Canada

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:18

eilleen333 schreef:
Ik wil in elk geval alles in het Engels bevestigd hebben, maar het is voor de mensen die mijn mails krijgen nogal moeilijk om te lezen. Ook is niet alles in het Engels beschikbaar, dus zal ik het moeten laten vertalen (net zoals mijn VOG).


Wohoo, gefeliciteerd met je WHV! *\o/*
Ik baal dat ze dus pas in april zijn begonnen met toekennen van de WHV's, nét twee maanden te laat, was nu te oud en ben nu dus maar bezig met PR.

Wat betreft VOG: volgens mij hoef je die niet te laten vertalen hoor! Ik zou even goed kijken op de website van CIC/IRCC, er staat namelijk onderaan een Nederlands VOG in het Engels ook een verklaring! Zou zonde zijn als je een dure vertaling moet laten maken!

Wat betreft verzekering/uitschrijven etc; ik heb alleen ervaring met mijn broertje die op een WHV in Australië zit. Tot het moment dat hij betaald werk ging doen, had hij genoeg aan zijn Nederlandse zorgverzekering + reisverzekering. Daarna moest hij een speciale reis & werkverzekering hebben en kon hij zich uit laten schrijven bij de SVB (en had hij dus geen verzekeringsplicht meer in Nederland). Hij heeft zich 10 maanden (dus 2 te laat) nadat hij gestart is met werken in Australië uit laten schrijven bij de gemeente omdat hij dan dus boven die 8 maanden-uit-Nederland-regel zat. (nog) Niets van gehoord, maar je kunt er een boete voor krijgen als je je niet/te laat uitschrijft. Het gaat overigens niet om een kalenderjaar, maar of jij meer dan 8 van de 12 maanden per jaar weg bent. Dit hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Nu kun je dat eenvoudigweg voorkomen door maar 3 maanden en 29 dagen weg te blijven :D

Nu weet ik van mijn broertje dat communicatie met SVB/zorgverzekering/reisverzekering zéér moeizaam was, iedereen zegt iets anders...


february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:59

Marjoow schreef:
Wij hebben afgelopen zaterdag geboekt *\o/*
Volgend jaar september/oktober gaan we 3 weken naar Oost-Canada.

Onze reis:
  • Toronto
  • Kingston
  • Montreal
  • Quebec
  • Tadoussac
  • Ottawa
  • Trois Rivieres
  • Mont Tremblanc
  • Algonquin National Park
  • Manitoulin Island
  • Bruce Pensinsula Park
  • Kitchener
  • Niagar Falls
(en dan weer terug naar Toronto)

Nu ben ik vast bezig met een travel journal (tips hiervoor zijn ook zeer welkom!) te maken en we zijn aan het oriënteren op boeken en reisgidsen. Heeft iemand nog tips? Wij hebben inmiddels al het Lannoo's Autoboek van Oost-Canada en ik heb een boekje over Montreal en Quebec besteld. Vanuit de reisorganisatie hebben we ook wel wat folders gekregen.



Gaaf, mooie rout hebben jullie uitgestippeld! <3
Pak, als het in jullie planning past, Gatineau Park ten noorden van Ottawa (Chelsea) zeker mee! Fijne wandelingen en mooie uitzichten! <3

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 06:44

Birgit__ schreef:
Hoi! Het is al even stil hier maar ik wil me graag melden om wat tips op te doen. Heb al veel gelezen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Volgend jaar juni is het eindelijk zo ver; mijn droom reis naar Canada/Amerika.

Ik zou graag willen vliegen op Calgary. Wil op het einde van de reis, begin juli heel graag naar de stampede.

Ik móet naar Yellowstone en dan is eindelijk alles wel gezegd.. graag doen we ook nog Glacier NP aan, maar verder zijn we nog opzoek naar een mooie route voor drie weken rondom Calgary - Yellowstone NP.

Zou het mogelijk zijn om ook Banff en Jasper te combineren of is dat te ver uit de route?

Ik hoor graag jullie adviezen :)


Banff en Jasper zijn prachtig, maar zo toeristisch en druk, zeker in juni t/m september! De Icefields Parkway is wel ontzettend mooi, maar ik vind bijv. Highway 40 door Kananaskis Country minstens zo mooi en zoveel minder druk!

