Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:38

Colombia is inderdaad fantastisch, net twee maanden gezeten (inmiddels in Bolivia), maar het heeft een reputatie en dat is niet helemaal voor niks. Er zijn écht plekken die je moet mijden, je moet weten wat je doet, een woordje Spaans spreken is erg welkom en lees je goed in. :)


Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:15

Ja, gaat erg goed! :)

Ik geniet onwijs van de reis, over een maandje al weer thuis. Dat is wel heel erg gek! 8 maanden 'rondgezworven' en over een maand begint het normale leven weer... Heb wel wat 'eet-issues' op reis, dat wil zeggen dat ik het moeilijk vind om normaal en gezond te eten, niet aan te komen en geen pijn te ervaren (blijkbaar een half darmprobleem ontwikkeld tijdens m'n reis door extreem onregelmatige/ongezonde/vette/soms heel veel en soms heel weinig eten). Dat ben ik af en toe helemaal zat en daarom heb ik nu wel momenten dat ik graag thuis wil zijn en gezond wil koken en eten. Maar buiten dat: de reis is fantastisch, Azie was fantastisch, Zuid-Amerika is nog veel meer fantastisch en inmiddels reist vriendlief ook een stukje mee en is het maximaal genieten.

We zijn in Bolivia en gaan met een U-turn terug richting Lima. We gaan via de zoutvlaktes van Bolivia naar San Pedro de Atacama (Chili), en dan via de kust van Chili naar boven om wat te surfen, en dan via Arequipa en de Nazca lijnen naar Lima. Daar hebben we dus nog een ruime maand voor, dus veel moois voor de boeg! :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:56

Saleisha schreef:
Hoi! Ook ik heb vragen over Peru. Hoe veel hebben jullie daar uitgegeven per dag? (dus aan vervoer, overnachtingen en eten) en hoe luxe hadden jullie het dan?


Al enig idee hoe lang je wil gaan? En welke plekken je wilt bezoeken?

Dat heeft ook erg met de prijs te maken. Een vlucht van Lima naar Cusco kan bijvoorbeeld al snel 100 tot 150 euro zijn, waar een 23-urige dag-en-nachtbus 20 euro kost...

Cusco is duur(der), veel lekker en goed eten maar wat Europese prijzen, net als de hostels/hotels. Puno en het zuiden daarentegen is extreem goedkoop en kun je voor een of twee euro lunchen en/of avondeten.

Wij waren in Peru gemiddeld 35 tot 40 euro per persoon per dag kwijt. De ene keer hebben we een cheapass hostel voor een paar euro en maken we onze eigen havermoutjes of skippen lunch bijvoorbeeld. Andere keer hadden we een semi hotel met ontbijt en gingen we uiteten. We reisden overigens het meest per bus (1x gevlogen) en hebben het hele zuiden van Peru gedaan (Lima, Cusco, Machu Picchu, Puno, Arequipa, Nazca, Pisco, Lima). Verder hebben we veel trekkingen en tours gedaan zoals Rainbow Mountains (de alternatieve/duurdere versie), Humantay Lake, en in Iquitos (helemaal in het noorden, in de jungle) hebben we drie daagse jungle trip gedaan.

De kosten zijn overigens ZONDER Machu Picchu wat voor ons nog 330 dollar per persoon was (kan wel goedkoper als je ter plekke reserveert).

We reizen met z’n tweeen en zijn makkelijke reizigers, eten en slapen vaak niet duur. Wij vonden Peru - zeker door de tours en de extreem toeristische plekken - wel duur(der). Zeker in vergelijking met Colombia of Bolivia.

Ik denk dat 40 euro pp geen gek dagbudget is, maar nogmaals, ligt totaal aan je manier van reizen... wij hadden de tijd en geen haast, dus dan kies je makkelijker een goedkope optie dan wanneer je er twee weken bent en alles snel wil zien...

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:36

Je kunt alle tours ter plekke boeken, óók de Machu Picchu (ik dacht ook dat dat niet kon maar achteraf had ik dat liever gedaan). Bijvoorbeeld de Salkantay Trail of de Inca Jungle Trail kun je prima een paar dagen van te voren boeken. Je kunt van te voren voor de zekerheid even e-mailen maar eigenlijk is er altijd wel een plek of hebben ze meerdere tours op een dag.

En ja, Peru is écht niet zo goedkoop als je veel wilt zien. Het eten kan best goedkoop, al eet je dan meestal een hamburger voor 4 soles ofzo (1 euro).

