Bokkers naar Schotland 2019 - Aye! Go on then!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Bokkers naar Schotland 2019 - Aye! Go on then!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:19

Hee Bokkers, voor het eerst in 15 jaar ga ik écht op vakantie, in m'n eentje, naar schotland! *\o/*

Op 24 mei stap ik op het vliegtuig via Easyjet naar Edinburgh. Een week later de 31e kom ik terug. Een auto heb ik ook al gehuurd (links rijden.. links schakelen, druk verkeer? Ervaringen gevraagd O:) ). Reisverzekering afgesloten en creditcard aangevraagd. Verder wil ik heel veel zien in die week. Ik ben bezig een reisschema op te stellen (dus nog geen overnachtingen geboekt.).

Lastig is alleen; hoeveel kan ik per dag reizen qua tijd en afstand én nog mooie en leuke dingen zien en ondernemen in een week tijd. Ik ben me online aan het inlezen, heb hier ook 2 andere verhalen uit 2009 gelezen.

Ennuh.. ik ga dus in m'n eentje. Ik stap voor het eerst in 15 jaar in een vliegtuig (niet mijn ding).
Wat wil ik doen; kastelen, uitzichten, ongerepte woeste natuur, rust, fotografie, lokale bevolking.. Qua overnachting niet veel eisen. Een schoon bed en schone douche.

Dus nu.. ervaringen/tips gevraagd. Hoe kan ik het beste plannen? Ervaringen met links rijden/schakelen? Kan ik goed parkeren en veilig auto rijden in Edinburgh? Overnachtingen nu boeken of op de bonnefooi??
Heb ik teveel wensen voor 1 week (waarschijnlijk wel _O- ).. Alle tips en ervaringen zijn welkom. Foto's ook natuurlijk.

Mijn wensen/routelijst:

- Edingburgh (1 nacht en dag); Kasteel, cirsus lane en ...
- Falkirk (Kelpies)
- Stirling; kasteel en misschien Wallace monument
rijden richting Balloch dan omhoog via A82)
- Regio Loch Lomond; berg Cobbler/arrocher
- Glencoe
- Fort William (Castle Stalker, Glen Etive, Roybridge, Rannoch Moore, etc.)
- Glennfinnan viaduct
- Isle of Skye (1 dag), Eilean Donan Castle, Dunvegan Castle, Quiraing castle, Olf man of Storr, etc.
rijden richting Inverness via 82
- Laggan Dam
- Loch Ness
- Inverness; culloden moore
rijden via A9 omlaag
- Langs Cairngorms nationaal park naar beneden richting Edinburg en einde vakantie.
...
Zin in! *D

Moderatoropmerking:
Dit topic is ontwikkeld van een enkele ervaringsvraag naar een algemener topic over alles wat je wil weten als je naar Schotland op vakantie wil. Stel hier je vragen, deel hier je tips, adviezen, en foto's. En laat vooral weten hoe het was!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 08-05-19 14:39, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel algemener gemaakt op verzoek :)

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)


Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:32

Dank je wel!! Ik wil dit al 30 jaar. Nu gaat het er gewoon van komen. De kans is inderdaad groot dat ik helemaal verliefd ga worden op dit land en elk jaar terug wil :j

En in een ander topic lezen is toch net even anders dan specifieke antwoorden krijgen om mijn vragen.
Laatst bijgewerkt door Tafje op 01-04-19 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:42

Tessabuddy schreef:
Ik lees even mee! Wij gaan over 2 weken al, voor een week naar Schotland!
Ons idee is om vanaf Edingburgh direct richting omgeving Glencoe te rijden.
Vanaf daar misschien een dag Isle Of Skye. En dan via Inverness/Loch Ness weer naar beneden.
Ben erg benieuwd naar tips wat betreft overnachten.. Weet iemand iets leuks nabij Glencoe?


Zoiets wil ik dus ook .. :j Wat leuk dat je over 2 weken al gaat!

Ik zie net deze ovenachtingsmogelijkheid bij Glencoe.. wauw! https://www.huntingtowerlodge.com/tariffs-booking.html
Laatst bijgewerkt door Tafje op 01-04-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:48

zoiets dacht ik al -O- Ik ben via Google Maps aan het plannen (qua tijd/afstand) en bekijk daar via de foto's hoe de wegen eruit zien. Een beetje provinciale weg is inderdaad een B-weg hier in Nederland.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 14:10

Dank je.. maar elders zie ik die staan (website visitscotland): 2 hours 50 minutes from Edinburgh and 119 miles.

Dus van Edinburgh naar Glencoe in bijna 3 uur (minus de stops om te kijken... wat er veel zullen zijn).
Dat lijkt qua afstand en tijd dus mee te vallen.

Hoe is het parkeren bij Edinburgh? En het verkeer? Ik stap bij het vliegveld in een huurauto met het stuur en de pook dus aan de verkeerde kant. Als ik dan meteen in allerlei drukte terecht kom dan ga ik het die dag al niet redden denk ik :\

Hier een redelijk uitgeschreven route over 7 dagen West Schotland https://www.visitscotland.com/nl-nl/see-do/tours/driving-road-trips/7-days-west-scotland/
Laatst bijgewerkt door Tafje op 01-04-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 14:16

Kaarten downloaden inderdaad een goede tip. Is er GPS? Anders kan Google Maps op de telefoon me wel brengen waar ik moet zijn. Kosten zijn niet meer zo hoog als vroeger.
Zijn er ook voldoende tankstations in de hooglanden? Beetje vreemd als je in de Middle of Nowhere zonder benzine komt te staan.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 15:38

Sorry voor de late reactie.. problemen met de laptop ;-)
Wat een mooie tips!! P+R.. hele goeie! En volle tank.. en kaarten downloaden! Ik heb gisteren mijn creditcard ontvangen en geactiveerd. Dus dat kan ik ook al afstrepen.

Ik denk trouwens dat ik alleen de eerste nacht een overnachting in Edinburgh boek en vervolgens op de bonnefooi door rijd. Er schijnen genoeg betaalbare Hostels te zijn.

@Inujojo: dank voor de goede verkeer- en rijdtips!!

@Killyenn: ik steek ook omhoog maar met de klok mee. Dus vanuit Edinburgh langs Glasgow en dan omhoog naar Fort William en Island of Sky (via de 82 geloof ik) dan rechts richting Inverness en dan weer omlaag richting Stirling en Edinburgh. Aan Quiraing wil ik inderdaad prioriteit prioriteit geven. Dat moet één van de mooiste bergen van Schotland zijn.

@Scum: van wat ik hoor is Island of Skye één van de mooiste plekken van Schotland. DIe wil ik niet overslaan als het even kan. Hibriden wellicht een volgende keer. Voor nu wordt het al een hele drukke week als ik alles op mijn lijstje wil zien :D

@Befunny; ik hoop dat in de week die ik ga (al is het wel Hemelvaart maar buiten het hoogseizoen) dat het niet zo heel druk is in Fort William. Ik heb inderdaad ook Lochness van mijn lijstje geschrapt. Is wel mooi maar meer vanwege de verhalen over Nessie.

@Annekee: hahaha wat leuk dat jullie ook gaan de 24e!! Wellicht even telefoonnummers uitwisselen. Mocht ik verdwalen of zo haha :)

@T3mptati0n: jaaa hier nog een Outlanderfan!! Ik heb serie 1 t/m 4 gekeken en alle boeken gelezen. Mede daardoor nu ook doorgezet om echt eens naar Schotland te gaan! Lallybroch staat ook ergens op mijn lijstje (ligt iets boven Edinburgh), en heet uiteraard anders. Maar iets zegt me dat ik daar geen tijd voor zal hebben.

@hoikimmmy oh wat gaaf!! Hebben ze er al een B&B? Wellicht iets voor mij om te overnachten als het op mijn route ligt? Ik ben al heel lang fan van Schotland. De kastelen, de rijke geschiedenis en het prachtige ongerepte landschap.

