Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:05

Oh ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb hem al een poos en was vergeten dat ik ooit borg heb betaald voor dat blokje in de auto. Maar er zit inderdaad geen abonnement aan vast.


Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:44

Ohhh mooi!! Over precies een week ga ik ook weer naar IJsland *\o/* -

En het noorderlicht? Heb je dat al gespot?

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:02

Ik ben een paar dagen op ijsland voor werk, en na een borrel bij Harpa besloten ik en mijn collega's om terug naar het Hilton te lopen ipv. de transfer te nemen, en dat bleek een erg goed idee. Heel mooi noorderlicht in Reykjavík!

[ img ]

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:16

Nadir, Fotevikens museum is leuk om te bezoeken vanuit Malmö.

In Tromsø heb je de meeste kans op Orka's in oktober/november. Je moet er dan wel een flink stuk voor varen, de orka's zijn niet meer zo dichtbij als ze eerder geweest zijn.
Rond Svolvær zijn ze ook niet meer, dus de enige goede walvissafaris op de Lofoten/Vesterålen vertrekken vanuit Andenes.
Of daar nu orka's zijn weet ik niet.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 06:38

Flåm is inderdaad mega toeristisch!
Als je zin hebt om lekker even te bewegen, kan ik je aanraden om een fietsjes te huren in Myrdal. Je gaat dan met de Flåm trein omhoog en suist dan op de fiets weer naar beneden. Op de ralarvegen naar beneden is geen autoverkeer.
Wil je sensatie, ga dan met de zipline en fiets naar beneden! Vanaf Vatnahalsen kun je met de zipline een heel eind naar beneden (doodeng :') ), je fiets sturen ze gewoon aan de zipline achter je aan, en dan fiets je vanaf het eindpunt terug naar Flåm.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:44

Je kan met je Maeastro pas inderdaad gewoon pinnen en ook bij de meeste hotels etc. betalen. Cash is vrij ongewoon geworden (zeker in Denemarken) en veel hotels en andere overnachtingsplaatsen zijn cashfree geworden. Pinpas mee en als het kan een Mastercard of Visa.

Andersom is inderdaad waardeloos. In de AH staan ze je met grote ogen aan te kijken, met een Mastercard of Visa betalen? neeeee dan kan hier echt niet!
Ik kan er in Indonesië op het strand een ijsje mee afrekenen, maar boodschapjes betalen in de AH - vergeet het maar.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:52

Kleinere winkels a la, maar AH...Kom zeg. Heb daar ook weleens gestaan met een Visa (Danske Bank), een Mastercard debit (Danske Bank) en een Mastercard credit (SAS). Mijn collega uit Noorwegen kon ook niet betalen, en dat midden in Amsterdam :')
Eerst naar de pin en daarna terug om de voorraad hagelslag en rookworsten op de halen :P

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 06:42

Er zitten geen honderden mensen in een touringcar, meestal rond de 45. De impact van die 45 in 1 touringcar is minder groot dan als die mensen in 22 auto's zouden rondrijden.

Mensen zijn altijd enorm geïrriteerd over de touringcars en cruiseschepen. Maar deze groep toeristen is maar een heel klein % van het totaal aantal toeristen in bestemmingen als bijvoorbeeld Flåm. Deze groepen zijn wel duidelijk zichtbaar en kunnen prominent aanwezig zijn, maar onderschat de impact van de grote hoeveelheden individuele reizigers niet.
Ook omdat de busgroepen en cruiseschepen zich vaak beperken tot deze toeristische highlights, de impact op deze plekken is dus groot, maar als je naar het totaalplaatje kijkt zijn er maar een beperkt aantal plekken die echt schade ondervinden van toerisme.
Door het toerisme te centraliseren op bepaalde plekken, zorg je dat de rest van de natuur ongestoord zijn gang kan gaan. Totdat de individuele toerist daar komt.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:10

Ik spreek vloeiend Deens, als het nog nodig is :)

