[VRAAG]Ervaringen Canon EOS R6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

[VRAAG]Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-21 09:20

Hallo allemaal,

Na veel reviews te hebben gelezen en veel filmpjes te hebben gekeken denk ik erover na om de Canon EOS R6 aan te schaffen. Het enige puntje wat me nu nog tegenhoud is de 20.1 megapixels. Mijn huidge body heeft geloof ik 24 megapixels. Ga ik dit zien in de kwaliteit als ik inzoom of als ik ga croppen?

Nu ben ik ook benieuwd naar jouw foto's die je gemaakt hebt met de Canon EOS R6. Bij voorkeur met de 70-200 mm f/2.8 lens, die heb ik zelf namelijk ook.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen :D


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101626
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:45

Ik reageer net op je post op FB. :+

Als je wildlife fotograaf bent snap ik dat je de 45 MP van de R5 wil hebben maar gewoon voor wat ik ermee doe is 20MP prima. Ik kan wat croppen en dan is hij nog steeds prima groter af te drukken.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Sicayes
Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:48

Zowel Marlies (Bellatrix), Richard (Bagheera_206) en ikzelf schieten met de R6. Ik i.c.m. de 70-200 f2.8 IS III

Ik merk zelf niet zoveel van de mindere mp, ik schiet nml 'gewoon' beeldvullend en het komt zelden voor dat ik extreem moet croppen. Ik kan me voorstellen dat als je bijv. veel kleine vogeltjes fotografeert/wildlife in zijn algemeen dat het dan een ding is.. of als je heel veel op hele hele grote billboards o.i.d. moet drukken. Dan heb je minder cropruimte ja.

Zelf alleen maar lof over de camera. Ben er enorm blij mee en wil nooit meer wat anders <3 <3 <3

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-21 12:45

Bellatrix schreef:
Ik reageer net op je post op FB. :+

Als je wildlife fotograaf bent snap ik dat je de 45 MP van de R5 wil hebben maar gewoon voor wat ik ermee doe is 20MP prima. Ik kan wat croppen en dan is hij nog steeds prima groter af te drukken.


Ik zag het inderdaad :D
Ik ben niet van plan om wildlife te gaan fotograferen, tenzij paarden, honden en katten daar ook onder vallen :))

Croppen doe ik eigenlijk alleen bij foto's van paarden in beweging waarvan ik de uitsnede niet mooi vind.

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-21 12:46

Sicayes schreef:
Zowel Marlies (Bellatrix), Richard (Bagheera_206) en ikzelf schieten met de R6. Ik i.c.m. de 70-200 f2.8 IS III

Ik merk zelf niet zoveel van de mindere mp, ik schiet nml 'gewoon' beeldvullend en het komt zelden voor dat ik extreem moet croppen. Ik kan me voorstellen dat als je bijv. veel kleine vogeltjes fotografeert/wildlife in zijn algemeen dat het dan een ding is.. of als je heel veel op hele hele grote billboards o.i.d. moet drukken. Dan heb je minder cropruimte ja.

Zelf alleen maar lof over de camera. Ben er enorm blij mee en wil nooit meer wat anders <3 <3 <3


Mijn foto's zullen nooit op een billboard komen haha :=
Maar is de kwaliteit dus hoog genoeg voor bijvoorbeeld een canvas van 120x80 cm?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101626
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:57

Dat heb ik nog nooit geprobeerd...ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar iets van dat formaat bekijk je van minimaal een paar meter afstand dus haarscherp hoeft niet en dat wordt ie dan ook niet.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Sicayes
Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:02

Tuurlijk wel :D daar zou ik me niet druk over maken.

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:44

Hier is eigenlijk een centraal topic voor.

