweest.

Ook In Nieuw-Zeeland zo zuinig mogelijk maar ook "alle" highlights gezien. Ik had daar een ticket voor de Straybus. Maar jij hebt gelukkig een auto tot je beschikking. Je hebt in NZ verschillende "campings" van de DOC die gratis of bijna gratis zijn. Zit een fijne in Mnt Cook village met overdekte kookgelegenheid en normale wc en drinkwater. Deze campings zijn meestal alleen met auto te bereiken en niet met het ov, dus ik sliep vaker gewoon in een hostel.

Nog één tipje:

Landen zoals de Balkan en de Azoren, Griekenland enz zijn ook zeer prima tijdens een normale vakantie van 1 of 2 weken te bezoeken. Ik zou daar nu niet mn geld aan gaan uitgeven terwijl je die landen ook over een paar jaar kan bezoeken.

Ik zou alleen de landen/ gebieden tijdens je wereldreis bezoeken waarvan je zegt: daar kom ik anders nooit meer.

Ook Amerika (delen van) en bijvoorbeeld Bali zijn prima tijdens een "normale" vakantie te bezoeken en zullen niet prioriteit één hebben als ik vanwege het budget keuzes moet gaan maken.

Mee eens. Bovendien moet je ook rekening houden met reismoeheid. Ik ken diverse mensen die langer dan een half jaar hebben gebackpackt in alle uithoeken van de wereld die er op 'n gegeven moment doorheen zaten. Als ze voldoende budget hadden dan knapten ze soms wel weer op van een weekje in een luxere accommodatie in een eigen kamer. Maar er zijn er ook die hun ticket omgeboekt hebben en voortijdig naar huis zijn gegaan. Het moet je echt liggen die lowbudget reisstijl.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:29

Mkango schreef:
Fitzroy schreef:
Maar je kunt toch naar alle landen op vakantie ? Waarom zou je ergens ‘nooit’ meer komen als je werkt? Alles is te bereizen ...

Geld, tijd, verplichtingen, aantal vakantiedagen... neem aan dat je niet voor een weekje naar Australië vliegt. :+ :) Dan ga je toch sneller naar Griekenland.

Juist als je een vaste baan hebt heb je doorgaans meer budget en kun je ook jaarlijks een reis van 4 weken maken naar een verre bestemming.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:03

mvdende schreef:
Totdat je een baan hebt waar je met hangen en wurgen misschien net aan 2 weken continu verlof op mag nemen... wettelijk mag je eens in de zoveel jaar 3 weken continu verlof op nemen, dat is iig niet ieder jaar.

Mijn motto was altijd ik werk om te leven en leef niet om te werken. Heb het bij een bedrijf zelfs in mijn contract laten zetten dat ik nooit verplicht kon worden in het hoogseizoen verlof te nemen en dat ik 4 weken aaneengesloten weg mocht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Herfstblad, Ladyson en 63 bezoekers