Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:40

Ff snel stippen. Afrika ervaring:
1978/1979 Tanzania
1993-1998 Ghana
2016 Zuid Afrika en Lesotho
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-11-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt


Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:58

Klopt, ik denk dat dat de keer is geweest dat we uiteindelijk naar Albanie zijn gegaan. Afgelopen zomer Oekraine / Moldavië en wsl komend jaar Kyrgyzie. Allemaal independent, en niets vooraf geregeld :-)

Afrika blijft heel hoog op de lijst, sws een keer terug naar Ghana en ook een rondje Namibië / Botswana. Voorwaarde is wel dat we zelf kunnen rijden, het lokale vervoer heb ik gedaan toen ik begin 20 was en daar heb ik niet zo’n zin meer in :D

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:06

Bukoba, gaaf! Ik heb daar in 1978 kort gewoond (mijn vader had daar een project), dus die tips (voor zover ik die al zou hebben) gaan weinig zinvol meer zijn :-) Maar mocht je op de Kagera sugar estate belanden, houd ik me zeer aanbevolen voor foto's! En natuurlijk ook van Bukoba zelf.

Heel veel plezier!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:32

Ik heb recente(re) ervaring in West Afrika (1993-1998 gewoon in Ghana) en dat is absoluut onvergelijkbaar met Zuid Afrika. Lesotho lijkt er meer op, maar dat kan ik lastig vergelijken omdat daar wel 20 jaar tussen zit.

Om een idee te geven:
Ik woonde in de hoofdstad, en had het hele voorjaar van 1998 12 uur stroom, 24 uur geen stroom (stuwmeer stond te laag).
In 1998 had je buiten de paar grote steden in Ghana (Accra, Kumasi, Cape Coast) geen fatsoenlijke hotels, autohuur was onmogelijk behalve een 4*4 met chauffeur, 'OV' was echt afzien, wegen waren meer gaten dan asfalt, en zo kan ik nog even doorgaan. Waanzinnige ervaring, dat zeker!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:28

Ik ben er begonnen als docent informatica voor SOS Kinderdorpen op deze school https://www.soshgic.edu.gh/ en toen blijven hangen. Oa op de Nederlandse ambassade gewerkt en uiteindelijk door persoonlijke omstandigheden weer naar Nederland gegaan.

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:29

Toto Africa :-)
Paul Simon graceland
The lion sleeps tonight


Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:51

Bob Marley

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:21

Youssou ndour (iig duet met Sting)

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:25

Tutti_Frutti schreef:
Ach Iris was een verdrietig nieuws... Kan me voorstellen dat je dan inderdaad geen behoefte hebt om het reservaat te zien.

Ik kom ook weer even binnenvallen, na een lange afwezigeheid....
Ik ga namelijk weer richtinf Afrika voor een nieuw avontuur! Zal voor twee jaar in Ghana gaan wonen. Ben daar zelf nog nooit geweest, dus ben benieuwd! Zijn er hier mensen bekend met Ghana en Accra als stad?

ik heb er van 1993 tot 1998 gewoond :-) Geen recente ervaringen dus, maar ik kan er wel eea over vertellen, wat wil je weten?

Iris, wat verdrietig!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:49

Lielle schreef:
Tutti_Frutti schreef:
Ach Iris was een verdrietig nieuws... Kan me voorstellen dat je dan inderdaad geen behoefte hebt om het reservaat te zien.

Ik kom ook weer even binnenvallen, na een lange afwezigeheid....
Ik ga namelijk weer richtinf Afrika voor een nieuw avontuur! Zal voor twee jaar in Ghana gaan wonen. Ben daar zelf nog nooit geweest, dus ben benieuwd! Zijn er hier mensen bekend met Ghana en Accra als stad?

ik heb er van 1993 tot 1998 gewoond :-) Geen recente ervaringen dus, maar ik kan er wel eea over vertellen, wat wil je weten?


@tutti_frutti, interesse in foto's uit die tijd? Hieronder iig een impressie van de stal waar ik toen reed.

En ik heb geen idee in welke agribusiness tak je zit, maar ik had destijds contacten met Reiss & Co die oa advies rondom cacao en katoen deden (en heel veel andere dingen), dus ben wel benieuwd of we nog links hebben.

[ img ]

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:37

P.eter vd W? Doe maar de groeten van mij, en als mijn naam (Li-elle) hem niets meer zegt, de partner van J.ohann K.

Burma Camp was gaaf, ik heb daar zo'n waanzinnige tijd gehad. Is I.sabel vd M daar ook nog steeds?

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:54

Herkenbaar. In de zomer van 1998 zaten we scheduled blackouts , 12 off, 12 on. Te weinig water in lake Volta. Ik hoop voor je dat GEC bellen iets oplevert maar ik heb er weinig vertrouwen in. Is er een night watchman op de compound?