Geweldig.. Ik heb er zooo'n zin in. Ik heb mijn vliegtickets, auto gehuurd, reis- en annuleringsverzekering en creditcard al geregeld in ieder geval.
Mocht ik ooit gaan emigreren, dan naar dat land :):)

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 09:21

Hahaha.. we kunnen de titel van dit topic beter veranderen in; Bokkers gaan massaal naar Schotland :)F

@xRaisin; Ik ga in m'n eentje op vakantie.. Als ik het eng vind om links te rijden kan ik helaas niet het stuur even aan iemand overdragen. Gelukkig is het een niet al te druk land (heb ik van horen zeggen) en anders eerst maar 400 rondjes rijden op een groot parkeerterrein

@Evelien_vp; die planning klinkt goed :-) Aan zoiets zat ik ook te denken.

@hoikimmmy: dank je..

@Schuur; ja een automaat wilde ik ook gaan huren. Maar ik heb het 2 weken geleden pas geregeld. Ik had nog keuze uit een handgeschakelde Corsa voor 240 euro voor een week; of een automaat voor 460 euri's.. Dat is wel erg veel; dus dan toch maar een geschakelde auto's. Ik heb 28 jaar mijn rijbewijs dus dat zou toch wel moeten lukken denk ik.

@Killyenn; oh wauw!! Ik denk alleen dat ik niet genoeg tijd heb om vanaf Sky nog omhoog te gaan. Misschien een volgende keer (en dan meteen 3 weken blijven of zo)

@Lisette1205;
dank voor de tips!. Ik ben ook een bangerik qua vliegen. 1,5 uur is eigenlijk meer dan zat. Dit wordt mijn derde keer in een vliegtuig. Tip; denk aan oorpluggen. Ik heb bij het landen 2x ontzettende pijn aan mijn oren gehad. Drinken, kauwgom, etc. heeft niet geholpen.

@Vanillia: Ik denk ook dat ik teveel wil. Maar het voelt zo lekker om er naar uit te kijken :-) Ook dank voor de tips!

Ik had trouwens de week van hemelvaart gekozen met het idee dat ik maar 3 dagen vrij hoefde te nemen. :') Maar nu blijkt dat die week toch wel gewild is. Dat zie je terug in duurdere tickets (ik kon al niet meer op gunstige tijden vanaf Eindhoven vliegen; dus nu vanaf Amsterdam) én minder/duurdere auto's. Dat is dus wel een aandachtspuntje voor volgende keer.

Ik huur de auto trouwens via Sunny Cars. Ik hoor van iedereen dat dat het beste is (volledige dekking, niet bijbetalen voor KM's, geen kleine lettertjes en een gerenommeerd bedrijf).
Vliegen doe ik via Easyjet. Dit is mijn derde vliegvakantie ooit, en nu zelfs in mijn eentje, en zelf samengesteld. Het is niet het eind van de wereld maar zoveel mogelijk verassingen voorkomen is wel fijn.

Vraagje; is het handig om zonder vooraf te boeken op de bonnefooi te gaan rijden? Zitten er voldoenden B&B en hostels in de buurt? Ik weet namelijk niet hoe snel ik ga rijden/doortrekken. Een beetje vrijheid is wel fijn

Tips voor overnachting in Edinburgh waar ik de auto bij kan zetten én zo het centrum in kan lopen?

