Ierland 2019

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:30

Berdien schreef:
De Ierse wegen zijn, zeker als je van de doorgaande wegen af bent, écht anders dan de Nederlandse wegen. Verkijk je daar niet op. Dat hebben wij wel een paar keer gedaan, en na een paar uur in de auto ben je er echt wel een keer klaar mee. Want het zijn slechte wegen, er wordt idioot op gereden en daar rijden is inspannender want... je rijdt ook nog eens links.

Achter elke bocht is de kust weer anders. Wij hebben in twee weken de noord/noordwest-kust gedaan en ik heb me geen seconde verveeld. Het is zó mooi daar <3


Of mensen die elkaar al lang niet gezien hebben die doodleuk op de weg stoppen om even bij te kletsen. Of 100 schapen op de weg zonder intentie om ergens anders te gaan schapen.

En Donegal is zo mooi en ongerept. De kust, maar ook het binnenland. Love it! Maar ik ben dan ook dan van noord-Ierland en het noorden van ierland. ;)


maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:02

Ailill schreef:
Evelien_vp schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de tol wegen in Ierland? Ik las ergens dat er soms camera's staan die je auto lezen en dan moet je een bedrag betalen ten laatste de dag erna? Iemand enig advies hierover voor Ierland leeks?
Noord Ierland heeft geen tolwegen, in de Republiek Ierland wel. Vaak werken ze met hefbomen, daar moet je dan direct bij het tolhuisje betalen. Uitzondering: M50 (ringweg rondom Dublin), daar werken ze inderdaad met een foto-systeem. Belangrijk is dat je de tol, uiterlijk, de volgende dag voor 20:00 uur betaald. Dit kan bij de aangegeven Payzone-punten, via LoCall (1890 501050) of online (https://www.eflow.ie/).

Ook is het niet heel slim om met een Nederlands kenteken door Noord Ierland te gaan rijden, bewoners willen nog weleens denken dat het om Britse auto's gaat en kunnen je auto bekogelen, al komt dit niet vaak voor, toch hoor ik (zeker de laatste tijd) meer verhalen (Brexit).


Ik vraag bij de rental company altijd expliciet om noord-Ierse kentekens, die zijn anders dan de Engelse (andere combinaties), want ze komen beide voor. Maar met een Engels kenteken ga ik niet parkeren in Falls in Belfast, dan kan ik er maar kort van genieten.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:37

De cliffs of Moher zijn gaaf met storm! Geen mensen en waanzinnige luchten en zeeën!

Nederlands kenteken in Noord-Ierland gaat wel, als ze een beetje opletten zie je het verschil zeker. Een Engels nummerbord gaat niet in alle wijken en townships goed.

Nu met de brexit is de situatie best wel gespannen aan het worden. Ik hou mijn hart vast. Ik heb het de afgelopen 20 jaar echt steeds rustiger zien worden, maar taferelen als in Derry doen mij terugdenken aan tijden lang geleden.


maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:37

Je komt langs een aantal plaatsen waar ik een heleboel mooie herinneringen aan heb. Wanneer je van wandelen houdt dan zou ik zeker in de Mourne Mountains Slieve Donard beklimmen. Een beetje afhankelijk van je ervaring met wandelen, de tijd die je hebt en het weer zijn er twee mogelijke routes. De eerste is om Slieve Donard te beklimmen via de Glen River. Een super mooie wandeling met als bonus dat je gewoon kan vertrekken vanaf de parkeerplaats in Newcastle. De tweede optie is om niet weer dezelfde weg terug te gaan, maar om via Bloody Bridge terug te lopen. Deze wandeling duurt alleen wel aanzienlijk langer en is niet aanbevelenswaardig bij slecht weer. Bij Bloody Bridge aangekomen bel je voor een taxi die je voor een paar pond weer naar Newcastle brengt.

Nog een hele mooie wandeling is om het coastal path te volgen bij de Giants Causeway in het noorden van Ierland.

In Derry zeker een tour doen die verteld over Bloody Sunday.

En Belfast zou ik zeker wel bezoeken! Belfast is niet bijzonder mooi, maar het heeft wel een bijzondere geschiedenis die nog heel actueel is.

Mocht je nog in de buurt van Galway komen dan is Galway zelf echt wel een heel schattig plaatsje en er omheen liggen de Burren en de Cliffs of Moher. Beide het bezoeken waard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, ardanwan, Boedha_1981, Brandje_04, fohadie, KleinBoefje, purny, Zeeuwsemeid en 75 bezoekers