Bedoel je met Glacier NP de Canadese (ten westen van Calgary, naast Yoho NP) of Amerikaanse (net over de Canadese grens, in het noorden van Montana? Beiden zijn prachtig, als je voor de laatste gaat kun je Waterton Lakes NP in Canada meepakken, één van mijn favoriete nationale parken hier in het westen <3

Ik ben zelf niet in de VS geweest (behalve dus stukje Glacier) dus kan je daar geen tips voor geven, maar op je route naar het zuiden richting Yellowstone (of dus terug omhoog naar Calgary) zijn dit wel echt aanraders vind ik:

* Kananaskis Country (Spray Valley Provincial Park, Peter Lougheed Provincial Park)
* Head-Smashed-in-Buffalo-Jump (echte aanrader als je geïnteresseerd bent in de first nations!)
* Waterton Lakes NP

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 00:30

eilleen333 schreef:
Nog 19 uur tot ik weer lekker die kant op ga!!! Super veel zin in!

Goede vlucht en alvast een fijn weerzien *\o/*


Ik ben hier inmiddels 3 weken en heb twee weken geleden mijn auto gekocht, een oude Ford Explorer van 22 jaar oud. Afgelopen 2 weken druk geweest met schetsen, inmeten, zagen, timmeren en inrichten en ik ben zoooo blij met het resultaat, mijn eigen kleine huisje op wielen <3 Heb haar Dora the Explorer gedoopt en we zijn net terug van 2 dagen 'proefdraaien' in de buurt van Vernon en ze is met vlag en wimpel voor de test geslaagd *D Nu even terug in Kamloops om Canada Day te vieren en dan morgen weer op pad...heerlijk een maand of 4 road trippen.


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Mijn PR-aanvraag is ook verstuurd, dus met een beetje geluk hebben ze dat binnen 6 maanden rond en dan kan ik mezelf hopelijk begin 2020 inwoner van Canada noemen *\o/*

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:57

Ik heb hier in BC nog nooit een internationaal rijbewijs nodig gehad, zowel bij huurauto niet als bij het kopen van mijn auto hier en het afsluiten van een verzekering en BCAA (ANWB) :j

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:17

Heen- en terug naar Calgary langs een andere route kan prima! Ik raad mensen altijd aan om minder tijd in Banff door te brengen (een bij voorkeur zelfs in Canmore te overnachten als je toch perse in Banff NP wilt slapen), het is gewoon zo enorm toeristisch geworden, zeker in juni t/m midden oktober, moet je van houden. Er zijn zoveel mooie en veel rustigere parken!

3 weken is prima, als je het graag rustig aan doet zou ik Vancouver Island laten zitten (is al een trip op zich!), maar weet dat toch veel mensen het graag meepakken. Ik zou gaan voor Calgary - Canmore - Icefields Parkway (halverwege ergens een stop, neem er echt de tijd voor, het is zó mooi!) - Jasper - Clearwater - Whistler/Squamish, Vancouver - Manning Park - Oliver/Osoyoos - Kelowna/Vernon - Revelstoke - Glacier National Park (Illicillewaet Campground) - Golden - Yoho NP - Kananaskis Country (Peter Lougheed Provincial Park)

Je kunt 'm natuurlijk ook andersom rijden. Clearwater naar Whistler/Squamish is een lange rit, je zou halverwege in de buurt van Kamloops (maar niet in Kamloops zelf) een campground kunnen zoeken. Kamloops is vooral een grote, vrij lelijke stad, maar het landschap is weer heel uniek (woestijnachtig), dus buiten Kamloops zit je goed.

Kelowna/Vernon zelfde verhaal; zoek iets buiten de stad. Summerland/Peachland of Lake Country zullen vast ook campgrounds te vinden zijn.

Glacier NP heeft prachtige hikes, veel rustiger op de trails dan in Banff en Jasper. En mijn absolute favoriet is Peter Lougheed Provincial Park, maar 1,5 uur rijden van Calgary en zóveel rustiger dan de grote nationale parken. Zeker in juni ga je daar nog geen massa's toeristen zien en Upper en Lower Kananaskis Lake zijn schitterend. Blijft één van mijn lievelingsparken in de Rockies <3

Mocht je echt van de standaard route af willen wijken, dan zou ik de Kootenays aanraden. Vanuit Revelstoke naar Nakusp, via New Denver naar Kaslo en Nelson en dan via Creston naar Fernie. Van daaruit Alberta in en naar Wateron Lakes National Park. En dan highway 22 omhoog, Fort MacLeod (Head Smashed in Buffalo Jump zéker bezoeken!) en dan highway 40 via Kananaskis Country nemen, dan kom je dus langs Peter Lougheed Park en kun je zo terug naar Calgary.

