Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:15

Toen wij vorig haar in Noorwegen waren sprak mijn vriend ook gewoon doodleuk Zweeds met iedereen :+ Het lezen en schrijven gaat me redelijk goed af, en met mn zweedse les gaat het spreken ook langzaam steeds beter :j


Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:01

Hier ook geen sneeuw, wel een heeeel mooi laagje frost op de bomen <3
[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:17

Valt wel mee, we rijden vaak op harde boswegen dus die zijn altijd hard en egaal. We hebben gister zo'n 25 km gedraafd, we hebben enkel niet zo veel kunnen galloperen als normaal. De paarden zijn er ook aan gewend om hier op hardere grond te lopen :j Ik rijd bij een endurance ruiter en ze blijven eigenlijk bij elk weertype gewoon doorrijden zolang het veilig blijft natuurlijk :)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:10

Dat is eigenlijk best wel laat dat 't donker wordt in IJsland, zitten ze daar in een andere tijdszone? Hier gaat de zon alweer om 3 uur onder, maar op 't moment lijkt 't meer alsof de zon helemaal niet op komt omdat het zo ontzettend bewolkt en regenachtig is de laatste paar weken. Echt een tegenvaller elke dag weer als 't om half 3 al begint te schemeren :o

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:19

Hier ligt een mooie laagje sneeuw. Vandaag voor het eerst in de sneeuw in het bos gereden, dat was me toch zo tof! Goed beslag en ervaren paarden dus we hebben zelfs kunnen galloperen :wow:

Ik ben met de kerst bij m'n ouders geweest, met de realisatie dat ik na een paar dagen toch wel weer heel graag terug naar huis wou. Een goed teken dat ik 't hier goed naar m'n zin heb! Ik woon nu ook al bijna een jaar hier en zo onderhand is alles rond en kan ik nu eindelijk m'n leven leiden hier. Ik heb ook nog even een 2018 ITP gemaakt, want wát een tof paardenjaar was het met hele mooie mogelijkheden!

[EJL-ITP] Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:37

Stockholm is inderdaad niet zo interessant in de winter imo en al helemaaaal niet na de kerst :+ In de zomer vind ik Skansen altijd superleuk en lekker even met de ov-boot voor 20 kr over de rivier boten voor een uurtje :)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:48

Anneliec Erikson is de enigste professionele endurance ruiter van Zweden, in de zomer gaat zij ook veel naar het buitenland wat natuurlijk tof is. Ik rijd zelf bij Josefin Blom Lugn, zij rijd semi-professioneel omdat de endurance wereld erg klein is. Zij doet ook veel aan NH, maar ik weet niet of haar stal groot genoeg gevonden kan worden voor een stage.

Ik heb zelf in Estland stage gelopen bij een fokkerij van Akhal Tekes, midden in het platteland en de eigenaren zijn zelf dierenarts en CEI *** endurance vets, wat het toch wat anders maakt dan je standaard stoeterij. Toen ik er was was helaas de eigenaar erg druk met haar eigen PhD waardoor ze mij niet zo veel kon begeleiden en bijv de jonge paarden inrijden, maar dat kan nu natuurlijk wel heel anders zijn :)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:44

Haha sorry als groot endurance liefhebber en groom gaan er direct belletjes rinkelen bij ‘t woord endurance :+

Ik ben dit weekend in Dalarna (dus ook voor een endurance rit haha) en wauw wat is het mooi hier zeg! Veel sneeuw, hoge heuvels en grote meren. <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:52

Hier ligt een mooi laagje, durf niet echt te zeggen of het veel of weinig is voor deze tijd :+ Ik heb zo'n 3 weken terug schaatsen gekocht en vorige week er eindelijk op geschaatst en heb 't aardig te pakken! Heb in NL nooit echt geschaatst maar ik vind 't nu erg leuk :D Tot nu toe enkel op de schaatsbanen van de scholen geschaatst (hobbel hobbel door de hockeyers heen) maar als m'n vriend het ook snel 'n beetje kan dan pakken we binnenkort de bus om op 't grote meer te gaan schaatsen, want dát lijkt me toch zo gaaf!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:49

He KC wat een rot situatie zeg... hopelijk vind je ze snel :(:)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:14

Ohhhhhh wat is Lux leuk <3 <3 <3

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:41

Zeg dat nou niet :/ Wil heeeel graag een hondje, maar nu geen tijd & geld voor, plus dat ik m'n vriend nog even over moet halen én we geen huisdieren mogen houden in ons huidig appartement. Je kan 'm zeker niet aanhouden voor een paar jaar hahaha

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:44

_O-

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:45

Hier hebben we al 1.5 een heeeele fijne week lente gehad met temperaturen rond de +10, maar volgende week weer kouder en inderdaad sneeuw in de voorspelling. Niet grappig, het is zó fijn om weer warm weer te hebben!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:21

Nou, als je met de tent gaat en het budget laag wilt houden lekker de natuur op gaan zoeken en wild kamperen! Echt 't mooiste en puurste wat er is imo :D

