Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:48

Vanaf Amsterdam kan je ook voor 400-450 naar Johannesburg vliegen als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt. Wel vaak met overstap. Direct vliegen op Kaapstad is chiller maar gelijk een klap duurder en 11.5 uur lang op je reet zitten is niet het leukste ooit :=


Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:38

Volgens mij is openbaar vervoer in bijna het hele continent een drama :') Ik heb dan alleen ervaring met ZA maar daar moet je ook echt met privébussen en er is geen peil op te trekken hoe laat die dingen komen.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:48

Ja die touringbussen reden in ZA ook :j Maar die zijn van privé bedrijven en niet van de staat, zo bedoelde ik het. Heb er maar een keer eentje genomen en die had toen drie uur vertraging (wat ook niet gecommuniceerd werd, lekker handig :') ) maar misschien was dat gewoon een slechte ervaring of lag het aan Grahamstown, waar alles sowieso wat moeizamer gaat. Buiten dat zag ik alleen in Kaapstad echt openbaar vervoer, en dat was ook maar schaars.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:38

Ik lift niet. Als ik met mijn vriend op reis ga huren we liever een auto en ontdekken we de boel zelf, en als ik niet met hem ben ga ik in mn eentje en ik zou zelfs in NL niet in mijn eentje liften.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:11

Ik ben misschien wat overbezorgd wat dat betreft hoor, maar als zelf rijden geen optie is ga ik persoonlijk liever voor taxi/uber/openbaar vervoer of some sorts. Je hoort gewoon heel veel over lift-verhalen gone wrong en zelfs met mijn vriend erbij weet ik niet of ik me daar 100% oke bij zou voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:09

CK88 schreef:
Ohw en nog een vraag, ik kan niet echt goed vinden welke inentingen nodig zijn voor 2 weken zuid Afrika, wat raden jullie aan? De GGD wil je natuurlijk vanalles aansmeren.

Voor twee weken onder goede omstandigheden hoef je niet echt iets te halen. Ik kreeg DTP en hep a/b maar ik bleef er vijf maanden. Hep a is eigenlijk alleen voor als je reist onder slechte omstandigheden en DTP voor als je bv het asfalt even van dichtbij gaat bekijken. Je zou DTP kunnen doen maar voor jullie reis zou ik hep a en b in ieder geval afraden.

En die tijd van het jaar ook wel kijken naar malaria. Kruger is wel malariagebied in die tijd van het jaar. De locals die ik sprak zeiden allemaal dat het makkelijker was om speciale pleisters te kopen of een hoge dosis medicatie als je het daadwerkelijk krijgt ipv een dagelijkse kuur omdat je van die kuur behoorlijk ziek kan zijn en dat verpest je reisgenot wel flink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:58

Zira1994 schreef:
Ah okee zat inderdaad ook te kijken om te vliegen op Johannesburg en daar dan een binnenlandse vlucht naar windhoek te pakken

Johannesburg -> Windhoek is niet binnenlands he, houd daar rekening mee. En kijk goed naar welke airline je pakt. Ik heb in ZA binnenlands gevlogen, 2x, en 2x hele pittige vertraging gehad. Een keer zelfs een hotel moeten pakken bij aankomst omdat mijn taxi al weg was en ik op geen enkele manier meer thuis op bestemming kon komen. Echt heel erg balen want Port Elizabeth is niet heel groot en het aantal hotels dat je op zondagavond om half 11 nog kan boeken is zeer beperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:00

Alenthe05 schreef:
Je moet wel elke x je cookies en browsergeschiedenis wissen. Anders blijven de prijzen stijgen. Kijk ook eens op skyscanner.com

De prijzen stijgen dan wel iets, maar niet van 600 naar 800 euro. Dan is de ticketprijs gewoon omhoog gegaan omdat de vraag gestegen is.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:45