    * Tips voor degenen die met eigen auto komen via boot: zorg dat je stickers hebt voor de koplampen. Ik begreep via ANWB dat die verplicht zijn.
    * Denk ook aan aparte laadstekkers Type G. (drie ipv twee poten) voor je telefoon (evt laadstekker voor in de auto).
    * Ik heb ook een reisgids gekocht bij de ANWB. Als je lid bent krijg je daar korting op. Routekaarten zijn
    meestal gratis.
    * Via Google Maps kun je ongeveer uitrekenen hoe lang je rijd van tot een bepaalde plaats. Via streetview kun je al bekijken b.v. hoe de regio er uit ziet/wat je kunt verwachten. Er is ook een 3D mogelijkheid waarmee je als het waren 'kunt rondlopen' op een plaats. Erg leuk.
    * Het algemene alarmnummer is 999

Ik sta via Instagram in contact met iemand die nu in Sky is. Erg leuk om de foto's te zien ;-)


En voor wat andere tips zoals filmlocaties & Harry Potter-locaties:



There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)


Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 13:03

Evelien_vp schreef:
Een auto huren als je net geen 25 bent is wel super duur vind ik... wij zijn aan het kijken voor een maar alles zit rond de 500€ omdat we beiden maar 24 zijn helaas. Mijn reisgenoot word wel 25 dit jaar maar dat telt blijkbaar niet :/


Ik had niet het idee dat het aan je leeftijd zou liggen. Ik kan me voorstellen als je 19 bent, maar 24? Dan heb je toch al wat meer ervaring? Wanneer ga je?
Ik zag net dat de auto die ik heb gehuurd 20 euro is afgepreisd. _O-

Heb je hier al gezocht en gekeken? https://www.sunnycars.nl/selecteer-een-auto/

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 13:23

xRaisin schreef:
Herkenbaar. Wij zijn dan 23 en 24. Veel verschillende sites bekeken, maar we hebben ons er toch maar bij neergelegd dat het huren van een auto erg duur gaat worden :(.


Jee klote zet. Scheelt dat heel veel? En met openbaar vervoer ben je wat beperkter in de hooglanden denk ik.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 14:23

xRaisin schreef:
Ja behoorlijk! We zijn sowieso 500-600 euro kwijt voor 10 dagen. En anders is het rond de 200 euro voor dezelfde auto!


Dan zou je feitelijk beter met je eigen auto met de boot kunnen gaan. Met die overtocht ben je wel meer tijd kwijt maar volgens mij wel voor minder geld dan.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 19:48

Prrrr schreef:
Ik begrijp dat je auto en vlucht al geboekt hebt, dus mijn tip is aan de late kant: in de meeste grote steden met vliegveld heb je ook prachtig openbaar vervoer tussen vliegveld en stad. Wij gaan eerst een paar dagen de stad in (zonder auto) en gaan dan terug naar het vliegveld om de auto op te halen...


Ja die tip kreeg ik vanmorgen ook bij toeval. -O- ik ga inderdaad even kijken of ik mijn auto 2 dagen kan afboeken want die is al betaald.
Klopt natuurlijk dat ik dat beter meteen zo had kunnen down. Dit is mijn eerste vakantie, ook nog die ik zelf regel, best wel beetje zweten zeg maar 8-)

Ik vind het gewoon moeilijk plannen ;(
Vrijdag aankomst Edinburgh en dan blijven tot zondagmiddag.
Doorrijden naar Fort William en daar overnachten. Bezoek aan Glen Coe, Glennfinnan En Elean Dean Kasteel.
Vervolgens doorrijden naar Noord Skye en daar 2 nachten blijven. Dan Inverness en Culloden.
Dan richting Stirling voor en dag...

Dus vandaar mijn vraag. Hoe belangrijk is vooraf overnachting boeken.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 19:52

Marie111 schreef:
Druk bij Fort William - allemaal Outlander fans?


Dit is niet het Fort William uit Outlander. Voor die filmlocatie gebruikten ze Blackness Castle uit Linlithgow.

Ik denk dat het in Fort William drukker is omdat het in een regio ligt met erg veel toeristische trekpleisters.
Glen Coe, Glennfinnan, Eilean Dean castle. Dus goed als je in die regio kunt overnachten. En wellicht wat winkels voor levensmiddelen en tankstations of zo. Dus zal een wat groter dorp zijn misschien dan anderen in de regio.

