[VRAAG] Scherpte diepte

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vinos
Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

[VRAAG] Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 21:03

Hoi

Ik loop altijd tegen het zelfde 'probleem' aan, eens kijken of iemand mij hier uitgelegd kan krijgen wat ik 'verkeerd' doe.

Of ik nu een vooraanzicht actie foto schiet of een stilstaand portret
Ik heb altijd maar 1 heel klein inimini gedeelte scherp.

Zie 2 voorbeeldfotos. (1/1000 sec. f/2.8 200 mm)

Foto 1 de ogen zijn scherp / de neus niet
Foto 2 de neus is scherp / de ogen niet.

Ik wil heel zijn kop scherp -O- :x
liefst ook nog een gedeelte van zijn borst... zodat t zeker goed zit. :))

wat doe ik fout?? want ik zie bij anderen dat het hun wel lukt.

Set: Nikon 7100 met 70/200 f2.8 lens


[ img ]


[ img ]
Laatst bijgewerkt door Firelight op 05-10-21 21:57, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3


Anoniem

Re: Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:05

Ik zie je foto's niet, maar als je een groter gebied scherp wilt, moet je diafragma kleiner en dus je f-getal omhoog. ;)

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:06

Ja wat Mkango zegt, het kan ook zijn dat je object te dicht op de achtergrond staat.

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:06

Heb je de foto's? :D

Probeer je diafragma eens wat hoger te zetten, dan wordt er meer scherp behalve je scherpstelpunt.

Niet perfect is ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:08

Foto's doen het inmiddels wel - inderdaad een kwestie van diafragma kleiner zetten. :)

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:11

Een voorbeeldfoto zou wel fijn zijn om te zien wat exact het probleem is.
Maar een kleiner diafragma moet zeker helpen. Bij een portretfoto met goed licht kun je prima je diafragma naar f/5.6 zetten en je sluitertijd wat langer zetten.

Edit, de foto's doen het nu zie ik :D

Deze foto is van behoorlijk dichtbij gemaakt voor deze lens. Hoe dichter je bij het onderwerp staat, hoe minder scherptediepte. Stel dat je een paard van een flinke afstand en ver ingezoomd op de foto zet dan zul je dat probleem minder snel hebben dan met zo'n klein hondje dat dichterbij staat en waarop je flink zoomt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-10-21 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

vinos
Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 21:11

Mkango schreef:
Ik zie je foto's niet, maar als je een groter gebied scherp wilt, moet je diafragma kleiner en dus je f-getal omhoog. ;)


Maar gaat dat ook met snelheid fotos? f omhoog?
want dan heb ik dat kleine scherpte probleem ook
schiet op 1/1000 f2.8 (nou had ik deze hond misschien beter op 1/2000 kunnen fotograferen want hij was rete vlug ;) )

waterdruppels vooraan zijn scherp kop van hond al niet 100% zie bijv oren

[ img ]
Laatst bijgewerkt door vinos op 05-10-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:12

Met een klein diafragmagetal als 2.8 krijg je maar een klein gebiedje scherp.
Met een groter diafragmagetal (bijv. 5.6) krijg je een groter gebied scherp, waardoor bijv. de hele hondenkop scherp is.
Hoe groter het diafragmagetal, hoe minder licht, dus hoe langer je sluitertijd moet zijn.

De derde poot van de belichtingsdriehoek is je isogetal: hoe hoger het getal, hoe lichtgevoeliger (en hoe meer ruis).

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

vinos
Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 21:14

waarom dan de 2.8 lens gekocht? had ik net zo goed bij mijn 70/300 f4 lens kunnen blijven

waar gebruik je dan die f2.8 stand voor?

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:16

Bij actiefoto's zul je dan inderdaad aan je ISO moeten draaien :j

De f2.8 stand is vooral fijn voor grotere onderwerpen op een flinke afstand. Paarden bijvoorbeeld. Dan krijg je toch de achtergrond wat beter onscherp. En voor creatieve foto's, waarbij je júist alleen een klein deel scherp wil hebben.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-10-21 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:16

Ik schiet ook altijd op 2.8. Dan is ook genoeg scherp vind ik zelf. Dus het kan wel. Maar bij jouw foto is er ook 1 diepte scherp. De onscherpte zit verder naar achter, waar je dus niet scherp op gesteld hebt.