Qua rijden van Kaapstad naar Namibie, houd er ook rekening mee dat benzine iig in Zuid Afrika niet goedkoper is dan in Nederland. Het leven is over het algemeen wel iets goedkoper, eten en drinken is vriendelijker geprijsd en je kan vooral goedkoper uit eten/drinken, maar benzine vond ik in verhouding echt heel erg duur. Wij hadden een zuinige auto waar ik expres heel zuinig in heb gereden en het was naast ons laatste hotel (waar we bijna 2 weken hebben gezeten) echt onze duurste uitgave, benzine.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:02

Dat is idd een optie, maar hou dan wel speling in je schema zou ik zeggen. Ik heb eerder dit jaar een busritje van een uurtje of twee moeten doen en dat heeft uiteindelijk iets van vijf uur gekost omdat die bus niet kwam opdagen en een gigantische omweg maakte. Als je zo snel mogelijk van A naar B wil is een bus niet altijd de slimste keuze in Zuid Afrika :+

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:44

Hmm ja ik weet niet hoe de situatie op dit moment is moet ik zeggen hoor. Toen ik er was betaalde ik voor een volle tank rond de 600R maar ik zie nu ook dat onze auto een 45L tank had. Excuses, ik neem het terug! Het is idd goedkoper dan in NL. Maar vind het nog steeds geen bodemprijzen qua benzine.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:07

Zijn er hier mensen die wel echt concreet ervaringen hebben met Tanzania als vakantieland? Mijn vriend en ik zouden eigenlijk naar Colombia gaan maar neigen nu heel sterk naar Tanzania. We zijn verliefd geworden op ZA vorig jaar en willen eigenlijk kijken wat het continent ons nog meer te bieden heeft.

Kan je er een beetje auto huren/zelf rondrijden? Is het ook veilig in dat aspect? Zijn er gebieden die wat meer ingericht zijn op toeristen en waar je dus ook lekker aan het strand kan liggen etc?

We willen een beetje wisselend avontuur en rust. We zijn dol op dieren en safari dus dat willen we erg graag doen, maar omdat we tegen de tijd dat we gaan allebei al bijna twee jaar niet op vakantie zijn geweest is het ook wel belangrijk dat we een beetje bij kunnen slapen aan het strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:03

Bedankt voor de tips!

We gaan pas in december dus hebben ons rondje pas heel vaagjes in ons hoofd, maar het plan is nu om eerst een paar dagen bij te komen in Dar (niet al te lang, de stad zelf trekt ons niet echt), dan via de Kilimanjaro naar Arusha te rijden. We hoeven de berg niet op, zijn allebei niet in de beste fysieke conditie en ik vind dat ook wel heftig := Ik heb daar een 4-day safari camping trip op het oog waarbij we naar Arusha national park, Serengeti en Ngorongoro gaan. Is even een uitgave maar lijkt me fijner dan zelf rijden. Dan dwars door de Serengeti naar Lake Victoria, en dan langzaam terug naar Dar. Vanuit daar willen we nog een week op Zanzibar bijkomen, lekker aan het strand liggen en niksen.

Ik was wat huiverig voor de veiligheid maar vind het fijn om te horen dat mensen toch wel erg vriendelijk zijn. Wat betreft toeristen lastigvallen langs de weg, kan je dat makkelijk weigeren of is het slimmer om wel gewoon te betalen?
We zullen niet veel van de toeristische route afwijken. We hebben allebei wel wat gereisd maar we zijn niet dusdanig ervaren dat we echt off the beaten track willen en ik wil vooral wat zekerheid rondom veiligheid.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:34

Ik ben wel bezig met wat gewicht kwijtraken, maar ik kan niet garanderen dat mijn vriend daar net zo enthousiast van wordt als ik :Y) Plus we willen dit rondje in 12-14 dagen doen en de safari is al 4 dagen, dus wordt al doorrijden.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:37

Thanks voor de tips! Heb ik echt veel aan. We leggen nu nog niets vast omdat we pas in december gaan, maar dit is wel het rondje dat we een beetje aan willen houden. Als het afkopen zo goedkoop is maakt dat inderdaad niet heel veel uit.

