Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:18

Wij reisden een gedeelte op met een ander Nederlands koppel die vanuit Etosha nog via de Caprivistrip Botswana in gingen. Achteraf vonden ze het veel te veel gehaast. Dag van Etosha naar Caprivi rijden, dan van Caprivi naar Maun een flink stuk en daarna nog van Maun terug naar Windhoek een saaie rit. Achteraf hadden ze hier wel spijt van. Daarnaast is het leuk om een reden te hebben om terug te gaan :D

Qua eten kun je bij de lodges meestal zelf niet koken in Namibie, Botswana zie je dat wel meer in de drukkere plekken. Met kamperen is het wel handig, overal is wel een braai te vinden. Moet wel zeggen dat in Namibie overall wel roosters waren, daar moesten we in Botswana nog wel eens om vragen. Waar je ook op moet letten is dat ze soms je vlees/eieren/dierlijke producten moet inleveren ivm MKZ grenzen. Ook vind je daar veel minder supermarkten, dus soms is plannen wel handig of iets van noodles meenemen.

Ons bevalt het reizen altijd goed om eerst een dag te acclamatiseren, auto op te halen en de volgende dag de eerste lange rit maken (vroeg vertrekken). Dan een paar nachten kamperen en dan een paar nachten in een lodge om de auto schoon te maken/reorganiseren, inkopen te doen, even normaal te kunnen slapen en alle kleren even te laten wassen. We eindigen meestal all in, zodat we bij kunnen komen van de trip :D


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:18

casperzazoe schreef:
Wat vinden jullie van deze planning? :)
[ [url=m/f4TVqu.png]Afbeelding[/url] ]


Ik heb wel zin om mee te gaan :+

De eerste rit, heb je dan de auto al bij je? Of moet je die halen + 700km rijden? Dat laatste viel ons toen erg tegen (wij zaten in Springbok). De auto en uitleg duurde best lang (onze eerste keer kamperen, tweede keer waren we met 10min op pad), waardoor we in het donker het laatste stuk gereden hebben. Dat was niet erg fijn, veel onderhoud aan de weg en veel vrachtverkeer maken het niet fijn rijden.

Canyon naar Sesriem is ook een flinke afstad, daar hadden wij nog een stop tussendoor. Achteraf hadden we dat ook niet gered omdat we om te taken nog omgereden hebben (tankstation had geen diesel meer). Dus wel aan te raden om heel vroeg te vertrekken. Idem voor Etosha naar Ngepi, echt vroeg op pad gaan. Ngepi -> Vic falls gaan jullie dan over de grens heen? Hoe laat gaat de grenspost dicht? Ik zou eerder in Kasane overnachten en dan de volgende dag de grens over, je zit er toch een paar dagen. Of zelfs nog een nacht extra in Kasane en nog een trip naar Chobe doen in een ochtend (of namiddag)!

Plan de dagen met >600km goed, met name in Namibie, veel offroad dus je zit met gemak een hele dag in de auto. Vertrek echt heel vroeg, met name op plekken waar dieren zijn. In het donker wil je die niet tegen komen of panne krijgen. De laatste twee reisdagen zijn ook flink, niet mogelijk om auto in Joburg achter te laten en een binnenlandse vlucht te nemen? Of een vlucht rechtstreeks naar A'dam?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:19

Zira1994 schreef:
Kun je ergens die grenzen en regels vinden ? Je mag dus geen vlees meenemen van etosha naar windhoek bijvoorbeeld ?


Ik heb een papieren kaart waar ze volgens mij op staan. Wij hadden naar Palmwag geen probleem, maar Palmwag uit naar Etosha wel. Ook hadden we er eentje van Maun naar het zuiden geloof ik, maar dat is even graven. Kan ook Caprivi naar Maun zijn geweest.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:37

Wij hebben alles daar opgemaakt en vervolgens in het eerste grote dorp weer inkopen gedaan. Dus die staat mij niet bij. Ook daar moet je rekening mee houden met routes met veel kilometers. Niet elk dorpje op de kaart heeft een supermarket. Voordeel van Ngepi is dat je daar gewoon kunt eten!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:48