Deze is met een 24-70 2.8 tamron lens. De borst is inderdaad niet scherp omdat dat verder naar “achter” is dan het scherpstelpunt. Zoals ik wilde.
[ img ]

vinos
Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 21:19

@MarlindeRooz juist ik zie bij andere fotografen ook dat de exif 70/200 f2.8 vaak gebruikt word en toch meer scherpte in de fotos is, zoals bij jou.

zouden mijn scherpstel punten niet goed staan dan?

ben net overgestapt naar Nikon met nikon 70/200 f2.8 dus ben mijn camera (set) nog aan t verkennen.
ben Canon body met 70/300 f4 lens gewend.
Laatst bijgewerkt door vinos op 05-10-21 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

Texas02
Berichten: 4464
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:25

In principe heb je voor de foto's die je nu laat zien geen 1/1000 nodig, 1/500 kan daar zeker. En ik weet niet waar je ISO nu op staat, maar de D7100 kan ISO 200 en 400 ook prima aan :) Dus dan kun je al een veel groter diafragmagetal nemen. Voor de foto van de hond met de waterdruppels zou ik bijvoorbeeld F8 of F11 nemen als ik met een 70-200 fotografeer, en de waterdruppels graag scherp wil. Bij de foto's van je openingspost zou ik denken aan F4, het ligt ook aan je brandpuntsafstand trouwens hoor. Op de volle 200mm mag je ook daar wel F8 of F11 nemen, op 70mm zou ik ergens rond de F4 doen, anders krijg je de achtergrond ook scherp.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

vinos
Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 21:28

thnx allemaal ik ga zondag nog eens op pad met deze tips, zal hier later de test foto's showen.

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

Texas02
Berichten: 4464
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:38

Veel plezier zondag! :) Probeer zelf gewoon eens verschillende dingen uit, snelle sluitertijd, beetje langzamer, nog een beetje langzamer. F2.8, F4, F5.6, F8.. Kijk eens wat er gebeurt, wat er verandert en waar je zelf nog mee om kunt gaan. Daar leer je heel veel van! Je zou de "diafragma test" ook eens met niet bewegende dingen kunnen oefenen, zodat je goed kunt zien wat er verandert. En je kunt ook eens met de ISO spelen zodat je voor jezelf kunt zien wanneer je een foto nog van acceptabele kwaliteit vindt en wanneer niet meer. Dan weet je in de toekomst bij bepaalde situaties precies tot waar je kunt gaan!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VRAAG] Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:47

Het is niet alleen je grote diafragma dat voor weinig scherptediepte zorgt, maar ook het gebruik van je zoomlens. Hoe sterker je inzoomt hoe kleiner je scherptediepte. Erg mooi voor vage achtergronden, maar alleen dat al geeft aan dat je minder scherpte hebt. Je moet dan sterker corrigeren.

Het is niet moeilijk- Verklein de diafragma, ipv f/2.8 zou je bijvoorbeeld f/8 tot f/11 kunnen nemen. Als je snelheid dan te laag zou worden, kun je ook nog je ISO opschroeven, dus bijv ipv ISO 100 voor ISO 400 gaan of nog hoger.

Overigens, het is het belangrijkst dat de ogen scherp zijn, dat de rest dan minder scherp is, vind ik in elk geval niet storend.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:33

Toen ik net begon met fotograferen vond ik het ook handig om foto's te maken van vaste objecten zoals een auto of gewoon een waterflesje op een tafel, met verschillende F standen.
Dus wat je kunt doen is 1 object kiezen en dezelfde foto nemen met 2.8, 4.5, 5.6 en nog hoger dan dat (wel even je ISO/sluitertijd aanpassen zodat je belichtingsdriehoek goed blijft natuurlijk!) Als je dan later je foto's bekijkt, kun je duidelijk zien hoeveel verschil je hebt in scherptediepte. Daarnaast is de afstand tussen het object en de achtergrond ook belangrijk. Hoe verder de achtergrond verwijderd is van het object, hoe waziger deze is. En de afstand tussen jou en het object is ook belangrijk. Een foto die je van dichtbij neemt, heeft een heel andere scherptediepte dan een foto die je van verder af neemt, maar ingezoomd, terwijl het object nog steeds evenveel ruimte vult op je foto.

Ga dus eens aan de slag met simpele, saaie objecten die niet bewegen en speel met die instellingen. Zo leer je je camera beter kennen zodat je op de momenten waar je snel moet zijn, beter weet hoe je de beste foto kunt maken.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Pluttersput
Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:14

Ik denk dat je de meeste uitleg nu al gekregen hebt. Maar om je nog even een voorbeeld te geven van diafragma, deze is met een 50mm 1.8 geschoten. Dan heb je dus écht een klein stukje scherp. Omdat haar tenen op gelijke afstand als haar ogen zitten zijn die ook scherp. Ikzelf vind dat heerlijk fotograferen maar vergt oefening :j

[ img ]

Edit.. bokt upload maakt hem prut -O- in het echt is hij gewoon goed scherp.

Tenno7
Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VRAAG] Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:21

Ik vindt het juist ook wel mooi om de neus wat onscherp te hebben en de ogen dan kneiter scherp!. Net een nieuwe lens die tot f/1.4 kan. Maar voorheen fotografeerde ik standaard op f/2.8

Deze foto is op f/1.4 genomen. [ img ]

vinos
Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-21 19:38

[ img ]
1/500 sec. f/2.8 200mm ISO 160 Nikon D7100

nou ik heb het getest op m'n dochter, t gaat al beter, thnx dames :)

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

Pluttersput
Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VRAAG] Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:52

Yes! Netjes!


Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VRAAG] Scherpte diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:35

Ja! Mooie en leuke foto geworden.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers