[FOTO] The beauty of nature

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

[FOTO] The beauty of nature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 01:21

In het mooie Belgische Lummen heb ik van de week de kans gehad om wat reeën te fotograferen.

Het koste me wel koude handen en een natte broek door in het koude, bevroren natte gras te gaan liggen en zo proberen wat dichterbij te schuifelen.

Maar het was de koude handen en natte broek dubbel en dik waard :D

Camera: Sony A7iii
Objectief: Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Oplettende kijkers... Er zit een roodborstje verscholen op deze foto
Afbeelding

5.
Afbeelding

6
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 24-12-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: The beauty of nature

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:05

wauw, prachtige foto's!

lizard
Berichten: 5262
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: The beauty of nature

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:41

Erg mooi!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:07

Ik vind het vignet erop erg zonde eigenlijk. Tevens vind ik het logo dwars door het midden ook storen. Waarom dubbele copyright erop?

Nummer 5 vind ik het leukste omdat daar tenminste een hert jou kant op kijkt. Ik snap dat je geen controle hebt over die dieren hoor maar het is wel jammer dat ze alleen maar rennen en ook nog ver weg.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Re: The beauty of nature

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:21

Prachtige foto's!
Wel een tip, probeer juist om niet zo dichtbij mogelijk te komen met reeën (en dit ook met anderen wilde dieren/vogels). Blijf op veilige en gepaste afstand. Reeën zijn erg schuw en zodra ze je in de gaten hebben zijn ze al snel verstoord. Dat wil je voorkomen natuurlijk.
Dan maar een iets minder mooi plaatje, maar wel zo dat de dieren rustig blijven en niet van je weg rennen. Zodra ze jouw kant op kijken hebben ze je al in de gaten.

Een goede lens die wat verder in kan zoomen zoals een 400mm of 600mm zou hierbij al kunnen helpen. Welke lens heb je nu gebruikt?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: The beauty of nature

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:23

Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS
Staat in de OP. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 10:26

Bellatrix schreef:
Ik vind het vignet erop erg zonde eigenlijk. Tevens vind ik het logo dwars door het midden ook storen. Waarom dubbele copyright erop?

Nummer 5 vind ik het leukste omdat daar tenminste een hert jou kant op kijkt. Ik snap dat je geen controle hebt over die dieren hoor maar het is wel jammer dat ze alleen maar rennen en ook nog ver weg.

Dubbele copyright omdat ik al foto's van mij ben tegengekomen op sites zoals Instagram voor van die "manege spelletjes" de copyright wordt er gewoon afgeknipt en ze gebruiken de foto. Vraag je om te verwijderen krijg je boze berichten terug.

Vignet twijfelde ik zelf ook over. Maar is iets wat ik bij alle foto's doe.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:27

Gaaf hoor, prachtig gezicht altijd!

Fototechnisch mis ik wat scherpte, soms zijn de herten niet scherp, maar dat is ook lastig op deze afstand.
Verder ben ik het wel eens met Bellatrix, het vignet is mij net te veel, ik mis ook wat écht wit, alles lijkt nu grijs/zwart. Heb je dat eruit gehaald i.v.m. overbelichting oid? Daardoor wordt de foto net te zwaar voor mijn smaak.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 24-12-21 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 10:27

xYaartje schreef:
Prachtige foto's!
Wel een tip, probeer juist om niet zo dichtbij mogelijk te komen met reeën (en dit ook met anderen wilde dieren/vogels). Blijf op veilige en gepaste afstand. Reeën zijn erg schuw en zodra ze je in de gaten hebben zijn ze al snel verstoord. Dat wil je voorkomen natuurlijk.
Dan maar een iets minder mooi plaatje, maar wel zo dat de dieren rustig blijven en niet van je weg rennen. Zodra ze jouw kant op kijken hebben ze je al in de gaten.

Een goede lens die wat verder in kan zoomen zoals een 400mm of 600mm zou hierbij al kunnen helpen. Welke lens heb je nu gebruikt?

Voor een goede zoomlens moet ik weer eerst sparen. Deze lens en camera kostten al een rib uit mijn lijf. :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:28

Ik heb ook een tijdje zo'n vignet gebruikt en soms past het bij de foto maar een donker vignet bij winterse wit achtige plaatjes vind ik niet passen. Maar goed, smaken verschillen. :D

En dat van die lui die je foto overnemen voor spelletjes ken ik wel maar ik heb mij erbij neergelegd en zie het maar als reclame haha!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 10:30

Muurp schreef:
Gaaf hoor, prachtig gezicht altijd!