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:01

Daar zijn wij geloof ik ook heen geweest toen we naar Flåm waren, we waren niet echt voorbereid op een waterval dus ik had gewoon all-stars aan, en oh wat was 't modderig :')

Pinnen met een Nederlandse pas is inderdaad geen probleem, je betaald geloof ik iets van 1% extra aan conversie maar ik heb in een half jaar tijd problemen gehad met mijn NL pas. Dat was in Engeland wel anders :+

Wij hebben besloten om dit jaar niet naar het buitenland op vakantie te gaan, maar lekker in Zweden te blijven en ergens te gaan (wild)kamperen. Heeft iemand tips over het krijgen van veilig drinkwater tijdens het backpacken? Is het echt zo simpel als gewoon eventjes koken?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:33

Het verschilt wat ja, mijn vriend met Swedbank kon niet overal pinnen, maar ik heb met mijn Nordea kaart nog nergens problemen gehad. Maar voor deze reden heb ik nog wel even m'n NL bankrekening open gehouden!

Weisje, goed te weten dat het relatief veilig is. Vind wildkameren heerlijk maar je wilt toch wel een zekerheid van water hebben, en je kan natuurlijk ook maar zoveel meesjouwen als je te voet bent :j

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:21

Ja hoor je kunt hier geloof ik gewoon wel een krop rode kool kopen. Stoofvlees zullen ze bij de grotere ICAs ook wel moeten hebben, die zijn best heel uitgebreid.

Ik ben weer terug op weg naar huis van een weekend wedstrijden in Halmstad, altijd leuk om zo op wedstrijd een heel ander deel van het land te zien! Halland lijkt wat dat betreft best wel op Holland :+ plat, winderig, windmolens en heeeel veel landbouw.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:27

Oh, ik vond de brug nou niet zo interessant. Wij hebben 'm gereden omdat we niet vast wouden zitten aan de tijden van de ferry - maar ik reed dan ook niet naar Zweden voor vakantie. Vond 't eerder eng op de brug want als je vanachter zo'n pilaar komt, komt er ineens een hele sterke windgust aanzetten en je word dus elke kant op geslingerd :oo

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:45

Glad midsommar *\o/*

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:06

Jazeker :j In de stad is hier eigenlijk niks te doen en alles is ook twee dagen dicht, maar op een paar plekken rondom word het gevierd met dansen, muziek, hapjes etc. Vorig jaar waren mijn ouders hier en zijn we naar Skansen (grooooot outdoormuseum in Stockholm) geweest. Dit jaar gaan we een nachtje wildkamperen :)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:43

Ohhh prachtig <3
Stuur je wat zon deze kant op? Het is hier al dagen druilerig en grijs. Koud zelfs met net aan 13 graden. Hallo, zomer?????

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:36

Het is in Duitsland altijd druk, lijkt wel alsof ze altijd overal aan de weg werken :')
Zolang je niet met een ferry mee hoeft zou ik me er niet te druk om maken en zien waar 't wel of niet rijd. :)


Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:19

Je krijgt dan waarschijnlijk geen personnummer tenzij je stagebedrijf dit voor je wilt regelen, maar voor zo’n korte periode is het ook niet echt nodig denk ik. Ik heb als exchange student (6mo) ook zonder personnummer geleefd en ondervond er geen problemen mee :)

Ik ben in die tijd ook niet officieel verhuist en ben dus ingeschreven gebleven op m’n ouders’ adres.

Als je betaald gaat krijgen moet je uiteraard wel een personnummer hebben (voor je taxes) en evt een zweedse bankrekening. Hiervoor heb je ook een zweedse id kaart nodig bij de meeste banken en die kan je aanvragen nadat je je pers nr hebt. Deze dingen kan je alleen in zweden zelf doen, dus als je nu bij je ouders in ‘t vakantie huis bent zou ik daar gebruik van maken :D

Hetgene waar je heen moet is Skatteverket, dat is de zweedse tax agency maar die regelen zowat alles heb ik het idee. Elke kommun zou een skatteverket moeten hebben. Trek hier wat tijd voor uit want hier in Uppsala zit je rustig 2 uur te wachten voordat je aan de beurt bent, ik gok dat dat in Stockholm niet veel anders zou zijn. Het kantoor sluit om 4 uur maar om 2-3 uur gooien ze de deur al dicht om alle wachtenden af te werken.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:22

-9 is toch niet zo koud, zeker niet voor het noorden. Hier is het al de hele winter ‘nederlands’. Alleen maar regen regen regen. We hebben tot nu toe zo’n 3-4 dagen sneeuw gehad :+

Het zweedse leven gaat ontzettend goed op het moment - alles lijkt eindelijk op z’n plek te zijn gevallen. Ik heb laatst een grönt kort cursus gedaan (in het zweeds!) om wedstrijden te mogen rijden, en die heb ik gehaald! Best wel even een trots momentje :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleur_Laura en 75 bezoekers