Outlander filmlicaties: https://sassenach.nl/nieuws/15-locaties-uit-outlander-om-te-bezoeken-in-schotland/

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-19 13:12

Thokkadisje schreef:
Ik werk in de reisbranche en ben zelf ook vaak op pad. Privé ga ik graag op de bonnefooi :D Maar dan reis ik vaak offseason.
Mijn ervaring als reisagent is dat je in Schotland, zeker op knooppunten als Skye en Fort William, beter van te voren wat kunt boeken.

Dank voor je advies.. Je hebt gelijk, vandaar ook dat ik hier dit topic heb geopend. Geen ervaring met zelf plannen en iets te enthousiast met alles dat ik wil zien :o

Ikke schreef:
Mag ik je een welgemeende tip geven: minder km en meer bekijken.
Kies ervoor om of het oosten te doen of het westen, maar probeer niet om beiden in een vakantie van een week te proppen.
Rijden in GB is niet moeilijk maar vergt zeker voor een minder ervaren chauffeur wel meer concentratie en concentratie kost energie.

Goede tip idd. Ik merk dat ik zelf een beetje ongemakkelijk wordt van de stress die ik mezelf anders opleg :j En ben best ervaren qua autorijden. Bijna 30 jaar mijn rijbewijs en ook paardentrailers steek ik zo'n beetje overal wel achteruit. *D

Vanillia schreef:
Wij zijn hier inmiddels 5 dagen en het rijden valt ons echt tegen. En dan hebben we voor het gemak al een luxe SUV automaat geboekt
Ik merk dat ik het wel lastig vind inderdaad om dit in te schatten. Ik houd de reistijden van Google Maps aan, die kan er toch niet zover vanaf zitten toch? En ik heb bewust voor een kleine Opel Corsa gekozen :D . Ik heb 10 jaar in een Nissan Patrol gereden en weet dat die niet altijd makkelijk zijn op smalle weggetjes.

Ikke schreef:
Ik heb je route eens uitgezet: https://goo.gl/maps/ib2sD9goawo
Als ik er zo naar kijk, zou ik Skye gewoon skippen en dan is de rest wel redelijk haalbaar.

Ja dat was de route die ik zo'n beetje in mijn hoofd had. Maar ben daar inmiddels op terug gekomen. Ik wil inderdaad niet alleen maar in de auto zitten en ook wat zien van het land. Dan maar vaker terug komen. Ik laat onderaan de planning zien die ik nu heb gemaakt. Jullie mogen daarop schieten uiteraard :)

assie schreef:
Dus kies vooral wat bij jou past.

Ook idem mee eens, dank voor je advies over rijden en landschap :j

_Lau_ schreef:
Oh en kijk als je route een beetje duidelijk is of er in de buurt highland games gehouden worden
Ohw goede tip!!! Eind mei zijn er twee die redelijk in de regio worden gehouden, maar daardoor moet ik weer mijn planning wijzigen.. Ik laat de Highlandgames dus even voor een volgende keer staan. Ben trouwens wel echt fan van doedelzakmuziek (en mannen in kilts 8-) )

Rex_Rolfo schreef:
GPS altijd, dat signaal komt vanuit de ruimte (de gps satellieten)
GSM bereik niet altijd, op de meer afgelegen plekken kan het goed zijn dat je mobieltje geen ontvangst heeft.

Jaaa tomtom had ik al op mijn lijstje staan. Ook de reisgids met uitgebreide kaart neem ik mee. En ik download de kaarten van Google op mijn telefoons. Dank je!

Wat heb ik bedacht? Ik sla het stuk richting Inverness (helaas) over. Ik heb daardoor iets meer tijd om te kijken en mocht het verkeer of iets anders tegenzitten heb ik toch wat marge om te schrappen. En, niet onbelangrijk, dan kan ik eindelijk mijn overnachtingen en overtocht met het pond naar Skye gaan regelen.

