Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:01

Zuid Afrika is voor mij echt een must minimaal 1x per jaar :o
Ben al op veel plekken geweest maar op een of andere manier voelt het als thuis komen en geeft het rust.
Toch zou ik er (nu) niet willen wonen.
Nog 2 nachtjes en dan mag ik weer even...

Verder heb ik qua Afrika voor sept/okt nog ZA en Botswana geboekt maar ga ik volgend jaar vreemd met een paar weken Kenia.
Zal ongetwijfeld nog wel een korte ZA trip bij komen maar geen lange vakantie.
Heb volgend jaar naast Kenia de agenda al aardig vol met Wit Rusland (dit jaar ook al 2x geweest), Noorwegen, Faroe Islands en Spanje :o


MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:06

Ja het zijn vaak korte trips maar de bestemmingen zijn heel gaaf.
Afgelopen week uilen gefotografeerd in Wit Rusland en dat was ook heel leuk.
Kijken of er nog een paar uilen soorten bij kunnen komende week in ZA :D

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:01

Valerie_91, ik kan je helemaal volgen, helaas.
Maar dat zijn dingen die je als toerist gelukkig niet of nauwelijks mee krijgt.
Maar om nu als blanke in ZA te leven, te werken en iets van een toekomst op te willen bouwen... Lastig en het wordt alleen maar moeilijker als je ziet hoe het land verandert...
Niet voor niets dat veel jonge mensen emigreren naar bv Australië en Canada.
Ik kom er nu zo'n 20 jaar en heb ook via het werk met de ZA overheid te maken en de corruptie wordt alleen maar erger. Ook gaat er gewoon heel veel mis qua werk mentaliteit en kennis en voordat daar echt wat in gaat veranderen, ben je wel heel wat jaren verder ben ik bang...

Maar nogmaals, als toerist merk je daar niet veel van en als je een beetje verstandig bent, valt het qua onveiligheid ook wel mee. En dan is het een prachtig land en voor mij ook nog steeds het land waar ik echt heimwee naar heb.
Ben zelf ook weer net terug van een korte trip en tel al weer af naar september als ik weer die kant op kan <3

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:51

Voor mij ook rechtstreeks als er rechtstreeks te vliegen is en het liefst met klm. Altijd handig met de miles en af en toe een gratis vlucht.
Moet ik zeggen dat ik wel een hele makkelijke slaper ben in het vliegtuig, soms merk ik het opstijgen niet eens met de late klm vlucht vanuit Johannesburg :o
Koptelefoon op met muziek en :z

Een paar foto's van m'n laatste tripje naar Kruger.
Weer heel veel leeuwen gezien waarvan 3 keer aan het jagen en ook luipaarden. Geen cheetah's deze keer maar dat hoop ik in september in Kgalagadi goed te maken.

[ img ]
Satara, S100 en niet wetende dat er om de hoek 11 leeuwen wachten...

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:10

Ik slaap overal wel, auto, boot vliegtuig... Als het maar een beetje hobbelt en een monotoon geluid heeft, dan heb ik zelfs overdag in een klein toestel waar je alleen rechtop kan zitten al grote moeite om m'n ogen open te houden :o
Ook zo gezellig als je met iemand vliegt die je al tijden niet hebt gezien en je eigenlijk bij wil kletsen :')

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:38

Casperzazoe, dank je! En helaas is de fotografie puur hobby voor mij. Wel eentje die flink uit de hand loopt op het moment :))

Poes, sommige vluchten spreek ik spontaan geen woord Engels en gaat de koptelefoon op tot na de landing :+
En cheetah's zien is best bijzonder hoor! Zeker in Kruger.
Maar voor leeuwen in Kruger weet ik wel een aantal plekken waar de kans echt heel groot is om ze te zien.

Manzano, wel eens steunkousen geprobeerd? Ik kreeg die tip nadat ik aan een been was geopereerd en vlak daarna moest vliegen en ik moet zeggen dat het voor lange vluchten wel fijn is. Mijn benen doen het toch al niet helemaal zoals het hoort en vliegen helpt er ook niet aan mee...

Voor eind van het jaar was ik ook aan het kijken voor nog een tripje ZA maar ik ga het qua dagen niet rond krijgen in december en ook de oppas (oom en tante) is door gezondheid even twijfelachtig dus ik denk dat ik het doorschuif en dan er voor in de plaats in november een weekje Schotland doe. Dan past m'n vader thuis op de paarden en heb ik ook iets meer ruimte in de agenda.
Misschien dat ik dan in maart ga, ook ivm een groot familiefeest daar.
Maar moet even kijken hoe de planning loopt want vanaf feb tot september heb ik dan iedere maand een reis gepland. Zoals ik al zei, het loopt uit de hand... :')

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:28

Queelens, turbulentie is juist zo lekker om mee in slaap te vallen :D
Oke, 1x niet... Toen vloog ik business class terug en lag heerlijk met de stoel helemaal plat te slapen en gelukkig wel m'n riem om want boven Congo met de gebruikelijke buien werd ik wakker toen ik in m'n riem hing, helemaal los van m'n stoel. Duurde ff en toen boem weer terug op de stoel. Even schudden en weer verder slapen... :z

Poes, waar in Kruger was je?
Ten zuiden van Olifants is het bijna onmogelijk om een dag te rijden en geen leeuwen te zien. Boven Mopani kan het lastig zijn.
Luipaard is soms ook lastig. Afgelopen november 17 dagen rondgereden en geen een gezien en nu 2 in een week. Moet ik zeggen dat ik vorige keer wel voornamelijk in het noorden zat en daar zitten wat minder katten.
Maar daardoor ook veeeel minder mensen :D

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:53

Poes, dat zijn idd wel de plekken waar je ze zou verwachten :j
Heb je daar ook met mensen van Sanparks gesproken? Vaak weten de mensen die de ochtend of sunset drives rijden wel aardig waar bv de Sweni pride en de Shishangaan pride uithangen.

De Sweni pride had ik in november ook gezien met de welpjes en het was leuk om te zien hoe ze gegroeid waren.
In november konden we ze in de verte een buffel neer zien halen, nu hebben we ze wel zien jagen maar hadden ze pech.

De Shishangaan pride is bekend om de witte leeuw. Al meerdere keren de kans gehad om hem te fotograferen maar deze keer helaas niet.

Een paar luipaard foto's dan om te bewijzen dat ze er echt wel zijn :P
[ img ]

[ img ]

En 's nachts
[ img ]

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:59

Als je op google camping gear rental south africa intikt, krijg je heel veel opties hoor.
Je kan het vaak incl auto al huren maar ook los.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:39

Poes, wat heftig zeg! Fijn dat alles toch nog goed afgelopen en afgehandeld is...

Queelens, oktober schiet al lekker op!

casperzazoe, CemAir ken ik niet, zelf doe ik binnenlandse vluchten altijd met Airlink.

Mijn vader zit nu in ZA voor familie bezoek, was wel lichtelijk jaloers toen hij vertrok...
Maar goed, nog 3,5 week en dan vlieg ik zelf ook weer die kant op. Zo'n zin in!

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:04

Ik red me altijd prima met m'n NL simkaart.
Ten eerste zit ik vaak in gebieden waar helemaal geen bereik is, ook niet met ZA simkaarten. En ten tweede wil ik op vakantie niet op social media en email checken enz. Als ik echt moet bellen of online iets opzoeken én er is bereik, dan lukt me dat ook met m'n NL simkaart wel.
Komende trip sowieso 10 dagen totaal geen bereik, alleen satelliet telefoon in geval van nood. De rest van de dagen zal er waarschijnlijk wel bereik zijn maar de telefoon alleen als wekker gebruiken is wel erg lekker hoor :D

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:11

Damn ik voel me nu echt heel oud, gooi de wegenkaart van ZA nog vaak zat in de koffer als we grote afstanden plannen.
Nooit de batterij leeg en altijd bereik als je hem voorin legt :D

Tja, reed daar 20 jaar geleden ook en toen was er helemaal nog geen mobiele telefoon daar...

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:57

Hoe bedoel je Poes?
De overnachtingen boek ik altijd van te voren en of het dan een camping, B&B, huisje of hotel is, gewoon heen gaan en melden bij de receptie of op een afgesproken punt.
En uitstapjes boek ik of van te voren (als de verwachting is dat iets snel vol/uitverkocht is) of ter plekke of een dag van te voren want ik ben vaak 2 nachten op dezelfde plek.
Daar heb ik nog niet eerder de telefoon of internet onderweg voor hoeven te gebruiken geloof ik.