2020 duurt nog even poes :D Komt goed, lekker op z'n Afrikaans, easy :+

@casperzazoe, waar kom je Etosha binnen? Lukt dat via de Galton Gate? Ik zou daar ook iets meer spreiden en als je tijd heb via de westkant naar binnenrijden, twee nachten Olifantsrus, eentje Halali en dan Namutoni (of beter nog, als je toch naar Caprivi gaat, een flink aantal kilometers buiten Etosha). Dat scheelt je gewoon enorm qua reistijd. Op de lange routes zou ik de stops voor tanken en boodschappen doen ook goed inplannen. Plan ook in dat het zo kan zijn dat een tankstation geen benzine heeft of dat je ergens met een lekke band komt te staan. Vooral op een aantal gravelwegen is de kans heel groot dat je lek gaat rijden (meetsal bij een te hoge snelheid). Met name op het stuk van Fish River naar Sesriem zitten een flink aantal kilometers aan gravelweg. Wij reden lek net op de stop zonsondergang in Duwisib. Dat was ons 'geluk', nog bij licht aangekomen en hulp aanwezig om de band te verwisselen. Ik had het niet graag gedaan in het donker.

Swakop naar Halali is ook een flinke route. Ik zou echt goed naar de afstanden gaan kijken. Wellicht kun je halverwege overnachten en dan heb je de middag en zonsondergang nog in Etosha. Wij hebben Swakop - Palmwag - Olifantsrus - Okaukeaujo - Namutoni - Waterberg gedaan.

Vic falls vond ik één dag voldoende, wij zijn heen en weer gegaan vanuit Kasane.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:22

Kelan schreef:
Ik zou een nachtje langer in Ngepi camp blijven (prachtig daar! En ik vond het best een lange rit vanaf Etosha (en dan zaten wij al weer net buiten Etosha)


Daar zit ook een klein natuurgebied wat ik verassend mooi vond; Mahango. Kun je ook met een gewone auto heen. Alleen de weg van Ngepi naar Maun is wel een uitdaging met de vele potholes.

Hopelijk vind je iemand casparzazoe, ik ben ook wel van het niet geheel voorbereid op vakantie gaan, maar dat haal ik in Africa wel uit mn hoofd.. Te lange afstanden (en weinig ov) om even je eigen plan te trekken als je het zat bent.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:27

Als ik het snel uitreken zijn wij 15 nachten in Namibie geweest. Daar had ik graag nog een nacht (of twee) in Lüderitz willen zitten. Ook rond Spitzkoppe zijn we niet geweest, daar had ik ook nog wel een paar nachten willen doorbrengen. Op Olifantsrus had ik wel meer nachten willen zitten. Het Noord Westen lijkt mij ook heel gaaf, maar net als Kalahari vergt dat wel een goede voorbereiding. De Caprivi zou ik niet zo snel naar toe gaan als je alleen Namibie doet. Voor een doorreis naar Kasane (Vic falls) is het wel mooi om doorheen te trekken. Ik denk dat als je het leuk en goed wilt doen, dat je wel minimaal twee weken nodig hebt.

Namibie is ook geschikt voor minder ervaren en spannender reizigers. Alleen als je alleen in lodges gaat, dan kan het qua prijzen wel oplopen. Wij zijn gestart in Namibie omdat ik ooit een artikel in de Reiz& las van ANWB, met als opdruk 'Safari voor beginners'. Toen dacht ik, mooi dan beginnen we daar :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:01

Tja makkelijk, als je samen bent (of alleen) en een beetje handig met bandenverwisselen dan is het niet heel erg spannend. Helemaal in mijn eentje zou ik het best aandurven, maar gezien de afstanden is het wel handig dat je kunt afwisselen in het rijden. Maar goed, wij zijn ook echt helemaal vanuit het zuidelijke puntje gekomen, dan kun je de hele dag rijden zonder iemand tegen te komen. Het is vrij droog daar in de meeste perioden, dus als je dan gaat rijden is het vooral heel veel stof. De temperatuur zit vrij stabiel tussen de 20 en 30 graden, voldoende water (en eten) is uiteraard wel een vereiste. Goed voorbereiden wat betreft het kunnen tanken, wij hadden een auto met dubbele tank dus dat scheelt een hoop.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:16