Mogelijke route & overnachting:

Vrijdagmiddag 13.30 u aankomst Edinburgh, met openbaar vervoer naar centrum.
Vrijdag en zaterdag daar overnachten. Bezoek aan o.a. kasteel, circus lane en Dean Village

Zondagmorgen, auto ophalen bij vliegveld en rijden. Onderweg stoppen bij Loch Lomond (via A82) – 85 mijl (2 uur), dan doorrijden naar Glencoe (signal rock) (daar de omgeving bekijken) en dan naar Fort William voor de 3e overnachting.

Maandag in de regio met punten om te gaan kijken; Castle Stalker, Glen Etive, Roybridge, Rannoch Moor, Kilchurn castle, Lochawe 4e avond ook overnachten in Fort William

Dinsdagmorgen aanrijden en langs Glennfinnan het viaduct gaan bekijken. Doorrijden naar Mallaig en met het pond naar Skye. Dinsdag en woensdag overnachten op Skye met als punten om te bezichtigen Quiraing / Hill of Cleatstirlin, Sligachan old bridge, Old man of Storr (bekende stenen)
Dunvegan Castle.

Donderdagmorgen terug rijden via de A87 en langs Eilean Donan Castle naar dan naar Stirling en daar overnachten (als er tijd is daar het kasteel bezichtigen.

Vrijdagochtend in Stirling en in de middag retourvlucht naar Nederland

De route (in totaal 12,5 uur en 840 km) ziet er via Maps zo uit: https://bit.ly/2YUuB5H

Wat vinden jullie??

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-19 19:35

Ja klopt qua tijd. Geen files, slecht weer, stopmomenten e.d. meegenomen

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 09:27

ikke schreef:
840km in 12 uur is een gemiddelde van 70km/h. Nou, dat kun je wel op je buik schrijven, zoals eerder ook al aangehaald is. Je mag in je handjes knijpen als je de 50km/h gaat halen en dus een slordige 16 uur achter het stuur zit maar 20 uur is waarschijnlijk realistischer.
Daarmee is het nog steeds goed te doen in je huidige planning. Vergeet ook niet om onderweg een beetje te genieten van het landschap en het uitzicht en stop gewoon langs de kant van de weg om even rond te kijken.

Ja erg optimistisch wellicht :') Maar ik moet toch een planning maken wil ik ergens een overnachting kunnen boeken. We zien wel. Fijn dat je denkt dat de planning toch haalbaar moet zijn :) Ik denk inderdaad dat ik heel vaak onderweg ga stoppen om van de omgeving te genieten :D

lyanne_sanne schreef:
Ik heb van de zomer een roadtrip gemaakt door Schotland. Heb een hoop punten bezocht die jij ook wilt bekijken. Ik heb er toen een blog over bij gehouden met elke dag een verslagje en foto's. Als je het leuk vind kan ik je de link in een pb sturen?
Ik had overigens ook geen ervaring met links rijden maar het leert snel. Zelfs gewisseld nog van een auto met stuur links naar een huurauto met stuur rechts toen we een ongeluk kregen hihi. Alles goed gekomen! Heel veel plezier in Schotland. De omgeving is prachtig. Neem een goede regenjas mee


Ja leuk Lyanne, ik wil je blog wel lezen en de foto's zien *\o/* Goed ook om te lezen dat het links rijden snel went. Regenjas had ik al op de planning staan.
Hoe hebben jullie de reis gepland? Georganiseerd of zelf? En ervaring qua rijden en de snelheid waarmee je van A naar B komt?

Volgende stap; regelen overnachting.

Iemand ervaringen met oordopjes voor in het vliegtuig? Ik heb tot nu toe 2 x gevlogen en écht mega mega pijn aan mijn oren gehad half uur voordat we geland waren al. En hele dag erna. Gewoon niet normaal. Dus nu wil ik otrivin meenemen en ik heb via de ANBW-winkel speciale oordoppen voor in het vliegtuig gekocht tegen de druk. Werkt dat ook??

En ik wil eigenlijk mijn spiegelreflexcamera meenemen in de handbagage. Is dat aan te bevelen?