Mocht je fijne agencies willen, kun je me wel pb’en :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:13

Tenzij je bij een agency boekt waar ik mee ben gegaan: alternatieve optie waarbij je 3 Rainbowmountains ziet, slechts 1,5 uur lopen, kleine groepen (maximaal 8 mensen), en er was slechts één ander busje die daar ook was. Daarbij zijn ze ontzettend streng (op een goede manier) om op het ‘pad’ te blijven lopen zodat je niets beschadigd en er zijn nergens paarden aanwezig.

Enige is: het kost 95 USD in plaats van 15 euro... Maar meer dan het geld waard!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:47

Bij sommige Airlines kun je een ticket 24 uur reserveren. Dat betekent dat je de ticket boekt, maar zolang je nog niet betaald is het ticket nog niet definitief van jou. Wél heb je een ‘echt ticket’ op jouw naam als je bij een land in komt. Ik heb het ook zo gedaan met m’n ticket voor Colombia: op de ochtend voor ik vloog geboekt en ik kon meteen daar m’n ‘echte ticket’ laten zien. Ookal verviel die later omdat ik niet betaalde...

Ik zou je niet wagen aan neptickets maken zoals soms wordt geadviseerd op internet. Op het moment dat ze het daadwerkelijk controleren ben je wel de sjaak zeg maar... :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:31

En volgens mij heb je inderdaad ook tickets voor 40 euro naar Indonesië enzo, kijk je later wel of je er gebruikt van maakt! ;)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:14

JumpingRider schreef:
Welke jas nemen jullie mee met backpacken? Ik wil namelijk een goede jas aanschaffen maar ik kom er nog niet uit...
Aangezien het ook echt koud kan zijn als we s ochtends vertrekken voor hikes (paar graden boven 0) wil ik wel een warme waterdichte jas. Maar voor de warme gebieden zou het ook wel handig zijn als hij in mijn backpack past (en niet al te zwaar is ;) )

Welke raden jullie aan voor een echte koukleum? Of is het toch handiger om voor een dunne wind&waterdichte jas te gaan en dan warme vesten mee te nemen?


Ik heb een triclimate jas van The North Face. Zowel in Azië als Zuid-Amerika gebruikt, is een regenjas met een soort ‘puffer’jacket erin, beide zeer goede kwaliteit en dat merk je. Het binnenjack kun je ook los aan als vest, maar met de regenjas erover heen heb je een water- en winddichte winterjas die tot -15 ongeveer kan. Kost wat, maar wel een prima investering als je vaker reist. :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:12

Mocht je malarianoodpakketje nodig hebben, heb de mijne nog onaangebroken liggen. Die kun je zo overnemen als je wil en scheelt je dus geld ;)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:28

WillBokkers schreef:
Picassox schreef:
Mocht je malarianoodpakketje nodig hebben, heb de mijne nog onaangebroken liggen. Die kun je zo overnemen als je wil en scheelt je dus geld ;)

Bedankt voor het aanbod! Hoe lang kan je zoiets bewaren? Ik ga namelijk pas volgende zomer.

Alle anderen ook alvast bedankt, heb donderdag een afspraak bij de huisarts. En ook al wel ingelezen op internet, maar de aanbevelingen varieerde nog al, vandaar de vraag :)


Tot 2021, dus je kunt nog even :D

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:44

Ik heb Colombia 2 maanden alleen gedaan, Peru, Bolivia en Chili met vriendlief. Echt heel goed te doen, maar Spaans spreken vonden wij wel echt een must. Wellicht omdat we er langer verbleven? Als je niet steeds bij toerist acengy's uitkomt maar ook veel zelf doet/regelt dan is Spaans spreken echt heel erg handig.

In Colombia - is mijn ervaring - werd buiten de 3 toeristische plekken helemaal geen Engels gesproken of verstaan.

Ik denk dat het ook erg aan je reis(tijd) ligt of je het nodig hebt. Als je veel bij de toeristische highlights bent, denk ik dat je ook wel af kunt met Engels.

Oh en over veilig/onveilig: ja, ik heb me wél onveilig gevoeld in Colombia. Sommige plekken zijn gewoon niet fijn en volg je onderbuikgevoel daarin vooral. Doe vooral geen 'domme' dingen zoals 's avonds laat alleen over straat als dat afgeraden wordt door de lokale bevolking, je tas boven je leggen in de bus zodat ie pak klaar ligt voor iemand om mee te nemen, geen dure camera's/spullen/sieraden zichtbaar meenemen. Gewoon een beetje gezond verstand gebruiken dus! :)

Overigens vond ik Peru en Chili hele andere koek en voelde erg veilig en haast 'Europees'/Westers aan door het vele toerisme.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:36

Klinkt leuk @dondeyne! :)

M’n vriend en ik gaan samen 3 weken naar Iran met onze backpack. Schijnt ook zó mooi te zijn! Daarvoor - in juni - wil ik zelf 4 - 6 weken weer alleen weg. Zit nu vooral via Workaway te kijken naar adresjes waar ik met paarden kan werken. Iemand die hier toevallig nog iets leuks weet met paarden/dieren/rescue dieren in het buitenland?

Lichte voorkeur voor Midden- Amerika of Afrika maar Azië, Noord-Amerika of Australië kunnen ook bij een heel tof adres.

Zoek trouwens iets met gesloten portemonnee: werken voor kost en inwoning. Ik ben paardensport docent geweest, heb m’n Orun papieren, ben student dierwetenschappen en kan basis dierenartshandelingen/assisteren; denk dat bepaalde bedrijven wat aan me hebben. :) Weet iemand hier iets leuks toevallig?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:22

@Nova, ja ik! Ik ben er vorig jaar een maand geweest. Weet je al welke eilanden je gaat bezoeken? Ik heb vooral Palawan en Coron Island gedaan.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:31

Tja, gewoon voelen zo ik zeggen. :D

Mijn eerste landen waren India en Nepal, dus alles kan! ;-)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:11

Wipher schreef:
Ga je met de backpack op lopen? Dan zou ik hem max 15kg laden. Ik heb zelf een backpack van 45 liter en daarmee lukt alles prima. Op youtube staan veel filmpjes over handig inpakken enzo ;)
Als je de backpack in het hostel laat overdag, kun je uiteraard meer spullen meenemen en zou je voor een groter formaat gaan. Ik zou er wel beide een meenemen


Voor 3 weken zou ik toch écht aanraden om met z’n tweeen 1 backpack te delen. En ik weet niet of je weet hoe zwaar 15 kilo is, maar man, zo’n gewicht gaat je tegenstaan hoor. :=

Ik heb een jaar de wereld over gereisd (dus ook hele koude gebieden) met 9,5 kilo in m’n backpack en 1,5 kilo in m’n kleine rugtas. Ik zou niet te veel meenemen voor 3 weken, je sleept je een ongeluk!

Colombia is fantastisch, veel plezier daar! :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:09

Ik had ook een kleine rugzak met de jungletour, was goed te doen. Heb hem overigens wel op m’n Nikies gelopen, niet op m’n wandelschoenen omdat m’n gympen veel sneller drogen enzo. De wandelschoenen blijven lang nat en je moet ze vaak uittrekken om rivieren over te steken. :)


Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:24

Ik lees even mee voor Mexico, ik wil ook graag voor 2 weken op Cancun vliegen! :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:20

Lieve medereizigers :) ,

Ik heb een luxeprobleem en in mei een maand 'over'. Ik wil graag backpacken, als vrouw alleen naar een leuke, mooie en interessante bestemming. Ik zit momenteel te kijken naar Mexico, Curacao of Myanmar. Een beetje betaalbaar is wel fijn aangezien ik (nog) student ben. Ik vind momenteel vliegtickets van rond de 500 - 600 euro retour en kan redelijk cheap leven in de meeste landen. Iemand nog bestemmingen die absolute aanraders zijn of goedkope tickets weten naar een goede bestemming? Ik heb overigens al best wel wat landen in Zuid-Amerika en Azië uitgespeeld en spreek basis Spaans...

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:24

Sri Lanka en Filipijnen allebei apart 1,5 maand geweest, Colombia ruim 2 maanden en Nepal 3 weken :D die landen heb ik dus écht goed gezien en rondgereisd. Ecuador niet maar ik moet zeggen dat ik dan heel graag naar de Galapagos wil en juist dat is bijna onbetaalbaar. Daarbij heb ik de helft van 2018 in Zuid-Amerika doorgebracht dus zou Centraal-Amerika interessanter vinden denk ik...