[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

De R6 is een meer dan prima camera. Ik ben zelf overgestapt van 5D3 naar R6. Eigenlijk wilde ik ook de R5, omdat dit de soort van opvolger is van de 5D4 en de R6 de soort van opvolger is van de 6D2. De R6 scheelt een hoop geld. In 8K filmen doe ik niet. Voor de 45MP foto's heb je veel opslag ruimte nodig en je zit dan bijna vast aan al dat nieuwe RF glas. De 20MP van de R6 vergt minder van je glas. Begrijp mij vooral niet verkeerd. Er is een lijst van glas waarbij je de 12 fps nog haalt. Met ander glas red je dat niet. De autofofocus van de R6 is echt briljant. Je vindt genoeg filmpjes en foto's die ik met de R6 heb gemaakt op mijn feestboek en insta etc.

Welke 70-200mm heb jij? De f/2.8 IS Mk2 en Mk3 doen het echt prima en heb je behoud van de 12fps.

It's not how good you are, but how good you want to be!

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-21 23:09

Bagheera_206 schreef:
Hier is eigenlijk een centraal topic voor.

[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

De R6 is een meer dan prima camera. Ik ben zelf overgestapt van 5D3 naar R6. Eigenlijk wilde ik ook de R5, omdat dit de soort van opvolger is van de 5D4 en de R6 de soort van opvolger is van de 6D2. De R6 scheelt een hoop geld. In 8K filmen doe ik niet. Voor de 45MP foto's heb je veel opslag ruimte nodig en je zit dan bijna vast aan al dat nieuwe RF glas. De 20MP van de R6 vergt minder van je glas. Begrijp mij vooral niet verkeerd. Er is een lijst van glas waarbij je de 12 fps nog haalt. Met ander glas red je dat niet. De autofofocus van de R6 is echt briljant. Je vindt genoeg filmpjes en foto's die ik met de R6 heb gemaakt op mijn feestboek en insta etc.

Welke 70-200mm heb jij? De f/2.8 IS Mk2 en Mk3 doen het echt prima en heb je behoud van de 12fps.


Bedankt voor je uitgebreide berichtje! Klinkt goed. Ik heb de Canon EF 70-200mm F/2.8 L USM.

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 06:51

Let er op dat de adapter nog best schaars is. Je hebt een adapter nodig om al je oude EF glas op R6 te kunnen gebruiken. Heb je nog meer glas? Meeste Canon EF en EF-S objectieven doen het prima. Mocht je objectieven hebben van andere merken kan het zijn dat IS niet werkt, AF niet werkt of dat er een firmware update van je objectief nodig is.

Geloof dat je met jouw oude 70-200mm geen 12 fps haalt, maar dat is niet erg als je niet/zelden burst. Ik probeer ook gewoon altijd mee te tellen met de beweging. Behalve bij telgang. _O-

https://support.usa.canon.com/kb/index? ... =ART177431

It's not how good you are, but how good you want to be!

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 09:59

Bagheera_206 schreef:
Let er op dat de adapter nog best schaars is. Je hebt een adapter nodig om al je oude EF glas op R6 te kunnen gebruiken. Heb je nog meer glas? Meeste Canon EF en EF-S objectieven doen het prima. Mocht je objectieven hebben van andere merken kan het zijn dat IS niet werkt, AF niet werkt of dat er een firmware update van je objectief nodig is.

Geloof dat je met jouw oude 70-200mm geen 12 fps haalt, maar dat is niet erg als je niet/zelden burst. Ik probeer ook gewoon altijd mee te tellen met de beweging. Behalve bij telgang. _O-

https://support.usa.canon.com/kb/index? ... =ART177431


Ik gebruik dat bursten met mijn huidige camera eigenlijk nooit dus dat vind ik niet erg :)
Dit is nu mijn enige objectief. Dat van de adapter hadden ze mij in de winkel ook verteld.

Ik ga dit weekend de R6 (en de adapter) huren. Ben benieuwd! *\o/*

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:23

Er zijn twee adapters. Eentje met en eentje zonder control ring. Op bijna alle RF lenzen zit die ring standaard. Je kunt het zo instellen dat je met die ring je belichtingscompensatie, ISO, witbalans, autofocus, etc. kunt instellen.

Hoe lang ga je hem huren? Zelfs overstap van 5D3 naar R6 zijn er hoop opties om in te stellen bij gekomen.

