Reiservaringen voor unieke wereldreis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:49

Ik denk ook, zoals hierboven is gezegd, je vooral moet gaan reizen voor jezelf. En niet voor anderen. Ik heb in 2017-2018 een wereldreis gemaakt, grotendeels alleen. In eerste instantie wilde ik ook veel delen en laten zien, maar ik ben daar van teruggekomen. Ik ben juist extreem geminderd in het gebruik van social media en beter ga nadenken over waarvoor ik dingen doe. Op reis gaan met de intentie om mooie plaatjes van anderen te schieten is niet prettig denk ik...

Ik heb de volgende landen aangedaan tijdens m'n reis:

Sri Lanka (1 maand) - Java, Indonesië (3 weken) - Koh, Tao en Bangkok, Thailand (2 weken) - Bali en Lombok, Indonesië (1 maand) - Kuala Lumpur, Maleisië (5 dagen) - Palawan, Coron Island en Manilla, Filipijnen (1 maand) - Colombia (2,5 maand) - Peru (5 weken) - Bolivia (3 weken) - Chili (1 week).

In 2016 ben ik met de Transsiberie Express geweest (1 maand), waar je uiteindelijk uitkomt in China, vandaar naar India en Nepal (1 maand) en tenslotte New York en Boston (1 maand).

Kijk vooral naar landen die je trekken, waar je je prettig bij voelt. Zuid-Amerika is niet altijd aan te raden omdat je op sommige plekken toch een aardig woordje Spaans moet kunnen spreken. Je kunt er ook voor kiezen (zoals ik) om bijvoorbeeld een taalcursus te volgen en dan verder te reizen.

Mijn top drie mooiste landen zijn momenteel: 1. Mongolië, 2. Colombia, 3. India/Sri Lanka

Ik heb een open ticket gekocht naar Sri Lanka toen ik m'n wereldreis startte, en van daar steeds weer doorgepland. Ik had ook geen einddatum. De Transsiberie/India/Amerika reis had ik wel gepland en daar stond redelijk veel vast, dat was m'n eerste keer voor langere tijd in het buitenland.

Mijn vriend en ik willen over 1,5 jaar samen op wereldreis. Ons plan is om dan een groot deel van Afrika te doen (Madagaskar, Réunion, Tanzania, Zuid-Afrika, Namibië), daarna via het Iran of Egypte naar Australië. Maar die plannen zijn nogal vaag zoals je ziet! :D

Doe wat goed voelt, lees je lekker veel in en geniet! :)
Laatst bijgewerkt door Picassox op 27-08-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:38

Echt vette bestemmingen hoor, Hawaï, Afrika, Nieuw-Zeeland, Malediven, Behama’s, Canada, Amerika, Malediven... Maar echt heel erg kostbaar. Dromen is natuurlijk prachtig, maar weet je al wat je ongeveer kunt gaan sparen daarvoor?

Een wereldticket kun je boeken via Kilroy. Deze verkopen voor 1000 tot 8000 euro een ticket waar je een x aantal bestemmingen mee kunt bezoeken. Ze zeggen dat dit vaak goedkoper is, maar ik vond dat dit de vrijheid miste waar ik juist zo naar op zoek was. ;)

Om terug te komen op je vraag over het financiële plaatje: kijk eens op www.reismeisje.nl, zij heeft een wereldreis gemaakt (let op: met vriend of partner is altijd goedkoper omdat je veel kunt splitten!) met haar vriend en was €50.000 euro pp kwijt. Zij heeft wel Bora Bora, de Bahama’s en Frans Polynesië onder andere aangedaan. Peperdure bestemmingen dus!

Ik heb - zoals je zag - een stuk ‘goedkopere’ wereldreis gemaakt. Vergis je niet in het geld wat je van te voren kwijt bent aan verzekeringen (€800), een goede backpack (€200), een multifunctionele winter/regenjas/trui in een (€360 van de North Face, kan mogelijk goedkoper?), handigheidjes voor in de backpack (€100 zoals packingcubes, waslijn, shampoovelletjes, etc etc.), inentingen (€400), visa (€250 in mijn geval maar is voor sommige landen veeeeel meer!), etc. Dan heb je op reis te maken met slapen, eten, vervoer en excursies. In Azië en Zuid-Amerika heb je redelijk goedkope accommodaties om te slapen, maar op de plekken die jij noemt niet bepaald. Ook eten is per land heel wisselend. Je kunt per land googlen op ‘dagbudget’ om een inschatting van de dagelijkse kosten te maken, vaak is dit exclusief excursies en vervoer. Hoe sneller je reist, hoe meer je betaald voor vervoer vaak. Ook excursies zoals bij mij bijvoorbeeld Machu Picchu (€500), vulkaan Rinjani beklimmen (€180), duiklessen en brevet halen (€250), Spaans leren (€120), zoutvlaktes Bolivia bezoeken (€165) tikken flink aan in zo’n dagbudget. Verder is vervoer een moeilijk ding: ik probeerde zoveel mogelijk taxi te vermijden, nachtbussen te nemen om een nacht in een hostel uit te sparen, enzovoort. Vervoer is heel erg afhankelijk ook van je reisstijl en tijd, maar ook zeker niet goedkoop... Dingen waar je van te voren niet aan denkt (ik in elk geval niet), is dat je overal ter wereld water moet kopen, dus ook je drinken niet gratis is.

Ik kan je een indicatie geven van wat mijn wereldreis me heeft gekost, maar weet daarbij dat ik:
- voorafgaand alle spullen al had van de reis ervoor
- een makkelijke en goedkope reiziger ben, ik slaap zo goedkoop mogelijk en eet rustig een appel en een banaan ergens langs de weg als lunch. Daarbij heb ik welgeteld 1 wijntje en 10 biertjes dat hele jaar op en heb dus amper alcohol gedronken, een bewuste keuze om ook de kosten wat te drukken.
- onderweg veel stress om geld heb gehad omdat ik niet wist of het goed zou komen (je hebt immers tijdens zo’n reis ook 0,0 inkomen)
- sommige dingen heb moeten laten vanwege het geld, zoals een bezoek aan de Malediven waar ik ‘maar’ €100 euro vandaan zat, vergeet alleen niet dat het dagbudget daar al gauw €100 tot €200 per dag is en ik vond dat niet zo tof in m’n eentje :D

Mijn kosten van eten, drinken, vervoer, excursies en losse vliegtickets kwamen op zo’n €20.000 totaal.

Ter vergelijking, de reis van 3 maanden Transsiberië Express, India/Nepal en een maand Amerika kostte me zo’n klein €10.000 euro (sneller reizen + duurdere bestemmingen).

Verder ben ik zeker eens met wat hierboven gezegd wordt: het gaat geen aaneenschakeling van hoogtepunten worden. Je bent vaak moe, lange reisdagen (20 uur+ in de bus is niks voor sommige landen), moet op je geld letten, komt wellicht in onhandige of onveilige situaties, wordt ziek, wordt bestolen/backpack kwijt, enzovoort. Wees op dat soort dingen goed voorbereid en verzeker je goed. Zorg ervoor dat al je documenten ook online te vinden zijn en dat je bijv een ketting of armbandje draagt met een noodnummer.

Reizen is fantastisch, maar het is geen vakantie :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:04

En ieder zo z’n ding inderdaad! Ik vond het juist een fantastisch avontuur om zo lang weg te zijn en heb voor m’n gevoel niets hoeven ‘te laten’, maar wel heel bewuste keuzes gemaakt qua land. :)
Laatst bijgewerkt door Picassox op 28-08-19 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:36

Ook dat is heel persoonlijk! Ik vind dat ik niets heb hoeven laten: ik ben heel veel vulkanen opgeweest, boottochten, walvissen spotten, jeepsafari’s, paragliden, parachute springen, paardrijden, jungle en Amazone tours, sushi eten + wijn drinken; ik heb alles gedaan wat ik wilde! Maar weloverwogen beslissingen gemaakt en niet iedere avond steak gegeten ;) Nou moet ik zeggen dat dat in veel landen dus niet mogelijk is, zeker wanneer je het binnenland in trekt om zo luxe te eten, ook wíl je ervoor betalen. Ik vind het juist wel iets hebben om met de bevolking mee te gaan en te kijken waar zij bijvoorbeeld eten. Ik denk dat er tussen noedels etende en goedkope rum drinkende backpackers en de reisstijl die jij beschrijft ook wel iets tussen zit. Ik vind dat ik heel unieke, bijzondere en lokale ervaringen heb gehad zonder écht op een houtje heb moeten bijten. Want ik dronk prima Starbucks koffies als ik daar zin in had, maar ging niet bij elke shoppingmall los in de H&M nee. Dus ook daarin zitten keuzes! :) Een lange reis brengt je erg veel en je komt jezelf vaak tegen ;)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:50

Sakura789 schreef:
liesJ schreef:
wat wij anders hadden moeten doen:
Onderweg direct het fotoboek maken en reisverslagen schrijven. We zijn allang terug en nog steeds niet gemaakt. Dat doe ik de volgende keer direct aan einde van de dag. Zodat je thuis direct kan bestellen.


Tip: Polarsteps nemen. Kun je vrij eenvoudig een kort verhaaltje posten met wat foto's (trouwens als je een wereldreis wilt maken, kun je hier ook goede tips vandaan halen). Ook kunnen achterblijvers je makkelijk volgen waar je zit op de landkaart. Je kunt het ook prive houden, maar het is handig in gebruik en makkelijk bij te houden! Als je een goede telefoon hebt, dan kun je ze ook een fotoboek laten maken, is echt heel makkelijk.


Ik heb beide gedaan tijdens m’n wereldreis! Polarsteps per 4 á 5 dagen ongeveer om vrienden en familie up to date te houden of om te melden dat ik de jungle in ging en bijv een week geen bereik had ;)

En heb de fotoboeken gemaakt tijdens m’n reis; had het offline fotoboek programma van Albelli op m’n kleine 11 inch laptopje dus in de vele wachtuurtjes bij bushaltes, vliegvelden etc. maakte ik m’n fotoboeken! En bij thuiskomst lagen ze op de deurmat! Echt een aanrader inderdaad! :)


Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:50

Zuid-Amerika is heel gaaf en prima alleen te doen - vond ik. Ik heb in totaal 5 maanden in Zuid-Amerika gespendeerd (Colombia, Peru, Bolivia en Chili). Ik denk met een goede voorbereiding en logisch nadenken is het niet 'gevaarlijker' dan de meeste andere landen.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:57

Mooie plannen! Al enig idee wat voor een budget je tegen die tijd hebt? Want ik schat dat 25.000 euro toch een minimum is voor deze bestemmingen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kidde, Susan88 en 72 bezoekers