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:52

Nice! Weinig veranderd, moet ik zeggen. Ik woonde destijds in Tesano, en daarvoor ook in Tema community 6. Krijg meteen heimwee!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:32

Naar! Beterschap, malaria sucks!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:12

Je hebt groot gelijk, tutti. Ik heb wel ervaring met de zorg in Ghana en destijds wilde je daar niet van afhankelijk zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het erg verbeterd is sindsdien. Goede thuisreis!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:08

welkom thuis!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:08

hier maar eens het stof afblazen.
wij (mijn man en ik) zijn aan het puzzelen voor vier weken Botswana / Zimbabwe vanuit Joburg in september. Autohuur (4*4 met daktent) en independent, dat lukt allemaal prima; maar ik kan weinig vinden over hoe nodig het nu echt is om alles vooraf te reserveren. Ik vind het prima om iets dat absoluut niet anders kan alvast vast te leggen, maar geen vier weken. Idee is vooral kamperen, met af en toe een hotel/pension whatever. Dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag.

We zijn wel wat gewend, ik heb in de jaren 90 in Ghana gewoond en in 2019 zijn we nog op eigen houtje door Kyrgyzstan getrokken.

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:19

Graag Marije!

@mkango, als Jozi joburg is heb ik dat in 2016 ook gedaan maar dan andersom. Het gaat me echt om Botswana en Zimbabwe.

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:00

Wij zijn ook nog steeds aan het puzzelen. Autohuur is bizar duur, dat gaat echt pijn doen. Voorlopige plan is wat verschoven naar Joburg - Kruger - Mozambique (Limpopo, kust, ...), Zimbabwe (Eastern Highland, Gonarezhou, ...) Joburg en is nog volledig open. Eerst maar knoop doorhakken voor vlucht en auto :-)

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:10

poes schreef:
Ja vlucht hebben we al. In Kruger is nog wel wat plek maar ben toch blij dat we geboekt hebben. Maar jullie zijn met twee zeker e? En ga je kamperen?

Voor autoverhuur heb ik een lijntje uitgegooid bij mijn vorige werkgever.

Idd met 2, en 4*4 met daktent (daarom doet het ook zo'n financiele pijn).

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:40

poes schreef:
Ja ok maar met overnachten bespaart dat wel veel. Maar de auto’s zijn echt duur nu overal. Heb er dit jaar ook minstens dubbel zoveel budget voor uit getrokken.

het valt me wel tegen hoe flexibel je kunt zijn zelfs als je volledig zelfvoorzienend bent, maar het lijkt erop gelukkig dat dat in Zim en Mozambique beter is

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:28

grote lijnen lijken zich te vormen, morgen maar even uitzoeken dat de annuleringsverzekering voldoende dekt en dan knoop doorhakken.

Idee is vliegen op Joburg, noordelijke deel van Kruger en bij Pafuri via Moz naar Zimbabwe (Sango border). In Zim Gonarezhou (Sango border); omhoog richting Chimanimani en Mutare; terug naar Mozambique, paar dagen kust (snorkelen, uitrusten) en terug naar Jo'burg. Totaal vier weken :-)

Komt dus neer op anderhalve week safari, een aantal dagen wandelen, en wat strandvakantie
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-04-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:32

poes schreef:
Wow klinkt echt super zeg! Geen bekende route alleszins.

nyaleti schreef:
Oh dat klinkt als een gave route! Ken niet veel mensen die dat stuk van Zimbabwe pakken dus ben benieuwd naar je foto's en ervaringen!


kijk, hier word ik blij van :-) we proberen idd de bekende gebieden te beperken, daarmee is het wel harder werken maar wat mij betreft ook veel leuker.

Nyaleti, proficiat!
Je wilde geen 5* maar als je het budget en de tijd hebt zou ik toch Cleopatra farmhouse wel aanraden. https://www.cleopatramountain.com/ Wij zijn er in 2016 twee nachten geweest, heerlijk luxe, fantastisch eten en totaal ontspannen en gastvrij dus niet opgeprikt! Plus de mazzel dat we lammergieren van heel erg dichtbij hebben gezien, dat was waanzinnig.
Barberton (onder Nelspruit) was erg leuk, maar daar schiet je qua kms weinig mee op.

Poes, Craddock vond ik heel erg leuk! Zo te zien slaap je in de manor waar wij gegeten hebben, mooie ervaring! Jullie route lijkt wel wat op de onze van 2016 maar dan de omgekeerde weg. Wij hebben wel ook Lesotho gedaan, dat vind ik een enorme aanrader maar mei is nog veel te vroeg.

Jessica is ook mijn ding niet.


ik word helemaal blij van weer dingen plannen :-)

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:44

poes schreef:
We hebben al eens geslapen in die Tuyshuyse! Wat een plek hahahahah. Er was ergens 1 uurtje elektriciteit en verder was het allemaal kaarsen en haardvuur. Zo bijzondere ervaring: wij willen er nog steeds graag een life cluedo spelen haha. De kans bestaat nog dat we in Mountain Zebra slapen overigens.

dat dus inderdaad! We werden ontvangen met cream sherry en hebben klassiek sunday roast met green peas gegeten. We sliepen iets verderop (vol) maar dat dinner was een topervaring!


ik had idd en flashback
poes @ [BEU] Zuid Afrika

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:51

Geboekt! Vier weken, Safari equipped 4*4, Can’t wait


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kosseh en 59 bezoekers