Fototechnisch mis ik wat scherpte, soms zijn de herten niet scherp, maar dat is ook lastig op deze afstand.
Verder ben ik het wel eens met Bellatrix, het vignet is mij net te veel, ik mis ook wat écht wit, alles lijkt nu grijs/zwart. Heb je dat eruit gehaald i.v.m. overbelichting oid? Daardoor wordt de foto net te zwaar voor mijn smaak.

Ik heb de foto's bijgescherpt, meer kleur gegeven (herten waren nog donkerder op de RAW beelden) en iets opgelicht.

Op mijn gsm en laptop zie ik wel wit en zwart namelijk.


Bellatrix, ik wil mijn foto's niet zomaar ergens zien. Ik steek er veel tijd in. En als ze het logo eraf knippen zie ik het echt niet als reclame. Mensen moeten leren om de copyright regels te respecteren. Ja ook kinderen zouden dat moeten leren. Zo simpel is het imo.


Edit:
Ik zat op een afstand van ongeveer 60m van de herten af schat ik.
Heb een half uur gefotografeerd. Tot ze plots wegrenden omdat er andere wandelaars waren die nogal luidruchtig praatten met elkaar.
Hertjes keken regelmatig wel mijn kant op maar gingen daarna verder met grazen. Ik bewoog dan ook niet als ze mijn kant op keken.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: The beauty of nature

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:37

Ze zijn voor mijn smaak net te donker, vandaar mijn opmerking :) Foto 6 vind ik een prachtige foto, maar ik mis echt helderheid. Kan ook komen door het vignet hoor.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:05

Art_Ificious schreef:
xYaartje schreef:
Prachtige foto's!
Wel een tip, probeer juist om niet zo dichtbij mogelijk te komen met reeën (en dit ook met anderen wilde dieren/vogels). Blijf op veilige en gepaste afstand. Reeën zijn erg schuw en zodra ze je in de gaten hebben zijn ze al snel verstoord. Dat wil je voorkomen natuurlijk.
Dan maar een iets minder mooi plaatje, maar wel zo dat de dieren rustig blijven en niet van je weg rennen. Zodra ze jouw kant op kijken hebben ze je al in de gaten.

Een goede lens die wat verder in kan zoomen zoals een 400mm of 600mm zou hierbij al kunnen helpen. Welke lens heb je nu gebruikt?

Voor een goede zoomlens moet ik weer eerst sparen. Deze lens en camera kostten al een rib uit mijn lijf. :+

Dan is het advies om tot die tijd dat je het geld ervoor hebt het te doen met de zoomlengte die je hebt en niet te dichtbij te willen komen voor dat ene plaatje wat je graag wilt hebben. Laat het dier altijd naar jou toe komen en niet andersom. Komen ze niet? Geniet dan vooral van het moment :j .
Ik zie liever een grazende, onverstoorde ree dan een ree die verstoord opkijkt en vervolgens weg rent van de fotograaf die zo nodig dichtbij wilde komen.

De zoomlens die je nu hebt is net te weinig om echt goed voor wildlife fotografie te gebruiken.

Bellatrix, dank je! Had ik over heen gelezen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 11:24

Ze renden niet weg van mij maar schrokken op door de wandelaars die luid praatten. :)
Ik zat er al een half uur op die plek en heb me 1x 20m verplaatst. Dat zagen ze maar renden niet weg. Wel had ik toen een beetje benauwd idee... Als er nu een jager zou zijn zijn deze reeën een vogel voor de kat omdat ze niet direct weg rennen als ze mensen/beweging zien.

Heb zo laatst nog een ree gefotografeerd. Die schrok op van mij (en ik van hem want hij kwam ineens vanuit een veld waar ik niets had zien zitten en ik dus op een steviger tempo langs wandelde) , ging op 50m van mij vandaan stilstaan waardoor ik deze foto nog kon maken.
Ik was toen nog wat zoekende naar de juiste verhouding tussen iso en sluitertijd wat duidelijk te zien is aan de ruis.
Afbeelding