Probeer ook even te filmen. ;) Je kunt echt zulke gave shots maken. Zelfs met 70-200mm op f/2.8 uit het losse handje. Ik deed normaal nooit filmen, maar af en toe een shot voor op je YouTube je wel tof. 8-)

It's not how good you are, but how good you want to be!

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 10:26

Oh goede tip, ik heb volgens mij de adapter zonder control ring gehuurd. Was dat wel een echte aanrader geweest dan?

Ik heb hem een dag gehuurd, ook voornamelijk om thuis de kwaliteit van de foto's op de laptop te kunnen bekijken.

Zal zeker een stukje filmen, hoorde er inderdaad goede dingen over!

Sicayes
Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:13

Ik heb hem zonder control ring en mis het niet per sé. Maar kan me voorstellen dat het ook heel handig kan zijn :D

Let wel dat de eye-af op paarden op dit moment nog niet zo goed werkt. Op Mensen, honden, katten en piepkleine vogeltjes o.a. Daarentegen weer wel :+

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:18

Ik gebruik hem vooral als belichtingscompensatie. Ik schiet vooral op M + Auto ISO. En soms bij filmen ook handig als je daar Auto ISO gebruikt. Maar met filmen is Auto ISO vloeken in de kerk. _O-

It's not how good you are, but how good you want to be!

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 16:21

Sicayes schreef:
Ik heb hem zonder control ring en mis het niet per sé. Maar kan me voorstellen dat het ook heel handig kan zijn :D

Let wel dat de eye-af op paarden op dit moment nog niet zo goed werkt. Op Mensen, honden, katten en piepkleine vogeltjes o.a. Daarentegen weer wel :+


Oh dat is wel jammer want ik fotografeer wel vaak paarden in beweging.
Ik ga het dit weekend testen, ben benieuwd :)

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:46

En? En? En? Hoe was gisteren de eerste speeldag met R6?

It's not how good you are, but how good you want to be!

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-21 22:30

Ik heb hem besteld :o
Echt een hele fijne camera, moet nog wel even wennen maar al super blij met de resultaten van afgelopen weekend. Eindelijk de scherpte waarnaar ik opzoek was *\o/*

Sicayes
Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 01:09

Hahah goeie keuze en welkom bij de club! Het is sowieso even wennen maar wij vinden hem allemaal wel echt de moeite waard. <3 kijk ook even bij ColorFidelity online voor een goed werkend en aansluitend kleurprofiel.

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101626
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:32

Tof! Hier ga je veel plezier aan beleven!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:45

Super! Body en adapter waren gewoon op voorraad? Heel veel plezier ermee. 8-)

It's not how good you are, but how good you want to be!

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-21 11:11

Sicayes schreef:
Hahah goeie keuze en welkom bij de club! Het is sowieso even wennen maar wij vinden hem allemaal wel echt de moeite waard. <3 kijk ook even bij ColorFidelity online voor een goed werkend en aansluitend kleurprofiel.


Ik heb geen idee wat dit is, waar heb je het voor nodig? :)

joeluna
Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-21 11:12

Bagheera_206 schreef:
Super! Body en adapter waren gewoon op voorraad? Heel veel plezier ermee. 8-)

Niet in de winkel, maar ze worden vanmiddag bezorgd *\o/*

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:58

joeluna schreef:
Sicayes schreef:
Hahah goeie keuze en welkom bij de club! Het is sowieso even wennen maar wij vinden hem allemaal wel echt de moeite waard. <3 kijk ook even bij ColorFidelity online voor een goed werkend en aansluitend kleurprofiel.


Ik heb geen idee wat dit is, waar heb je het voor nodig? :)

Op dit moment heeft Lr/Ps helaas nog geen speciaal kleurprofiel voor de R6.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Sicayes
Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ervaringen Canon EOS R6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:06

^ en dat kan ook nog wel even duren want volgens mij zijn ze er van de 6D2 en 5D4 ook nog niet :’) dus dan vallen je kleuren vrij flets uit als je ze importeert.

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers