Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:42

Hoort IJsland bij Scandinavië? Ik geloof dat de meningen verdeeld zijn.
In ieder geval ook hier milde (nacht) vorst, en de bergtoppen zijn een beetje besneeuwd.
Wat mij betreft mag de echte winter nog even op zich laten wachten;we missen nog 4 ooien met hun lammeren, op zich niet ongewoon voor deze tijd van het jaar.


Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:09

kirri schreef:
Ik vind van wel :Y) maar thats just me haha

Hoe werkt dat met lammeren gaan ze ook in de groep met leeftijdgenootjes? of blijven ze lang bij moeders? Ik weet er niet veel van vandaar mijn vraag :)

Hier ook al nachtvorst :j ik kijk echt uit naar de winter, hoewel hier niet altijd sneeuw ligt. Ik wil karma graag aan het werk zetten in de sneeuw dat vind ze toch net leuker :))

Ze worden in mei geboren, en als ze een week of twee, drie oud zijn worden ze met hun moeders losgelaten en wandelen het hoogland op. Daar brengen ze de zomer door, en worden in de herfst verzameld en naar huis gedreven ( leve bordercollies, en ijslandse paarden). Zowel de ooien als lammeren zijn gemerkt, zodat je je eigen van die van de buren kan onderscheiden.
Ze worden nu geslacht, in september en oktober, op diegenen na die uitgekozen zijn productie ooi te worden.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:14

Maris schreef:
Ook welkom hier ! Over de sundace ranch ging het op de vorige pagina hier geloof ik.

Als je in Scandinavie gaat wonen, moet je dan ook een taalcursus doen ?

In IJsland moet je een taaltoets afleggen als je staatsburger wil worden.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:37

Quir schreef:
Så mycket snö. <3
[ [url=m/B0NIQC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Það er ekki mikið snjór à okkar mælikvarða... :D
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 17-01-18 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 01:19

Þið byrjiðið, ekki ég!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:18

Sharani schreef:
Kuggur schreef:
Þið byrjiðið, ekki ég!


Mogen we ook nog een vertaling? :?
Als mijn kinderen onleesbaar schrijven noemde ik dat altijd Russisch maar ga dat vanaf nu IJslands noemen :')

"Jullie begonnen, niet ik".
Ijslands is niet de gemakkelijkste scandinavische taal ( ook niet de moeilijkste, fins... %) ), maar als je er een beetje in bent gekomen best te doen. Vooral als je niet te perfectionistisch bent wat betreft correcte grammatica, niet makkelijk die foutloos te krijgen ( maar gelukkig geldt dat óók voor de inboorlingen).
Momenteel heeft mijn dochter te veel lol me te corrigeren ( helpt wel consequent nederlands met haar te blijven praten).

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:09

Maris schreef:
Gekke vraag weer van mij, maar hier duiken overal de sneeuwklokjes uit de grond. Zijn die er in Scandinavie ook ?? Of vinden sneeuwklokjes het te koud in het hoge noorden ?

Hier groeit niks in januari, ook geen sneeuwklokjes.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:33

quera schreef:
Zou het er niet op gokken en gewoon daar kopen.

Ook wijn is daar gewoon te halen( wel heel duur :+ ) net als alcohol om te mixen. Je moet hiervoor wel bij de slijterij zijn en niet in de supermarkt. Bier kan je wel gewoon in de supermarkt halen.

Weet je dat zeker? Hier in IJsland is bier ook alleen in de "rikið" (staatsslijterij) te krijgen.
In de supermarkt alleen alcoholvrij/arm bier te krijgen ( tot 2,25% of zo).

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:44

Quir schreef:
Grote bosbranden hier... Helicopters vliegen af en aan, gelukkig nog niet super dichtbij (ca 20/30km), maar met deze extreme droogte (en hitte met zeer lage luchtvochtigheid en wat wind)...

En hij is binnen: "om krisen eller kriget kommer"
[ [url=m/wLG9Au.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zweedse doemdenkers.... _O-

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:33

Vreemd genoeg geen stekende muggen hier op IJsland.
Hoop dat dat zo blijft.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:06

Lekker warm hier, althans voor ijslandse begrippen. Zo'n 20 graden momenteel.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:43

Inderdaad, het went. Maar in mijn geval is het effect dat ik er niet aan moet denken weer in Nederland te moeten wonen....

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:25

Varekaj schreef:
Ik zou een hond nooit los laten meelopen, altijd aan een lange lijn. Deed ik met mijn herder ook.

Hier 14 graden en zon maat best frisse wind. We gaan nu nog even frisbeegolf proberen :D

Je weet dat huskies over formidabele trekkracht beschikken, ik krijg een visioen van een persoon die met een grote boog uit het zadel gesleurd wordt omdat haar huskie een hert in het oog kreeg.... _O-

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:38

Ik rijd met mijn bordercollies los. En hier in IJsland lopen schapen in de lente/zomer vrij overal rond.
Ze zijn daar goed op te trainen.
Ik denk dat dat met huskies een stuk moeilijker is; een bekende van me hier in het dorp heeft het opgegeven met de zijne nadat die uren verdween, achter een kudde rendieren aan. Ze hebben hem met een moterslee moeten halen. Hij was tenminste niet snel genoeg er één te pakken te krijgen. Hij was overigens niet te paard onderweg.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-06-18 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:28

A_nouk schreef:
Het kwalijke rondom al de natuurschoon vind ik ook echt wel het toerisme.. het is echt niet normaal hoeveel boten en bussen er af en aan die gletsjers (en andere bezienswaardigheden) rijden. Ik heb het verbazing af gekeken...

Ironisch... ;)


Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:14

wendely schreef:
Er gaan geruchten rond dat het iets kan zijn wat in Vom voer/vlees zit.

Ik heb een bericht gelezen dat de gestorven honden zo variabel waren in hun dieet dat het zeer onwaarschijnlijk is dat voer een rol speelt in deze epidemie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Boheme, brennie85, Castilja, Emilihihihii, inge_romeo, josien_m_, L_Flo, runnerfan, Varenka en 62 bezoekers