Heeft wat mij betreft ook niets met stoerder te maken maar ik heb nog niet eerder internet of veel beltegoed gemist onderweg in ZA.
En voor nood of korte telefoontjes kan dat ook prima met mijn eigen abbo. Als ik dan toch een keer mail moet checken voor het werk, dan gebruik ik zo'n dagbundel natuurlijk wel op door wat op social media te kijken of wat foto's op facebook te zetten maar hey anders is het ook zonde van het geld :P

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:23

Er schijnt een hele grote brand in Pilanesberg te zijn op het moment :\
O.a. Mankwe hide helemaal afgebrand en een heel groot deel wat normaal niet toegankelijk is voor bezoekers.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 00:33

Spannend laughterline! En verstandig om het uit te besteden, doe ik voor het werk ook regelmatig met lastige ambassades.

casperzazoe, wanneer vlieg jij? Ook naar Johannesburg toch?
Ik vlieg de 18e weer die kant op.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:31

Ah ik heb de directe vlucht met klm.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:38

Hier zit de laatste ZA reis van het jaar er helaas weer op...
Echt een geweldige trip naar Kgalagadi gehad en daarna nog 2 dagen Pilanesberg om daar een beetje te relaxen.
Kgalagadi was qua fotografie best hard werken maar o.a. veel tijd kunnen doorbrengen met diverse cheetahs en ook een paar bijzondere sightings zoals de bruine hyena en de caracal.
In Pilanesberg 2 uur een luipaard kunnen volgen en fotograferen +:)+

Moet de foto's nog allemaal uitzoeken maar zal hier ook wel wat plaatsen.

Voor volgend jaar ga ik ipv Zuid Afrika eens naar Kenia al zullen er vast ook wel 1 of 2 kortere trips naar ZA bij komen maar die staan nog niet vast.
Wel al druk bezig met de planning van een 2020 trip voor ZA en (voornamelijk) Botswana 8-)

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:18

Een voorproefje...

[ img ]

De eerst volgende reizen zijn hier ook niet naar Afrika maar Schotland, Noorwegen en (weer) Wit Rusland. En nog wat andere trips in de planning maar die staan nog niet 100% vast qua data.
Maar ik kijk ook al erg uit naar de Afrika trips, dat blijft toch het mooiste :o
In Kenia is het een deel in lodges maar het meest in een tentenkamp. Dat heeft ook mijn voorkeur moet ik zeggen.
De 2020 Botswana trip wordt ook volledig kamperen en een deel ook wild kamperen.
Afgelopen trip hadden we leeuwen tracks in het kamp en 's nachts keek ik een jakhals recht in de ogen toen ik de tent een stukje openritste toen ik hem hoorde om de tent :D

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:27

laughterline, gefeliciteerd! *\o/*

Klinkt als een mooie route :j

Afgelopen trip heeft Pilanesberg mij weer heel erg verbaasd qua mogelijkheid om dieren te zien. En mooi dichtbij Joburg.
Was al jaren niet meer in Pilanesberg geweest maar voor 10 uur in de ochtend 4 cheetahs, 1 luipaard, 7 leeuwen, 2 zwarte neushoorns en vele witte neushoorns, buffels en olifanten zien, was niet slecht ;)

Maar het gaat natuulijk niet altijd om de grote dieren. Deze was ook erg leuk om te zien in Mata Mata op de camping :D
[ img ]
[ img ]
Deze hebben we maar even achtervolgd om zeker te zijn dat hij ver bij de tent weg was, is een van de meest giftige soorten en zou op zo'n afgelegen plek echt tot grote problemen kunnen leiden...

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 02:14

Poes, ik zou de rij tijden iets ruimer nemen als je ook af en toe ergens een stop wil houden om wat te zien. En heel eerlijk, ik zou Kgalagadi voor zo'n korte periode ook skippen want de weg van Upington naar Twee Rivieren is uhm recht en een paar uur hetzelfde en in Kgalagadi ga je in zo'n korte periode ook niet verder kunnen komen dan Twee Rivieren camping. Vanaf Mata Mata of Nossob kan je niet in 1 dag weer naar Upington. Tenzij je non-stop rijdt en niet stopt voor sightings.
De camping is in TR wel prima maar groot en druk aangezien bijna iedereen daar de eerste en laatste nacht overnacht. Weet ook niet of je zo kort dag nog in MM of Nossob een camping plekje kan vinden...
Chalets zijn alleen 11 maanden van te voren te boeken, die zijn op de openingsdag van de boekingsperiode om 8.00 uur al vol.
Upington is wel een goede plek voor inkopen en tanken, volgens mij heb je na Upington alleen nog Askham om te tanken. Molopo Kalahari Lodge is een fijne plek om onderweg nog even te stoppen en wat te drinken.
Rondom TR kan je nog wel met een gewone auto uit de voeten, Mata Mata en Nossob zou ik zonder 4x4 niet gokken.
Voor Kgalagadi zou ik kort van te voren ook even online checken hoe het met de tankstations gaat want ze zitten daar wel eens met leveringsproblemen.
Het kan daar trouwens 's nachts goed vriezen in juni.