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 09:10

Vanillia schreef:
Ik ben net terug van 2 weken Schotland en het vaste land vond ik zelf indrukwekkender dan Skye. Niet dat Skye niet mooi is, maar het vaste land is ruiger, hogere bergen, meer water en vooral een stuk minder toeristisch. Na ruim een week NC500 was de drukte op Skye echt even een domper.
Op Skye kan ik een wandeling naar de Fairy Pools zeker aanraden en ook Dunvegan Castle vond ik heel tof. Glenfinnan Viaduct zou ik van tevoren even goed onderzoeken zodat je weet waar je precies heen wil. Je hebt best wat punten vanaf waar je ‘m kunt zien, met elk z’n eigen voor- en nadelen.


Goed om te lezen Vanillia! En dank voor de tips!
Jammer dat je Skye een beetje is tegen gevallen. Dunvegan Castle heb ik in ieder geval wel op mijn lijstje staan. Net als de Old man of Storr en de berg Quairing ->https://www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye-walks/the-quiraing

Ik laat me gewoon verassen :D. Ik zal tzt de foto's hier ook delen, voor wie dat leuk vind.

Iemand nog tips voor een gratis reisblog? Waar ik locatie, beschrijving en foto's kan delen? Ik heb wel wat voorbij zien komen, maar nog niet gericht gezocht.. Eén aanbieder (via de 'voorwaarden) wil dat je de copyright van je foto's overdraagt aan de eigenaren van de blog?! >;) (zodat ze die vrij kunnen gebruiken) dat gaat voor mij te ver :o

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 12:57

xRaisin schreef:
Tafje schreef:
Iemand nog tips voor een gratis reisblog? Waar ik locatie, beschrijving en foto's kan delen? Ik heb wel wat voorbij zien komen, maar nog niet gericht gezocht.. Eén aanbieder (via de 'voorwaarden) wil dat je de copyright van je foto's overdraagt aan de eigenaren van de blog?! >;) (zodat ze die vrij kunnen gebruiken) dat gaat voor mij te ver :o


Polarsteps?


Helaas... ook Polarsteps gebruikt je foto('s) en content indien ze dat willen. Optie zou nog kunnen zijn de foto's met een watermerk te publiceren maar daar wordt het niet mooier van.

"You retain the intellectual property rights relating to the Content you make available through the Service. You acknowledge and accept that by making the Content available through the Service, you automatically and free of charge grant Polarsteps an unlimited, worldwide, irrevocable, sublicensable and transferable right to reproduce, distribute, redistribute, modify, translate, adapt, prepare derivative works, display and otherwise use all or part of the Content, by any and all means, to the extent that this is required in the context of providing the Service and/or our business activities. "

En wat fijn dat je de auto van je tante daar mag gebruiken. Daarmee houdt je alweer wat geld over om voor andere zaken te gebruiken.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 10:26

Tessabuddy schreef:
Wij zijn dinsdag weer teruggekomen uit Schotland.. Wat was het fantastisch mooi!! *\o/*

We zijn de eerste dag via Stirling naar Loch Lomond gereden, uiteindelijk in Arrochar overnacht.
De volgende dag via Glencoe (WAUW) naar Fort William gereden. De dag erna hebben we naast de Ben Nevis de Cow Hill Circuit route gelopen, en zijn naar Glenfinnan geweest.
Die avond hebben we in Spean Bridge overnacht, dat was echt fantastisch!
Vervolgens naar Inverness gereden, net daarbuiten overnacht. De een na laatste dag in een streep vanaf Inverness naar Edinburgh gereden en de laatste dag even de stad in geweest.

Voor schotse begrippen hadden we super weer.. 20 graden en slechts 1 avond een klein buitje :)

Overnachtingen hebben we ter plaatse geregeld via booking.com.. Dat was uitstekend, alleen reken wel op een €100 per nacht gemiddeld.


Ohw dat klinkt geweldig :D En ligt ook een beetje op mijn route, fijn zo die referentie!! En ook dank voor de tip over Booking.com; ik heb nog steeds mijn overnachtingen niet geregeld. Daar worstel ik nog een beetje mee (hoe veel rijdt ik, waar ga ik stoppen om te kijken en waar zit ik dan om te overnachten).