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:39

Balkan (nog) niet geweest, dat staat ook op mijn lijstje voor de zomer! :)

Zuid-Amerika ben ik een halfjaar geweest, dus mocht je daarover keertje vragen hebben kan ik je wellicht helpen! :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:04

Even iets anders, zijn hier mensen toevallig al eens wezen backpacken in Mexico? M'n vriend en ik hebben 21 dagen rond Kerst en Oud & Nieuw in Mexico. Ons eerste plan was om van Mexico-Stad naar het oosten te reizen (en vanaf Cancun terug te vliegen). Maar na wat inlezen en rondvragen leek ons dat toch een wat ambitieuze afstand. We zijn geen langzame reizigers, maar willen wel een gebied voelen/zien/meemaken en niet elke dag op een andere plek slapen. We willen proberen minimaal 2 nachten ergens te zijn.

We hebben nu een ticket heen en weer op Cancun. De reisroute van Reisjunk zag er leuk uit, maar we willen misschien ook nog wel Palenque/Aqua Azul aandoen (misschien met een nachtbus?), en bijv Isla Mujeres naast Holbox ook? Wie heeft ervaringen wat mooi is en wat aan te raden is? :)

Oh, en naast het wereldwonder wat we uiteraard willen zien, houden we (vooral vriendlief) van duiken en ik ben nogal van de 'beestjes' dus whalesharks spotten zou vet zijn alleen las ik dat die er waarschijnlijk niet zijn rond die periode :D Dus houd me aanbevolen voor toffe plekken om beesten te spotten, de natuur in te gaan en fantastische duikspots

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:12

Wij hebben toch besloten Palenque over te slaan, helaas. We willen niet haasten en 17 uur enkeltje in de bus zitten voor amper 2 dagen daar. Dus dat komt later een keer. ;)

Wel hebben we net een VW busje geboekt om 5 dagen mee rond te reizen en in te kamperen! :D

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:05

Dankjewel voor je interessante reislijstje! Misschien kunnen we hier en daar toch nog wat schuiven om wel San Cristobal erbij te pakken. Vond je het qua vlucht goed te doen? En hoeveel was je daarvoor kwijt?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:15

Zou je eens mee willen kijken naar mijn 'lijstje'?

Dag 1: Aankomst Cancun ('s avonds heel laat)
Dag 2: Cancun - Playa del Carmen
Dag 3: Playa del Carmen - Tulum om VW busje op te halen - 's avonds zonsondergang in Coba zien
Dag 4: Chitzen Itza + 2 cenotes zien
Dag 5: Vallodalid bezoeken
Dag 6: Vallodalid - Akumal (snorkelen) - Tulum (VW busje terugbrengen) - avond naar Bacalar
Dag 7: Bacalar (suppen + zeilen)
Dag 8: Bacalar - Campeche
Dag 9: Campeche
Dag 10: Campeche - Palenque
Dag 11: Palenque
Dag 12: Palenque - San Cristobal
Dag 13: San Cristobal
Dag 14: San Cristobal (bezoek aan Juan de Chamula)
Dag 15: San Christobal - Merida (?) of vliegen dus naar Cancun en vanaf daar naar Holbox
Dag 16: Isla Holbox
Dag 17: Isla Holbox
Dag 18: Isla Holbox
Dag 19: Isla Holbox - terug naar Cancun

Is dit realistisch en beter dus vliegen van San Christobal naar Cancun? Of met de bus naar Merida?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:03

Qimm: wat supergaaf! Ik heb bijna 4 weken gebackpackt in India in 2016. Ik vond dat echt fantastisch en heb oprecht m'n hart verloren aan dat land. Ik vind persoonlijk dat, je altijd je verstand en je 'gut feeling' moet gebruiken, in ieder land, overal ter wereld, maar dus ook zeker in India. Ik heb alleen gereisd, in de wat 'behoudende' regio's vaak met hoofddoek en een zonnebril gelopen en bedekkende kleding droeg ik daar continu. Daarbij had ik een 'trouwring' om m'n vinger en een pasfoto van m'n husband :') oftewel m'n vader, bij me. Ik heb rondgereisd in het Rajastan; Delhi, Agra, Jaipur, Varanasi, die regionen. Wat wil je nog meer weten? :)

Niien_S: wat leuk! Ik ga in december/januari 3,5 week naar Mexico! M'n vriend en ik gaan ook Tulum, Bacalar, Vallodelid, Merida en Isla Holbox doen, maar hopen ook Palenque (misschien San Christobal de las Casas), Campeche, Corba, Isla Cozumel erbij te pakken. Veel plezier alvast en onthou je leuke spots? :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, GoogleAdsense, laura22, maaikemuis, moonsparkle, Naskur11, wendyh en 79 bezoekers