Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:23

Lori schreef:
Zijn er hier bokkers die in de omgeving van Filipstad zitten en de huisprijzen een beetje kennen toevallig?


Is hier 50 km ongeveer vandaan, relatief dure omgeving, beetje afhankelijk wat je wilt. Maar vraag is hoger dan aanbod. Hele regio wel.

Zuiden en richting Stockholm is in ieder geval stukke goedkoper, richting Noorwegen (voorbij Karlstad, bij Grums, Åmål, Säffle, Die kant) is spotgoedkoop.


QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:03

A_nouk schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens :)
Of je toeristen hebt die daar vanwege de natuur maar toe gaan en deze waarderen en ook voorzichtig mee om gaan is compleet wat anders als de bussen en boten vol met mensen die de boel vertrappen rotzooi achterlaten etc etc. Er zit wel echt een verschil in als het mij vraagt...

Over het milieu technische 1 bus tov 20 auto’s ben ik het wel met je eens :j centraliseren idd

Maar, we hebben het hier over het mooie Scandinavië :+ :D


Alsof iemand die met een boot of bus gaat niet om de natuur geeft of daarvoor gaat, dat is echt de grootste onzin die er is. :+

Hier is t vandaag bewolkt, zo'n 25 graden nu.



QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:16

Hier is het ook echt een drama winter, zeker met paarden...

En dan komen er herinneringen van vorig jaar voorbij, veel sneeuw en toen was het zo'n -20

[ img ]

[ img ]

En nu....

[ img ]
Met mooie blauwe pootjes. :+
[ img ]

Om te janken. -O-
Gelukkig zijn de weides achteraan iets beter dan helemaal vooraan, maar een hoop drek.

Het gras begint gewoon al te groeien.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:35

Wij pakken zelf altijd de nachtboot (TT lines of Finnlines), vind dat zelf het prettigste. 600km vanuit zuid NL naar de boot en daarna moeten we nog 700km in Zweden.

In één keer doorrijden naar Malmö is ook goed te doen, zeker als je Duitsland Denemarken de boot pakt en dan Denemarken Zweden brug of boot.
Twee bruggen is erg ver om, omdat je dan door Denemarken moet.

Op de boten (ook nacht boot) mogen gewoon huisdieren mee. Zij huisdier hutten beschikbaar.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:24

Moet zeggen dat wij echt nooit langer hebben hoeven wachten op de boot dan 15 minuten. :+
Ze varen elke 30 (of 45?) Minuten, dus het is nooit heel erg lang wachten.
Maar de nachtboot vind ik prettiger en vaak ook voordeliger dan bruggen (/veerboot) en hotel. Hebben deze boot zelfs met paarden gedaan (ook de veerboten trouwens), ging perfect. :)

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:48

Of Helsingborg, Dat vind ik ook echt een mooie stad! Wel ietsje verder dan Malmö of Kopenhagen, maar vind het wel goed te doen. :)
Malmö vind ik inderdaad ook niet zoveel aan, alleen de kromme toren is wel leuk te zien, van een afstand (zie je al vanaf de bruggen of boot). :+

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:56

Prachtig Noordje, bekende plekken. <3


mirjamalvaro schreef:
Prachtig :+:

Zo alle beesten hebben hun inentingen. 1 kat bleek nog niet gechipt, dus die nu ook gedaan.
Kreeg vandaag ook offertes voor verzekeringen, maar das duur zeg. Misschien dan toch maar welke maand een bedrag opzij leggen voor het geval dat.



Duur? Voor de paarden? Of honden/katten? Welke verzekeringen?

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:11

Folksam hebben we juist enorm veel problemen mee gehad en mijn dierenarts ook. :')
Zelfs contact opgenomen met vorige eigenaar, wat volgens de wet verboden is. :=

Heb ze nu bij Agria en altijd super makkelijk, snel en fijn. Mijn persoonlijke contact persoon is ook degene van inseminatie station. En mijn dierenarts raad ook iedereen altijd Agria aan. Dan wel paarden.

Betaal nu 79 per maand A1 meest uitgebreide + liv en laagste eigen risico voor de merries en dracht eenmalig 1.700 (vanaf 40 dagen tot 30 dagen oud veulen), A1 (sport) met liv op 55k voor veulen.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:16

Allemaal natuurlijk goede en slechte verhalen en denk ook veel afhankelijk van contact persoon.

Van folksam mocht de dierenartsen niet eens een paard in laten slapen na een beenbreuk, nee moest naar de kliniek om verder onderzocht te worden of het wel een breuk was (been stond in een hoek van 90 graden := ), anders kregen ze niets vergoed of uitbetaald.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:24

Veulen verzeker ik voor mogelijk verkoop, mensen kopen lastig veulens als ze al niet verzekerd zijn.

