Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:22

Met spoedservice gaat hij niet via PostNL maar via UPS! Spoedservice is de koeriersservice van PostNL via UPS als het ware. Ze geven garantie dat hij er binnen 2 dagen is dus ze zullen dan ook een ander douaneproces hebben.


Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:26

250 euro is inderdaad een pittig bedrag, en ik snap heel goed dat je het risico dan ook liever niet wil nemen :n Ik werk toevallig bij een PostNL punt dus dacht ik geef even wat tips, maar als er van DHL ook al iets vast ligt denk ik dat UPS niet heel anders gaat zijn.

En ja, dat herken ik :+ toen ik in ZA zat heb ik ook op zo veel pakketjes zitten wachten. En alles ophalen bij het postkantoor aan de andere kant van het dorp ipv gewoon aan huis bezorgd. Gedoe :=

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:32

Blijft natuurlijk gewoon onzin. Als je betaalt voor spoedservice moet hij gewoon op de beloofde dag aankomen en als ze weten dat de douane niet meewerkt zouden ze daar rekening mee moeten houden.

Ik had overigens wel een postadres maar de postbode weigerde gewoon om de campus op te komen volgens mij :+ Alles kwam gewoon op een stapel te liggen op het postkantoor en studenten mochten dan lekker wandelen om hun pakketjes/post op te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:37

Suuszels schreef:
Ik ga eens kijken, bedankt!
En hebben jullie persoonlijke ervaringen met februari/maart naar Zuid Afrika :)?

Is een prima tijd :j Kan nog erg heet zijn maar temperaturen kunnen ook al wat lager liggen. Houd er rekening mee dat Johannesburg tot Port Elizabeth vaak een stuk warmer is dan de garden route, na Port Elizabeth en met name in Kaapstad heb ik vorig jaar eind januari al wat frisse dagen gehad. Ik heb het toen in april wel weer dusdanig warm gehad dat we dagenlang aan het zwembad hebben gelegen en zelfs nog hebben gezwommen in de oceaan. Ik heb zelf in Grahamstown gewoond (uurtje van PE) en daar is het tot ongeveer mei goed weer geweest. Af en toe regen maar genoeg hele warme dagen. Vanaf mei werd het wel echt frisser.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:33

Ahhhh ik ben jaloers poes! Mijn vriend en ik willen eigenlijk in December naar Colombia maar de ticketprijzen liggen heel hoog dus weet niet of dat hem gaat worden. Ik wil eigenlijk heel graag hetzelfde rondje als jij doen, beginnen in Jo'burg en dan afzakken via mijn oude uni naar Port Elizabeth en dan de garden route. Vorige keer hebben we de garden route heel snel gedaan en bv Knysna en Wilderniss overgeslagen. Dat vind ik achteraf super zonde. Kaapstad was leuk maar 12 dagen was ook wel wat te veel. Nu mijn vriend nog overhalen :Y)

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:19

Ahhh zo veel geluk met die vluchten! Als wij gaan zou het in december zijn maar de tickets zijn dan zo aan de prijs dat het nog maar de vraag is of dat een logische optie is.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:34

Hou ook even sites met ticketdeals (vakantiepiraten etc) in de gaten. Naar Jo'burg kan je in het laagseizoen meestal wel voor 400 euro vliegen als je flexibel kan zijn in je data en het niet erg vindt om over te stappen etc, Kaapstad is een stuk duurder. In het hoogseizoen gaat dat niet lukken.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:37

Is dat niet gewoon een flinke (stapel)korting ipv een error fare? Een error fare is als de luchtvaartmaatschappij echt een fout maakt in het verwerken van hun prijzen waardoor je voor idioot weinig kan vliegen, 344 naar ZA is niet ondenkbaar buiten het hoogseizoen.


Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:30

Garden route is net als Kaapstad erop of eronder qua weer. Wij hebben in maart/april nog heerlijk weer gehad, niet al te heet maar wel lekker, in Kaapstad zelfs nog aan het strand gelegen ook. Maar weet ook dat het echt ruk kan zijn, vooral heel wisselvallig. Ik zat in Grahamstown en dat lag in een vallei dus wel iets anders, maar daar was het overdag soms 40 graden en dan kon het afkoelen naar 15 als het begon te regenen. Zag dat het er vandaag ook weer 39 graden was, terwijl de zomer eigenlijk wel richting zn einde begint te lopen.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:46

Ik zou idd zeggen, laad 50 euro aan airtime op zo'n kaartje. Via de app van de meeste providers kan je daarmee idd bellen of mobiel internet downloaden. Scheelt echt heel veel. Langs de garden route heb je nog wel redelijk bereik maar als je er een stukje van afwijkt valt dat al snel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:28

poes schreef:
Weet iemand een goedkope manier om een betaling te doen naar zuid Afrika? Via gewone overschrijving kostte me dat vorig jaar 50 euro

Via Western Union is meestal het makkelijkst, of Paypal. Gewoon overboeken kost idd echt klauwen vol met geld.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:12

Qua kleding zou ik zorgen voor een goede variatie vooral. Het kan makkelijk 30+ graden zijn, maar het kan ook prima 's nachts zelfs licht vriezen. Zorg dus dat je genoeg lichte dingen mee hebt maar neem wel genoeg dingen mee die je daar overheen aan kan trekken als het koud wordt.