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:31

Het artikel hierboven noemt een aantal goede punten, maar er moet ook bijgezegd worden dat Noorwegen ook zelf deels schuld heeft aan massatoerisme. Het eindeloos promoten van hetzelfde handjevol bestemmingen als bucketlist, must see of once of a lifetime bestemming. Maar ik ben het er helemaal mee eens hoor, dat het op een aantal plekken echt de spuigaten uitloopt. Maar goed, daar ging dit topic niet over :D

Ik kom net terug na 2 weken Noorwegen! Eenzame toppen beklommen in Møre en Romsdal op bergen waar geen paden zijn en volgens het namenboekje op de top nog maar 50 mensen zijn geweest in heel 2019.
4 Dagen met de rugzak door Rondane getrokken van hut naar hut, ook daar maar een handjevol mensen gezien.
Toen naar de chaos in Stavanger. Ik werk zelf in het toerisme in Scandinavië en wilde nu met eigen ogen zien hoe de situatie daar is.
Ik vond Kjerag en Preikestolen zelf een eitje met al die handige trappen waar het stijl is, kettingen op de rotsen en boardwalks waar het nat is. Ik ben van kinds af aan gewend aan woeste tochten zonder pad :D
Maar het werd mij al wel snel duidelijk dat de meeste mensen aan een tocht begonnen waren, die eigenlijk te hoog gegrepen was.
Ik was om 6 uur begonnen, en toen liepen er een handjevol sportieve types de berg op. Het viel me alles mee. Maar toen ik later weer naar beneden ging begonnen de problemen, tegen die tijd kwamen de slecht voorbereide mensen op gympjes en een camera in de hand, die hadden verwacht dat de Preikestoel/Kjeragsbolten meteen om de hoek lag en uiterst verbaast als ik vertelde dat ze nog minstens 1.5 uur moesten lopen.
Zelf denk ik, laat iedereen hier op deze 2 bergen maar klooien, dan is daar de focus, de trappen en andere hulpstukken. Dan voorkom je dat iedereen in de wilde weg bergen op gaat, waar je echt in de problemen kunt komen.
Ik vond zelf Kjerag en Preikestolen een mooie beleving, maar zeker niet de mooiste tochten in Noorwegen.


Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:38

Maris schreef:
Thokkadisje, doe je dat dan in je eentje ?


Deels. Stavanger was ik in mijn eentje.
Ik heb familie in Noorwegen dus ga graag met hun de bergen in. En ook al kennen ze de omgeving en bergen, er gaat altijd een GPS mee en ieder een rugzak met kleding, eten, noodrantsoen en voldoende water.

Want in deze situatie is het bijvoorbeeld lastig de top te vinden :D
[ img ]

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:51

Trouwens, voor wie nog naar Møre og Romsdal in Noorwegen gaat, goede wandelbenen heeft en een gezond verstand ( :D ) is de app/website stikkut.no erg leuk. Wel helemaal in het Noors maar dat is redelijk makkelijk te vertalen natuurlijk. Hier hier staan leuke wandelroutes die ook in de bergen goed aangegeven zijn. Je kan een kaartje downloaden, er staat informatie over parkeren en de route, etc.
klik
Dit is een initiatief om lokale bevolking erop uit te krijgen :)

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 06:47

In Rondane en op de Dovrefjell kan je mooi wandelen en is niet zo ruig als bijvoorbeeld Trollheimen. Deze plekken liggen wel boven de 1000m en in de winter wellicht erg lastig wandelen... dan moet je de ski's onder binden.

Er waren veel hondjes met een rugzakje op aan het wandelen in Rondane, ze zijn daar ook welkom in de hutten.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:38

Ik stuur vaak deze website door aan mensen die in de winter naar Lapland gaan Klik. Deze aanbieder van activiteiten zit dan wel in Fins Lapland, maar het principe is hetzelfde - laagjes!

