Waarschuwing hond Noorwegen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:38

Er blijken 7 honden daadwerkelijk dood te zijn, 3 daarvan wordt nu autopsie op gedaan. Er zijn wel ruim 40 honden ziek.

Gisterenavond / nacht zijn vijf gevallen in een keer gemeld vanuit Zweden, deze honden zijn (nog) in leven.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:25

KarmaChansy schreef:
7 al echt erg :( ja die in Blå Stjärnan is van hier vlak bij laten we hopen dat het hier bij blijft!

edit: ik kreeg een link met een directe bron misschien wel fijn om te delen hier

https://www.vetinst.no/dyr/smadyr/akutt ... RE8DStLN3E


Die zag ik ook voorbij komen in de agility groepen ja! Met het WK om de hoek in Finland is dit echt een ramp.

Toen ik het gisteren las moest ik nog aan je denken, vreselijk ook dat het zo kortbij is! Sterkte!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:42

Las dit net.

Citaat:
UPDATE! UPDATE! UPDATE!
OFFICIAL STATEMENT AND DECISIONS ABOUT THE SITUATION IN NORWAY by the NKK dated on the afternoon 09.09.2019.

The situation in Norway is still serious. The Norwegian Veterinary Institute and the Norwegian Food Safety Authority are working continously to try to find the background and triggers for the disease. This is what we know so far and our action for the moment:



-- Approximately 25 dogs are dead. It is not confirmed that all died from the same disease, but the symptoms appear to be comparable. Reports on sick and deceased dogs are coming in every day, so the situation is still ongoing.
--There is currently no conclusion as to what causes the disease.
--The symptoms are as in last week: heavy bloody diarrhoea with blood, escalating rapidly. Some dogs have been vomiting, but not all.
--The Norwegian Veterinary Institute and the Norwegian Food Safety Authority have performed autopsies on 10 dogs. Latest news (today 15:30): 6 of the autopsies + test from one surviving dog shows the bacteria Providencia alcalifaciens. They will continue with several autopsies and other tests to try to reach conclusions about the causes.
--The advice from Norwegian Veterinary Institute and the Norwegian Food Safety Authority is still to avoid contact between dogs, in case the disease is contagious.
--The Board of the Norwegian Kennel Club has this afternoon decided that all shows, trials and competitions (held in Norway) are cancelled this week, until September 16th
--The Board also decided that NKK will not send national teams to FCI Championships until further notice.
--The Board’s recommendation is that our members do not attend official activities abroad.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:43

XxDiandraxX schreef:
Zoe_97 schreef:
De Hondenshow in Maastricht bant alle honden uit Noorwegen op de show eind september. Over honden uit buurlanden gingen ze nog in overleg.

Een nadeel, als de honden al in nederland zijn en pas aan de deur geweigerd worden zitten we alsnog met de gebakken peren. Dus ik hoop dat de eigenaren uit noorwegen zelf hun verantwoording nemen en het land niet verlaten...

Wat ik las grijpt de "ziekte" (want ze weten nog niet wat het is) snel om zich heen en heeft het een heel snel verloop. Nadeel van antibiotica is toch wel dat dat een paar dagen nodig heeft (of in geval van injectie paar uren) om volop te werken en dan moet je ook gelijk een AB hebben waar de ziekte gevoelig voor is.


Ze zijn vanuit de RvB niet welkom in NL.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:44

Oh jongens, dat is écht niet best...


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:52

Levita schreef:
Het WK Agility gaat tot zo ver wel door en dat wordt in Finland gehouden dit jaar. Er zijn wel een aantal deelnemers die zichzelf terug getrokken hebben van deelname.

Ik weet niet of ik gegaan was.... echt doodeng dit!


Ik zou niet gegaan zijn. Afgelopen weekend nog met Max erover gehad, en die zat toen nog in dubio.

Ergens vind ik het ook teleurstellend dat NL ervoor kiest om zonder voorzorgsmaatregelen toch te gaan. Een deelnemer traint samen met ons, dat vind ik toch ook wel spannend. Je weet nooit wat ze mee terug brengen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:10

Ik lees dit net in een groep op FB, ik ben normaal echt super nuchter in dit soort dingen. Maar ik begin toch wat spoken te zien geloof ik...


[ img ]


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:20

Amandavd schreef:
Maar deze dieren hebben nauwelijks bloed bij de ontlasting terwijl de dieren in Noorwegen juist erg bloederige ontlasting hebben.


Ligt eraan, enkele overleden honden hadden slechts enkele 'druppen' erbij.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:17

Zag dit net voorbij komen...


[ img ]


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:20

Amandavd schreef:
Welke omgeving is dat? Heeft de DA dat bevestigd? Dat het gaat om de Noorse ziekte?


Dat heb ik dus ook gevraagd, tot op heden nog geen reactie.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:58

Hannanas schreef:
Ben benieuwd of het dezelfde bacterie is.
Denk dat het een fout begrip van de eigenaar is om het over het Noorse virus te hebben.


Zei ik ook al, maar toch deel ik het liever één keer teveel dan één keer te weinig.

Aangezien dit niet van een officiële bron komt is het logisch dat je het niet zomaar moet aannemen. Maar zoals gezegd, een keer teveel dan te weinig... :j

Het bericht speelt zich trouwens af in Duitsland.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mvdende, nuscaniels, petje86, rider en 66 bezoekers