Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:41

Hier ook een Afrika verslaafde :D
Sinds de eerste keer in Zuid Afrika in 1999 probeer ik zo vaak mogelijk terug te gaan.
De laatste tijd loopt dat wel wat uit de hand, afgelopen jaar in Botswana en 2x Zuid Afrika geweest en voor volgend jaar al 2 Kenia trips geboekt en gisteren nog een spontaan familie tripje naar Zuid Afrika (Kruger) geboekt :o
En ondertussen ook al bezig met plannen van een lange trip voor 2020 voor Zuid Afrika, Botswana en Zimbabwe :o


MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:28

Leuke vlog!

Klinkt als een leuke reis Poes!
Oeganda (en Rwanda) is wel helemaal hip op het moment geloof ik :D
Hoor van veel vrienden dat ze er of net geweest zijn of dit jaar heen gaan.
Ben zelf ook benaderd om erheen te gaan maar de gorilla trekking lukt mij fysiek niet meer helaas. Zit nog wel te denken over DR Congo.
Maar ik doe op het moment ook nogal veel reizen buiten Afrika dus het is allemaal een beetje passen en meten in de agenda.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:39

Klinkt als een mooie trip Iriscope!

Bavianen ook zat mee meegemaakt maar slechts 1x echt ruzie mee gehad. Verder vooral veel grappige momenten. Vooral op campings. Bij mensen die geen slotje op de tent hadden :+
Met de kleintjes nooit echt problemen gehad, de laatste keer nog heel leuk als gezelschap gehad in de douche. Eerst een paar koppies die boven het muurtje uit kwamen en daarna onder de deur door gluren om vervolgens voorzichtig water te komen drinken.
Prima hoor, zolang je maar van m'n handdoek af blijft...

Ik had wat berichten gelezen over mensen die naar Uganda zijn geweest of plannen in die richting hebben.
Ben nu inmiddels al voor de 3e keer gevraagd om volgend jaar met een trip mee te gaan en zit er nu toch serieus over na te denken...
Maar tips over routes en echte aanraders qua natuur/wildlife e.d. zijn welkom.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:35

Kidepo staat o.a. ook op het lijstje ja en Murchison Falls National park.
Ben nu beetje aan het kijken of het in de planning gaat passen ook qua periode van het jaar.
Heb al het e.e.a. gepland staan van andere trips.

Kenia ga ik in juli/augustus heen, ben erg benieuwd. Meerdere national parken bezoeken, o.a. 10 dagen Masai Mara met hopelijk de Mara River crossings van de wildebeesten.
Vorige week ook nog een ballonvaart voor de Mara erbij geboekt, lijkt me wel gaaf. Heb alleen ontzettende hoogtevrees :')

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:44

Ik hoop het!
Heb altijd gezegd dat ik het gewoon 1x wil doen en waar kan je dat dan beter doen dan daar?

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:07

Ja zo'n helicoptervlucht lijkt me dus ook doodeng. Staat op de planning voor boven de delta in Botswana volgend jaar >;) :')
Het was een helicopter of een ultra light geloof ik. Nou woon ik vlakbij zo'n ultra light centrum en weet hoe vaak die dingen onbewust naar beneden komen dus dan maar een helicopter voor lucht foto's...

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:06

Oh dan hoop ik dat ik er ook geen last van heb. Vliegen is geen enkel probleem hoe gek het ook gaat dus dat geeft op zich wel hoop...

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:09

Mooi rondje!
Kan zijn dat ik volgend jaar een deel ook zo ga vanaf J'burg richting Maun. Tenzij het te krap wordt in de dagen, dan vlieg ik naar Maun. Wil namelijk die trip veel tijd in de delta doorbrengen dus moet keuzes maken...

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:21

Denk dat ik max zo'n 3 weken heb voor die trip maar zou me er ook 3 maanden wel kunnen vermaken...
De focus ligt die trip op de delta en wil daar het grootste deel van de tijd doorbrengen voor het fotograferen. En dan via Chobe en Kasane weer naar J'burg.
Als ik echt alle tijd had, zou ik via Kgalagadi, Mabuasehube, Kang en Ghanzi naar het noorden van CKGR en dan naar de delta willen.

Maar 3 weken aan een gesloten is voor mij echt de max wat ik van huis kan.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:32

Ja maar voor het fotograferen in de delta wil ik minimaal 2 tot 3 nachten op 1 plek blijven dus dat kost veel dagen. Ben bang dat het voor mij dan te lang duurt om vanaf J'burg naar Maun te rijden.
Maar als je de delta al op een eerdere trip hebt gedaan, is dit rondje met CKGR wel gaaf!
Vooral Deception Valley.
Daar is ook een heel mooi boek over, over een koppel dat onderzoek doet naar de bruine hyena in de jaren '70. Cry of the Kalahari.


MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:16

Mooi zeg!
Waar heb je ze gezien?
Wij hebben al vaak mazzel gehad tussen Skukuza en Pretoriuskop en op de S65.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:18

Sakura789 schreef:
Regenseizoen start ergens in november/december toch? Alhoewel in delen van Namibië al jaren geen drup meer is gevallen.

Ik ben nu rondje Kalahari aan het plannen, erg leuk en spannend!

Wat wordt de planning van de route?
Staat bij mij ook nog op het lijstje voor ooit maar heb al een stukje Kalahari gehad en heb nu andere plannen in Botswana.

Poes, balen van de terug vlucht en dan de extra kosten... :\
Verder wel een mooie reis gehad?

Iriscope, veel succes met de verhuizing!

Voor volgend jaar is de route voor de Botswana trip ook rond.
Amsterdam -> Johannesburg -> Maun vliegen.
1 nacht in Maun
3 nachten Nxai Pan op verschillende campings, o.a. bij Bains Baobab.
1 nacht Maun zodat we daar inkopen kunnen doen en nog een vlucht over de delta.
3 nachten Xakanaxa
2 nachten Kwai
3 nachten Savuti
2 nachten Ihaha
4 nachten Senyati met o.a. boottochten op de Chobe en een dag Vic Falls.
Kasane -> Johannesburg -> Amsterdam.
Kan zijn dat ik dan eerst nog een paar dagen in Pretoria blijf voordat ik door vlieg naar A'dam maar dat beslis ik later nog.

Maar nu eerst aftellen tot volgende maand voor 2 trips in Kenia <3

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:58

KDonna schreef:
Dat wordt een hele mooie trip!
En dan eerst nog Kenia, ik ben jaloers haha.

Het is nog veel erger, voor de Botswana trip ook nog een keer naar Oeganda en dit najaar ook nog een weekje Kruger :o

Sakura789, mooie route. Ben benieuwd hoe het qua wildlife is.
Van Moremi in april heb ik wel erg mooie foto's gezien voor wildlife maar dan was het vanaf de eilandjes dieper in de delta.

Ik vlieg ook het liefst met KLM. En idd als je vroeg boekt, valt het qua prijs best mee.
Zeker als je door de weeks vliegt.
En KLM heeft tenminste een goede klantenservice als er eens een keer iets niet gaat zoals gepland.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:30

Sakura789, spannend met de boekingen in Botswana, dat kan nog wel eens lastig zijn... Doe je alle boekingen zelf of via een bedrijf in Botswana?

Kreeg vanmiddag te horen dat voor onze Botswana reis nu alle campings in optie staan (boekingsperiode is nog niet open) en dat voor Savuti de boeking 100% zeker is. Dat is wel een belangrijke want anders wordt de afstand tussen de campings wel erg groot met zandwegen.

Supervixen, dat schiet al op!

Ik vertrek de 16e naar Kenia, ook erg veel zin in :D

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:38

Ja klopt voor de meeste plekken in Moremi moet je heel vroeg boeken. We zitten daar volgend jaar 6 nachten in sept/okt.
Toch had ik ook veel mooie beelden gezien van Moremi in april dit jaar. Maar wel diep de delta in op eilanden, niet wat met eigen auto te bereiken was (en dus gruwelijk duur).

Met de boekingen in Bots zag ik vorig jaar dat heel veel volgeboekt was en dat er dan nog plek zat was omdat mensen hun reis veranderd hadden maar niet geannuleerd omdat ze hun geld niet terug kregen.
Dat was echt balen want we hadden graag nog wat geschoven in campings waar dus achteraf plek zat was :\
Al geven ze maar een deel van het geld terug, nog een keer de plek verhuren lukt echt wel...

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:34

Dat zijn lange rij-dagen Sakura789!
Wij houden max 4/5 uur aan, dan is er in de ochtend eerst nog tijd om te fotograferen en aan het eind van de dag ook nog.
Botswana is sowieso veel duurder dan ZA voor toerisme. Vorig jaar hadden we de meeste campings voor 2 pers en een auto voor 20/25 euro. Voor volgend jaar Bots zijn de prijzen echt een veelvoud daarvan.
Buiten de NP kan je in Botswana wel goed wild kamperen. Denk alleen dat ze in CKGR daar minder blij mee zijn :D

KDonna, gelukkig is de vlucht maar een klein deel van de reis! Lekker genieten daarna.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:54

Haha ja je moet echt naar de rij-tijd kijken en niet naar het aantal km op een dag :D

Kenia wordt m'n duurste reis ooit maar dat komt omdat het 2 aparte reizen zijn met cursussen en workshops van hele goede fotografen. Dus dat is niet echt te vergelijken met een gewone vakantie.
Zelf zeggen ze ook dat het geen vakantie is, gewoon keihard werken en leren 8-)

[edit] Zie nu de foto's van Iriscope. Mooi ruim en uitzicht op de paarden vanuit de slaapkamer! Niet slecht +:)+

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:15

Margoooo, je moet wel heel erg van autorijden houden want veel anders kom je niet aan toe met zo'n reisplanning...

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:23

Wat een goed nieuws!

Hier ook een doorlopende reisverzekering. Met het aantal trips dat ik per jaar doe, ben ik meer kwijt aan alleen al de losse poliskosten dan aan een doorlopende verzekering :+
Heb wel m'n fotospul apart verzekerd want een gewone reisverzekering dekt daar maar heel weinig van.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:14

Goede reis Supervixen!

Ik zit nu op schiphol te wachten op mn vlucht naar Nairobi, zin in!

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:05

Supervixen, ziet eruit als een gave reis!
Veel gezien ook.
Eland is trouwens wel te vinden in Kruger maar erg schaars. Heb ze wel in het noorden gezien.


Inmiddels ben ik ook weer terug van een paar weken Kenia en heb nu al weer heimwee...

Wat plaatjes:

Olifanten in Amboseli

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Kilimanjaro op de achtergrond

[ img ]

[ img ]

In Nakuru
[ img ]

[ img ]
In de Masai Mara een ballonvaart gedaan <3

[ img ]
Dickson Sakaya, een legende in de Mara en een geweldige man.

[ img ]
In de Masai Mara dagelijks gestruikeld over de leeuwen :D

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Meest hilarische leeuwen kill ooit gezien, welpjes die een dassie te pakken kregen :')
Dassie dacht dat ie een honey badger was, it didn't end well...

[ img ]
Een aantal grote (10.000+) kuddes van wildebeesten waren al in de Mara aangekomen, helaas geen crossings gezien -O-

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:13

Mkango, dank je!
Die 3e foto was ook het doel van Amboseli en we hadden 1x met zonsondergang dat de bewolking open brak en Kili te zien was.
In april ga ik daar weer heen, dan in het natte seizoen. Hopelijk weer de kans om de olifanten voor de berg te zien <3

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:10

poes schreef:
WoW marije dit zijn echt heel mooie foto’s. Hoe was het met je hoogtevrees in de ballon?

Geen seconde last van gehad, was erg gaaf! :D

Sakura789, Kenia is wel weer hot geloof ik :+
Voor een deel zat ik in wat high end lodges en die waren vol maar niet druk. Doe normaal nooit dat soort lodges dus het was wel eens grappig.
11 dagen in de Mara was in een tentenkamp voor 10 gasten en met een leuke groep fotografen.
In de parken viel de drukte mij erg mee. Geen drukte bij de sightings alleen bij een build up wel drukte aan de overkant.
Moet wel zeggen dat ik in de Mara Triangle zat, dat is een wat rustiger deel met goed beheer.

Botswana en Vic Falls staat hier gepland voor sept/okt volgend jaar.
Ben erg benieuwd, Vic Falls trok mij nooit zo maar vlieg vanaf Kasane weer naar Zuid Afrika dus dan dan toch maar ff langs Vic Falls.
Ben ook nog bezig met een langere trip in Zimbabwe maar kan dat tot nu toe nog niet rond krijgen...

Zira1994, dank je!

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:06

Sakura789, ik weet al waar ik heen wil en heb de contacten daar wel. Kan het alleen nog niet vinden voor mijn budget maar dat komt wel goed.
Is ook pas voor 2021 want volgend jaar heb ik al veel afrika trips gepland.
Veel plekken hebben nog geen prijzen voor 2021 maar dat is soms een voordeel want dan kan je soms voor de 2020 prijs boeken.

In Kenia heb ik maar 1x een drukke sighting gehad, meeste keren alleen met de eigen auto’s en geen anderen.

Oeganda ga ik volgend jaar juni heen. Niet voor de primaten maar gewone safari. Co-hosten en wat cursus geven.
Vlieg er zelf wat eerder heen om de shoebill te fotograferen.

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:28

Leuk Poes! Wanneer ga je?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ineke2, Kmbrly, oblix, Paloma_Janet, Soepkipje en 85 bezoekers