In Tromsø krijg je ook bij veel van de activiteiten (bijvoorbeeld husky of sneeuwscooter safari) een overal, wanten en goede schoenen.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:41

Varekaj schreef:
Wij zijn vorig jaar in juni naar Lapland geweest en plannen nu om volgend jaar eind oktober of in november terug te gaan *\o/*
Er is nog niks concreet, alleen dus "bestemming Lapland". Het kan een weekje skiën worden, een 10-daagse met allerhande excursies maar evengoed een cruise. Ergens zou ik dan ook graag terug gaan naar de Noordkaap maar of dat haalbaar is die tijd van het jaar, dat betwijfel ik.


Of je doet t gewoon allemaal :D
Vliegen op Kittliä en dan een paar dagen skiën in Levi. Met de Arctic route bus van Bussring naar Alta, daar stap je aanboord van de Hurtigruten met de excursie naar de Noordkaap. Je vaart mee naar Kirkenes en vliegt naar huis, of vaart mee terug naar Alta of Tromsø en vliegt vanuit daar.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:58

Voor zover ik weet, begint het seizoen eind oktober.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:41

Ziet er prima uit, je hebt inderdaad gelijk dat Google vaak wat optimistisch is, zeker omdat je ook met veerboten zit.

Zo uit mijn hoofd loop ik alleen even tegen het stukje Stranda en Ålesund/Geiranger aan. Stranda ligt hier tussenin dus zit wat vreemd in de reis. Daarnaast is het ook een pittig stuk rijden van Bergen naar Stranda.
Mijn voorstel: Bergen naar Førde of wat verder naar Loen of Stryn.
Vanuit daar via Volda naar Ålesund voor 1 nacht.
Dan van Ålesund naar Geiranger voor 1 nacht (via Stranda). Eventueel met boot van Hellesylt naar Geiranger.

Vanuit Geiranger via Trollstigen naar Dombås. Als je hier wilt overnachten, ga dan voor een superior kamer in Dombås hotel. De standaard kamers zijn echt slecht en de superior kamers hebben een prachtig uitzicht over het dal.

Als graag in Rondane wilt wandelen zou je Høvringen of Mysusæter kunnen overwegen. Dan wandel je zo de natuur in.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 07:49

Independence schreef:
Napie schreef:
Noorwegen. En dan vooral de lijn Oslo-Bergen is het mooiste wat je ooit gezien heb.

En hoeveel dagen moet je daar voor uittrekken? Wij willen namelijk wel graag wandelkilometers maken


Eind februari is misschien niet te beste tijd om wandelkilometers te maken... Dan zou ik liever in de zomer gaan.
Afgelopen zomer ben ik een aantal dagen met rugzak op pad geweest in Rondane national park, van hut naar hut gelopen. Om de kilo's in de rugzak laag te houden, gekozen voor bemande hutten. Super gezellig om 's avonds met de andere wandelaars aan een lange tafel aan te schuiven en ervaringen uit te wisselen.

In Noorwegen moet je wel weten wat je doet, dus goede uitrusting (zeker in februari) en een GPS mee. Het is mij al meerdere keren overkomen dat ik boven in de bergen in dicht mist terecht kom. Dan ben je heel blij met een GPS! En dan bedoel ik een echte, niet 1 op je telefoon. Dan weet je ook zeker dat je op de juiste top staat als je naar een bergtop loopt. Afgelopen zomer waren wij er zeker van dat we op de top waren, maar na een blik op de GPS bleken we 200m onder de top te zitten :+


[ img ]


Ik kom zelf net terug uit IJsland, dat was ook weer geweldig :D

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:43

Ik ben de nep Deen :D

Ik woon sinds 2008 in Denemarken. Begonnen op een 'højskole' en toen blijven plakken.
Ik ben vrij vaak verhuisd.... Eerst een jaar in Rønde op Djursland, daarna 3.5 jaar in Nykøbing F, en daarna in en om Aarhus gaan wonen. Eerst verschillend studentenflatjes in buitenwijken van Aarhus en nu in een dorpje ten zuiden van de stad.

Ik begrijp echt niet dat je Sjælland leuker vindt dan Jylland :P Ik vind Aarhus en Jylland echt veel leuker dan Sjælland en Kopenhagen. Ik voelde mij in Nykøbing F 'opgesloten' omdat het behoorlijk prijzig is om het eiland te verlaten (bruggen/boten).
Ik ben niet echt een stadsmens, maar Aarhus vind ik echt heel leuk. Zo gezellig met al die cafeetjes langs Åen, leuk centrum, moderne stad en veel te doen, en kilometers strand en bos op fietsafstand van het centrum *\o/*

Als je een paard mee wilt dan is Aarhus echt the place to be :D Vele kilometers aan ruiterpaden, je kan hier uren rijden zonder een autoweg/asfaltweg tegen te komen.

Edit: Ik ben hier toevallig terecht gekomen. Ik heb nooit emigratieplannen gehad - ik ben blijven plakken nadat ik eerst een poos in Canada en IJsland heb gewerkt en toen toevallig in DK terecht kwam.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:04

Ga je in het Deens of Engels studeren?

Als je goed Deens wilt leren, zul je de Denen om je heen moeten 'dwingen' Deens te spreken. Het is hier heel internationaal en Denen spreken goed Engels dus ze switchen meteen naar engels als je nog niet zo geroutineerd bent in het Deens.

Zoek ook een hobby waar je Denen ontmoet. Ik heb dankzij de paarden ontzettend veel Deens geleerd en ook Deense vrienden gemaakt. Veel van mijn internationale vrienden hebben vrijwel een bijna uitsluitend internationale vriendenkring omdat het niet makkelijk is om tussen de Denen te komen.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:14

Deens is lastiger uit te spreken dan Noors vind ik zelf, maar verder lijkt het op elkaar.

Als beginner in de Deense taal moet je je vocabulaire strategisch opbouwen - als je het woordje 'nå' onder de knie hebt kun je een gesprek voeren :D

[ img ]


Er zit overigens een logica in tellen in het Deens, volgens de Denen.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:29

In Denemarken heet dat een 'entreprenør', wellicht ook in Zweden?

Oh het is nog vroeg, zover was je al :')

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 06:52

Er is wel een bedrijf met huskytochten daar in de buurt... ik ben de naam kwijt, misschien schiet het me later weer te binnen.

Oktober is wel erg vroeg... Ik was Oktober 2018 in banketstaafå, Haparanda, Kangos en Kiruna, en daar was geen vlok sneeuw te zien. Het Husky seizoen begint vaak pas in December, net zoals in Finland en Noorwegen.

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:02

Floko schreef:
Wij willen na kerst ruim een week richting Scandinavië met de auto. We komen er echter niet uit waarheen precies. Het leukste lijkt ons Lapland, maar dat doen we liever met het vliegtuig en vliegen wil ik nu met corona niet. Hebben jullie suggesties wat voor nu leuk is met de auto? Ook met de jaarwisseling. Het hoeft niet op één plek te zijn.


Gewoon gaan vliegen :D Ik kom net terug uit noorden van Noorwegen, blijft echt fantastisch. Om 4 uur s middags al noorderlicht boven Uløya.

[ img ]

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:12

shaddy82 schreef:
Lees net op site van de NOS, dat er een stuwdam doorgebroken is, zo'n 100 kilometer ten noorden van Oslo, ik denk dat wij onze boot morgen niet gaan halen


Als het goed is, is de Per Gyntveg nog open. Als je in Vinstra bent dan omhoog naar Gålå en langs Wadahl hotel de Per Gyntvegen op. Je komt dan bij Skei (Thon Skeikampen) en kan daar weer de E6 op. Dan rij je het probleemstuk voorbij


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 bezoekers

cron