Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:40

Neonlight schreef:
En dan neem je dus de veerboot? Hoe gaat dat met die veerboot? Hoe vaak gaat die, moet je die boeke van te voren? Wij zijn nu dus over land gegaan. En die 7 naar boven was dus een drama.


Wij nemen of de boot Travemunde naar Trelleborg of Malmö (lange boot, TT lines of finnlines) of de ferry Puttgarden/rødby. De ferry's schelen niet zo heel veel met de bruggen in prijs geloof ik (zeker als je de km meetelt die je dan dus niet door Denemarken hoeft te rijden). Kan je ook gewoon met de brobizz op en varen elk half uur of elke 45 minuten.

Hoef je niet te boeken en varen dag en nacht. Van te voren boeken op een tijd, is wel goedkoper, maar dan zit je dus vast.

Scandlines zijn deze ferry's van:
https://www.scandlines.com/tickets-und- ... rden-rodby


Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

Neonlight schreef:
Helaas geen BroBizz. Wel gekocht maar de beloofde 5 tot 10 werkdagen ruimschoots niet gehaald.


Zonder kan je er ook gewoon op. :)

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:09

flitzz schreef:
@Quir rij jij in het "hoog seizoen" ook zonder te boeken naar de boot?? Wij rijden meestal met aanhanger en zijn dan zo'n 12 meter lang.. (bus met grote aanhanger) En hoe zit het dan met de hut? Zijn er dan nog bijv hutten beschikbaar voor/ met huisdieren?? De route die jij gedeeld hebt is gedeeltelijk hetzelfde als wat wij rijden, maar dat het je gelukt is in zo'n korte tijd.. Heb ik allang niet meer meegemaakt.. Mijn zoon werkt momenteel in Bremen, rijd op maandagmorgen tussen 4en half 5 weg en ze zijn als ze geluk hebben tussen 10 en 11 op de bouwplaats. Op donderdag of vrijdagmiddag rijden ze rond 3 uur weg en is hij 's avonds pas tussen 8 en 9 weer thuis.. Jij hebt echt mazzel gehad dat je zo door kon rijden.. Laatst keer dat wij er ongeveer 6 uur over gedaan hebben is afgelopen jaar september..


De ferry's wel (zijn geen hutten, is ook maar een korte vaart), maar de lange boot Travemünde naar Malmö of Trelleborg boeken we natuurlijk wel van te voren. :)

De tijd op het kaartje is trouwens de tijd die google maps actueel aangeeft. Rijden er wel iets langer over, omdat we hier en daar stoppen. Meestal doen we er zo'n 7/8 uur over.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:42

Emj_23 schreef:
Ik vertrek morgen voor mijn/onze eerste rondreis door Zweden. Ik heb er heel veel zin in. Ben alleen bang voor het halen van de ferry. We moeten morgenavond om uiterlijk 22.55 inchecken in Rostock. Ik moet vanuit zuid-limburg, via Eindhoven rijden. Maar eerst de kat naar het pension en dat kan pas om 11 uur. Dus we hebben ong 10,5 uur om van zuid-limburg in Rostock te komen. Zou goed moeten gaan, maar ben bang voor de files. Het zal vast goed komen, maar toch..


Zorg dat je bij Nijmegen de grens over gaat (dus niet bij Venlo, dan mis je het Roergebied) en rechts langs Hamburg (niet door de elbe tunnel). Dan gaat het meestal het beste. Verder zou ik Google maps erbij houden (of TomTom met internet oid), zodat je goed in de gaten kunt houden of en waar files zijn. Dan moet dat goed komen. :j

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:40

Wat balen dat het zo'n slecht weer is! Hier is het nog steeds zonnig en 30 graden, zal de regen even hierheen roepen. :))

Hopelijk kan je toch genieten, ondanks het slechte weer!

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:01


Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:33

Nilda schreef:
Wat leuk om al deze berichtjes te lezen! Ik krijg er al helemaal zin in. Over een paar weken gaan we op vakantie naar Zweden. En voor het eerst met de hond.

We hebben huisjes gehuurd in Idre (Dalarna) en Branas (Varmland). We gaan veel wandelen en ik wil graag een keer paardrijden.

Zijn er hier nog mensen met tips voor deze plaatsen?



Idre fjäll kan (of kon in ieder geval, lang geleden alweer haha) leuk paard rijden! Heb je verschillende tochten, ook met zwemmen en zo.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:17

[ img ]
Eland bij mijn ouders, moeder met twee jong (die wel op een afstand staan). Komt gewoon de appels onder de appelboom opeten voor de deur.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:01

Hier ook storm, windkracht 9/10. Overigens geen druppel regen, maar vanochtend vroeg (rond 5 uur) wel flink onweer gehad.

En vanavond geluk gehad. :=

[ img ]
[ img ]

Boom door de wind omgewaaid, tussen de auto en trailer door. :=

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:20

Resistance schreef:
Quir, heb jij eigenlijk een persoonsnummer?

Wij hebben ons huis hier al 12 jaar maar het is nog altijd niet gelukt om een persoonsnummer te krijgen, en zonder dat nummer is er vrijwel niets mogelijk. :+

Zo kunnen we geen glasvezelkabel krijgen (heb jij die trouwens?), en het is zelfs een keer zo belachelijk geweest dat we deuren hadden besteld EN BETAALD, en toen werden ze niet geleverd omdat we geen persoonsnummer hadden en we dan wellicht niet bestonden. :+ :') Gekke Zweden.


Jazeker, maar persoonsnummer krijg je alleen als je permanent woont en dan aan bepaalde dingen voldoet (werkt, eigen bedrijf of aan kunt tonen dat sambo/partner financieel zorg kan dragen).

Zonder kan je inderdaad helemaal niets. :+
Echt een ramp.

Je kan proberen een samordningsnummer aan te vragen, weet niet zeker of dat wel gaat als je er niet permanent woont.

Glasvezel hebben we niet, ligt er niet en we huren dit huis nog. Dus gaan er ook niet in investeren verder. :)
We hebben overigens volledig mobiel internet, gelukkig is dat hier erg goed geregeld en zakelijk hebben we 500 GB per maand.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:12

Ik heb het ook wat langer laten doorlopen in NL, ook nog "even" terug geweest naar NL voor operatie. In principe ben je verzekerd als je een persoonsnummer hebt.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:18

Ik had ook geen Zweedse id nodig voor bank rekening hoor, vriendlief ook niet...

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:27

Afgelopen jaar aangevraagd, Nordea en Länsförsäkringar gewoon volledige rekening gekregen, met kaart/credit kaart, mobilt bankID, etc. Zonder Zweedse ID. Ik heb nu sinds een maand Zweeds rijbewijs, maar vriend heeft nog steeds alleen NL paspoort. :+

Oh en beide rekeningen dezelfde dag en binnen 1 week pasjes, etc.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:40

Gek eigenlijk hè, haha.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:35

Swish is inderdaad echt ideaal!

Maar typisch dat het zo verschilt... Heb echt geen enkel probleem gehad, verschillende banken, verschillende medewerkers, enz. Ook verschillende locaties trouwens.

Overigens moet je wel echt een paspoort hebben, NL ID kaart is niet geldig (is ook alleen een reisdocument). Daar lopen veel ook tegen aan.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:20

Ik heb gewoon nog een NL rekening, net zo makkelijk als ik in nl ben.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:52

Välkommen!

Jullie al voorbereid op de "superstorm" vrijdag? Windstoten tot wel 32,7 meter per seconde. Dat is windkracht 12 (orkaan).

Hebben een tent staan voor de paarden, windkracht 8 heeft ie tot nu toe goed gehouden, vandaag wat extra stormbanden gespannen. Hopelijk houdt ie het...

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:03

Het is een restje van orkaan Helene (nu natuurlijk geen orkaan meer, maar dus nog wel windstoten van orkaan kracht).

Hier vannacht ook erg hard gewaaid, vandaag ook nog, morgen overdag valt het als het goed is mee, maar morgen avond dus hele harde wind. Hoop dat het meevalt...

De tent heeft nu in ieder geval al 2 stormen van windkracht 8/9 gehouden! *\o/*


[ img ]

Maar goed, de paarden mogen er nu dus niet in. :+

Hier kan je wel zien dat het dus een restje orkaan is:

[ img ]

Ja, nog crisis map van orkaan Irma haha, maar volg het nog steeds, je kan alle stormen en orkanen hierop volgen. Vind ik intressant. :))

Gaat trouwens vooral om west Zweden:

[ img ]
Wel weer wat aangepast, maar gaat (heel) hard waaien.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:12

Laatst bijgewerkt door Quir op 20-09-18 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:48

Hier is het nu letterlijk stilte voor de storm. :))
Waait wel wat, maar verwaarloosbaar, zeker vergeleken met gisteren en de rest van de week.

Eind van de middag gaat het los en vannacht en morgen flink harde wind. Ben benieuwd. Hoop dat de tent blijft staan. :=

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:15

Fijn dat het goed gegaan was met de trailer! Toch altijd spannend.

Hier ook de eerste echte nachtvorst gehad, -5. :brr:

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:24

Zitten een beetje vast gevroren haha.
Sneeuw is alweer zo goed als weg nu.

[ img ]

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:25

Hier was het vanochtend om 10 uur nog -12. Brr, maar zo mooi. <3

En heerlijk die oortjes. <3

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:59

Jullie hebben ook al zo'n mooie gele wei, Noordje. :=


Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:28

Ja hier ook.... Weides van de paarden zijn helemaal geel, maar ook het vorig jaar nieuw ingezaaide stuk staat vol onkruid. Vooral door de extreme droogte vorig jaar, wilde toen ook nauwelijks groeien...

[ img ]
Even om een mafkees heen kijken. _O-
Maar achteraan zie je alleen maar geel, dat is de wei van de paarden. Stuk ervoor is wel groener, maar ook wel veel geel en vooral onkruid. :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Marjon_, Damon26, douschka, Ilse_123, Kmbrly, luxx, nimbletje, SassyMoon, thequeensmum, xLauLaUx, xSannee en 62 bezoekers