Merries vooral omdat er dingen dan sneller en makkelijker kunnen, financieel maakt het voor ons niet uit. Al is 10k+ voor een mini wondje hechten nog steeds veel geld. _O-

Levensverzekering heb ik niet voor de merries, want wil zelf beslissen of ik ze in slaap in geval van nood en niet moeten wachten op de verzekering op een akkoord. :=

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:17

Samordningsnummer is ook gewoon 10 cijfers (zelfs op 1 cijfer na hetzelfde als persoonsnummer wordt als je die krijgt).

Waarschijnlijk gewoon "klantnummer" van de verzekering dus.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:55

Gisteren djurskyddskontroll van länsstyrelsen gehad, uiteraard allemaal perfect zonder een enkele opmerking, behalve dat de paarden er zo netjes bij staan en zo braaf en opgevoed zijn, maar wel een gekke gewaarwording. :+

Was zelf een paard in de rijbak aan het trainen (ongeveer 200/300m van de stal, die ik niet echt van uit de rijbak kan zien), in die tijd is hij gewoon alleen de stallen in gelopen en de weides in gegaan waar de paarden staan. Weet iemand of dat zo mag? Heb niets te verbergen en weet dat alle paarden hier gewoon top erbij staan, dus hij mag kijken waar en wat ie wil. Maar dat hij zo zelfstandig de weides in loopt (zonder zich überhaupt eerst te melden, maar hij heeft mij in de rijbak wel gezien en wist dat ik er bezig was, zei hij ook), vind ik niet zo heel fijn, heb hier ook 4 jonge hengsten in opfok staan en het zijn redelijk lieve brave dieren, maar garanderen dat ze zich gedragen kan ik niet. Als er wel wat gebeurd, wie is er dan verantwoordelijk?

Binnen 3/4 weken komt als het goed is een rapport met bevestiging, etc. en hoop dat daar ook wat meer info/gegevens op staan. Wil eigenlijk toch wel weten of dat normaal is. Online en op de website van länsstyrelsen kan ik er verder niet zoveel over vinden en hier in de omgeving konden ze het mij ook niet vertellen. :=

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:23

Dat was hij niet, gewoon normale kleding aan en een heeeele oude groene Volvo V70 (kenteken opgeschreven _O- ). Toen ik hem in de wei zag, ben ik er naar toe gelopen om te vragen wie hij is. Ook geen ID of iets laten zien, ook niet aan gedacht om te vragen. Sowieso enigszins overdonderd, dus weinig kwam op dat moment in me op om te vragen. :+

Ik weet ook niet vanuit welk län, want wij zitten precies op de grens van 3 (Örebro, västra Götaland en Värmland. Officieel is het net Örebro län of landskap Värmland). Ga er vanuit dat het dan maar Örebro län is.

Las bij länsstyrelsen op de website van Örebro län dat ze tenminste 24 uur van te voren bellen of een brief sturen dat ze langs komen als het om een gewone controle ging (wat hij zei dat het was), met een melding van iemand zouden ze wel zonder melding langs kunnen komen. Maar dus niet gebeld of een brief gehad.

Op zich vind ik het ook niet zo erg dat hij gewoon rond loopt of de stallen in gaat, maar wel dat ie gewoon een groep jonge hengsten in loopt waarvan ik niet kan garanderen dat ze zich gedragen... Als die baby dino's hem als lekker hapje zien, ben ik zeker de Sjaak. :+

Twijfel nu of het wel klopt, aangezien er in de omgeving laatste weken heel veel ingebroken is op stallen, dadelijk was het iemand die zich voordeed en nu mooi alles rustig heeft kunnen bekijken. :=


Maris schreef:
Wat is dat voor soort controle dan ? iets van de dierenbescherming ofzo ?

mirjamalvaro, oooooh het komt al dichtbij he, de verhuizing !


Djurskyddskontroll is een controle of de dieren er goed bij staan en aan alle regels voldaan wordt (minimale afmetingen weides en stallen, paarden niet alleen, water en droge ligplaats in de weides, maximale tijd op stal, etc, etc).

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:39

Telefoon nummer kan ik nergens vinden, wel email dus maar mail gestuurd.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:54

Ja ik hoop maar dat ze braaf die spullen met rust laten en het gewoon echt länsstyrelsen was. _O-

Wat voor bedrijf/stal zoek je, brokjes?
Sundance ranch heeft het erg zwaar met de corona maatregelen en hebben al best veel paarden uitgeleend/verkocht/weggegeven. Misschien dat ze daarom niet reageren, al zou het nog wel netjes geweest zijn als ze dat wel gewoon doen.

Bedrijf/stal met toerisme zal ook wel wat moeilijker zijn op dit moment.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:19

brokjes schreef:
Bedankt voor de tip KarmaChansy!

