[FOTO] Mening black foto’s

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

[FOTO] Mening black foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 22:19

Heyy,

De laatste tijd werk ik steeds meer met blackfoto’s.
Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden, want ik leer graag verder.
Ik gebruik de Nikon D5300


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firelight op 23-12-21 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: [FOTO] Mening black foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:21

Ik vind ze mooi! Maar heb niet zoveel verstand van fotograferen dus ik kan je geen tips geven.

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:22

Ik vind ze persoonlijk best leuk!!
Alleen zou ik er wel op letten dat je de foto's van een laag punt neemt. Bij foto 1 ben je nog te dichtbij/te hoog. De rest vind ik echt top!

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [FOTO] Mening black foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:27

Technische qua black foto's vind ik ze goed. Bij de laatste alleen jammer dat de zon op de borst valt, maar minder op het hoofd. Ik kijk daardoor eerder naar de borst, dan het hoofd.
De 3e is volgens mij scherp gesteld op de schouder? Is wat lastig te zien door de kwaliteit vermindering van bokt, maat het hoofd lijkt niet helemaal scherp.

Als je je verder wilt verbeteren, kan je natuurlijk ook een wat donkerder paard nemen. Dat maakt het een stuk lastiger om het paard ligt genoeg te houden, maar de achtergrond donker genoeg. Vaak valt het paard dan teveel weg in de achtergrond bij technisch 'slechte' foto's

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [FOTO] Mening black foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:29

Ze zien er al super uit hoor!! Je hebt al veel goeie tips gekregen. Het voornaamste wat mij opvalt is dat de witbalans niet goed staat. Het paard heeft een blauwe gloed over zich heen. Dit kun je met het nabewerken oplossen!

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:38

Om te beginnen denk ik dat de eigenaar hier heel blij mee is!

2 dingetjes die ik anders zou doen: 1. met dit soort foto's vind ik de vloer niet mooi (zo'n betongegoten vloer die je heel vaak op stallen ziet), dus de uitsnede zou ik hoger doen.
2. Ik vind het effect mooier als ze wat meer vanuit de kont naar het licht komen. Dus dat ze achter wat donkerder zijn. Zo krijg je wat minder het schimmel-op-zwarte-achtergrond-geplakt idee :D

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: [FOTO] Mening black foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 22:46

Super bedankt voor de tips!
Ik ga ze zeker meenemen. Ben ook zeer trots voor mijn 2e keer met black foto’s
Ik heb er soms nog wel moeite mee om te zorgen dat de foto’s echt scherp zijn. Je ziet alle details, maar zoals je met slecht belichte foto’s hebt, dat je de pixels ziet. Moet ik dan de sluitertijd hoger zetten?

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:41

Nee, je wilt een groot scherpte-dieptegebied, dus een klein diafragma (=hoog getal). Dan een zo laag mogelijke iso tegen ruis.
Daar kies je een sluitertijd bij zodat de foto goed belicht wordt. Je hebt een langere sluitertijd nodig naarmate je diafragma kleiner wordt, want door een klein diafragma komt minder licht. Je moet de foto dus langer belichten. Het paard staat stil, dat scheelt, maar ik denk dat je minimaal 1/100e moet hebben of 1/160e wil je de foto scherp houden.

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 01:14

Supervixen schreef:
Nee, je wilt een groot scherpte-dieptegebied, dus een klein diafragma (=hoog getal). Dan een zo laag mogelijke iso tegen ruis.
Daar kies je een sluitertijd bij zodat de foto goed belicht wordt. Je hebt een langere sluitertijd nodig naarmate je diafragma kleiner wordt, want door een klein diafragma komt minder licht. Je moet de foto dus langer belichten. Het paard staat stil, dat scheelt, maar ik denk dat je minimaal 1/100e moet hebben of 1/160e wil je de foto scherp houden.


Deze uitleg snap ik meer dan de docent op m’n school :j