Maar goed, ik ben persoonlijk niet van het heen en weer racen en zou het zonde vinden om 2 dagen aan die weg van Kgalagadi naar Upington en weer terug te besteden voor 1 volle dag in Kgalagadi maar misschien vind jij dat geen probleem :)
Kgalagadi is zo mooi, dat is minstens een bezoek van een week waard!
En dan ook het Botswana deel maar dan alleen in een goede 4x4.

M'n vader zit nu in ZA en heeft de kaart mee. Anders had ik even kunnen kijken wat wij voor tijden erbij hadden gezet. Volgens mij hadden we toen een route van Augrabies naar Karoo maar niet via Kimberley.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:10

In juni is -5 echt geen uitzondering in de nacht, afgelopen september hadden we ook nog nachtvorst. Dat was wel redelijk onverwacht en we hadden dus ook geen dikke slaapzakken mee :+

De weg van Upington naar Kgalagadi is gewoon een verharde weg maar in Kgalagadi is het alleen zand en ben je afhankelijk van hoelang het geleden is dat ze er met de grader overheen zijn geweest. En op plekken diep zand waar je met een gewone auto wel in vast kan blijven zitten. Zelfs de landi was een aantal keer behoorlijk aan het dweilen...
Sowieso bij aankomst in Twee Rivieren direct al je bandenspanning verlagen anders kom je niet ver...
Vraag je mensen uit ZA of je Kgalagadi in kan met een personenauto dan zullen ze vaak antwoorden, alleen met een huurauto ;)
Het zijn geen wegen als in Kruger.

In september hebben wij van J'burg naar Kgalagadi de 4x4 weg genomen en dat moet je met een personenauto niet willen.

Als ik nu bij Sanparks in het systeem kijk, kan je voor die periode alleen camping plaatsen in TR reserveren en zit verder alles vol.
Dan zou je als je niet wil kamperen alleen buiten Kgalagadi kunnen overnachten en dan denk ik dat Kgalagadi Lodge het dichtst bij is.
http://kgalagadi-lodge.co.za/accommodation.html
Weet van meer mensen dat ze daar overnacht hebben als er geen plek was in het park zelf.


MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:28

Pilanesberg heeft meerdere campings maar die zijn wel druk. Wel redelijk ruime plekken.
Je kan daar zelf rijden en het is best een mooi park.

Ik was er in '99 geweest en afgelopen jaar hebben we er 2 nachten gestaan op de terugweg van Kgalagadi.
Dan voelt het wel als een dierentuin :o
Maar voor game viewing is het erg goed. Luipaard (2 uur gevolgd), 4 cheetah's, veel leeuwen, olifanten, veel witte neushoorns, 2 zwarte neushoorns en zelfs buffels (zijn er niet veel in PB) voor 9.30 in de ochtend :D

Ik had het meer als 2 nachtjes relaxen na Kgalagadi gepland en daar was het zeer geslaagd voor.
Wij waren er 3 weken na de enorme brand in september en we dachten eerst om te boeken naar wat anders maar achteraf was ik toch blij dat we naar PB gegaan waren.
Maar houd er rekening mee dat het vlakbij Johannesburg/Pretoria is dus in de weekenden is het echt druk.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:56

Klinkt als een mooie reis Poes!

Ik gebruik tegenwoordig een internationale sim. Lage belkosten en onbeperkt data voor $3 per dag (en gratis whatsapp data) en wereldwijd bruikbaar ipv in ieder land een andere simkaart te moeten kopen.

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:23


MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:15

Relaxed schreef:
MarijeR schreef:
https://www.knowroaming.co/order/sticke ... icker.html
Het is een sticker die je op je bestaande simkaart plakt dus je hoeft geen simkaart te wisselen of 2 telefoons te gebruiken. Zodra ik buiten de EU kom, wissel ik via de app met welke sim ik verbinding maak.


Hmm ziet er vaag uit haha! Ik heb een telefoon waar een 2e sim in kan, dus zoek binnenkort eens een simkaart die zo werkt.

Die hebben ze daar ook. Bij de sticker versie krijg je zelfs gratis een extra losse simkaart erbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, YandexBot en 240 bezoekers