Dar twijfel ik ook een beetje over, maar we vinden het ook wel fijn om een beetje in een urban environment te zijn en in Dar zitten een paar hele goede restaurants waar we graag een keer willen eten. Uiteindelijk wordt het nog veel uitzoekwerk. Safari's zijn erg gaaf maar ook enorm duur (als je multiple day pakt) en mijn vriend vindt het wel prima, die is van mening dat we zelf ook wel kunnen rijden.

Heb jij daar auto gehuurd? Overal waar ik rondkijk is het met driver maar 1/10e duurder dan als je zelf rijdt?? Dat kan toch haast niet kloppen?

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:50

Niet met Namibie, wel met ZA. Ik had daar sws een simkaart omdat ik er ook woonde, maar ik kan het wel echt aanraden. Ik vond het voor navi super fijn en ik vind het ook persoonlijk gewoon prettig om internet te hebben. De dekking was daar prima langs de hele garden route, weet niet hoe het meer in het binnenland was. Even goed kijken welke providers de beste coverage hebben, daar is genoeg info over te vinden op internet!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:26

Een vodacom simkaartje kan je overal wel kopen, in ZA tenminste. Van tevoren even goed volladen met airtime en de app downloaden, via de app kan je 1GB internet dat een week geldig is voor een relatief prikkie kopen. Tenminste, in ZA :))

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:25

In George heb je Blue Whale Resort, zijn zelfvoorzienende huisjes (dus lekker zelf boodschappen doen en zoeken naar een pick n pay die open is op zondag :+ ) waar je ook uitzicht hebt op een baai waar regelmatig walvissen zwemmen. Ik heb ze niet gezien maar mijn vader claimt dat hij er meerdere heeft gezien vanaf dat punt. Sowieso een aanrader trouwens, mooie huisjes en echt een uitzicht waar je U tegen zegt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:02

Lielle schreef:
Ik heb recente(re) ervaring in West Afrika (1993-1998 gewoon in Ghana) en dat is absoluut onvergelijkbaar met Zuid Afrika. Lesotho lijkt er meer op, maar dat kan ik lastig vergelijken omdat daar wel 20 jaar tussen zit.

Om een idee te geven:
Ik woonde in de hoofdstad, en had het hele voorjaar van 1998 12 uur stroom, 24 uur geen stroom (stuwmeer stond te laag).
In 1998 had je buiten de paar grote steden in Ghana (Accra, Kumasi, Cape Coast) geen fatsoenlijke hotels, autohuur was onmogelijk behalve een 4*4 met chauffeur, 'OV' was echt afzien, wegen waren meer gaten dan asfalt, en zo kan ik nog even doorgaan. Waanzinnige ervaring, dat zeker!

In Zuid Afrika zijn ze op dit moment ook druk aan het loadshedden, dus idd periodes met en zonder stroom (al liggen de verhoudingen daar wel iets anders dan 12 uur met 24 zonder). Wel intens hoor!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:01

Kan je het niet het raamwerk via een groepsreis doen en dan verder zelf een plan trekken? Dat je wel bij de overnachtingen bent maar zelf een autootje huurt en naar de bestemmingen rijdt oid? Het loont wel hoor, 70% is veel korting en Namibie is best duur.. ZA combineren kan, maar ligt er wel aan hoe lang je kan gaan. De garden route is een leuk stukje maar dan zou je al moeten vliegen van Namibie naar ZA (als je niet heel veel tijd hebt) en dan nog beginnen aan de route. Zou daar persoonlijk toch ook wel een week voor uittrekken.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:17

Ik kom nu even om het hoekje kijken voor wat concretere tips. Wij gaan in december naar Tanzania en zijn nu begonnen met langzaam vorm geven aan onze reis. We weten in ieder geval dat we beginnen met een paar dagen Dar, eindigen met een week Zanzibar en dat we ergens tussenin een meerdaagse safari willen doen.

Nou ben ik me een beetje aan het orienteren op die safaris en ik kom op zulke enorm verschillende prijzen uit... We willen 3 dagen incl kamperen. De goedkoopste aanbieder zit rond de 600 euro, maar de duurste rond de 1200. Wat is nou wijsheid? Is het sowieso handig om dit van tevoren te boeken (vind het om eerlijk te zijn ook wel relatief spannend om een aanbetaling te doen) of kan je gewoon naar Arusha rijden en komt het dan wel goed met de safaris? Ik heb begrepen dat er heel veel aanbieders zijn en dat de driedaagse incl kamperen allemaal relatief dezelfde route afleggen en dus ook op dezelfde campings stoppen. Is dat zo? Is het dan echt een kwestie van de goedkoopste uitkiezen en daar boeken?

Ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen :)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:34

Super, dankjulliewel! Ik zie jullie reacties graag tegemoet en als ik over een paar dagen denk nou waar blijft het dan stuur ik even een PB jullie kant op :))

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:37

Ik heb in SA alleen self drive gedaan, en ook alleen in Addo en eentje bij een game lodge. Dus ben niet heel veel gewend wat dat betreft. We willen echt vooral gaan om de natuur te zien, en dieren zijn mooi meegenomen. Dat die safari's druk gingen zijn had ik al verwacht, had eigenlijk de keuze al gemaakt om mijn camera een keer thuis te laten zodat ik gewoon kan genieten ipv de hele tijd door een zoeker aan het staren ben.

Thanks voor de tips! Ik had al zo'n vermoeden dat er een hoop aanbieders waren dus dat daar boeken prima kon. We hebben gelukkig ook wel een paar dagen speling dus als we een dagje moeten wachten is het niet het einde van de wereld.

Thanks in ieder geval! Vind het allemaal maar lastig. Aanbetaling doen vind ik met ons relatief losse reisschema moeilijk, maar vind het ergens ook spannend om het af te laten hangen van het aanbod op dat moment. Maar als ik jou zo hoor moet het goedkomen.. We zitten er in december, dus wel echt piek safariseizoen.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:39

Wat betreft Dar: wij willen daar echt een paar dagen pakken om lekker bij te komen. We boeken dus ook een vrij luxe hotel met zwembad, chillen daar een paar dagen (beetje bruin worden) en pakken dan de bus naar Arusha. Daar boeken we ter plekke een safari voor 2 dagen later (evt met hulp van hotelclerk) en vanaf daar vliegen we naar Zanzibar. Daar hangen we nog een weekje aan het zwembad en dan vliegen we terug.

Het is voor ons echt chillen op vakantie en niet heel hard lopen om alles te zien. We komen ongetwijfeld nog eens terug op het continent en ik ga dus ook absoluut niks zelf rijden. Gewoon lekker bijkomen, hectisch jaar gehad :)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:01

Ik ga idd met mijn vriend, en we zitten in een vrij goed deel van de stad. Het is voor ons echt een kwestie van bijslapen, even simkaarten regelen en gewoon de stad een beetje verkennen. Mochten we het niets vinden liggen we een week aan het zwembad, kan ons ook niet heel veel schelen.

Qua bus hebben we er eentje gevonden die we online kunnen boeken dus dat heeft wel onze grote voorkeur, of bij het hotel. We zijn allebei goed ervaren reizigers en de bus heeft voor ons wel echt een toegevoegde waarde tov een vlucht, ook omdat we dan tenminste nog iets van het land zien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, CairnTerrier, Corien_, Indy_Mouse_9, Kimmie235, lovelance, maaikemuis, manonutjuh, Mondy, NinaCharlie, Piekosjj, secricible, Thats_Me, Yipee en 71 bezoekers