Laat het maar weten als je verder nog specifieke tips nodig hebt, ik heb afgelopen 3 maanden ruim 8000km gereden door heel BC en de Rockies en ook vorige zomer de nodige road trips hier gemaakt, dus deel graag tips! *\o/*

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:08

Ik kreeg op 5 december het mooiste Sintkado: mijn Permanent Residency! *\o/*
Had de week ervoor nog contact met immigrations en het leek allemaal niet zo vlot te gaan, dus ik ging uit dat het pas 2020 zou worden. Maar in een week ging het ineens over alle benodigde schijven en werd de final decision genomen, zó fijn!

Ik ben sinds dinsdag weer even in Nederland om hier kerst te vieren en als het mee zit, krijg ik mijn bevestigingsdocument voor ik hier weer vertrek nog binnen per post (moest naar NL gestuurd worden). Dan kan ik meteen als ik land in Vancouver mijn status definitief maken en alle administratie rond gaan maken.

Ik pas sinds oktober in Victoria op Vancouver Island op een huis en 2 katteen. Het zuiden van het eiland is wel echt 'mijn' plek in BC waar alles samenkomt en waar ik me ook graag wil vestigen uiteindelijk. Het heeft echt alles; de mindset van de mensen, een mild klimaat waar ik gewoon het hele jaar kan hiken, de zee, bossen, meren en nog voldoende mogelijkheden voor de grote bergtochten waar ik van houd in bijv Washington state en Strathcona Park.

Maar toen kwam daar ineens een verrassing in de vorm van mijn droombaan in...Yukon, ruim 2500 kilometer noordelijker en met een subarctisch klimaat :') Doordat ik mijn PR nog niet had, mocht ik nog niet verder in de sollicitatieprocedure, maar nu dat binnen is, word ik in januari alsnog uitgenodigd voor mijn sollicitatiegesprek.

Kan me geen betere start van 2020 wensen *D

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:09

Kelly_ann schreef:
Wat leuk! Wat kan je gaan doen in de Yukon?


Adviseursrol op het ministerie van onderwijs van de provinciale overheid :):)

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:28

_Snow_White schreef:
Ja en dit project is remote, dus ik woon dan in een "dorp" met alleen collegas en tradesmen.

Een moeilijke keuze want ik heb natuurlijk wel studieschuld die afbetaald moet worden.
Helaas is het gedeeltelijk in de Arctic Circle en zijn er dus periodes zonder daglicht wat voor mij denk ik erg lastig zal zijn.


Dat lijkt me inderdaad heftig, en zeker omdat je weet dat het voor 3 jaar is! Eén winter kun je je daar misschien nog wel overheen zetten, maar 3 jaar zo afgelegen wonen en werken...heftig!

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 04:45

Angela_ schreef:
Ik meld me hier ook. Vriendlief en ik vertrekken waarschijnlijk eind mei, begin juni naar Canada. Vooralsnog is het plan vliegen op Calgary. Daar willen we 2 nachten blijven en dan rijden we door richting Banff. Hier blijven we 5 nachten. vanuit Banff gaan we naar Glacier NP in Canada (dus niet de amerikaanse) en hier blijven we ook 5 nachten. Daarna rijden we naar Jasper waar we ook 4 nachten verblijven. De volgende stop is Edmonton waar we 2 nachten blijven en daarna weer terug naar Calgary voor een nachtje en dan weer terug naar huis.

Dit is meer de ruwe opzet, we willen vooral wandelen/hardlopen en in de natuur zijn. Het plan is een huurauto zodat we wat flexibeler zijn. Iemand nog tips of dingen die we echt moeten doen?


Wat een heerlijk vooruitzicht! *\o/*

Ik zou persoonlijk voor accommodatie in Canmore gaan in plaats van Banff. Banff is zó enorm toeristisch en druk, ik mijd het echt op alle mogelijk fronten :x Canmore is net iets authentieker, maar net zo dicht bij alle mooie plekken. Bovendien kun je vanuit Canmore naar Kananaskis Country rijden, mijn favoriete provincial park in Alberta <3

In Glacier zelf heb je (behalve campings) geen overnachtingsmogelijkheden. Golden is een fijne plek, mooi centraal tussen zowel Glacier als Yoho! Zéker Yoho niet overslaan, als je van een flinke hike houdt (26km), dan is de Iceline Trail een aanrader. In Glacier hike ik de Balu Pass ieder jaar, ook een favoriet! Is overigens niet altijd open i.v.m. grizzly's en je moet verplicht in groep van 4 hiken.