Mijn mede chauffeur had voor een allergie pillen gekregen in Swakop. Na 10 kilometer zei hij ik voel me zo moe, bijsluiter gelezen en stond idd al bijwerking in dat je sneller in slaap viel, dus uiteindelijk heb ik de laatste twee weken fulltime gereden. Alleen was ik wel blij dat we vanaf Swakop kwamen in de 'dichtbevolktere' gebieden en iets minder kilometers. Wij hadden de standaard twee reservebanden mee, direct nieuwe gehaald bij een lekke band. Oja ook handig is om de hoeveelheid bar even op te schrijven en de banden ook daadwerkelijk vol/leeg te laten lopen. Kost even wat moeite, maar gaf ons zeker meer rijcomfort.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:08

Wij hebben het via Out in Africa gedaan, wel aan te bevelen! Vond het heerlijk dat we zelf niet alles hoefden uit te zoeken, ook hebben zij ons op plekken gebracht waar we anders niet geweest waren. We werken beide fulltime, was een beetje last minute beslissing, dus vond het erg fijn!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:25

Check anders ook even of je het vergoed krijgt van je zorgverzekering of soms zelfs werkgever, dat was bij ons wel het geval. Daarnaast zijn ze ook lang 'houdbaar' dus je kunt er dan (na 2x hep a) weer voor jaren tegen aan.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:21

Elim dune, als je de zonsondergang of opkomst wilt pakken, vertrek dan eerder dan aangegeven. Wij waten veel te laat, maar werden aan de andere kant verrast door een mega volle maan die opkwam, waanzinnig mooi! Zal kijken of ik ergens nog een foto heb!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:50

Het gaat om ondergang ;)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:10

Wij zijn daarom op Kaapstad gevlogen, van daar naar Windhoek gereden met een omweg. Binnenlandse vlucht gepakt en via Johannesburg weer terug. Dat was in de tijd dat er ook geen directe vlucht was op Windhoek.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:40

Vakantie verlengen en via Botswana doorrijden naar Johannesburg :D

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:58

Dan moet je naar Iran, daar kun je een complete bus voltanken voor 1 euro _O-

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:20

Ik zou ook zeker Namibie willen aanraden. Geen ervaring met Tanzania, wel met Kenia, maar vond Namibie veel rustiger en vriendelijker :j


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:32

Kilimanjaro beklimmen staat inmiddels hoog op mijn lijst :Y)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:53

Doen!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:00

Out in Africa is ook wel fijn!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:19

Ooooooooooooooooooooooooooo *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

-O- -O- -O- ik wil mee

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:18

Dan ga je echt heel veel zien daar!

Ik blijf er nog steeds bij dat Olifantsrus de mooiste camping is in Etosha, zou daar echt heel graag weer naar toe willen!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:01

Waar in Namibie? Wij hadden 70% van de reis geen enkele dekking met wat dan ook. Nou moet ik wel zeggen dat ik dat echt heerlijk vond, totaal onbereikbaar zijn.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:49

Fish river nul bereik en ook de wegen daar naar toe en vandaan niet. Polarsteps werkt op gps, die kun jevwel updaten, alleen pas met goede wifi kan men het zien.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:46

In Etosha kun je zelf rond rijden! Toen wij er waren een paar jaar terug waren de campings niet vol, maar ik vrees dat het een stuk drukker is tegenwoordig. Mocht je tijd hebben, dan zou ik echt van west naar oost rijden (of andersom), Olifantsrus was de mooiste camping allertijden in zuidelijk Africa. Daar had ik wel veel langer willen zitten.

Of gaat het om vaste accomodaties? Die zitten altijd wel redelijk vol heb ik het idee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Anoukjuuuhh, carola, Charlotte446, Elastiek, Hannanasjuh, Hetwaszoiets, mvdende, Sandyislief, SemrushBot, SnuitjeLove, Syzygy, Temeraire en 93 bezoekers