Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:04

Hangt van het weer af, maar met spijkerbanden kan het al gauw.

Zou wel een beetje flinke auto huren, wij hebben wel eens zo’n klein autootje zien moeilijk doen waar wij met de SUV niet eens merkten dat het glad was.


Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:42

Was ook aan het zoeken voor een husky safari en mij leek dit bedrijf http://www.hettahuskies.com/en wel wat omdat ze heel dier vriendelijk zijn, wat niet overal zo is.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:11

Ik mag binnenkort ook weer naar Noorwegen *\o/* . Voor mijn verjaardag een trip naar Tromsø gekregen, we hadden vorige keer nog lang niet alles gezien daar, dus wilde heel graag nog eens heen. Eind Februari is het zover :) .

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:26

Echt gaaf die verschillende foto’s van de zelfde plek!

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 06:55

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt! Prachtig!

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:29

Hoop dat hij snel terecht is, wat een nare situatie KC :(:) .

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:33

Zijn die er nu nog dan? Dacht dat het seizoen tot eind januari liep.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:46

Hoop zeker dat je ze gaat zien! Ik vertrek woensdag naar Tromsø en zou het ook wel gaaf vinden om zo’n tocht te doen maar ging er vanuit dat het niet meer kon. Toch nog maar eens informeren :j .

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:49

Wat zijn ze leuk KarmaChansy <3 .

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:35

Bedenk me dat ik nooit foto’s heb geplaatst van onze Tromsø trip een paar weken geleden. Het was niet de meest perfecte trip, we begonnen met een gecancelde vlucht. Toen al city hoppend met veel vertraging in Tromsø aangekomen. Daar nog net met de laatste bussen onze accomodatie kunnen bereiken. Dag er na uitgegleden in een bushokje en mijn knie flink geblesseerd (bleek achteraf). Vrijdags sloeg het weer om tijdens de hondenslee tocht, tot op het ondergoed nat geregend. Maar de ervaring van de sledetocht was super gaaf.

[ img ]

[ img ]

Daarna vreselijk slecht weer gehad, storm, regen en drie dagen code rood vanwege lawine gevaar. Dus niet zoveel foto’s kunnen maken als ik op gehoopt had en op onze aankomst avond na (maar toen geen tijd om te fotograferen) geen noorderlicht.

Donderdags was het weer nog goed, Telegrafbukta:
[ img ]

Daarna alleen tussen de buien door de camera tevoorschijn kunnen halen.
[ img ]

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:40

Heftig artikel, zonde van zo’n mooie plek. Begrijp echt niet waarom mensen zich zo gedragen :n .

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:11

Peetstap schreef:
Sharani schreef:
Heftig artikel, zonde van zo’n mooie plek. Begrijp echt niet waarom mensen zich zo gedragen :n .




Nobele uitspraak, maar doen jij en ikzelf en vele met ons niet exact hetzelfde ??
We zoeken ook de highlites op eenmaal op vakantie......, noem ze maar op.


Als mijd ikzelf wel bewust dit soort locaties, maar das meer om de enorme gekte en drukte waar ik niets van moet hebben.
zeker niet als we noordelijk op vakantie gaan, dat doe je toch min of meer bewust voor de natuur en rust.


Dit gaat voornamelijk toch om alle misstanden, het parkeren van auto’s waar het niet kan, de rotzooi die wordt achtergelaten en het wildkamperen op plekken waar je dat niet moet doen.