Ik zou zorgen dat je de Uber app geinstalleerd hebt op je telefoon, ik vond dat in Kaapstad (en ik denk dus ook in Jo'burg) echt een verademing. Het voelt veiliger dan een reguliere taxi aanhouden omdat je je route kan volgen en je betaalt gewoon via de app en hoeft dus geen cash mee te zeulen/geen kans om afgezet te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:13

miccamaaike schreef:
De ANWB raad wel aan om een internationaal rijbewijs mee te nemen. Je zou hem iig nodig hebben bij de autoverhuur.
Ik vond het wel prettig ook. Als je dan staande wordt gehouden, dan hoef je iig niet je echte rijbewijs weg te geven.

https://www.anwb.nl/vakantie/zuid-afrik ... documenten

Bij autoverhuur kon ik in SA gewoon prima uit de voeten met mijn Nederlandse rijbewijs. Als er mensen achter de counter staan die Afrikaans praten is het al helemaal appeltje eitje. Een internationaal rijbewijs is imo echt niet nodig, ik ben ook staande gehouden en kon gewoon mijn NL rijbewijs laten zien. Die begrijpen ze prima, het Europese rijbewijs is heel overzichtelijk.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:31

Ik heb de Garden Route twee keer versneld gedaan (een keer alleen in George gestopt en de ander in George en bij Hermanus in de buurt) en het is echt prima te doen. Het zijn super makkelijk behapbare stukken en eerlijk, als je 1 van die dorpjes (Knysna, Wilderniss etc lijken enorm op elkaar) hebt gezien heb je ze allemaal ook wel gezien. Addo is leuk maar kleine kans op grote katten spotten, ik heb 1 leeuw gezien in de 3 keer dat ik er ben geweest en dat was ook echt op puur geluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:29

IsaCalixa schreef:
Ik heb even een stipje gezet op dit topic, zit te overwegen om misschien te studeren in Zuid-Afrika! :) (Voor volgend jaar +- 5 maanden, scriptie schrijven).

De keuze ligt nu voor mij nog even tussen Japan en Zuid-Afrika (had ook in het Japan topic gereageerd haha), maar ZA lijkt me wel goedkoper (vliegen er naartoe kan echt bizar goedkoop zag ik!) en het lijkt me zo gaaf om die wilde dieren te zien <3 En uberhaupt is de omgeving natuurlijk prachtig!

Het lijkt me (als ik erheen ga) ook leuk om de omliggende landen eens te bezoeken, en ook dat land dat er middenin ligt (Lesotho). Hebben mensen hier dit ook gedaan, en is het makkelijk om van de ene naar andere plek te reizen? Of om over grenzen te komen?

Ik zal dadelijk de rest van het topic nog even goed doorlezen!

Waar zou je je scriptie gaan doen? Ik heb aan Rhodes gestudeerd in Grahamstown en ik vond het een hele vette ervaring, maar ik zou het niet zomaar aan iedereen aanraden. Vooral als je er langere tijd woont en afwijkt van de toeristische paden is het soms best heftig en intens. Ik kon in Grahamstown bv 's avonds niet alleen over straat en ik had ook overdag mace bij me omdat er veel geweld (en dan specifiek tegen vrouwen) was.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:56

Pfff afgrijselijk inderdaad. Ik ben er voor een artikel onderzoek naar aan het doen en in veel townships worden een paar toiletten/punten met stromend water gedeeld met duizenden mensen. Als zo'n virus daar voeten aan de grond krijgt kan je je daar nooit voor verstoppen -O-

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:09

Ik heb er toevallig deze week wat dieper in gezeten omdat ik een artikel schrijf over de situatie.. Ze gaan nu deur aan deur om te testen en dat betekent dat een mogelijke uitbraak in townships in ieder geval in kaart gebracht kan worden. De angst van de NICD is op dit moment vooral een grote uitbraak waar ook gevochten wordt tegen HIV en tuberculose, omdat het niet duidelijk is hoe het nieuwe coronavirus zich manifesteert bij mensen die dit hebben (al weten ze wel dat de griep heftiger is voor mensen met HIV).

In townships zelf is het gewoon ontzettend lastig om je aan alle regels te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan dat je zo vaak mogelijk je handen moet wassen als je geen kraan in huis hebt, en toiletten deelt met anderen. Er ontstaan idd veel lokale initiatieven maar dat gebeurt voor zover ik kon zien vooral in enigszins stedelijke gebieden, terwijl er ook een hoop townships zijn die echt in de middle of nowhere bij kleine stadjes liggen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Pellelilly en 109 bezoekers