En ook dank voor de tips over de locaties en overnachtingsplekken.. Ik ga straks meteen kijken.
100,-- per nacht is wel veel trouwens. Ik kreeg vooral de tips om te boeken via hostels of https://nl.airbnb.com/. Dan kun je ook eens kiezen voor aparte slaapplekken zoals kastelen en zo (maar voor mij is een bed en douche eigenlijk voldoende)

Nog 3,5 week *\o/* *\o/* *\o/* Zin in!

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 15:00

Granoek schreef:
Ik kan ook zeker wel aanraden een automaat te huren! Dat was echt mijn enige vereisten, hoe die auto er verder uit zag maakte me niks uit :') Maar dat was voor mij toch al een zorg minder.

Die was ik al tegen gekomen :) Ik heb onbeperkt aantal KM.. ennuh automaat had ik graag gehad, maar daar moest ik 240 euro's meer voor neertikken. Dus dan maar gewoon een schakelbak. :j
En inderdaad gehuurd via Sunny Cars, inderdaad alles inclusief.

En ook dank voor de tip @Suzanne; rondje foto's eerst voor en na het instappen :)

@Vanilla Ik heb meteen de daad bij het woord gevoegd.. ben nu in Edinburgh 2 overnachtingen aan het regelen via Air bnb..

@Evelien_vp. Ja Skye ga ik ook via airbnb boeken.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 22:38

Ohw. Dus op de bonnefooi, voor het eerst alleen in een vreemd land?

En hoe kom ik aan die via via? :D

Het zou me wel meer rust geven zodat ik niet als een gek van plek naar plek moet om mijn slaapplek te halen als ik onderweg blijf hangen.
Kan maar zo bv dat Glen Coe zo mooi is dat ik niet meer door wil naar Skye. :roll:
Moeilijk, moeilijk.. Maar als er genoeg is te vinden..

Voordeel van vooraf boeken is wel dat je vooraf de prijs weet, kunt betalen, weet wat de reviews zijn, hoe de kamers en faciliteiten eruit zien, etc..

Maar het is ook de week van Hemelvaart... Dus jij denkt dat er ook dan genoeg te vinden is?
Anders kan ik altijd nog in m'n corsa overnachten. :D

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 11:18

Ah dank voor de tips Ilse :j
Dan denk ik dat ik alleen de eerste 2 nachten in Edinburgh boek en de rest zie ik wel.

En ik ga mijn ervaringen hier zeker delen. En foto's ook.
Leuk dat je daar een vriend hebt. Laat ff weten hoe laat je vliegt, leuk als ik met iemand terug zou kunnen vliegen :)F

Moet ik denk ik wel genoeg contant geld bij me hebbben want pinnen zullen ze bij B&B niet doen denk ik?

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 21:24

Dank voor de tips.

Korte invoegstroken? Geen probleem denk ik. Ook met een lange invoegstrook heb ik meestal wel een zware rechtervoet. :D

En dank ook voor de tip over aanwijsborden. Ik heb kaarten van papier, mijn TomTom en gedownloade kaarten op mijn telefoon.. Mocht dat niet werken spreek ik gelukkig ook een goed woord Engels. Zou genoeg moeten zijn hopelijk :)

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-19 09:56

ikke schreef:
In GB moet je op dat punt de 70mijl/h al bereikt hebben, anders ben je simpelweg te laat.

Een Corsa is gelukkig een kleine, lichte auto. Die zijn wel snel op snelheid. We gaan het meemaken ..

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 13:08

ikke schreef:
P.S.: kleine waarschuwing voor als je weer thuis bent; een deur schakelt niet zo best......
}:) }:)


Hahaha ja dat zal best wel weer even 'omschakelen' zijn _O-

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlackClaw, Century, Ellebel123, ingvdh, Kimmie235, Miiej, Natasja22, Pardoesje en 79 bezoekers