Rome en reserveren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Rome en reserveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 22:49

Mijn man gaat begin november 5 dagen met onze zoon naar Rome toe.
(ze zijn van het plan afgestapt om naar Lissabon te gaan).
Vanmorgen de vluchten geboekt, zondagochtend om 9.15uur vertrek vanaf Amsterdam met Easyjet,
en donderdagavond om 20.30uur terug vliegen met Transavia naar Rotterdam.
We zijn 10 jaar geleden samen naar Rome geweest, en hoefde nog nergens voor te reserveren.
gewoon in de rij gaan staan, en binnen een kwartiertje stonden we overal wel binnen.
Is dat nog steeds zo, of is het nu beter om overal vooraf te reserveren?
Colloseum, Sint Pieter enz.

Is er iemand die een dagtrip heeft gemaakt naar Pompei en de Vesuvius?
Nog speciale kindvriendelijke ( 11 jaar) adviezen?

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Rome en reserveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:51

Ik ga over een maandje en ga wel voor het colosseum en nog een aantal dingen kaarten kopen want ik lees heel veel dat er lange wachtrijen zijn als je ter plekke een kaart haalt!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:53

Absoluut van te voren reserveren! Voor het Colosseum en Forum Romanum kun je beter bij het Forum Romanum in de rij staan voor een ticket, daarmee kun je namelijk ook het Colosseum in. Sint Pieter 's morgens om 8:00 meteen al doen, heb je alle rust om dingen te bekijken en eventueel de koepel te beklimmen als je dat leuk vind.

Vaticaans Museum van tevoren een tijdslot/ticket kopen, rijen kunnen oplopen tot enkele uren :=

Je zou eens kunnen kijken naar een Roma Pass?
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 18-07-19 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:53

Het is echt een stuk drukker geworden, dus reserveren is aan te raden.
Tip: doe Een fietstoer, kan ook Nederlandstalig.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:56

Klopt wel reserveren, maar je kan ook een dag van te voren reserveren en tegenwoordig geldt het ticket op je telefoon ook, dus je hoeft niks meer te printen. Ik vond zelf de catacomben bij de via appia indrukwekkend, denk ook voor een 11jarige. Verder roeien in het park bij villa borghese, natuurlijk het pantheon, de trevifontein, op de Sint Pieter. Er is zoveel te doen en te zien.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Rome en reserveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:58

Zeker reserveren! Ik ben afgelopen mei geweest en moet eigenlijk nog een keer, want we hebben nauwelijks wat kunnen zien. Geldt trouwens ook voor de beter bekend staande restaurants, ook reserveren.

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Rome en reserveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:30

Ik ben in januari geweest, kadootje van mijn vriend voor mijn verjaardag en hebben nergens voor gereserveerd... Bij het Vaticaan konden we zo doorlopen... Een tip, ga de koepel van de basiliek op en neem dan wel de lift.. Ik deed met mijn eigewijze hoofd de trappen en dat heb ik geweten.. was kapot 8)7 Waar je iig NIET in moet trappen zijn al die straatverkopers.. Dat zijn net strontvliegen die op je gaan zitten... We zijn alleen het Colosseum niet ingeweest omdathet daar wel erg druk was.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:38

Yavanna schreef:
Ik ben in januari geweest, kadootje van mijn vriend voor mijn verjaardag en hebben nergens voor gereserveerd... Bij het Vaticaan konden we zo doorlopen... Een tip, ga de koepel van de basiliek op en neem dan wel de lift.. Ik deed met mijn eigewijze hoofd de trappen en dat heb ik geweten.. was kapot 8)7 Waar je iig NIET in moet trappen zijn al die straatverkopers.. Dat zijn net strontvliegen die op je gaan zitten... We zijn alleen het Colosseum niet ingeweest omdathet daar wel erg druk was.


Juist wél de trappen, lekker om 8:00 's morgens als er nog weinig mensen zijn! Op je dooie gemakje en eigen tempo naar boven klimmen. Het is een bijzondere klim :j

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:29

Ghostattack schreef:
Yavanna schreef:
Ik ben in januari geweest, kadootje van mijn vriend voor mijn verjaardag en hebben nergens voor gereserveerd... Bij het Vaticaan konden we zo doorlopen... Een tip, ga de koepel van de basiliek op en neem dan wel de lift.. Ik deed met mijn eigewijze hoofd de trappen en dat heb ik geweten.. was kapot 8)7 Waar je iig NIET in moet trappen zijn al die straatverkopers.. Dat zijn net strontvliegen die op je gaan zitten... We zijn alleen het Colosseum niet ingeweest omdathet daar wel erg druk was.


Juist wél de trappen, lekker om 8:00 's morgens als er nog weinig mensen zijn! Op je dooie gemakje en eigen tempo naar boven klimmen. Het is een bijzondere klim :j


Dat absoluut, allen zijn de treden enorm vermoeiend :j En 8 uur s morgens... uuhhh ik hou van uitslapen..
Als hotel is The Castle Palace echt een aanrader, wat een waanzinnig mooie accommodatie. Het is het voormalige gastenverblijf van de paus, met serieus een enorme kerk in het gebouw...

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Rome en reserveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:34

Wij zijn in oktober geweest en kaarten reserveren is absoluut aan te raden. De wachtrijen zijn overal enorm. Collosseum en Forum hebben we een guided tour gedaan, dus ook lekker makkelijk via de groepsingang naar binnen.
Kaartjes voor dit soort dingen kan je bijna allemaal online kopen.

Wij waren 13/14 jaar terug ook in Rome en het is nu echt veel drukker en touristischer dan toen

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Rome en reserveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:42

Wij waren er 2 jaar terug in november voor het voetbal. Vitesse speelde tegen lazio. Ik ben toen afgezien van kroeg en stadion nergens in gegaan want er waren echt lange wachtrijen. Dus ik zou ook zeker even reserveren.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:43

Zeker reserveren! Vorig jaar ook gedaan en konden zo doorlopen, waren toen in augustus.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:06

Wij zijn vorige maand geweest en hebben alles wat we wilden zien van tevoren gereserveerd. Was ook echt nodig want gigantische wachtrijen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:10

Hangt echt van de tijd van het jaar af. Een aantal jaar geleden gingen mijn vader en ik in mei en hoefden we niet in een rij te wachten. Je kon zo doorlopen. Goed plan om van Lissabon af te stappen: Rome is veel mooier en indrukwekkender! En vooral Pompeii is geweldig. Ook voor kinderen, omdat het dan veel meer indruk maakt dan een geschiedenisboek.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:12

Ik zou alles reserveren, in de zomer is het bizar druk in Rome. Ik was een paar jaar geleden en had alles gereserveerd en heb zoveel mensen weggestuurd zien worden overal. Maar ook echt dat er gezegd werd dat het museum al voor het hele weekend uitverkocht was.
Oh en houd er rekening mee dat je alsnog op tijd overal moet zijn, want zelfs al heb je online gereserveerd dan moet je ter plekke nog in een (lange) rij om kaartjes op te halen. Je krijgt geen e-tickets, maar afhaalbewijzen. Heb me daar zo groen en geel aan staan ergeren.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:08

Heerlijk, Rome <3 Absoluut mijn favoriete stad.

Wij zijn een keer begin december geweest en begin september. Begin september was het logischerwijs veel drukker, maar in december hebben we max. een half uurtje gewacht. :+ Dat was toen 's ochtends op de eerste zondag van december bij het Colosseum waar we die dag gratis in mochten. Daarna hebben we het Forum Romanum gedaan waar we ook na 5 minuten binnen waren. We zijn toen ook naar de Sint Pieter geweest om 8 uur 's ochtends. Bij de security waren we toen alleen met een ander stel en konden dus gewoon zo door lopen. :') Wij hadden overigens nergens van tevoren tickets gereserveerd o.i.d. We waren toen vijf dagen en hadden eigenlijk nog een dag 'over' omdat het zo rustig was bij alles waar we in ieder geval naar binnen wilden gaan. Dat was echt super, hopelijk is het begin november ook zo rustig!

Zelf vond ik het Colosseum en het Pantheon de hoogtepunten van onze trip. De St. Pieter en het Vaticaan vond ik natuurlijk ook enorm de moeite waard, net zoals de Trevi-fontein en het monument van Vittorio Emanuele welke ook prachtig verlicht is 's avonds. Verder hebben wij eigenlijk relatief weinig het OV gebruikt (enkel om in het centrum te komen). Helemaal tussen het Colosseum en de Trevi-fontein/Pantheon is het goed te belopen (loop je gelijk langs het Forum Romanum en het monument van Vittorio Emanuele) en vond ik het lopen juist heerlijk vanwege de sfeer en alle mooie dingen die je tegen komt.

Ik weet niet in welk weekend ze gaan, maar de eerste zondag van de maand (ik dacht alleen in de winterperiode) zijn de 'staatsmusea' gratis te bezoeken. Zo zijn we toen gratis het Colosseum en het Forum Romanum in geweest. Misschien nog een idee voor ze!

Wij zijn ook een dag in Pompeii geweest, maar vanuit Napels. Absoluut de moeite waard om naar toe te gaan! Wij vonden het prachtig. <3 Ik hoorde ook veel goede ervaringen over het nabijgelegen Herculaneum (wat rustiger en beter bewaard zou moeten zijn, wel kleiner), maar daar zijn we zelf niet geweest.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:13

Nog wat leuke tips:
- Terme di Caracalla
- Ostia Antica (net buiten Rome, met de trein te doen)
- Via Appia Antica
- Palatijn, onderdeel van het Forum Romanum. Immens groot, dus veel lopen :P
- Lekker eten in de wijk Trastevere
- Castel Sant'Angelo

En natuurlijk een ijsje eten bij Gelateria Della Palma.. Keus uit ongeveer 150 smaken ijs :')