En over de highlights, ik ben vorige zomer met mijn zoontje wel naar Preikestolen geweest maar sluit mij helemaal aan bij Thokkadisje. Dat is echt een beklimming van niks. Ik heb echt nul conditie, maar Preikestolen ging prima. Maar dan nog, hoeveel mensen je op gympies zag en toen het ging regenen hadden die een probleem :') . Ze hadden vaak ook niet eens een jas mee en amper water |o . Het is te hopen dat zulke mensen zich beperken tot die uitgekauwde routes, want dat komt echt niet goed als die echt de bergen in gaan.
Persoonlijk heb ik ook niets met dat massa toerisme zoals in Stavanger als daar weer een paar van die enorme cruiseschepen aanleggen, maar denk dat zo’n omgeving daar nog wel tegen kan. Voor Lofoten en Vesterålen lijkt het mij pas echt schadelijk.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:33

Wat erg die hondenziekte, hopelijk komt er snel duidelijkheid.


Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:18

Ik heb vorig jaar met mijn zoontje (wel wat ouder 11) een rondreis gedaan per trein. Dat is wel heel anders, maar rondreizen met kinderen is in Scandinavië prima te doen. De wegen in Scandinavië zijn prima, heb daar ook wel eens een kleine huurauto gehad en ook dat ging goed. Zou alleen wel een tolvignet nemen als je met je eigen auto gaat, want afhankelijk van waar je komt zijn er veel tolwegen (rond Oslo bijvoorbeeld).
Fietsen hangt af van hoe heuvel/ bergachtig het is en jullie fiets conditie. Mijn oudste zoon heeft een poos in Noorwegen gewoond en als ik hem bezocht gingen we ook wel op de fiets op pad. Ik fiets in Nederland heel veel, maar vond het af en toe flink afzien := .

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:12

Ben er nu twee keer geweest en inderdaad, goede merino sokken, en base layers voldoet prima. Zo koud is het daar niet.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:47

Ik ben vorig jaar met mijn zoontje naar Malmö, Oslo en Stavanger geweest met Interrail. Was super leuk. Alleen was het de bedoeling om ook naar Bergen te gaan maar dat was volgeboekt. En neem heel ruim de tijd voor je overstappen in Duitsland, wij hadden daar vertragingen van 1,5 uur... . Treinen in Scandinavië is echt leuk, in Duitsland wat minder.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:08

Erpel schreef:
Iemand ervaring met Tromso in december? Wij gaan als het goed is over paar weken die kant op. Willen in ieder geval gaan hondensleeen en de berg op daar. Ben benieuwd naar tips en of ervaringen!


Active Tromsø als je een beetje een sportief rondje wil doen. Wij hebben daar in Februari een heel leuke hondenslee ervaring gehad.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:01

Wij hadden zelf een auto, maar als de omstandigheden moeilijk zijn en je zelf niet zo houd van autorijden in winterse omstandigheden , zijn die tours wel een aanrader omdat die gewoon heel ver rijden om toch het noorderlicht te kunnen zien. Die tours kun je vaak nog kort van te voren boeken.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:43

Norwegian is vaak de goedkoopste, is wel zonder luxe, maar dat doet er natuurlijk niet zo toe op die korte afstanden.

Hier is het aftellen ook begonnen, over 2 weken zit ik samen met mijn dochter op de boot naar Kristiansand. Iemand nog leuke tips voor zijn Noorwegen of omgeving Oslo? We zijn afhankelijk van het OV.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:30

We gaan twee weken, het plan is 1 week omgeving Oslo en 1 week het zuiden. Maar ben erg flexibel en alles staat nog niet helemaal vast.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:11

Op de HNL boot heeft iedereen een cabin om in te slapen, dat is verplicht.
Wij hebben de overtocht in april gemaakt en ik vond het een prima schip om mee te reizen. De bedden in de goedkopere hutten zijn niet super comfortabel, maar niet slechter dan ik op andere ferry’s heb meegemaakt.
Als je een voorkeurshut kan kiezen dan altijd voor de bovenste dekken kiezen. Op de heenreis zaten wij op dek 5 en dat was toen het ‘s nachts op open zee flink waaide wel wat onrustig. De golven sloegen af en toe tegen het raampje. De terugreis op dek 9 was een stuk beter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dewii, Laura82 en 59 bezoekers