@Wendely, als je dat zou willen doen? :) Kunnen altijd kijken of het past. Misschien zoeken ze wel iemand.

@Quir, o jeetje, wist ik niet. Ja, ik denk ook dat een stal die draait op toerisme lastig is. Een fokkerij of trainingstal zou ik ook leuk vinden.


Welke periode en welke omgeving?

Fokkerij/inseminatie stations weet ik wel wat, ook wat grotere, meeste stallen zijn niet zo heel groot in Zweden. Ook weet ik wel wat dressuur stallen en 1 waanzinnig gave als je wat met dressuur hebt (stal van een olympiade ruiter, hele toffe man en altijd alles op stal is in het Engels)

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:00

brokjes schreef:
Omgeving maakt niet uit. Ik zat te denken aan april en mei.
Oke, klinkt tof! Een plek waar engels wordt gesproken is opzich wel handig want mijn Zweeds is nog erg summier.


Stuur je morgen wel even een PB (als ik t niet vergeet :+ anders moet je mij maar even PB sturen), weet heel wat stallen in Zweden waar ik contact mee heb (ter hoogte van de lijn Stockholm/Oslo en alles daar onder). April/mei is een inseminatie station ook nog wel leuk. :j Al is het voor Zweden nog wel redelijk vroeg, maar al wel wat te doen.

Veel internationaal georiënteerde stallen kom je met Engels wel een heel eind, maar mijn ervaring is toch ook wel dat er op heel veel plekken ze gewoon echt geen Engels kunnen. :=

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:25

gabyfedde schreef:
@Quir dankzij de niet bestaande Zweedse privacy kan je aan de hand van het kenteken binnen een paar seconden achterhalen op wiens naam de auto staat. Sms naar 72503 met het kenteken en je krijgt voor 3 kronen een naam.


Oh die kende ik nog niet. _O-

Wel al kenteken opgezocht en gevonden dat het van een privaat persoon in Fjugesta is die de auto ook al sinds 2006 heeft en deze de jongste auto is die hij heeft. :+

Maar hij ging op zich niet heel typisch te werk voor iemand die de boel bekijkt om in te breken. Denk ik tenminste. Maar hij zette de auto gewoon voor de stal, rustig rond kijken en ook niet snel snel weg of iets.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:04

Update van länsstyrelsen voor wie het wil weten. _O-

Maar controleurs mogen dus absoluut niet alleen/zelfstandig stallen of weides in lopen waar paarden in lopen. Echter doen veel controleurs het wel (LS heeft ook veel meldingen er over en paar weken terug is het dus ook fout gegaan, grootste ding is dat de eigenaar verantwoordelijk is...)

Wel ben je verplicht alles te laten zien waar ze om vragen, enz. En bij meerdere herhaling controle waar voorheen gebreken vast gesteld zijn en onaangekondigde controle, mogen ze wel zelfstandig het stal gebouw in gaan.

:Y)

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:55

Er moet een bergje met sneeuw vlokje/M+S op staan, dan zijn ze in, in ieder geval Zweden (Noorwegen weet ik niet zeker, maar denk het ook), toegestaan.

[ img ]

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:37

Ben ik zeker met je eens Piekosjj. :j
Wij hebben er ook dubbs onder en zouden echt niets anders willen. Ook echt goede winterbanden hebben 0 grip op ijs.

In het zuiden is het normaal wel redelijk goed te doen zonder dubbs, maar dit jaar is zelfs daar al best veel sneeuw gevallen.

Maar goed, het is officieel wel toegestaan om met M+S banden te rijden. :j

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:45

Piekosjj schreef:
Ja ik vind de winter hier tot nu toe erg tegenvallen tov Stockholm en Uppsala. 0 sneeuw, eerst regent het de hele dag om daarna 2 weken lang hard te vriezen. Het is elke dag weer een avontuur om de straat uit te komen want die is een prachtige ijsbaan geworden :')


Oh! Jij zit nu in Kalmar, daar is inderdaad bijna geen winter vergeleken met Uppsala en omhoog haha. Al vorig jaar geloof ik, was er wel weer mega veel sneeuw.

Klopt Wendely, gelukkig hebben wij hier niet zo'n stijle weggetjes, maar dubbs helpen wel wat. Met gewone winter banden ben je sowieso gezien. _O-

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:15

Ja hele mooie omgeving daar! Voor we hierheen verhuisde hebben we ook in die regio gekeken, vooral dan Oskarshamn.

Ik haat ook echt regen (behalve als het vriest :)) ) en wind. _O-

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:42

http://www.alassmeden.se/

In Karlstad, maar je kan het ook vrij simpel zelf doen als je dat zou willen.

Ik woon enigszins in de buurt, stuur maar PB als ik nog ergens mee kan helpen. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dammie, mvdende, Plus_en_Min, purny, xrobbiee, xSabineW en 70 bezoekers