Jasper is alweer 5 jaar geleden, maar vond ik fijner dan Banff. Ook wel toeristisch, maar anders en toch rustiger. En de Icefields Parkway...dat blijft een waanzinnige rit :+:

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 05:48

Angela_ schreef:
Onze reis is helaas geannuleerd :( Gelukkig hebben we alleen een aanbetaling gedaan en daar krijgen we een corona voucher voor. Heel erg jammer, maar op het ogenblik wil je ook niet op reis gaan.


Ah, ondanks dat het heel begrijpelijk is, is het wel heel naar. Je kijkt er toch enorm naar uit en niemand zag dit aankomen... :(:)

Maar het is op dit moment inderdaad geen optie. De verwachting hier (BC) is dat de maatregelen tot juli gelden, en zelfs dan weten ze nog niet in hoeverre ze daarna de maatregelen versoepelen...Ik verwacht dat er weinig komt van internationaal reizen/toerisme deze zomer, de risico's op een opleving zijn gewoon nog te groot. Ik ben blij dat ze er hier ook zo bovenop zitten, daardoor is de uitbraak vooralsnog beperkt in vergelijking met bijv. Oost-Canada...

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 04:33

Wat zuur voor iedereen die met Transat zou vliegen, dat het nu definitief niet doorgaat. Fijn dat er nu duidelijkheid is, maar je verheugt je gewoon enorm op zo'n reis en dan is uitstel niet tof. Hopelijk kunnen jullie er in 2021/2022 alsnog enorm van genieten <3

Marjo schreef:
Wij vliegen met KLM, vooralsnog geen bericht gehad dat zij niet op Canada zullen vliegen. Ben benieuwd. We hebben nog geen campings gereserveerd verder, maar is opsich ook niet echt nodig omdat we in het naseizoen zitten (september/oktober)


Jullie gingen naar Ontario & Quebec toch? Ik ben niet op de hoogte van de provinciale voorschriften daar op dit moment, maar hier in BC kun je dit jaar geen campsite boeken als je niet in de provincie woont. Dit om te voorkomen dat er reizigers van buiten de provincie komen. Op landelijk niveau geldt vooralsnog voor onbepaalde tijd de Emergency Order onder de Quarantine Act, wat betekent dat iedereen (reiziger of inwoner) 14 dagen in quarantaine moet bij aankomst in Canada. Van reizigers wordt verwacht dat zij een plan hebben waar ze 14 dagen in zelf-isolatie gaan en hoe ze aan eten komen. Dit wordt actief gecontroleerd, of je daadwerkelijk op die plaats verblijft en bij het verlaten van je isolatieplaats wordt je flink beboet.

Ik hoop natuurlijk van harte dat jullie reis door kan gaan, maar houd er rekening mee dat áls KLM alweer vliegt, de kans groot is dat deze maatregelen nog wel van kracht zijn :(:)

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 06:49

Aranel schreef:
Maar stel. De travel ban wordt niet verlengd na 31 juli. Moeten de campings daar dan ook niet iets mee, als in, wel open gaan voor toeristen. Want anders zijn er dus wel toeristen met camper maar die kunnen vervolgens negens heen :=

Niet dat ik denk dat ie niet verlengd wordt hoor.


Ik heb geen idee hoe het in andere provincies is, maar zowel in BC en Alberta kun je alleen als inwoner van de provincie een campsite boeken. Dit om de eigen inwoners de gelegenheid te geven in hun provincie vakantie te vieren. Er zijn wel privately owned campgrounds, daar kan wel iedereen terecht, maar logischerwijs wijken veel out-of-province reizigers daar nu naar uit.

Als de travel-ban al opgeheven wordt, is de kans groot dat de 14 dagen quarantaineregel wel van kracht blijft. Trudeau was twee weken geleden nog vrij stellig dat hij geen overhaaste beslissing gaat nemen in het openen van de grenzen, ondanks de enorme strop voor de toeristensector. Begrijpelijk, maar zo enorm zuur voor iedereen die in onzekerheid zit over een geplande reis en vooral ook voor de mensen werkzaam in het toerisme ;( Ik hoop van harte dat iedereen hier uiteindelijk toch de gedroomde reis kan gaan maken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers