Over Tanzania:
Ik ben het met een aantal dingen niet eens met Casperzazoe. Ben vorige week terug gekomen van 4 weken Tanzania. Het aanbod aan safari's is groot en qua inhoud verschillen ze inderdaad niet zoveel. Het is niet zo dat er een standaard rondje gereden wordt, en ook zijn er veel verschillende campingplaatsen.
De hoge prijzen die gevraagd worden zijn echter niet gebaseerd op 'toeristen hebben geld', maar juist omdat de entreeprijzen voor de national parks heel erg hoog zijn. Dit geld is dus niet voor de organisatie maar voor de overheid. Een safari van 3-4 dagen ga je niet goedkoper kunnen vinden dan 500/600 dollar omdat die entreeprijzen dus zo hoog zijn.
Ik heb zelf de safari al vanuit thuis geboekt, gewoon via een emailadres wat ik had gekregen. Het is een tanzaniaanse organisatie (angose travel). Ik heb hierbij inderdaad ook een aanbetaling betaald, was wel spannend maar het is uiteindelijk prima verlopen :)
Mijn ervaring tijdens de safari was helemaal niet die drukte die vaak beschreven word. Ja, als er een grote kudde leeuwen loopt, dan ben je niet de enige. Maar op de Serengeti hebben wij ook vaak een uur niemand gezien. Mijn gids sprak goed engels en hij had juist heel veel kennis van dieren en natuur. Hij vond het zelf ook gewoon heel erg leuk om te doen geloof ik.
In Tanzania is augustus de piek in het seizoen geloof ik hoor, niet december. Welke parken zou je willen bezoeken in die tijd? In het zuiden van de Serengeti zijn op dat moment volgens mij juist de kuddes grote grazers er niet ivm de big migration.
Ik zou zelf het risico niet nemen om met maar één dag speling in Arusha pas een safari organisatie te boeken. Zou daar zelf erg nerveus van worden haha. Maar waarschijnlijk komt het wel goed als je het doet, op straat staan een hele hoop mensen om je voor een safari te mogen boeken.
Je schrijft ook 'een paar dagen Dar': ik ben één dag in dar es salaam geweest. Ik vond er niks aan, ik zou daar niet al te veel tijd besteden. Als het kon zou ik er het liefst niet gestopt zijn, maar ik moest wachten op mijn verdere vlucht de volgende avond. Zanzibar ben ik niet geweest.